Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Livsfarliga antioxidanter

Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14
Inlägg: 193

Hej, idag läste jag följande på sidan två av Metro (http://metro.se/se/misc/pdf/2008/04/17/ … _04_17.pdf):

”Antioxidanter dödar fler i västvärlden än de räddar”

HÄLSA. Var tredje svensk äter extra vitaminer i form av kosttillskott – trots att det kan vara farligt.
– Den vetenskapliga bevisning som vi har tillgång till i dag ger inte stöd för att det är bra att rutinmässigt använda antioxidanter vare sig för friska eller sjuka, säger forskningsledaren Goran Bjelakovic vid Köp enhamns universitetssjukhus. Hans forskningskollega professor Christian Gluud säger till Dagens Nyheter:
– Antioxidanter dödar fler i västvärlden än de räddar. Förmodligen sätter vitaminer i höga doser i gång processer i kroppen som leder till obalans och sjukdom.
TT


OMFG! Jag proppar i mig dubbla doser multivitamin varje dag... Är detta farligt? Jag har bara märkt att hyn har blivit bättre och naglarna växer dubbelt så snabbt!

 
 
Registrerad: 2006-08-28
Inlägg: 4107

Det är i bästa fall slöseri med pengar och i värsta fall ohälsosamt. Äter du ordentligt får du med stor sannolikhet mer än tillräckligt via kosten. Bara för att lite av ett ämne är bra behöver det inte betyda att jättemycket är jättebra. Jämför med fibrer, får vi för lite blir det inte bra, får vi för mycket...

 
Registrerad: 2003-11-07
Inlägg: 3170

Dubbla doser låter onödigt.

En tablett som täcker 100% av RDI räcker. Resten får man från kosten.
Jag själv åkte på en lättare b-vitaminbrist förut som jag avhjälpte med en vitamintablett, så nog gör de mer nytta än skada tror jag.
Men det ohälsosamma i det hela är de vitamintilskott som typ Berocca Mivototal etc som har enligt min mening för hög dosering. När det gäller vitaminer etc så är inte "bigger is better" som producenter försöker tuta i oss att det är.
Producenterna har ett ansvar anser jag, dock något smo de inte verkar bry sig om, utan de trycker in vilka mängder som helst i sina tillskott och vi konsumenter knaprar och tror att de gör oss nytta.

Jag rekomenderar apotekets multi vitamineral. Den är återhållsamt sammansatt utan några mega-doser.

Senast redigerat av cali (2008-04-17 15:59)

 
Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Inlägg: 7080
Webbsida

Antioxidanttillskott är ju också att skilja från vitamintillskott (även om vissa vitaminer är antioxidanter); antioxidanttillskott är mer eller mindre garanterat dåligt medan vitamintillskott kan vara både och beroende på hur din kost ser ut.

 
Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26
Inlägg: 1151

Metro. *suck*

 
Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26
Inlägg: 1151

Lajne skrev:

antioxidanttillskott är mer eller mindre garanterat dåligt

Jag är VÄLDIGT intresserad av att få veta anledningen till detta. Exempelvis varför 200mg Cvitamin är garanterat dåligt.

Senast redigerat av Alltidxx (2008-04-17 16:24)

 
Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Inlägg: 7080
Webbsida

Antioxidanter tagna för sig själva förlorar all den synergieffekt de får av andra mer eller mindre oupptäckta ämnen som finns i frukt och grönt, ämnen som dessutom själva antas svara för en stor del av den nytta dessa födoämnen gör. Kroppen har redan ett fullt fungerande, mycket effektivt system för att ta hand om fria radikaler, och antioxidanter tagna för sig själva skapar bara obalans i det systemet.

Edit: Jag sade ju du skulle skilja på antioxidanter och vitaminer. Finns antioxidanter som inte är vitaminer, dessa jag talar om.

Senast redigerat av Lajne (2008-04-17 16:26)

 
Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26
Inlägg: 1151

Och för att det inte bara ska vara ett påstående som jag skulle kunna skriva om i andra riktningen så skulle jag gärna se referenser där. Och jag är inte den som skriker efter referenser så fort någon påstår något.

 
Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Inlägg: 7080
Webbsida

Jag vägrar ägna tid av mitt liv till att söka omkring för att kunna ge referenser, vill du inte lita på mig så är det helt ok. Det står på kolo. Sök:P

 
Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26
Inlägg: 1151

Lajne skrev:

Edit: Jag sade ju du skulle skilja på antioxidanter och vitaminer. Finns antioxidanter som inte är vitaminer, dessa jag talar om.

Ok, men det är ju vitaminerna med antioxidativ verkan som hänsyftas till när man pratar om kosttillskott i form av antioxidanter.

 
Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Inlägg: 7080
Webbsida

Hmm? Jag kanske har missuppfattat de tekniska detaljerna. Jag minns hur som helst mycket tydligt en post med tillhörande studie som klart visade på försämrad prestation hos idrottare som åt antioxidanttillskott. Inga positiva effekter redovisades heller.

Edit: Tror vid närmare eftertanke det var konditionsidrottare det rörde.

Senast redigerat av Lajne (2008-04-17 16:33)

 
Registrerad: 2006-08-28
Inlägg: 4107

Det var c-vitamin, som ju är en antioxidant

http://www.kolozzeum.com/forum/showthre … =c-vitamin

 
Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Inlägg: 7080
Webbsida

Ironwoman styr upp min inkompetens, tack så mycket :)

 
Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14
Inlägg: 193

Här diskuteras det vilt!

Ja, vad är det för nyhetsvärde i den här artikeln igentligen? Jag tycker det är hårt att säga att det dödar fler än det räddar. Det ger mig intrycket av att folk faktiskt dör av vitamintabletter...

Bästa sidan i metro är insändarsidan ^^

 
Registrerad: 2006-08-28
Inlägg: 4107

Det är helt klart möjligt att dö av vitamintabletter, bara dosen är tillräckligt stor. För några år sedan gjorde jag en uppsats med en översiktlig bild av alla vitaminer och mineraler, där stötte jag på en forskare som hävadade att män lever kortare än kvinnor pga att män lagrar in järn i mjukdelarna (organ). Nu tror jag inte direkt på det..., men metaller och fettlösliga vitaminer som man får för mycket av har ingen naturlig utsöndringsväg och lagras därför upp i kroppen.

Jag tror faktiskt att vitamintabletter kan döda fler än de räddar, men det är för att jag tror att i sverige så är det extremt få som räddas av vitamintabletter. Sedan finns det sådana som tror att mer=bättre och öser i sig tabletter, och de är också väldigt få.


Sverige är ett av de länder där människor stoppar i sig mest vitamin och mineraltillskott i onödan. Vilket inte är någon nyhet för insatta. Så där finns inget nyhetsvärde, men för icke pålästa personer tycker jag att det är bra att påpeka det, sedan kan man skriva en bättre artikel...

 
Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14
Inlägg: 193

Jag slutar genast med att äta vitaminer varje dag! Nu blir det en gång i veckan...

Men C-Vitaminbrus varje dag är väl inte dåligt?

 
Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04
Inlägg: 125

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/969

Intressant artikel och TON av referenser. En forskargrupp säger att antioxidanter i föda fungerar, syntetiska inte, men som sagt, läs artikeln.

Viltigt att veta att de ämnen som har anti-oxidativ verkan är: Betakaroten (provitamin till vitamin A), vitamin C och E, Selen, Liponsyra (ALA) och tydligen koppar (+några fler som inte är lika vanliga).

 
Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14
Inlägg: 193

Om det där kommer ut kan ju Friggs packa ihop :)

Edit: kommer ut och kommer ut... ja om folk läser det :)

Senast redigerat av nivanson (2008-04-18 09:34)

 
Registrerad: 2006-08-28
Inlägg: 4107

nivanson skrev:

Jag slutar genast med att äta vitaminer varje dag! Nu blir det en gång i veckan...

Men C-Vitaminbrus varje dag är väl inte dåligt?

Läs tråden jag länkade till.

C-vitaminbrus är grymt överdoserat. I sverige är rekommenderat dagligt intag 60 mg c-vitamin, men det finns länder som har högre siffror, upp till 200 mg. För att undvika sjukdom (skjörbjugg) räcker 10 mg. En brustablett ger 1000 mg... Så om man nu verkligen vill ta tillskott så kan man ta en tiondels brustablett. Överskott av vitamin c, utsöndrar man via urin, så det borde inte vara någon fara med ett måttligt överintag (som en brustablett).

 
Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14
Inlägg: 193

Tack för bra svar :D

Förövrigt så har jag läst den, men frågan du svarade på skrev jag innan länken postades

Senast redigerat av nivanson (2008-04-18 10:29)

 
Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25
Inlägg: 10727

Står säkert i någon av de länkade trådarna, men jag orkar inte läsa dom just nu. Drar man i sig för höga doser av c-vitamin så slutar det vara en antioxidant och blir en pro-oxidant. Ska man ta högre doser så är lite e-vitamin i samband med det att rekommendera. När det kommer till vanliga multivitamin/mineralr så är 100% av RDI ren idioti. Något grönt petar man förhoppningsvis i sig själv. Jag kör uteslutande på sorter där 2 tabletter ger 100% av RDI. Jag tar dock bara 1 eftersom jag faktiskt äter mat också.

 
Registrerad: 2007-01-29
Inlägg: 76

jag äter en multivitamin tablett om dagen:

A-vitamiini 300 μg (37,5%*)

B1-vitamiini 1,4 mg (100%*)

B2-vitamiini 1,6 mg (100%*)

niasiini(B3) 15 mg (83%*)

pantoteenihappo (B5) 4 mg (67%*)

B6-vitamiini 2,2 mg (110%*)

B12-vitamiini 3 μg (300%*)

folsyra 400 μg (200%*)

D-biotiini 30 μg (100%*)

C-vitamiini 75 mg (125%*)

D3-vitamiini 10 μg (200%*)

E-vitamiini 10 mg (100%*)

magnesium 120 mg (40%*)

zink 15 mg (100%*)

jod 150 μg (100%*)

mangaani 2,5 mg

kromi 30 μg

seleeni 50 μg  (% är rekommenderat dagligt intag)

ämnena står på finska men orden är nästan samma på svenska. tänkte bara fråga om det finns nån risk för överdosering av nån vitamin eller annat ämne med en sån här tablett om dagen + vanlig kost? själv har jag hört att värdena är såpass låga i en sånhär tablett att det int finns risk för bieffekter tillsammans med vanlig kost..men tänkte d vore intressant att höra era åsikter...

 
Registrerad: 2007-01-29
Inlägg: 76

någon?

 
Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14
Inlägg: 193

mustafa1 skrev:

http://www.draknet.nu/Kanda_kemister/Pauling.pdf

Härlig text! Han åt skedvis med C-Vitamin :O

 
Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB