Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Kan man verkligen få ökad muskelvolym genom övningar där bara kroppsvikten används. Jag tänker på övningar som tåresningar (vader), armhävningar (triceps) och att ligga på magen och utföra benresningar (gluteus maximus).
Att bygga muskler handlar ju om få repetioner (8-10) med hög belastning. Men t.e.x. tåresning stående på en fot, kan jag göra 35-40. Det är ju rena konditionsträningen.
Hur tränar man upp sätesmuskeln så att rumpan blir större om man inte har tillgång till gym och heller inte kan dra skivstänger och annan utrustning med sig på resor.
När jag utför olika övningar för gluteus maximus, där det handlar om att resa benet mot taket, antingen liggande på magen eller stående på knä, så känns det som att jag kan hålla på hur länge som helst. Jag känner inte att muskeln arbetar.
Hur gör jag för att belasta "gluteus" så att jag bara orkar 8-10 reps? Tacksam för tips.
Uppsala
Hej,
japp, när det handlar om 30-40 reps så är det ren konditionsträning. Du måste kunna belasta muskeln på något sätt för att den ska bli större. När du gör tåresningar kan du t.ex. ta en hantel och hålla i handen. För att öka belastningen vid armhävningar kan du lägga i tunga böcker i en ryggsäck och ha på ryggen, eller så kan du försöka göra dem med en arm.
Vid benresningar så är det väldigt svårt att öka belastningen, det blir ganska krångligt om man ska försöka fästa vikter i benen.
Två andra övningar som tar bra på gluteus maximus är utfall och knäböj. I dessa övningar borde det vara lättare att öka belastningen genom att hålla något tungt i handen / famnen.
Problemet med benen är att de är väldigt starka och att man därför måste använda sig av ganska tunga vikter, vilket är svårt om man är ute och reser. Därför funderar jag på om det inte vore bra att komplettera benträningen med intensiv intervallträning i 15-20 min? Sprinters har ju som bekant mycket bra benmuskulatur.
Du gör helt enkelt så att du springer långsamt en stund, sedan springer du i nästan full fart i 30 sekunder, springer långsamt en stund, springer fort igen och upprepar.