Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Atkins

Registrerad: 2007-11-21

Hej!
Jag har precis haft en bulk period och ska deffa nu.
Jag undrar om man skulle kunna använda atkins-metodens matrecept utan att förlora muskler?
Har nämligen en bok med en massa recept och jag känner folk som har gått ner mycket i vikt mha atkins.
Sen undrar jag om man kan dricka gainer under deff-perioden eller om man ska hålla sig till ngt protein efter träningen?
MVH Charlie

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Först undrar du om man kan använda Atkins-metoden, för att sedan fråga om man kan dricka en gainer. Du tycker inte att det är lite motsägelsefullt?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag vill bara påpeka att atkins är en diet som i det stora hela utesluter kolhydrater. Jag vill också påpeka att man inte tränar sådär speciellt jättebra utan kolhydrater (om man inte är eskimå). Dessutom har Cybercowboy en bra poäng, som egentligen borde vara självklar för dig.

Senast redigerat av Lajne (2008-04-12 16:11)

Registrerad: 2007-05-10

Atkins är väl ett bra trick för de som inte kan/orkar räkna på sitt intag.

Det finns ju bara ett sätt att gå ner i vikt och det är att ligga på energiunderskott.

Att atkins funkar för så många beror förmodligen på att man lurar kroppen att tro den fått mer energi än den fått i verkligheten. Och därmed ligger man på energiunderskott utan att vara speciellt hungrig.

Jag rekomenderar gärna Atkins till feta personer som behöver gå ner nycket i vikt och vill komma igång fort med viktnedgången.

Men när det gäller en deff, när man vill bli av med de där sista 5-10 kilona fett. Då tror jag mer på att äta så varierat och "hälsosamt" som möjligt. Proteinrikt förvisso, men absolut med kolhydrater i kosten.
Gainer precis efter passet, men långsamma i övrigt.
Och i stället för atkins-tricket så mäter och väger man allt man stoppar i sig och räknar fram ett lagomt energiunderskott.
Inte alltid lätt (själv har jag räknat grovt fel just nu) - Men i långa loppet är jag övertygad om att det inte bara är det mest hälsosamma sättet att bli av med kilona det är även det mest effektiva. När man fått siffrorna rätt går det inte att misslyckas.

Registrerad: 2007-11-21

Ameh, jag sa att jag tänkte använda deras matrecept eftersom att de verka bra och nyttiga, inte följa dieten fullt...

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

chulie skrev:

Hej!
Jag undrar om man skulle kunna använda atkins-metodens matrecept utan att förlora muskler?
Har nämligen en bok med en massa recept och jag känner folk som har gått ner mycket i vikt mha atkins.
Sen undrar jag om man kan dricka gainer under deff-perioden eller om man ska hålla sig till ngt protein efter träningen?
MVH Charlie

Så långt som att dra ner på kolhydraterna kan du "följa" atkins. Jag deffar i det närmaste på atkins och det går alldeles utmärkt. Jag kanske har eskimåiskt påbrå (har inte släktforskat), men pröva så får du se hur det funkar för dig.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Chulie: Du behöver fortfarande (enligt min åsikt) mer kolhydrater än vad atkins rent allmänt innehåller. Fast å andra sidan kanske du fungerar ändå eftersom t-rex tydligen gör det. För min del var det iaf helt hopplöst, jag dock efter 6e repet där jag normalt fixade 10-12.

T-Rex: Konstigt, men kul för dig :)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

T-Rex skrev:

chulie skrev:

Hej!
MVH Charlie

Så långt som att dra ner på kolhydraterna kan du "följa" atkins. Jag deffar i det närmaste på atkins och det går alldeles utmärkt. Jag kanske har eskimåiskt påbrå (har inte släktforskat), men pröva så får du se hur det funkar för dig.

Om man äter havregrynsgröt som du gör så är det inte Atkins. Det du sysslar med skulle jag gissa är någon slags kolhydratcykling/low carb diet.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Cybercowboy skrev:

T-Rex skrev:

chulie skrev:

Hej!
MVH Charlie

Om man äter havregrynsgröt som du gör så är det inte Atkins. Det du sysslar med skulle jag gissa är någon slags kolhydratcykling/low carb diet.

Du har helt rätt. Jag äter inte heller speciellt mycket fett (som man annars kan göra på atkins). Min kost består av havregrynsgröt på morgonen och i övrigt proteinrika mål nästan utan kolhydrater. Lite vilseledande av mig att kalla det "i det närmaste atkins".

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-04-05

en liten parantes bara för en ovetande lekman. =)
hur e det då om man skulle gå på GI? där får man ju lov å käka kolisar

Registrerad: 2007-03-03

Iggle skrev:

en liten parantes bara för en ovetande lekman. =)
hur e det då om man skulle gå på GI? där får man ju lov å käka kolisar

Definiera "hur e det"

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB