Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Större bröstmuskler!

Registrerad: 2007-08-24

Shue!

Som vissa kanske vet, så körde jag MM2K för ett tag sedan, och ökade rätt kraftigt i bänk (bröst). Men nu har det tagit lite stopp kan man säga. Jag kör dock inte MM2K men jag borde ju ändå öka lite på nån månad tycker man, detssutom har jag inga bra synliga bröstmuskler. jag har ju lite styrka i dem, men dem är ju inte stora alls.

Så vad tycker ni jag ska göra? Ska jag fortsätta köra bänkpress 10 reps, 4 set varje måndag och fredag. Eller ska jag köra nån annan bröstövning som får musklerna att bli större? Kanske fler eller färre reps antal? Kanske köra tyngre med färre set eller reps? Vad tror ni?

Ska också påminna att jag ligger på kcal överskott 6/7 dagar i veckan minst, för det mesta 7 dagar i veckan. Så käket är inte det största problemet. Sömn får jag också!

Tänkte bara höra vad ni andra mer erfarna tycker :]

Tack på förhand!

Senast redigerat av Timpsi (2008-04-12 20:13)

Registrerad: 2008-01-28

Jag tycker dumbbell press och dumbbell flyers ger mer på brösten än övningar med hel stång, exempelvis bänkpress.

Någon som tycker det samma? Eller är det bara jag som fantiserar?

Registrerad: 2007-05-10

Huruvida det bygger bättre skall jag låta vara osagt men nog kan jag hålla med om att det är lättare att få kontakt med hantlar än med stång.

Så jag kanske skulle testa dumbbell press? Ska man ta lika mkt vikt på dem som man gör i bänken eller?

Haha - jo, det kan du ju försöka med.
Börja lågt och värm upp med många reps och jobba dig sedan upp tills det känns lagom. Som med alla andra övningar.
När du lärt dig övningen så kommer du kanske ligga på 80-90% av vad du tar på stång.

Men är det inte då bättre med stång än hantlar? ;P

Låssas nu att du tar 100kg i bänk och kommer ingenstans. Du står still.
Du byter till hantelpress.
Efter tre veckor börjar du få in snitsen, du ligger nu och kör på 80kg (2st 40-kilos)
Visst är det mindre vikt men det tar och du ökar varje pass.
3 månader senare är du (för exemplets skull) på 100 kg prick.

Om du nu testar med stång - har du blivit starkare?    *L*

Klura på den en stund. Nu skall jag sussa.
Natti-natti allesammans.

Haha, jo så är det nog. Men det beror ju på hur pass bra jag utför övningen :]
Men jag ska göra ALLT för att få in snitsen!

Råkade hitta en kille som hade samma problem som jag. En annan snubbe linkade en film för bröstövningar:

http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

Efter att jag sett denna, kanske jag ska fortsätta med bänk iaf och köra med exakt rätt teknik?

Från: Norra Stå
Registrerad: 2006-10-15

Bänkpress suger duktigt om vi snackar bygga volym. Är eller snarare va jävligt bänk-kåt (bänkade 140kg) & bänkpress av alla dess slag var med på schemat 2ggr i veckan men brösten svarade ingeting. Nu kör jag en massa olika hantelpressar ist och en egen version av flyes i CC'n. Inte kört bänkpress på nån månad, mycket pga av en skada iofs + att jag satsar på volym.

Å som någon nämnde tidigare i tråden; att man kan? blir bättre/starkare i bänken om man kör hantlar ett tag är bara skitsnack... Hantelpressar behövs för att öka i bänken, hjälpte mej med min dåliga bottenstyrka tex. MEN så mycket teknik bänken kräver så går det inte att dissa "stångträningen"och förvänta sig ökningar. En kombination är bäst. Men är du enbart ute efter volym så skippa bänken helt.

Jag är nog mest ute efter volym skulle jag vilja påstå, ja.

Skitsnack Zacke?
Det är väl klart att man blir bättre på bröstövningar om man kör bröstövningar?
Och hitentills har jag aldrig träffat någon som inte tar mer på stång än med hantlar.

I övrigt kan jag nog hålla med dig.

Vilar du 3månader från bänken så spelar det noll roll hur mycket bröstövningar du ersätter bänken med, du kommer garanterat inte ha ökat i bänken iaf...
Du ökar INTE i bänken om du inte kör den. Period.

Jag tar ca 90kg i bänk nu.
Så om jag nu slutar köra bänk och börjar med hantlar och endast kör med hantlar i 10 år tills jag hantelpressar 2 90-kilos hantlar så tar jag ändå inte mer än 90kg i bänk?

Senast redigerat av Trötter (2008-04-13 12:49)

Ungefär ja..... Troligtvis ökar du väl i bänken om vi snackar 10ÅR ! ! ! Annars är du och din träning ganska patetisk. Hsh så har jag för mig att du nämnde något om 3månader? Enligt mig är det mycket teknik inblandat i bänken och för att öka i den så måste du köra den. Jag märker iaf en stor skillnad mellan tekniken i bänkpress kontra hantelpress.

Vadå? om man kör andra bröstövningar än bänk, tar man väl mer i bänken också? Det är ju en bröstövning.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Bänk är i mycket högre grad än hantelpress en överkroppsövning; när din bänkteknik börjar bli mer och mer optimal kan du t.ex. känna en viss trötthet även i latsen(!) av att bänka tungt. Detta är en nivå av optimalitet i bänktekniken som du sannolikt inte uppnår om du helt utesluter bänk från schemat i längre perioder. Eller med andra ord, du ökar logiskt nog mycket mindre i bänk om du inte kör bänk jämfört med om du kör det. Skillnaden går givetvis inte att uttala sig om; den varierar ju beroende på hur pass klokt du väljer övningarna du ersätter den med.
Zacke överdriver enligt mig till viss del, men samtidigt kan jag lugnt säga att för mig har transferensen mellan hantelpress och bänkpress var enormt dåligt. Så t.ex. körde jag 5or med 30kg-hantlar när jag bänkade 130, innan jag kom igång med övningen så att säga:P

Både tre månader och 10 år är påhittade exempel för att försöka förklara vad jag menar.
Det senare var ett extremfall jag tog till för att få dig att eventuellt överväga att tänka i mina banor.

Utför jag en övning som stärker bröst, främre axel och triceps så blir jag även bättre i bänk.
Jag kan inte förstå hur du kan hävda något annat.
Visst är det teknik inblandat i bänkpress, men oavsett om man har bra eller dålig teknik lär man lyfta mer om man blir starkare.
Lite som när TV4:s Gladiatorer var med i drakbåtstävlingen i sthlm. De hade sämst teknik av alla men kom ändå fyra på ren råstyrka.

Vidare så uppskattar jag inte att bli kallad "patetisk" - det må vara hänt att du kallar mina träningsidér patetiska. Men i övrigt så känner du inte mig. Eller?

Jaja, men jag kanske ska fortsätta med stång-bänk och finslipa tekniken? Men man måste ju ändå ha tungt o göra mindre reps om man ska bygga bra?

Registrerad: 2006-04-27

Jag tycker bänk bygger bra med bröst.
Varför snackar dom om inre och yttre bröst i den dära videon för?

Senast redigerat av kubein (2008-04-13 22:33)

Registrerad: 2006-10-05

Zacke tvärtom för mig tycker att brösten har svarat bättre på bänken än hantlarna , är väl individuellt men variera övningarna !

Från: Umeå
Registrerad: 2007-06-30

Timpsi skrev:

Men nu har det tagit lite stopp kan man säga.

Så vad tycker ni jag ska göra? Ska jag fortsätta köra bänkpress 10 reps, 4 set varje måndag och fredag. Eller ska jag köra nån annan bröstövning som får musklerna att bli större? Kanske fler eller färre reps antal? Kanske köra tyngre med färre set eller reps? Vad tror ni?

Det största misstaget många gör är att ALLTID köra samma reps (eller samma vikt). Då är det svårt att öka, kroppen vänjer sig vid vikten och repsen. Man måste variera.

Testa kör högreps (8-12) på Måndag och lågreps på Fredag (4-6). Men gör aldrig mer än repsspannet (aldrig mer än 12 eller 6 reps).

Kolla vilken vikt du tar nu i högreps och i lågreps. Börja en cykel på 5kg mindre än det, öka 2.5kg i veckan tills du inte klarar rätt antal reps på första settet och andra settet (möjligen alla set). Då sänker du vikten med 5kg och börjar om.

Jag tycker även att det är viktigt att ta en vilovecka var 6e till 8e vecka. Annars finns det risk att man stagnerar pga överträning.

Om du gör 10 reps på 70kg och 5 reps på 80kg så kan cykeln se ut så här:
v1 65kg*12, 12, 12, 12
v1 75kg*6, 6, 6, 6
v2 67.5kg*12, 10, 8, 7
v2 77.5kg*6, 5, 4, 4
v3 70kg*11, 9, 7, 6
v3 80kg*5, 5, 4, 3
v4 72.5kg*10, 10, 8, 7
v4 82.5kg* 4, 2, 2, 1 (sänk 5kg nästa vecka)
v5 75kg*7, 7, 6, 5 (sänk 5kg nästa vecka)
v5 77.5kg*6, 6, 5, 5 (har sänkt 5kg)
v6 70kg*12, 12, 10, 8
osv

Då ökar du både styrka och volym.
Det man kan göra för att bygga mer volym är att bara köra 3 set i bänken och köra 2 set flyes i cablecross. Min favorit är när man fäster handtagen i nedre fästena och står på knä. Sedan drar man handtagen rakt fram mot en punkt i höjd med nedre delen av bröst (ej snett uppåt som många gör)

Senast redigerat av Damien Thorne (2008-04-14 07:19)

2zani skrev:

Zacke tvärtom för mig tycker att brösten har svarat bättre på bänken än hantlarna , är väl individuellt men variera övningarna !

Ja alla är vi olika. Själv upplever jag en betydligt bättre aktivering av bröstmusklerna i hantelpresen än bänkpressen, som mest tröttar ut mina armar:s ett helt annat djup och pump också.

OCH sen jag skiter fullständigt i vad en del användare hävdat tidigare i denna tråden, visst du kanske kan öka i lite i bänken genom att skita i att träna den:s. Men det är låångt ifrån lika effektivt som att köra den. Optimala bänkresultat är byggda kring plan bänkpress, lutande bänkpress, bänkpress med stopp osv. Sen är givetvis andra övningar som tex hantelpress (som hjälpte mig i bottenläget av bänkandet) viktigt att variera sig med, men är enligt mig en effektivare övning om vi snackar volymbygge. Vila, variation av set&reps är också självklart. Men alla är vi ju olikaXD

Trötter: Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag kallade dig och din (framtida?) träning för att ev vara patetisk, innerst inne är jag nog bara jävligt avundsjuk på dina bänkresultat....;)

Det största misstaget många gör är att ALLTID köra samma reps (eller samma vikt). Då är det svårt att öka, kroppen vänjer sig vid vikten och repsen. Man måste variera.

Testa kör högreps (8-12) på Måndag och lågreps på Fredag (4-6). Men gör aldrig mer än repsspannet (aldrig mer än 12 eller 6 reps).

+1
Många ggr hade man kunnat fläska på 5kg till och göra lika många reps som på tidigare vikt, men många ggr kanske man misströstar och underskattar sig själv, Stagnering ffs!

Registrerad: 2008-01-28

Eftersom jag tränar mest styrka hemma under ganska begränsade former (hantlar, gummiband, simpel skivstång och egen kroppstyngd) gillar jag följande övning:

http://youtube.com/watch?v=nQAh7m4xsMo

Den har gett mig en hel del på den korta tid jag använt den. För övrigt gillar jag skarpt den träningsfilosofi Scoobys presenterar i sina filmer.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB