Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Har en fråga som kanske är basic men har funderat på detta ett tag... För att bygga muskler måste man ha ett överskott av kcal, vissa har skrivit att 500 kcal extra per dag är en bra siffra om man vill bygga. För att bränna fett måste man ligga minus på kontot, typ samma siffra. Men, om man vill bygga muskler utan att bilda fett, går det? Som jag har förstått det är den gängse metoden bland bodybuilders att bygga en period och då lägga på sig en massa dödvikt förutom muskler som sen deffas ned inför tävling/stranden/etc. Måste man hålla på så om man vill bygga muskler men slippa fettet? Anledningen till min fråga är att jag går på diet nu för att gå ned till matchvikt (tränar kampsport). Skulle i fortsättningen vilja gå upp en viktklass i muskler (och inte fett som i dagsläget) men slippa pendla fram och tillbaka mellan deffperioder och byggarperioder. Går det? i sådana fall hur?
Prickar du in kcal ganska så exakt så går det! Men jag skulle själv aldrig ens orka tänka så, när man bulkar, äter man och e glad, och tar hand om fettet lite senare.
väldigt tveksamt, då det inte är helt säkert att alla kalorier i överskottet skulle gå just till musklerna. däremot så behöver du inte bli råfet för att bygga muskler, bula med måtta och du kommer att kunna bygga muskler även på en hyfsad beachform.
det du ska göra är att räkna ut ditt kaloribehov och följa det stenhårt med din träning, äta helt rätt och inte fuska något. då misstänker jag att du ska kunna bygga muskler utan att bli alltför rund ^^
Det går, men det kommer antagligen gå extremt långsamt jämfört med om du låg på ett litet kraftigare överskott.
Tack! Får ta fram vågen...