Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Lever & Muskler - energikälla

Registrerad: 2005-03-23

Vad använder sig levern respektive muskler som enerigkälla?
De jag tror att muskler använder glukos och fett och levern endast fett. Men jag är ej säker därför frågar jag er som är kunniga =)

/ Pekkan

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Nu frågar du jättekonstigt, men såhär: Musklerna använder vid arbete en kombination av fria fettsyror eller glukos; arm och axelmuskulaturen endast glukos. Levercellerna i sig lever på vad de får i sig, men leverns uppgift i energiomsättningen är dels att lagra glukos (finns glukos för ca 12 timmar i levern), och dels att bryta ner protein till glukos samt fett till fria fettsyror och ketonkroppar. Ketonkroppar är det som hjärnan måste använda istället för glukos om kroppen inte får i sig kolhydrater, då den inte kan omsätta fett som energi.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

och där hade du det mest kompletta  svar som någon någonsin kommer att skriva till dig ^^

+2 till lajne =D

Registrerad: 2007-05-10

Kan armar och axlar endast använda glukos?
Varför då?

Jag paddlar mycket så det här finner jag oroande ...

Senast redigerat av Trötter (2008-04-13 12:19)

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Trötter skrev:

Jag paddlar mycket så det här finner jag oroande ...

Menar du verkligen oroande? Eller menar du roande? Iallafall, vad spelar vetskapen om detta för roll? Endast vetskapen om detta förändrar ju inte något faktum. Så därför förstår jag inte hur något kan kännas oroande :/

Oroande för att jag hitentills har inbillat mig att all lågintensiv aktivitet är superbra för fettförbränning.
Jag ger mig gärna ut på långpromenad eller paddling direkt på morgonen efter bara en proteindrink.

Visst är det mycket rygg, bröst och mage i paddling men naturligtvis även mycket armar och axlar.

Inte kommer jag sluta paddla, men kanske borde jag överväga att lägga om kosten innan paddling?
Mer kolhydrater så att armarna har något att "leva på."

ska du förbränna mycket energi så rekomenderar nog nästan samtliga intervall numera. efter det att man för några år sedan gjorde undersökningar om hur bra intervall faktist är så hoppade nog dom flesta över till den typen av kardioträning. eller, dom som inte redan innan körde det iaf =)

kolhydrater före passet kör väldigt många på inom styrkevärlden. jag ser inte varför du inte skulle kunna göra samma sak när du ska ut på en av dina paddelturer. jag vill paddla =)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Har du inga kolhydrater kommer kroppen oxidera protein till glukos, så är man jätterädd om sina muskler är ju lite kolhydrater före aktiviteter som t.ex. paddling eller simning helt klart att föredra. Anledningen till att arm/axelmuskulatur inte kan arbeta på fett har jag ingen aning om, men som vanligt när det gäller fettförbränning finns det givetvis ett undantag som kan förbränna fett i samtliga muskler: eskimåerna.

Men är inte intervallträning för intensivt under deff?

Eller räcker det att klumpa ihop lite mer intag precis innan intervallpasset?

Zartok: Kolla på blocket efter kajaker, det behöver inte alls bli så dyrt. Jag blev helkittad under 6000:-
Paddel, kajak och kapell begagnat. Väst, flöttör, visselpipa och länspump nytt. Sedan letade jag upp hemsidor om i- och urstigning och självräddning. Sedan var det bara att sjösätta. Ett tips är att välja en dag då det är varmt i vattnet. *L*
Blött blev det - men djävligt kul.

tack för tipset, det ska jag nog allt kolla upp. annars så kan kan säkert finna någon forsränning eller kajakuthyrning nära umeå så att man får testa på. jag har alltid trivts i närheten av vatten ^^
dock så lär man väl inte köpa det på ett tag med tanke på att man är en soon to be student som inte bor så stort =D

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB