Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Kostråd vid styrketräning när man inte vill få stora muskler!

Från: Kalmar
Registrerad: 2008-04-09
Webbsida

Jag skulle gärna ta emot tips för hur jag ska äta efter min träning. Jag är tjej, 27 år, endast 1,49 cm lång, ca 42 kg. Tanken med min styrketräning är att få ordning på min svankiga rygg som jag har problem med, min otränade mage & lyfta bröstpartiet i den mån det går. Jag skulle också vilja tappa 1, max 2 kg av det lilla överflöd jag har på mage & byst. Dessvärre har jag väldigt lätt att få bulliga & synliga muskler, och när jag läser kostråd verkar dom vara mest utformade om man vill bli större & bygga stora muskler.
I mitt eget fall vill jag alltså träna upp min kropp hälsosamt, och äta nyttigt, tappa litegranna vikt (eller omvandla till muskler som inte blir alltför bulliga, inte banta! )
Det är inte kilona i sig som är viktiga för mig, utan att få bort degigheten på magen och få en storlek mindre BH.
Jag tränar 3-4 ggr i veckan, med ca 10-20 minuters uppvärmning på löpband eller cykel. Oftast åker jag direkt ifrån jobbet till gymet, och frågan är då vad som rekomenderas till mig i kostväg. Äta innan, efter? Har jag förstått det rätt är kolhydrater om man vill bygga muskler, men i mitt fall borde det väl inte vara optimalt? Jag är väldigt dålig på det här så rätta mig gärna om jag har fel!

Mvh, Ida

Registrerad: 2006-08-28

Frukost: Havregrynsgröt, fil/yoghurt + musli, grovt bröd med pålägg...

Fm: frukt

Lunch: en tredjedel av tallriken kolhydrater (pasta, ris, potatis, bulgur...), en tredjedel protein (kött, fisk, kyckling...), en tredjedel grönsaker

Em: frukt eller lite större mellanmål

Middag: en tredjedel av tallriken kolhydrater (pasta, ris, potatis, bulgur...), en tredjedel protein (kött, fisk, kyckling...), en tredjedel grönsaker

Efter träningen: Något med kolhydrater, mackor, bananer, eller något liknande som är lätt att ta med. Middag då du kommer hem.

Om du behöver äta innan träningen eller inte får du avgöra hur du känner dig. Med en rejäl lunch kan man klara sig utan något extra innan middagen, men blir du hungrig och orkeslös så lägg till lite på eftermiddagsfikat.

Kolhydrater är något alla behöver, oavsett om man tränar eller inte, vid träning bränner man extra mycket kolhydrater och behöver då äta lite mer av dem

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

som jag ser det så kommer du att kunna äta vanlig mat och ändå inte behöva få jättestora muskler som du är orolig för. tjejer som har muskler i fitnessnivån äter och tränar ganska ordentligt för att få kropparna som dom får, och kvinnliga bodybuilders måste ha genetik med naturligt höga testosteronvärden för att få en större muskulatur.

träna på, ät bra med mat och oroa dig inte för att bli en råbiff på en gång. att bli stor och muskulös som tjej kräver mycekt arbete, tur med gener samt lite underhudsfett för att musklerna ska synas mycket. om du skulle ha stora muskler och lite mer underhudsfett så skulle du istället få en ganska svarvad kropp, som många tjejer är intresserade av att få i grunden.

Registrerad: 2007-09-19

Jag skulle säga det kommer bli en kamp mot genetiken för dig.
Det är en fråga om längd mot genetisk muskelmassa. En kort människa kommer alltid se "grövre" ut än en längre vid samma mängd muskelmassa.

Således kan vi dra slutsatsen att en man eller kvinna som anser sig ha "bulliga" muskler kan inte få långa slanka muskler genom att träna dem på ett visst vis. Individer som har långa slanka muskler som är rädda för styrketräning för att dom inte vill ha "bulliga" muskler är också lustiga. Som talaren ovanför sa, så går det men det krävs en jäkla massa för att en lång slank ska bli bullig och en jäkla massa för en kort bullig att bli slank.

Vill du bara bli av med fett och inte lägga på dig muskler är en god kosthållning + cardio att rekommendera.
Räkna ut ditt energibehov och gör en balanserad diet som passar ditt smak och tycke efter det.

Webbsida

Okej... då ställer jag en dum fråga, eftersom jag knappt kan något om träning, vad är Cardio?

Registrerad: 2007-09-19

Konditionsträning/Fettförbrännande träning.
Inga frågor är dumma, alla är vi här för att lära oss något nytt!

Webbsida

Ok! Tack för all hjälp! :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB