Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jaha okej. Tack så mycket :) SKa börja äta mer. vill inte bli anorektiker!
Varför vill du bränna mer än 1500kcal? då måste du ju äta ytterligare 1500kcal bara för att kompensera för den ökade förbränningen!!?
Träningen är ett hjälpmedel i det här fallet som hjälper dig att öka förbränningen så att du slipper äta så lite för att hamna på underskott.
Såhär är det:
Du behöver ett visst antal kcal för att behålla din vikt.
Låt oss ta ett exempel på en ung kille som väger ungefär 75kg. låt oss säga att han behöver 3000 kcal för att behålla sin vikt och varken gå upp eller ner. Därtill måste man lägga de aktiviteter han utför tex träning låt oss anta att det blir 500kcal ytterligare. det betyder att personen i fråga måste äta 3500kcal för att må bra och behålla sin vikt.
Vill personen då i fråga gå ner i vikt är det ett underskott på ungefär 500kcal som är att sikta på. dvs kroppen behöver 3500kcal men vi väljer att bara tillföra den 3000 kcal. Då komer personen i fråga att gå ner i vikt. Med en bra hastighet där inte alltför mycket muskler försvinner (också beroende på hur styrketräningen sköts) Det kommer att inebära någonstans mellan 0,5 - 1kg i veckan. Om underskottet är ännu större tex 2000kcal intag på en dag kommer muskler i större grad försvinna, även endel fett självklart, men det är ingen sund viktnedgång i det stora hela.
Om underskottet skulle vara ÄNNU lägre som i det här fallet då du bara har ett intag på 800kcal på en dag så kommer det innebära att kroppen får 2700kcal för lite för att den ska må bra! det säger sig självt att det är VÄLDIGT osunt.
Du verkar ha hakat upp dig på något du hört om att man ska bränna så mycket som man äter genom träning, men det är något du måste ha missupfattat totalt, så glöm det.
Förmodligen har någon sagt att man måste äta så mycket som man förbränner vilket förmodligen menades med förbränning då var BMR, som jag beskrev tidigare, dvs den totala mängden energi kroppen behöver på en dag (organens funktion + aktiviteter etc).
Att sådant förhållande du börjar få till mat som du beskriver är inte alls bra och något du bör ta som en direkt varningssignal. 800kcal är direkt Anorexiavarning. för mig skulle 1500kcal också vara direkt dåligt. Men nu har jag inte direkt räknat på ditt fall, men skulle tippa på att runt 2000-2500kcal om dagen skulle vara ett bättre mål i ditt fall. EDIT: under DEFF då alltså!! vilket inte är något man bör syssla med under alltför långa perioder.
Senast redigerat av Tobbeno (2008-04-09 15:54)
zartok skrev:
hjärnans energibehov är dock allt annat än konstant. den går neråt i åldrarna från det att man blivit vuxen, eller strax innan 18 år har jag för mig.
men en fråga: vart finns länken som säger vad orkan och liknande förbrukar dagligen? jag är mycket intresserad av den, då det är ett ganska outforskat ämne för mig ^^
Som jag skrev så var det ett genomsnitt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11224660
Vad kan jag äta som är nyttigt då som gör att jag höjer mig med KCALen då?
baslivsmedel lär inte vara fy skam.
Kött, fisk, ägg, pasta, ris, potatis tex.
Vill du veta vad mat har för näringsämne finns det en bra databas hos livsmedelsverket:
http://192.121.81.11/livsmedelsok/
MEN jag tycker egentligen inte att det verkar så bra att räkna kcal och vara så upptagen av mat som det är på gång i ditt fall nu.
Du kan ju räkna ut ett ungefärligt intag på några dagar du skriver upp. sen får du en känsla för det. Väg dig en gång i veckan och justera därefter intaget. Men se till att njuta av mat och ät sånt som du tycker är GOTT. Det är dumt att förstöra sitt förhållande till mat bara för att man vill ha lite magrutor till sommaren.
Så jag behöver inte oroa mig om jag äter en kebab med bröd utan sås 1 gång varannan vecka?:P
Knappast! Du kan nog med gott samvete äta sås också ska du se!
Ja jisses, hjälper ju om man läser sida 2 med innan man svarar :9
Tobbeno +1
lägger till att du kanske kan införsaffa en bok om näringslära eller iallafall skaffa mer kunskap innan du sätter igång o deffar
Senast redigerat av Icecoffee (2008-04-09 22:57)