Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hur går ekvationen ihop??

Från: Norra Skåne
Registrerad: 2004-05-27

Hej alla ni!
Jag ska inte gå in så detaljerat på mitt psykiska tillstånd, men jag har genomgått utredning och fått diagnosen ADHD, vilket medicineras med Concerta som innehåller "metylfenidat". Detta är som ni kanske vet ett sk. amfetaminderivat. Man blir inte hög eller speedad på det utan bara mer koncentrerad (+ ett "inre" lugn).
Jag har medicinerat med en mycket låg dos av Concerta i en månad nu, och har under denna tid gått ner fårn 60 kg till 55.5 kg. Jag har inte fått minskad aptit, vilket ofta nämns som en biverkning av concerta.
Det konstiga är att jag minskat i vikt, MEN jag upplever att jag fått MER kroppsfett. HUR är detta möjligt?? Jag har fått mer fett framförallt på armarna.
Det sägs att man kan få en ökad puls av concertan, och detta KAN kanske göra att man förbränner mer energi (kroppen tror kanske att man motionerar lågintensivt konstant, eller nåt). Men hur kommer det sig då att fettmängden ökat?

Det jag inte fattar är hur jag kan ha gått ner i vikt men ändå fått mer kroppsfett. Kan det vara så att medicinen förbränner muskulatur, och inte fett? För annars borde väl viktnedgången innebära minskning av både fett och muskler, eller??

Registrerad: 2008-03-01

Det var det djävligaste..
Har tyvärr inget svar på din fråga, men vill gärna veta själv eftersom även jag har ADD.
Hur stark är din dagsdos? 18mg, 36mg eller 54mg?
Tar själv 54mg och kommer att bli lagom glad om det du beskriver är en av biverkningarna. :/

Här är förresten en beskrivning av medicinen:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art … erTypeID=2
(Länken avser 54mg-tabletterna, men verkar vara identisk med de andra.)

Själv har jag inte haft några problem med viktnedgång, men då har jag heller inte tränat/vrålätit särskilt länge och får helt enkelt ge det lite mer tid innan jag kan avgöra något.
Skriver dock ned min morgonvikt varje dag, så det lär väl märkas.

edit: Tränar du aktivt då? Inte så att du har slappat den senaste månaden, men fortfarande äter en massa?
Ska ringa min läkare och fråga om detta, återkommer förhoppningsvis.

Senast redigerat av Pangkaka (2008-04-07 11:46)

Registrerad: 2007-09-19

Amfetamin höjer kortisolnivåerna i kroppen.
Rådgör med din läkare hur du kan träna framgångsrikt med din medicinering.

Nu har jag fått mail från min läkare:

"Skälet till att centralstimulerande i vissa fall medför viktminskning är att det har en aptitminskande effekt. D.v.s. Lusten att äta dämpas hos vissa personer, inte hos alla. Självklart är det så att om man äter mindre går man också ned i vikt.
Däremot påverkar inte metylfenidatet ämnesomsättningen. Om man äter som man skall går man inte ned i vikt. Att det sedan uppstår en mängd myter är en annan sak.
Amfetamin har ju under långa tider varit ett populärt kosttillskott hos extrema kroppsbyggare av det enkla skälet att den centralstimulerande effekten innebär att man inte blir trött utan orkar träna ett par timmar längre. Kroppsbyggarna tycker dessutom om att ta anabola steroider. Kombinationseffekten blir att man får en ökad benägenhet att bygga muskelmassa och en ökad uthållighet i träningen, med större muskler som följd. Förutsatt att man också äter tillräckligt mycket.
Varken du eller någon annan går ned i vikt om de fortsätter äta tillräckligt mycket. Vissa får till och med ökad aptit av centralstimulerande.
Förmågan att bygga muskler och att gå upp i vikt genom ökning av muskelmassa är till stor del genetiskt styrd."

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Vi utgår ifrån att person A och person B är deprimerade. Person A har en tendens att överäta och person B har en tendens att knappt äta alls när de känner sig extra dåliga. Kan det vara så att hos person A minskar aptiten av centralstimulerande och att aptiten då höjs av centralstimulerande hos person B? =P

Har ingen aning. Återger bara vad min läkare skrev. Men det är klart, teoretiskt möjligt är det väl.

Registrerad: 2006-06-07

KOP,

Har du gått så långt att du funderar att äta mediciner för dina aptitproblem? :).
I din eviga jakt på den perfekta aptiten kan jag berätta följande... Genetik... Forskare har upptäckt att man föds med en viss aptit, denna kan självklart påverkas med träning, töjning av magsäck osv. Men vissa har mindre aptit, andra har mer. Det är därför väldigt vanligt att dom med mer aptit inte kan riktigt sätta sig in i när en annan har svårt för att äta. När du blir mätt utsöndras en massa hormoner som heter leptin, vars uppgift är bland annat att göra dig illamående, och äcklad av mat... Detta hormonet är inte att underskatta då det tillslut blir en omöjlig uppgift att förtära mer. Alltså kan man inte jämföra mättnad och mättnad. Vissa personer blir helt enkelt mindre illamående när dom blir mätta än vad du, och jag, och många andra blir. Och att jaga "de andras" aptit, ja det är likamed att jaga någon annans genetik.

Som jag nämnt tidigare så handlar även aptit väldigt mycket om psykologi. Om vet med dig att du genetiskt sett är en mindre hungrig person, ja då har du också mycket lätt för att tappa aptiten av hög stress, eller nedstämdhet. Medans om du är en person som har väldigt lätt för att äta, och nästan överäter naturligt, ja då är du med all sannolikhet av den typen som inte påverkas negativt av att vara nedstämd, utan kanske till och med äter ännu mer.

Vad gäller centralstimulerande medel typ amfetamin så är jag helt övertygad av att du är typen, liksom jag som skulle äta betydligt mindre och få minskad aptit som bieffekt. Vi är helt enkelt av den genetiken att vi lätt påverkar vår aptit och dom gånger vi gör det så är det oftast i den negativa riktningen...

/Vol

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB