Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Stämmer detta?

Från: Hoby-town
Registrerad: 2008-03-30

Läste precis på ett annat forum, där man diskuterade hur mycket frukt man kan äta och undrar nu vilket av dessa två påståenderna som stämmer. Om någon har koll på detta så vore det intressant att veta=)!

Påstående 1: kroppen använder ju all energi du sätter i dig naturligtvis. om man t ex äter enbart frukt, 2000 kalorier per dag, och bara förbrukar 1300, så kommer man ju gå upp i vikt. kroppen skiljer inte på energi på det sättet. men frukt är superbra och nyttigt och jag tycker man kan äta i princip hur mycketsomhelst, eftersom man då oftast utesluter andra grejer. men det innehåller fortfarande kalorier.

Påstående 2: Barfotalady: Nej, grejen är att kroppen skiljer på kalorier och kalorier. Äter du 2000kcal i frukt kommer kroppen bara ta upp 10% av detta, alltså 200kcal. Om du äter 2000kcal glass startar den insulinstyrda fettupplagringen. Sockret i glassen höjer insulinnivån, vilket i sin tur startar fettupplagringen. Resultatet blir att kroppen tar upp 90% av detta; alltså 1800kcal. SÅ är det.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Barfotadamen ska sätta på sig ett par skor tycker jag.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Angående påstående 1: Det händer lite lustiga saker om man bara får i sig frukt eftersom de nästan helt saknar protein och fett, vilket gör att även om du lagrar in säg 1kg fett så kommer du sannolikt att tappa muskler motsvarande en större vikt eftersom muskler som energilagringsplats betraktat är mycket mycket mindre energitätt per viktenhet än fett (1kg fett är ungefär 7000kcal, 1kg muskler runt 800-1000). Annars är det i huvudsak korrekt, ett överskott energi lagras in som fett oavsett källan.

Angående påstående 2: Det var det stolligaste jag hört på jävligt länge, och saknar totalt förankring i någon som helst form av näringslära. T.ex. så har socker sannolikt en lägre insulinfrisläppning per energienhet än de flesta frukter, då socker innehåller en mycket hög andel fruktos. Fruktoset i sockret lagras i sin tur visserligen in som fett, men det bara efter att leverns förråd av glykogen är fullt vilket kräver sin modiga mängd socker. Detta för att fruktos inte kan gå direkt ut i blodet såsom glukos utan helt enkelt måste bearbetas av levern först.
Kroppen tar f.ö. upp i princip samtliga näringsämnen som stoppas i den; till och med 90% är en löjligt låg siffra i sammanhanget och 10% är bara totalt orimligt under normala omständigheter.
Fettinlagring pågår dessutom konstant, dygnet runt, även om den förstärks av insulin.

Aha, tänkte väl att det lät lite konstigt, men sen finns det väl lite regler ang. protein och därför vågade jag inte säga något. Utan ville först kolla här i min träningsbibel=). Tack för svaren!

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Om Barfotakärringen hade haft rätt i sitt uttalande, så hade vi inte suttit här idag.

Lajne skrev:

Fettinlagring pågår dessutom konstant, dygnet runt, även om den förstärks av insulin.

Är det så? Fett lagras in obehindrat oavsett tillgång till insulin eller inte har jag för mig.

Webbsida

Englund skrev:

Lajne skrev:

Är det så? Fett lagras in obehindrat oavsett tillgång till insulin eller inte har jag för mig.

Försöker du påstå att insulin endast hämmar fettnedbrytningen? Det är fel. Försöker du säga att makronutrienten fett lagras in som fett oavsett tillgång till insulin eller inte? Låter konstigt i mina öron, då nybildande av fett är ganska ovanligt medan insulin definitivt ökar inlagringen.

Tjejen med det märkliga påståendet har länkat till hennes professor som enligt henne lär ut detta, hon gav mig denna länken men ska se om hon kan vara lite mer specifik men så länge; http://www.stylesearch.se/redirect.aspx … -petersson

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Kontra genom att länka till tidningen "En ding ding värld" då. För det är ungefär på den nivån det här är.

Lajne skrev:

Englund skrev:

Lajne skrev:

Försöker du säga att makronutrienten fett lagras in som fett oavsett tillgång till insulin eller inte?

Yes, det är det jag försöker säga. Fett lagras in lika effektivt oavsett tillgång till insulin eller inte.

Senast redigerat av Englund (2008-04-15 23:12)

Cybercowboy skrev:

Kontra genom att länka till tidningen "En ding ding värld" då. För det är ungefär på den nivån det här är.

Det är ju en bra tidning. De ofärgade artiklarna var osanna och de färgade var sanna om jag inte missminner mig. Kul att läsa ju :D

Webbsida

Englund skrev:

Yes, det är det jag försöker säga. Fett lagras in lika effektivt oavsett tillgång till insulin eller inte.

Det emotsäger dock inte att den totala fettinlagringen ökar. Dessutom lär en större del fett användas som energi istället för att lagras vid låga insulinnivåer, eftersom mindre insulin = mindre kolhydrater och protein att förbränna, vilket också ger en mindre fettinlagring. Iofs inte pga insulinet, men ändå:P

Webbsida

Ljuvligt skrev:

Tjejen med det märkliga påståendet har länkat till hennes professor som enligt henne lär ut detta, hon gav mig denna länken men ska se om hon kan vara lite mer specifik men så länge; http://www.stylesearch.se/redirect.aspx … -petersson

Ja, antingen får hon vara mer specifik (exempelvis länka till en studie som skulle visa detta) eller så får hennes professor komma hit och förklara sig själv. Jag kan liksom också länka till random professor och påstå att han stödjer mina teorier:P

Lajne skrev:

Englund skrev:

Det emotsäger dock inte att den totala fettinlagringen ökar. Dessutom lär en större del fett användas som energi istället för att lagras vid låga insulinnivåer, eftersom mindre insulin = mindre kolhydrater och protein att förbränna, vilket också ger en mindre fettinlagring. Iofs inte pga insulinet, men ändå:P

Sant, än om de nuevo lipogenes ändå sker i ganska liten skala, men visst har du rätt i att det inte emotsäger att den totala fettinlagringen ökar.

Webbsida

Englund skrev:

än om de nuevo lipogenes ändå sker i ganska liten skala

Beror på hur mycket fruktos man käkar:P

Lajne skrev:

Englund skrev:

än om de nuevo lipogenes ändå sker i ganska liten skala

Beror på hur mycket frukost man käkar:P

Vad menas? Säger du att jag är tjock?

Senast redigerat av Englund (2008-04-16 10:25)

Angående fruktos och de nuevo lipogenes, var det inte Järnkvinnan som postade en del läsning för ett tag sedan om att fettinlagring av kolhydrater inte sker i någon nämnvärd större utsträckning även fast fruktosintaget var ganska stort? Jag är rätt säker på att jag läst något liknande.

Webbsida

Du menar att när levern är full på glykogen så skulle fruktoset inte lagras in som fett? Det går iaf emot vad jag tidigare har lärt mig.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag menar. Jag har något lagrat i bakhuvudet att Ironwoman har länkat till läsning som visade att inlagringen av fett från kolhydrater inte ökade nämnvärt vid relativt stort intag av sackaros och/eller socker.

Senast redigerat av Englund (2008-04-16 11:07)

Webbsida

Du får väl ta och leta reda på det i sådana fall så jag kan få läsa det. Inte kul om jag ska gå omkring och tro fel:P

Registrerad: 2006-08-28

Jag kan inte minnas att jag länkat till något sådant, men det är inte desamma som att jag inte gjort det. Det kan vara i något sammanhang som jag inte direkt kopplar eller så är jag ihopblandad med någon annan.

En snabb koll på kollo så verkar en tränande person kunna äta 80-100 g fruktos/dag innan det blir ett problem och det är rätt mycket enligt mig, men för en person med mindre vettig kost är det säkert lätt att överskriva det. Finns rätt mycket om detta på kollo.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB