Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 6  

Marklyft med frontgrepp

Från: Jönköping
Registrerad: 2007-06-05

Dags för en ny utmaning. denna gången är det först och främst greppet som testas.
Marklyft med båd händerna åt samma håll. Jag kallar det frontgrepp, supinerat har jag hört att en del kallar det.
Magnesium är tillåtet men inga andra hjälpmedel som remmar eller andra dumheter.

Jag börjar då.

Film:

http://www.youtube.com/watch?v=abF14EU3oak

Lite bonusmaterial på filmen. Vi testade krucifix med 13,5 kgs hantel.
Om nån vill så kan vi ha det som en bonusutmaning.

Kör hårt!

Topplista:(mark med dubbelt frontgrepp)

Fredrikn77, 230 kg
megamassive, 200 kg
Nivansson, 180 kg
Pulzen, 180 kg
Arf Pingvin, 175 kg
Nipkiss, 172,5 kg
Honn, 170 kg
Cybercowboy, 170 kg
Stevebc, 170 kg
Tord, 170 kg
Alltidxx, 162,5
Lajne, 160 kg
Englund, 155 kg
Damien Thorne, 140 kg
Vedad, 115 kg
kxaegyu, 100 kg
Madness, 75 kg

Topplista: (enhandsmark)
Fredrikn77, 132,5 kg
Arf Pingvin, 120 kg
Honn, 100 kg
megamassive, 100 kg
Lajne, 80 kg
Englund, 80 kg

Senast redigerat av Fredrikn77 (2008-06-24 21:07)

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Är inte det där pronerat grepp?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Vaffan, det där är ju ett överhandsgrepp aka pronerat:P Men sak samma, vi kan leka det också. Här lär jag dock hamna riktigt långt ner:(

Keep_On_Pumpin skrev:

Är inte det där pronerat grepp?

Skulle aldrig skrivit det där....var Lajne som skrev i en annan tråd att det var supinerat men han kanske menade att man skulle hålla på andra hållet.

Det är iaf så som jag gör på filmen som jag menar.

Lajne skrev:

Vaffan, det där är ju ett överhandsgrepp aka pronerat:P Men sak samma, vi kan leka det också. Här lär jag dock hamna riktigt långt ner:(

Jag som inte har koll på termerna.
Men vi kan väl köra på detta sättet allihop.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

255 kg frontgrepp UTAN tumlås? Sjuk greppstyrka.

I krucifixet klarar jag något liknande men jag har alltid hållit med handryggen mot taket så att mina extensorer tröttnat före axlarna. Ska testa att hålla som ni håller, med handryggen åt sidan istället.

stevebc skrev:

255 kg frontgrepp UTAN tumlås? Sjuk greppstyrka.

I krucifixet klarar jag något liknande men jag har alltid hållit med handryggen mot taket så att mina extensorer tröttnat före axlarna. Ska testa att hålla som ni håller, med handryggen åt sidan istället.

Tror att vårt sätt är lättare faktiskt.
Grym mjölksyra fick man iaf.

Greppet är helt okej. Tappade ju 255 men det var en OL-stång med dålig lättring.
Tror jag kan klara lite till med en riktig stång.

Registrerad: 2006-02-05

Det vore bättre med enhandsmark då tvåhands lätt blir maxvikter.

Arf Pingvin skrev:

Det vore bättre med enhandsmark då tvåhands lätt blir maxvikter.

Blir det? jag känner nog ingen som klarar dra max i mark med dubbelt frontgrepp.
Micke tex som också var med på filmen är god för runt 250 med mixat grepp men det var nätt och jämnt att han fick upp 180 med dubbelt överhandsgrepp.

Men vi kan väl köra enhandsmark också då. Har aldrig testat det och tycker det känns som att det skulle bli en obehaglig snedbelastning om man testade.
Men jag kan göra ett försök iaf.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Mm såg att det var en kass stång. Desto mer imponerande.

Även om jag kör med båda händerna får jag nog räkna med -50kg från maxvikt. Har iofs rätt dåligt grepp.

edit: Arf har kört mycket tyngdlyftning (?) så han är nog stark med frontgrepp.

stevebc skrev:

Mm såg att det var en kass stång. Desto mer imponerande.

Även om jag kör med båda händerna får jag nog räkna med -50kg från maxvikt. Har iofs rätt dåligt grepp.

edit: Arf har kört mycket tyngdlyftning (?) så han är nog stark med frontgrepp.

Tyngdlyftare....aha, det kanske kan förklara det hela.
Men jag trodde att de flesta tyngdlyftare körde med tumlås?

-50 kg från maxvikt är nog ganska normalt. Micke låg -70, jag ligger ungefär -40.

Men om det är mer rättvisande med enhands så ska jag testa det. Vill göra det på en riktig stång då dock.

Registrerad: 2003-09-04

rolling thunder hade kanske kunna varit nåt?

Andrzon skrev:

Jo, den är bra. Men jag tänkte mest på att alla kanske inte har tillgång till en Rolling thunder.
Har testat 2 gånger med rolling thunder.

Registrerad: 2003-09-04

Fredrikn77 skrev:

Andrzon skrev:

Jo, den är bra. Men jag tänkte mest på att alla kanske inte har tillgång till en Rolling thunder.

jo förstår det.. hur mycke har du tagit i den?

Registrerad: 2006-02-05

Inte mycket tyngdlyftning (det finns helt enkelt inte plats för det i vår lokal). Men greppet är dugligt. Reppar rumänska mark med frontgrepp varje vecka, femmor 50 kilo under det jag markat som mest. Av olika skäl kan jag inte prova var gränsen går för greppet just nu men det skulle nog bli ett PB i mark för mig :P

Andrzon skrev:

Fredrikn77 skrev:

Andrzon skrev:

jo förstår det.. hur mycke har du tagit i den?

80 kg+ställningen som man lägger vikterna på. Tippar att det blir runt 85 kg sammanlagt, kanske lite mer.

Registrerad: 2007-06-26

Är det bara jag som ser en konspiration i att Fredriks styrketävlingar dykt upp i tider av deffning för många.

Förvisso kan man tolka det som att greppstyrka inte påverkas nämnvärt under deff och eftersom detta är tänkt att vara den begränsande faktorn så har Fredrik visat stor hänsyn.

Men...njaeeee...

I've got my eyes on you pal! *tecknar med två fingrar mot ögonen och sedan mot Fredrik*

Alltidxx skrev:

Är det bara jag som ser en konspiration i att Fredriks styrketävlingar dykt upp i tider av deffning för många.

Förvisso kan man tolka det som att greppstyrka inte påverkas nämnvärt under deff och eftersom detta är tänkt att vara den begränsande faktorn så har Fredrik visat stor hänsyn.

Men...njaeeee...

I've got my eyes on you pal! *tecknar med två fingrar mot ögonen och sedan mot Fredrik*

Vaddå? *oskyldig*

Första tävlingen är ju en fördel för alla som deffat. Finns en viss nackdel där att väga 125 kilo som jag gör. =)

Denna tävlingen kanske dock var lite elak av mig då jag vet av erfarenhet att det är en gren jag är rätt bra på.

Kroppsviktsbänken visste jag redan innan att jag skulle vara chanslös i. Hade jag vägt runt hundra hade det kunnat bli lite intressant men inte nu när man väger som en mindre blåval. :)

Hade iaf varit skoj att se hur stor skillnad folk har mellan vanliga mark och mark med dubbelt frontgrepp.
För att folk ska våga skriva här så kan jag säga att 200 kg är ett mycket bra resultat i denna gren.
Körde en tävling mot Freddi Smulter (300+ bänkpressare och 142 kg tung) i denna övningen och han fick inte loss 200 kilo från backen.
Så man ska absolut inte skämmas om man klarar betydligt mindre än så.

Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag gjorde ett försök idag; dock glömde jag mobilen så nån film kan jag inte bjuda på. Blev i vilket fall ett endaste ynkligt rep på 140kg. Har dessutom tidigare dragit 80kg i enhandsmark, om nån är sugen på att tävla i det. Ganska stor skillnad mot mitt PB i mark med mixat grepp (dock helt utan remmar) på 190kg, mitt grepp är nog rätt klent =D

Lajne skrev:

Jag gjorde ett försök idag; dock glömde jag mobilen så nån film kan jag inte bjuda på. Blev i vilket fall ett endaste ynkligt rep på 140kg. Har dessutom tidigare dragit 80kg i enhandsmark, om nån är sugen på att tävla i det. Ganska stor skillnad mot mitt PB i mark med mixat grepp (dock helt utan remmar) på 190kg, mitt grepp är nog rätt klent =D

Tror inte att 140 är så himla dåligt egentligen. Vore intressant att se vad andra kan prestera.

Jag testade förresten enhands idag och det gick inget vidare.
Jag kör på en Eleiko OL-träningsstång och den verkar felkonstruerad. Ser ut som det är lättring på mitten av stången men drar men med fingret över så är det helt slätt. Dom måste ha målat dit den eller nåt.

Nåja, mycket gnäll och bortförklaringar. Ska försöka testa med riktig stång nån gång.

Här kommer iaf filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=Zf8RFAlDyB8

Registrerad: 2005-06-19

Fredrik, du sa att 200 var bra så jag gjorde det :)
Enhands mark vet jag att jag har gjort 100 på höger och något mindre på vänster.
Ville inte prova eftersom jag nyss haft diskbråck. Sprucken disk åt sidan. Så sned belastning är inget bra i det här läget. 
Tyvärr ingen film som jag skulle vilja. Har ingen lösning på det i dagsläget.

Från: Umeå
Registrerad: 2007-06-30

Jag testade i Onsdags förra veckan.

Jag klarade 140kg med överhandsgrepp.
Mitt PB med mixat grepp är 180kg.

Jag ska göra ett nytt försök nästa vecka.

megamassive skrev:

Fredrik, du sa att 200 var bra så jag gjorde det :)
Enhands mark vet jag att jag har gjort 100 på höger och något mindre på vänster.
Ville inte prova eftersom jag nyss haft diskbråck. Sprucken disk åt sidan. Så sned belastning är inget bra i det här läget. 
Tyvärr ingen film som jag skulle vilja. Har ingen lösning på det i dagsläget.

200 kg ÄR bra! I enhandsvet jag inte riktigt vad som är bra eller dåligt men spontant gissar jag att 100 kg kan stå sig rätt hyfsat här. Vi får väl se i takt med att folk skriver.

Damien Thorne skrev:

Jag testade i Onsdags förra veckan.

Jag klarade 140kg med överhandsgrepp.
Mitt PB med mixat grepp är 180kg.

Jag ska göra ett nytt försök nästa vecka.

Inte så stor skillnad då. Bara 40 kg mellan mixat och överhand.

En tredjeplats på listan just nu och tillfällig(?) bronsmedalj.

Sidor: 1 2 3 … 6  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB