Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

ska påbörja proteinshakes-kur - hur doserar jag?

Registrerad: 2008-04-14

Så här ligger det till: jag ska under ett par veckor framöver, måndagar till torsdagar, ersätta frukost, lunch och/eller middag med proteindrinkar. Detta för att bli av med 5-6 kilo som är väldigt envisa. Jag har lyckats gå ner ett par kilo, men nu har det liksom stannat upp trots att jag fortsätter på samma sätt som tidigare. Nu är jag alltså på jakt efter recept på proteindrinkar som passar mig, mina mål och min aktivitetsmängd.

Jag är en tjej på 25 år som är 160 lång och väger någonstans kring 58 kilo - det är en helt okej vikt, men för att känna mig bekväm vill jag gå ner 5-6 kilo till... Enligt alla uträkningar jag gjort så ligger mitt dagsbehov på ungefär 1800 kalorier, jag bör väl gå ner till 1300 för att gå ner i vikt om jag förstått rätt??

Så här ser mina dagar ut:
Varje vardagsmorgon kl 06 tar jag en "tight fem" http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin... … p;limit=18 och går en snabb promenad som tar ca 50 minuter. När jag kommer hem gör jag lite situps och armhävningar - men mer än så tränar jag inte just nu. Jag är däremot väldigt noga med vad jag äter om veckorna (på helgerna kan det slinka ner ett par öl och en pizza). Som det är nu byter jag, varje vardag, ut en måltid mot en portion "skip top fuel": http://www.halsokostgrossisten.se/?pid=133140 Det smakar gott, men jag kan inte påstå att jag blir helt mätt.

Nu vill jag alltså börja göra mina egna proteinshakes eftersom det är lite billigare och för att man kan variera dem lite mer (sen hoppas jag att jag håller mig mätt på dem längre)..

Inför detta har jag ett par frågor:

1. Tror ni att Whey-80 är ett protein som fungerar bra med mitt mål och min aktivitetsmängd? Eller har ni tips på något annat protein som skulle passa mig? Jag vill alltså gå NER i vikt och egentligen inte bygga muskler - bara tona dem lite och bli av med underhudsfett så att de syns bättre.

2. Vad bör jag mixa i? Vill ju ha lite kolhydrater också då jag planerar att äta enbart dessa shakes (och kanske lite frukt) om veckorna.. Låter "proteinpulver / mjölk / bär, banan eller annan frukt / havregryn" bra?

3. Hur ska jag dosera pulver och annat med tanke på min nuvarande vikt, min aktivitetsmängd och mitt mål? Dvs, hur mycket och hur ofta ska jag äta?

4. Ska man dosera olika för frukost- lunch- och middags-shake?

5. Tror ni att "night pro" kan vara något för mig http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin... … ;Visn=Std2 eller är det mest för folk som tränar stenhårt?

6. Jag har även tänkt köpa CLA http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ib … ;artnr=629 och komplettera det med Lipolar Balans http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ib … artnr=720r - låter det vettigt med tanka på mitt mål?

7. Har någon där ute några tips på "hemgjorda" shakes som funkar precis lika bra som de man gör på pulver? Dvs recept i stil med "ta tre ägg, en banan, mjölk..." osv. Tänk på att jag ska kunna klara mig på dessa shakes enbart :)

Jag har ställt dessa frågor lite här och var på webben men fortfarande inte fått några svar, är jag otydlig så får ni gärna säga till! :) Vill bara komma igång känner jag..

Om det var julafton och jag fick önska mig något så skulle det vara att någon gav mig förslag på en enkel lista att följa. Typ:

"• Börja morgonen med en shake gjord på...
• Kl 10, mellanmål, 1 banan...
• Kl 12, lunch - en shake gjord på..."

Men jag förstår om jag gapar efter för mycket ;)

Hur som helst, stort tack på förhand!

Mvh,
Kim.

Senast redigerat av lillillern (2008-04-14 17:17)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Men varför bara trycka kosttillskott två dagar i veckan?

Nej, alltså måndagar till torsdagar :) Det blir ju 4 dagar i veckan. Jag tillåter mig att äta vanlig mat om helgerna (och kanske till och med ett par öl och en pizza på lördagarna om andan faller på)

Senast redigerat av lillillern (2008-04-14 16:57)

Registrerad: 2007-09-19

Roliga ordval här. Man skulle kunna tro att det pågår något olagligt ;P

Mitt råd, dumpa ölen och pizzan istället och öka tränings-mängd. I mina ögon är det den "enklare" och "sundare" vägen.
Dosering står annars på förpackningen oftast för att göra det enklare för dig.

Innan du köper på dig hela gymgrossistens lager av pulver kanske du ska smaka och se om det är något för dig.

Senast redigerat av Woot-Woot (2008-04-14 17:04)

Registrerad: 2006-10-19

lillillern skrev:

Så här ligger det till: jag ska under ett par veckor framöver, måndagar till torsdagar, ersätta frukost lunch och middag med proteindrinkar.

Ingen fast föda alls?! Inga kolhydrater alls? Inget fett heller?

mikli skrev:

lillillern skrev:

Så här ligger det till: jag ska under ett par veckor framöver, måndagar till torsdagar, ersätta frukost lunch och middag med proteindrinkar.

Du missade väl att hon skrev "frukost" :)
Dvs hon kommer enligt antagande inta fast föda resterande mål hon äter.

Registrerad: 2006-10-19

lillillern skrev:

måndagar till torsdagar, ersätta frukost lunch och middag

Ok, jag fattade detta som frukost lunch och middag..sorry.

Mellan mina shakes hade jag tänkt äta nyttigheter, dvs frukt, nötter och sånt som inte är onyttigt i måttliga mängder.. Men som en intensivkur hade jag i alla fall tänkt köra på shakes, måndagar till torsdagar i ett par veckor.. Är det galet? Bör jag lägga band på mig och bara ersätta ett par måltider? Dvs typ frukost och middag, men äta en stadig lunch? Eller ska jag hellre ersätta middagen om jag vill gå ner? Vet ju att man inte gör av med lika mycket energi om natta..

Senast redigerat av lillillern (2008-04-14 17:13)

Jag vill lägga till att anledningen till att jag vill ersätta flera mål är att jag i dagsläget ersätter ett men inte märker av någon viktminskning trots att jag äter väldigt nyttigt och går en snabb promenad om 50 minuter varje morgon.. Jag har hamnat i dödläge - min kropp har vant sig och nu måste jag förbi "viktväggen" jag hamnat vid. Någon som har något annat förslag på hur jag kan göra?

Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

mikli skrev:

lillillern skrev:

vet ju att det finns kolhydratpulver också  ;) eller att man kan ta typ havregryn.. jag har förstått att jag kan ha i linolja i shaken också för att få i mig bra fett. som sagt - det är just detta jag behöver hjälp med. att ta reda på vad jag ska blanda i dem :)

Lajne skrev:

And here we go again: http://www.halso.info/forum/t-6908.html

jag har läst igenom den tråden, men jag är fortfarande så pass grön på det här området att jag skulle behöva hjälp med hur man kan blanda såna här shakes..

jag har ett behov på 1800 kcal och skulle behöva gå ner på 1300 kcal. jag vill ersätta några måltider med egenblandade shakes - vad ska jag då ha i för att täcka upp mitt dagliga behov?

är protein/bär eller banan/havregryn (eller kolhydratpulver)/linolja en bra mix?

Senast redigerat av lillillern (2008-04-14 17:27)

Woot-Woot skrev:

hahaha, hur menar du då?

Woot-Woot skrev:

Mitt råd, dumpa ölen och pizzan istället och öka tränings-mängd. I mina ögon är det den "enklare" och "sundare" vägen.

ja, snyft.. jag får väl låta bli pizzan. äsch - det ska nog inte bli så svårt! har ju inte ätit skiten på runt en månad nu - det är mest ölen som svider ;)

Webbsida

lillillern skrev:

jag har ett behov på 1800 kcal och skulle behöva gå ner på 1300 kcal. jag vill ersätta några måltider med egenblandade shakes - vad ska jag då ha i för att täcka upp mitt dagliga behov?

är protein/bär eller banan/havregryn (eller kolhydratpulver)/linolja en bra mix?

Eller så gör du det på det lätta sättet och käkar vanlig mat som har ett kaloriinnehåll som motsvarar det du vill få i dig? Och ja, det innebär alltså att du måste göra det jobbiga jobbet med att räkna kcal i maten då äter, tyvärr. Allting annat blir en chansning och riskerar helt enkelt att bli väldigt fel med uteblivna resultat som följd:(

Senast redigerat av Lajne (2008-04-14 17:43)

mikli skrev:

lillillern skrev:

måndagar till torsdagar, ersätta frukost lunch och middag

Ok, jag fattade detta som frukost lunch och middag..sorry.

Du hade faktiskt rätt och jag fel. (Sitter fortfarande och arbetar och börjar bli trött)
Förlåt...

lillillern skrev:

Woot-Woot skrev:

hahaha, hur menar du då?

Woot-Woot skrev:

ja, snyft.. jag får väl låta bli pizzan. äsch - det ska nog inte bli så svårt! har ju inte ätit skiten på runt en månad nu - det är mest ölen som svider ;)

Jag menar att det ska "kuras" och "tryckas" :) Vilket är typiska ord ibland en viss typ av tränande.
Ölen är den som är värst. Pizzan skulle du ev kunna kränga någon gång då och då.

Lajne skrev:

Eller så gör du det på det lätta sättet och käkar vanlig mat som har ett kaloriinnehåll som motsvarar det du vill få i dig? Och ja, det innebär alltså att du måste göra det jobbiga jobbet med att räkna kcal i maten då äter, tyvärr. Allting annat blir en chansning och riskerar helt enkelt att bli väldigt fel med uteblivna resultat som följd:(

jag förstår vad du menar.. och visst vore det skönt att lära sig att räkna kalorier och få koll på kosten den vägen - men jag antar att jag tyckte detta var den enklare vägen eftersom en måltidsersättning innehåller allt det man behöver, varken mer eller mindre.. i alla fall på pappret. jag ska plugga lite på livsmedelsverkets hemsida och se om jag blir klokare.. :)

Woot-Woot skrev:

Ölen är den som är värst. Pizzan skulle du ev kunna kränga någon gång då och då.

men buhu. jaja - vill man vara fin.. ;)

Webbsida

lillillern skrev:

jag förstår vad du menar.. och visst vore det skönt att lära sig att räkna kalorier och få koll på kosten den vägen - men jag antar att jag tyckte detta var den enklare vägen eftersom en måltidsersättning innehåller allt det man behöver, varken mer eller mindre.. i alla fall på pappret. jag ska plugga lite på livsmedelsverkets hemsida och se om jag blir klokare.. :)

Jo, men det stora problemet med den filosofin är ju att man när man slutar med måltidsersättningarna fortfarande inte har någon koll på vad saker och ting innehåller i form av energi vilket, tyvärr, innebär att när man väl slutar så går man väldigt lätt upp det man faktiskt gick ner innan. Jag menar, den kost du har nu är ju det som har tagit dig till den vikt du har, och förändrar du inte den även på sikt kommer du ju alltid att först gå upp i vikt, för att sedan tvingas tappa det med hjälp av måltidsersättningar, för att sedan gå upp igen i en evig cirkel. Själva räknandet är f.ö. inte speciellt svårt, det är bara att titta på förpackningarna så står där ett innehåll per 100g. Sedan väger man varje ingrediens man har i en måltid och räknar ut totalen. Vägandet behöver man bara hålla på med i början, man lär sig jättesnabbt ungefär hur mycket allting innehåller. Räknandet är dessutom inget man ska behöva hålla på med hela tiden, det räcker att veta ungefär vad saker innehåller för att ligga stabilt i vikt:)

Lajne skrev:

Jag menar, den kost du har nu är ju det som har tagit dig till den vikt du har, och förändrar du inte den även på sikt kommer du ju alltid att först gå upp i vikt, för att sedan tvingas tappa det med hjälp av måltidsersättningar, för att sedan gå upp igen i en evig cirkel.

tack för alla kloka ord! jag är intresserad av att lära mig mer om hur man ska räkna, men var ute efter det snabbare alternativet till att börja med.. fast jag får se - det kanske inte blir någon beställning från gymgrossisten utan utskrifter från lmv istället :)

anledningen till att jag tror/trodde på de här måltidsersättningarna är att det inte enbart är min kost som fått mig dit jag är idag - jag tränade nämligen kickboxning tidigare men fick lägga av med det pga två stukade fötter. mycket utav mina muskler jag hade då jag tränade som mest har nu mest blivit slappt hull.. jag har alltid varit mer eller mindre noga med vad jag äter och tror att jag därför har en rätt god chans att hålla mig vid min målvikt när jag väl når den. oavsett om det är med hjälp av måltidsersättningar eller kaloriräkning :)

Senast redigerat av lillillern (2008-04-14 20:00)

Registrerad: 2007-06-26

lillillern skrev:

Lajne skrev:

skulle behöva gå ner på 1300 kcal.

And here we go again: 1300 Alltså?

Cybercowboy skrev:

I vila förbrukar dessa organ i genomsnitt per dygn:
hjärtat 400Kcal
njurarna 400Kcal
hjärnan 240Kcal
levern 200Kcal

=1240kcal.

Framtidens konversation:
lillillern: Är det för lågt med 1300?
Alltidxx: Ja det är det.

Alltidxx skrev:

lillillern skrev:

Lajne skrev:

skulle behöva gå ner på 1300 kcal.

And here we go again: 1300 Alltså?

Cybercowboy skrev:

I vila förbrukar dessa organ i genomsnitt per dygn:
hjärtat 400Kcal
njurarna 400Kcal
hjärnan 240Kcal
levern 200Kcal

=1240kcal.

Framtidens konversation:
lillillern: Är det för lågt med 1300?
Alltidxx: Ja det är det.

saxat från: http://www.halso.info/forum/t-6908.html
"Alltså: ligger du på ett energiunderskott på 500 kcal per dag, går du ner ungefär ett halvt kilo i veckan. Det är en ypperlig nedgångstakt för att inte tappa muskelmassa eller försämra ämnesomsättningen."

okej, hur ska jag tänka då? är den ENDA chansen för mig att gå ner i vikt att sporta och öka min energiförbrukning? kan jag alltså inte göra något med min kost i så fall? räknade ju på vad jag hade för förbrukning dagligen och hamnade på runt 1800 kcal. drar man av 500 därifrån hamnar man på 1300.

jag frågar inte för att sätta någon på plats utan för att jag vill veta och inte riktigt förstår hur man ska resonera gällande detta. är oerhört tacksam för alla svar!

Senast redigerat av lillillern (2008-04-15 11:49)

Från: trollhättan
Registrerad: 2006-11-08

vad jobbar du med? rör du dig någonting på jobbet? tycker energiförbrukning per dag på 1800 kcal låter lite , men det kanske bara är jag. :O
försök få in mer vardagsmotion kanske :)

jag är ad och sitter på min bak mest hela dagarna.. har räknat ut min förbrukning i någon sorts generator på nätet - nu minns jag inte adressen dit. vet du  något annat sätt/något annat sälle man kan räkna ut sin förbrukning på? tack på förhand!

Från: trollhättan
Registrerad: 2006-11-08

okej, www.uppladdningen.nu kan du räkna ut din energiförbrukning, där ser du också ditt basala energibehov. det som krävs för att hjärta lungor osv. ska fungera som ovanstånde skrivit :) För dig ligger detta på ca 1350 kcal så då kanske du förstår att 1300 kcal per dag är alldeles för lite. Du ska orka jobba också!

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB