Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Behöver tips på maffig frukost! (havre?)

Registrerad: 2008-03-01

Äntligen har jag skaffat en matvåg!

Frukostdrinken består av:
135g havregryn
122g banan
8 dl (800g) mjölk
100g dyrbara valnötter

Enligt näringstabellerna innehåller den:
1621 kcal
59.15 protein
153.4 kolhydrater
97.05 fett

Verkar det bra?

Registrerad: 2008-02-20

1621 kcal och 97 g fett på en måltid???
Hade du tänkt bli sumobrottare eller?

Nu har jag kanske läst denna tråd väldigt fel men 97 gram fett är mer än vad jag får i mig på en hel dag och jag deffar knappast

Drinken är baserad på det recept som Lajne gav mig, men jag vill minnas att originaldrinken innehåller betydligt fler kalorier. :)
Min ämnesomsättning är väldigt bra och därför tror jag att det krävs ganska mycket för att jag ska gå upp i vikt.
Många som bara sitter stilla är ju smällfeta, men jag har alltid varit smal som fan trots att jag varit 100 % stillasittande fram till nyligen.

Nu när jag äntligen har börjat gymma vill jag äta så mycket som möjligt för att kunna bygga så mycket muskler som möjligt, sen om det lägger sig lite extra fett på kroppen så välkomnar jag det med.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

miniyates skrev:

1621 kcal och 97 g fett på en måltid???
Hade du tänkt bli sumobrottare eller?

Nu har jag kanske läst denna tråd väldigt fel men 97 gram fett är mer än vad jag får i mig på en hel dag och jag deffar knappast

1621 kcal är inte så mkt på en måltid? OK, ganska mycket mer än vad medelmänniskan äter (eller snarare borde äta, äter det gör de väl ändå), men när viktuppgång är målet ser jag absolut inget onormalt i så stora (eller större) intag. 97g fett behöver f.ö. knappast vara något dåligt, även om det ser mycket ut. Nu kommer ju det mesta från valnötter, vilket vi ju redan tidigare har enats om i tråden är den optimala nöten:P
Jag tycker det ser bra ut, det viktigaste med en sån här drink är ju egentligen att den är tillräckligt god för att man ska orka dricka den hela tiden, så om du är nöjd med smaken är ju allting bra :)

Delad uppfattning där...
Men funkar det på dig och Pangkaka så ska ni självklart fortsätta med det

Som jag beskrivit i den här tråden http://www.halso.info/forum/t-32003.html får jag problem med magen och träningen efter att ha dragit i mig en sån här drink.
Idag åt jag en tallrik fil med müsli och känner inga problem med magen, men då är det ju också en rätt mesig frukost. :/
Som det ser ut nu har jag tänkt ta havredrinken senare under dagen, men då är frågan vad jag ska ta till frukost i stället.

Med andra ord, vad finns det för kaloribomber man kan dra i sig till frukost utan att magen börjar protestera?

Du kan få i dig en väldigt bra frukost utan att de där 97 g fett ;)
Fil o musli är kanske inte den mest berikade frukosten direkt.

Varför vill du ha i dig den där drinken med så mycket kalorier o fett??
(Frågan riktad till Pangkaka)

För att kunna gå upp i vikt ordentligt.
Min ämnesomsättning är väldigt effektiv, så det krävs en satans massa för att något ska hända.
Känns så fjuttigt om jag ska gå upp typ 100g i veckan bara, därför duger det inte på långa vägar med en tallrik fil.
Har dock dålig koll på vad som innehåller vad, därför frågar jag er. :)

Något maffigt, som sagt, som inte sätter magen ur balans.

Att du kommer gå upp i vikt av den där drinken du skrev lär du ju göra, frågan är bara hur du vill gå upp

miniyates skrev:

Att du kommer gå upp i vikt av den där drinken du skrev lär du ju göra, frågan är bara hur du vill gå upp

Ah, kanske var lite otydlig.
Denna drink kommer att drickas dagligen, dock inte till frukost, utan på kvällen.
Ursprungligen drack jag den till frukost, vilket jag inte kan göra längre eftersom den sätter magen ur balans. Alltså tar jag den på kvällen istället!
Därför behöver jag tips på en ny frukost som jag kan ta på morgonen. :o

Vad sägs om hederlig kokad gröt, ett par ägg?

Jag ska utbilda mig till Lic. instruktör, PT och kostrådgivare men hade aldrig kunnat tipsa om den drinken du ska dricka. Smaken är som baken, delad o bred, och som sagt, funkar det på dig så kör på det :)

Webbsida

Nu blir man (eller iaf jag) ju tyvärr ca dubbelt så mätt av 600kcal havregrynsgröt+stekta ägg som man blir av 2000kcal drink, vilket ju gör bulkande en aning svårt för oss som kräver mycket energi. Det jag också är extremt nyfiken på är vilken faktisk kritik du har mot drinken i fråga; det enda du säger är att du aldrig hade rekommenderat den men du uppger aldrig varför. Vilket är lite synd, jag personligen är i alla fall inte negativt inställd mot ny kunskap som tvingar mig att omvärdera gamla metoder:)

Jag själv äter 2,5 dl gröt kokande på 5-5,5 dl vatten, 2 hela ägg, 1 skiva bröd med pålägg och cirka 4-5 dl mjölk. Räcker mer än väl åt mig som frukost.

Nu vet inte jag hur mycket du (Lajne) har pratat med Pangkaka ang hans ämnesomsättning, längd, vikt, ålder, mål, hur länge han har tränat, vad han äter för övrigt etc etc som krävs för att ge en så extrem drink som råd.

2000 kcal per måltid är inget jag varken kan eller vill rekomendera (troligen inte många andra kostrådgivare heller), men som jag sa, är den väl utprövad och den verkligen funkar på dig (Lajne) så ska du självklart köra på den. Men vet du (rent faktamässigt) vad som händer i kroppen under längre tid med så mycket näring per måltid? Precis som med allt annat man stoppar i sig så tar kroppen skada av för mycket protein och fett t ex.
Sen att valnötter innehåller mycket omega är en helt annan tråd

Webbsida

Jag har givetvis inte talat med pangkaka om det här över huvud taget; vill han hälla i sig en enorm havredrink antar jag rent automatiskt att han också har behov av den. Allt annat hade ju varit jävligt korkat, och är man korkad får man skylla sig själv.
Angående vad som räcker väl åt dig som frukost så är det jobbigare att få stora mängder kcal i en måltid för någon som mig, som inte dricker mjölk. Jag menar, bara i ditt exempel har du ju 300kcal mjölk som utgör grovt räknat en tredjedel av vad du får i dig till frukost. Förutsatt att du dricker den fetaste varianten, men det förutsätts alltid när man pratar med mig så vänj dig! ;)
Sedan så vet jag ungefär vad som händer med så stora måltider över en längre tid (eller iaf sådär typ 12 veckor) om man förutsätter att forskningen gjord på vad som händer med folk som bara äter en enda måltid per dag (som ju av naturliga skäl blir jävligt stor) stämmer även på detta.
Att kroppen skulle ta skada av för mycket fett och protein är något som jag har för mig kräver väldigt stora mängder, gällande protein talar vi om mängder som inte går att uppnå utan tillskott och med fett har jag inga siffror men med tanke på att det går att leva på enbart fett och protein utan några kolhydrater alls för en normal människa så tänker jag anta att det även där rör sig om väldigt stora mängder;)

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Så länge kcal intaget inte över- eller understiger det planerade så funkar det ju ypperligt.

Hur mycket näring per måltid man får i sig och skillnader och effekter finns det mycket studier på, du kan ju söka lite på periodisk fasta så hittar du endel intressanta diskussioner här.

Människor kan leva på burger king eller MC-Donalds oxå men hur ser dom ut efter ett par månader? Och hur ser kroppen ut invärtes?

Att stoppa i sig 90-100 gram protein per måltid (som jag läste en gjorde, inga namn nämda) är vansinnigt.

Och nä, jag dricker inte den fetaste mjölken där är... ;) Håller mig till max mellanmjölk

Tobbeno; Som du märker delar jag inte din mening...

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

http://minimizeme.se/

Nu är det visserligen Max och inte Mc Donalds.

Att du inte delar min mening är i fallet ointressant, så länge du inte beskriver vad som skulle kunna hända enligt dig med övertygande arguent av en för stor måltid.
Har du dessutom källor på det du säger så ska jag börja värdera min uppfattning i frågan.

Att du planerar att bli PT känns liksom inte som att det räcker för att man ska ta dina ord som lag.

Webbsida

miniyates skrev:

Människor kan leva på burger king eller MC-Donalds oxå men hur ser dom ut efter ett par månader? Och hur ser kroppen ut invärtes?

Ptja, ungefär såhär: http://www.truthinfitness.org/projects/ … urnal.html

Förutom det har jag själv levt på nästan enbart Burger King, MacDonalds, kebab, pizza och thaikäk (förutom min frukost, som alltid är yoghurt, käkade jag alltså enbart dessa 4 saker) och jag vill inte påstå att jag mådde så mycket sämre heller. Men som ung, motionerande man är det väl inte att förvänta sig annat :)

Att stoppa i sig 90-100 gram protein per måltid (som jag läste en gjorde, inga namn nämda) är vansinnigt.

Beror väl på hur många måltider man har? På 2 eller 3 måltider per dag kan det vara en konsekvens av ett högt kcalbehov, fler än så börjar det bli onödigt och när vi närmar oss 5-6 måltider kanske vi snackar skadligt:)

Ska leta runt lite och se om jag hittar lyle macdonalds text om rekommendationer för proteinintag för styrkeatleter; där står bland annat om hur högt intag som ska vara skadligt.

Att du planerar att bli PT känns liksom inte som att det räcker för att man ska ta dina ord som lag.

Skulle aldrig få för mig att säga att mina ord är lag... ;)

Beror väl på hur många måltider man har? På 2 eller 3 måltider per dag kan det vara en konsekvens av ett högt kcalbehov, fler än så börjar det bli onödigt och när vi närmar oss 5-6 måltider kanske vi snackar skadligt:)

Ska leta runt lite och se om jag hittar lyle macdonalds text om rekommendationer för proteinintag för styrkeatleter; där står bland annat om hur högt intag som ska vara skadligt

Med tanke på att kroppen inte tar emot så pass mycket per måltid är det vansinnigt. Det som inte tas emot måste bli av någonstanns, eller hur?... Jag kan leta upp massa skriverier hit o dit men tycker nog det är en självklarhet.

Du kanske funkar bra med att få i dig 100-150 g protein per måltid (iaf utan att du känner vad som händer till en början) o tycker du det är lämpligt så "go for it"

:)

Jag är t ex diabetiker... Det är oxå en anledning att äta ofta, att hålla kurvan jämn. Inte enbart på oss diabetiker, det är viktigt på alla

En självklar men dock så viktig anledning

Webbsida

miniyates skrev:

Med tanke på att kroppen inte tar emot så pass mycket per måltid är det vansinnigt. Det som inte tas emot måste bli av någonstanns, eller hur?... Jag kan leta upp massa skriverier hit o dit men tycker nog det är en självklarhet.

Säg vad? Du menar alltså att du på fullt allvar tillhör den stackars oupplysta skaran som tror att kroppen inte kan ta upp mer än de där mytomspunna 30-40 grammen protein per måltid? Min vän, sätt dig ner och drick 12kg vassleprotein i en måltid varje dag i en vecka, och var sedan förvånad över hur du går upp i vikt trots att kroppen inte tar upp mer än 30-40g protein ;) Rekommenderas inte längre än en vecka, bara 7 dagar nästan helt utan fett kommer knappast vara så hälsosamt :P

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

miniyates skrev:

Oj vilken smash-boll!

Nu väntar jag med en stor popcornskål i handen på Lajnes svar.

Edit: omg för sen :/

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-04-09 14:30)

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

NEJNEJNEJ.... Redigera ditt inlägg och skriv istället "Hej, jag tycker varken om att söka information, läsa eller bry mig om någonting överhuvudtaget".

Om du inte lyder mig så kommer vi få en diskussion som liknar minst 30 st. andra som går att läsa om på några svenska diskussionsforum (bla. detta). Så snälla, redigera din text Minyates.

Webbsida

miniyates skrev:

Jag är t ex diabetiker... Det är oxå en anledning att äta ofta, att hålla kurvan jämn. Inte enbart på oss diabetiker, det är viktigt på alla

En självklar men dock så viktig anledning

Vi ickediabetiker håller kurvan jämn och fin med hjälp av det där som kallas leverglykogen, som ni diabetiker inte kan reglera så bra ;) Faktum är att minst en stor insulinpeak om dagen är bra för en normal, frisk person, om man får tro vår påläste vän King Grub :)

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB