Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
tack! fick ett uppskattat behov på strax över 2000 kalorier när jag gjorde det testet... hoppas det stämmer :) kan vara bra att veta.
Senast redigerat av lillillern (2008-04-15 13:23)
Lajne skrev:
lillillern skrev:
jag har ett behov på 1800 kcal och skulle behöva gå ner på 1300 kcal. jag vill ersätta några måltider med egenblandade shakes - vad ska jag då ha i för att täcka upp mitt dagliga behov?
är protein/bär eller banan/havregryn (eller kolhydratpulver)/linolja en bra mix?Eller så gör du det på det lätta sättet och käkar vanlig mat som har ett kaloriinnehåll som motsvarar det du vill få i dig? Och ja, det innebär alltså att du måste göra det jobbiga jobbet med att räkna kcal i maten då äter, tyvärr. Allting annat blir en chansning och riskerar helt enkelt att bli väldigt fel med uteblivna resultat som följd:(
ja, så tycker jag att du borde göra..
okej, jag har tänkt om. jag kommer endast byta ut frukost och middag mot shakes.. då kommer jag mixa ner allt möjligt nyttigt (alltså bär, havregryn och sånt) som gör att jag står mig. jag kommer även ta omega 3 i form av lipolar balans.. på luncherna äter jag nog mat i stil med kycklingfilé med sallad och matvete - hur låter det? :) (och så blir det frukt, nötter och morötter om jag blir lite hungrig övrig tid)
MEN då undrar jag en sak.. jag har läst på lite vilket sorts protein jag ska använda mig av och nu står det mellan två sorter. båda kommer från star nutrition, den ena är whey-80 och den andra whey-100. om jag förstått rätt så innehåller whey-80 laktos och lite annat som inte gör den lika "nyttig", däremot är ju priset det halva.. whey-100 innehåller mer protein och är enligt en del bättre under deff eller diet. vad tror ni - vilket protein bör jag köra på om jag vill gå ner mina 5-6 kilon?
som jag skrivit tidigare så går jag en powerwalk varje vardagsmorgon mellan 06-06.50 ungefär och sen avslutar jag med situps, armhävningar och lite andra styrkeövningar.
tack på förhand,
kim.
Senast redigerat av lillillern (2008-04-16 10:10)
Ta whey80 om du inte är laktosintolerant, inte värt pengarna på något sätt med whey100 annars. Vill också f.ö. upplysa om att drinkar mixade på havregryn+proteinpulver är vad jag (och många andra) använder för att gå UPP i vikt eftersom det är så sjukt enkelt att hälla i sig samtidigt som det inte ger någon större mättnad i förhållande till kcalinnehåll. Bara så du vet.
Min policy på shakes är 1 till max 2 per dag. 2 stycken kräver att speciella omständigheter föreligger. Annars blir det avslag av min inneboende domare. Och då kör jag 5 mål om dagen. Man bör försöka hitta sätt att inta fast föda så långt det går anser jag.
Lajne skrev:
Ta whey80 om du inte är laktosintolerant, inte värt pengarna på något sätt med whey100 annars. Vill också f.ö. upplysa om att drinkar mixade på havregryn+proteinpulver är vad jag (och många andra) använder för att gå UPP i vikt eftersom det är så sjukt enkelt att hälla i sig samtidigt som det inte ger någon större mättnad i förhållande till kcalinnehåll. Bara så du vet.
okej, då blir det whey-80. jo, vet att man även kan använda protein för viktuppgång - ska nog kolla med en kostrådgivare hur jag bör dosera proteinet för att använda detta under diet och vad jag ska mixa för att bli mätt. kanske inte blir så mkt havregryn utan mer bär :)
Alltidxx skrev:
Min policy på shakes är 1 till max 2 per dag. 2 stycken kräver att speciella omständigheter föreligger. Annars blir det avslag av min inneboende domare. Och då kör jag 5 mål om dagen. Man bör försöka hitta sätt att inta fast föda så långt det går anser jag.
jag kommer bara köra på 2 shakes om dagen och komplettera med nötter (mest sötmandel) och frukt om jag känner att jag behöver mellanmål. på vilket sätt ger domaren avslag? :)
Näringsriktig kost är långt bättre än kostillskott hur man än vrider och vänder på saken. Därför bör det begränsas. Om man blandar pulver och dricker för att man är lat så bör man styra upp sig själv och det är det min domare hjälper till med :)