Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Behöver tips på maffig frukost! (havre?)

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

minyates skrev:

Hej, jag tycker varken om att söka information, läsa eller bry mig om någonting överhuvudtaget

Nämen, duktig pojke :)

Registrerad: 2008-02-20

Jag försökte läsa o läsa o läsa genom mitt inlägg o letade efter om jag verkligen skrivit 30-40 g protein som du tydligen sett mig skriva... ;)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

miniyates skrev:

Jag försökte läsa o läsa o läsa genom mitt inlägg o letade efter om jag verkligen skrivit 30-40 g protein som du tydligen sett mig skriva... ;)

Jag bara förutsatte att det var det du menade eftersom det är det vanligaste; om inte upplys mig gärna om maxgränsen du tror finns för proteinupptag så jag kan håna dig för den istället =D

Edit: Med viss ironi lagd i den sista delen av meningen, naturligtvis:)

Senast redigerat av Lajne (2008-04-09 14:33)

Englund skrev:

minyates skrev:

Hej, jag tycker varken om att söka information, läsa eller bry mig om någonting överhuvudtaget

Så vuxen man kan vara... ;)
Moget

*s*... moget forum, då stämmer det dåliga ryktet
Tråkigt

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

miniyates skrev:

Englund skrev:

minyates skrev:

Så vuxen man kan vara... ;)
Moget

Jag vet :).. Nej men seriöst, sök information om måltidsfrekvens, IF, proteinupptag eller nästan vad som helst så kommer du hitta information som motsäger det du just påstått. Senaste året så har det varit en massa skriverier och diskussioner om detta.

Senast redigerat av Englund (2008-04-09 14:37)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Vem är det som är omogen? Om det är någon som är omogen så är det väl du som tar till "moget!!11ONE"-repliken när du blir konfronterad.

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Kroppen tar emot det man stoppar i den. Visst, förmodligen måste den jobba under en längre period för att göra det när måltiden i sig är större och man kan uppleva att man blir trött och dåsig efter det men i det långa loppet spelar det inte stor roll alls.

Det är mycket man kan se som självklarheter som i själva verket inte alls stämmer.

Att få i sig 100-150g protein på någon måltid här och där är väl inte mer än normalt.
Annars hävdar du att det är direkt onyttigt att äta en stor biff, eller?

Men precis som Lajne sa; när vi börjar närma oss 5-6 måltider med runt 100g protein per styck, så kanske det börjar bli mycket, men jag skulle nog ändå kräva en källa för att acceptera det som något direkt dåligt.

Webbsida

miniyates skrev:

*s*... moget forum, då stämmer det dåliga ryktet
Tråkigt

Hmm? Du kunde inte ta att jag använde en ironi som jag dessutom klart skrev ut att den var där? I sådana fall ber jag om ursäkt, men riktigt så lättstött tycker jag ändå inte du borde vara. Seså, fortsätt diskussionen nu och leta fram lite källor, så att vi kan lära oss något :)

Registrerad: 2004-10-13

Lajne skrev:

Ni bad om det...
6dl mjölk
2dl gainer (helst, det funkar med proteinpulver också men det har mindre kcal/dl)
4-5dl havregryn
200g valnötter.
Mixa i en mixer. Kom ihåg att det är gainern som är det enda som har nån smak i det här, så välj en gainer som du tycker smakar gott. Drinken ger totalt ~2700kcal. Gillar man att dricka sin drink mer än att tugga den kan man plocka bort 100g valnötter för en något mildare variant på 2000kcal där åtminstone hälften faktiskt är massa som går att dricka och andra hälften måste tuggas först. Kan dock även den ätas med sked om man vill hålla på bordsskicket. Trolla f.ö. vad ni än gör inte bort valnötterna helt, det är fettet i dem som är tänkt att sänka det skyhöga insulinsvaret från allting annat:P

200g valnötter kostar väl en förmögenhet!? :D

Från: Vänersborg
Registrerad: 2007-06-20
Webbsida

kall pressad rapps olja och krossade lin frön borde ju gå lika bra, För att sänka insulin på slaget, men å andra sidan lagrar man ju mer fett ,Om man intar fett sammtidigt som man har en insulin peak, Jag brukar Alltid till sätta olja när peaken är över i stället. Skilnaden är att jag tar rent socker som mellanmål och blandar det med kreatin, å då behöver jag peaken

Webbsida

Personligen tycker jag havre dring på morgonen kan pajja hungern, Men det duger som mål 2.

Men om du vill ha i dig mycke bra saker och mycke energie, före slår jag att du blandar en halv kvag med röd mjölk och någon bra olja, så att det blir som fil,Och sen en energie rik mysli.

Jag brukar dricka lite blandad kvarg först innan jag häller i myslin annars blir det förmycke

Webbsida

Nykammad skrev:

Lite mindre än 20 spänn.

Registrerad: 2008-03-01

konstigapellefant skrev:

Men om du vill ha i dig mycke bra saker och mycke energie, före slår jag att du blandar en halv kvag med röd mjölk och någon bra olja, så att det blir som fil,Och sen en energie rik mysli.

Jag brukar dricka lite blandad kvarg först innan jag häller i myslin annars blir det förmycke

Låter intressant.
Går det bra med rapsolja? Hur mycket olja ska jag ha i, på ett ungefär?

Webbsida

ja kallpressad raps olja är bra. Jag är ingen kille som räknar men ungefär en halv deceliter, men inte så att du tycker det blir jobbigt mycke olja,För smaken, får man i sig för mycke olja mår man inte särkilt bra ,tycker jag.

så måste man alltid avsluta allting

Registrerad: 2007-03-03

Smör är mycket godare.

Webbsida

Är det de,låter inte gott men man kunnde ju prova om det inte till hälften bestod av mättat fett, De får man ju redan i sig från mjölken,De mättade fettet alltså

Registrerad: 2008-01-24

Det är väl inga omega3 fettsyror i rapsolja? har jag läst iaf

Registrerad: 2004-10-08

Ander skrev:

Då får du nog ta och läsa om/rätt.

Cybercowboy skrev:

Ander skrev:

Då får du nog ta och läsa om/rätt.

Japp du har rätt, ;) Korkat av mig, jag kan inte så mycket om oljor men man får läsa på!

Senast redigerat av Ander (2008-04-10 12:57)

Registrerad: 2008-03-01

Hittade inte direkt något/n (neutrum eller utrum?) kvarg i min lokala icabutik. Eller alltså, det fanns något som hette "kesella", men det var i småförpackningar och ganska dyrt.
Nu är jag igång igen och gnäller om priserna.. :) Men det blir faktiskt dyrt i längden om man konsumerar små portionspaket dagligen. Det borde finnas bulkmataffärer där man kunde köpa mjölk i 10-literspaket och valnötter i 5-kilospåsar!

Kallpressad rapsolja är dock fixad. Men vad kan jag använda istället för kvarg? Går det bra med fil eller yoghurt?
Dvs, fil/yoghurt med rapsolja och lite mjölk?

Ni får ursäkta att jag verkar helt handlingsförlamad, men eftersom jag inte har vidare koll på näringsinnehåll så vill jag helst fixa en frukost med ett "seal of approval" från hälso.info-folket. Jag hade t.ex förut ingen aning om att man kunde äta otillagade havregryn, hehe..
Är så trött på farsans prat om att "huvudsaken är att det smakar bra". Jomenvisst, tjena.. I så fall kunde jag ju lika gärna ta cigg och bärs till frulle.
Det är ju bulk det handlar om! Maten är som ett bränsle. Det gör inte mig något om det smakar skit, viktigast är att det inte är jättedyrt.

Har förresten börjat ta Lajnes havredrink på kvällen i stället. Magen verkar nöjd och glad!
Dock lite jobbigt att jag måste skita typ 2-3 gånger per dag, men men.. det säger kanske sig självt ifall man äter så pass mycket.

Webbsida

Kesella är kvarg och det blir dyrt om du köper på ica, men inte om du köper kvarg på lidel,förpakningen är dubbelt så stor, så du sak alltså ta en hel ica kesella eller en halv lidel kvarg.

Jag vet att en del väntar tills havregrynen har svält,Men det är ju enklare att få ner när det inte har svällt, råa havre grym har ett värde på 100 GI och till lagade 70 ungefär,Men det är knappast något du behöver tänka på om du inte bara lever på havre drinkar

Registrerad: 2004-10-13

Lajne skrev:

Nykammad skrev:

Lite mindre än 20 spänn.

å fan va de inte mer! hehe trodde någon mycket värre!

Vad jag har läst nu om nötter så är det livsnödvändiga EPA och DHA enbart finns i fiskolja, du kan inte få dessa från rapsolja linfrön pumpa eller någon annan källa än fiskolja, rik på omega 3.

Webbsida

Jag vet att omega 3 i rapps inte är lika bra, men det gör de inte sämmre som bulkning medel för det, man behöver ju inte utesluta,nötter,fiskt, eller fisk leverolja för att man har rapps olja i maten.

Bra att du upp detera oss där,Jag viste inte vad skilnaden va ,Bara att det va skilnad

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB