Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Lära sig att äta!

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

I Svea I skrev:

Skaffa 4% BF.

Ja om han bara släpper allt lär det nog hamna där förr eller senare:P

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Tobbeno skrev:

Det är nog vettigt att ha relativt fasta tider för vissa mål. Men bara ett stort mål om dagen låter som en ganska enkel anledning till att det kan vara svårt att få i sig tillräckligt tycker jag.

Jag har börjat få in mera rutin i mina måltider nu. Det verkar som att min kropp blir hungrig vid vissa klockslag pga det. Jag gillar det. =)

Hardstyle skrev:

Som ska vi byta kropp så jag kan lära mig sluta äta så mycket :)..

Visst =)

zartok skrev:

jag satsar numera på självsvälten då det visat sig vara helt super, så för mig har det inte varit några problem med att äta när det är dags så att skriva. testa det, hungern kommer att komma till er också

Jag klarade väldigt lätt att inte äta någonting på 30 timmar (vanlig dag i skolan osv). Skulle kunnat driva det ännu längre faktist. =)

Cybercowboy skrev:

KOP: Jag tror det föreligger så många andra anledningar än hunger att du inte kan äta. Ett liv fyllt av stress är inte hälsosamt för någon, inte minst någon som försöker äta/bygga.

Självklart är det så. Men va ska jag göra? Börja bojkotta allt jag ”måste” göra? Har börjat bli lite så nu…

Cybercowboy skrev:

Alla har vi väl haft kärleksbekymmer någon gång, och då vet vi alla också hur pissigt man mår. När jag gjorde slut med en tjej en gång i tiden gick jag ner ca 8 kilo på 2 veckor - jag kunde helt enkelt inte äta. Maten vände sig i magen och någon aptit fanns absolut inte.

Detta har inte med kärleksbekymmer att göra… Snarare med min störda prestationsångest inom vissa områden.

Crosstjeck skrev:

Eftersom jag också har haft svårt att bulka ordentligt men numera lyckas ganska bra upplever jag att det finns två sätt att gå tillväga:

1) Monsterstora mål då man pressar i sig maten och äter relativt länge

2) Äter många mål per dag

Alternativ 2, tycker jag är enklast eftersom man inte hamnar i matkoma efter varje måltid och således kan prestera på jobbet, samtidigt som det är ganska trevligt med många mellanmål. När magen en gång väl är utspänd efter en måltid går det ganska bra att fylla på med mellanmål med jämna mellanrum.

Utöver det gäller det att satsa på livsmedel med hög kaloridensitet och som ger låg mättnadskänsla. Nötter, russin, mjölk, havregryn, rapsolja mm.

Tack för dina tips =). Jag ”kan” bulka. Det bli kcal rika måltider samt mkt flytande osv. Men jag vill bara bli av med den där jävla klumpen i magen när jag ska äta. Samt känna ordentlig hunger… Jag tror personligen att allt kommer från stress prestationsångest samt att jag har noll rutin gällande mat och går runt och småäter hela tiden.

T-Rex skrev:

"Var snäll mot dig själv" är det enda tips jag tror kan hjälpa.

Då får jag sluta bulka, och det vägrar jag =).

volatyle skrev:

Det är helt enkelt väldigt enkel psykologi detta.... Hoppas du med får framgång KOP, ta det lugnt och njut av livet bara så lovar jag dig att aptiten kommer.

Tack för ditt väldigt trevliga inlägg =). Jag vet att jag är knäpp och att mkt beror på det. Men jag tänker inte ge upp mina drömmar och mål inom träningen för det. Jag VILL nå resultat och sluta tramsa om MAT som är GRATIS ffs. Jag fattar inte varför jag inte bara äter. Och om jag ska lyssna på min kropp och göra som den säger åt mig så kommer jag bli en 55kgs spinko igen, och det vägrar jag. Jag behöver rutin.

I Svea I skrev:

Skaffa 4% BF.

Inte än ;). Innan jag började träna tror jag att jag hade ett bf på ca 8%, om jag ska vara helt ärlig. Så de e väl runt där jag hamnar om jag äter som jag önskar.

Som många gånger upprepat, jag tror det är rutinen att äta som jag helt tappat. Jag går runt och tänker ständigt på att jag ska äta så jag tar en banan, ett glas mjölk osvosv… Istället för att äta vid fasta tidpunkter. Nu i skrivande stund känner jag mig hungrig och om man tittar på klockan är det faktiskt dags för middag nu =). Jag hoppas mycket har med rutinen att göra. Mina största problemområden är frukost och lunchen i skolan. Ska börja långsamt och ta lite mera för varje dag som går. Ska försöka med mycket vanlig föda och inte så mycket flytande.

Tack för all hjälp! =)

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

sluta tramsa om MAT som är GRATIS ffs.

Där har vi det ffs! Dina föräldrar måste sluta betala din mat, så du lär dig uppskatta den pga de dyra pengar du måste lägga på den =D

Webbsida

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

sluta tramsa om MAT som är GRATIS ffs.

Där har vi det ffs! Dina föräldrar måste sluta betala din mat, så du lär dig uppskatta den pga de dyra pengar du måste lägga på den =D

Hehe... ahh de slutar i juni typ :(

Till alla: Just nu har jag noll problem att bulka... Ligger bara mellan 2500-3000 just nu. Problemet kommer vid 5000.

Registrerad: 2007-03-03

Och hur ofta behöver man 5000 kcal för att bulka?

Webbsida

I Svea I skrev:

Och hur ofta behöver man 5000 kcal för att bulka?

Jag behöver det/behövde det i somras de sista veckorna.

EDIT: Problemet i sig kommer nog redan vid 3500. Vid 5000 är det hemskt.

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-03-30 22:34)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Volatyle! dina ord värmer! det är alltid kul att kunna hjälpa och se andra växa :-)

Stevebc, jag kommer inte ihåg exakt vad jag skrev... som Volatyle skrev så var det längesen.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Okej, lugnt.

Registrerad: 2006-06-07

SteveBC & T-Rex,

Har inte kvar mailen, men jag minns just en sak som jag tycker är tänkvärd som T-Rex då sa till mig. Först då förstod jag egentligen hur stor del av träningen som handlar om mat.

Jag tror det var något i stil med detta; Så som du pressar dig det där sista reppet i bänkpressen på sista settet, så måste du pressa dig för varje tugga du ska ta när du redan är mätt. Genialiska ord enligt min mening...

Jag vill ändock med anledning av rubriken och besvären av aptit/psykiska problem och ångesten kring att få i sig tillräckligt med mat lägga in en parantes. Att bli för fokuserad på hur mycket du ska få i dig, och helt enkelt bygga fram för mycket tvång kring maten kan tillslut få bakvänd effekt, alltså att man helt enkelt slutar njuta av maten helt och ser det som siffror man måste få i sig för att vågen ska gå upp, eller än värre, för att vågen inte ska rasa. Så blev det tillslut för mig.

/Vol

Webbsida

volatyle skrev:

Att bli för fokuserad på hur mycket du ska få i dig, och helt enkelt bygga fram för mycket tvång kring maten kan tillslut få bakvänd effekt, alltså att man helt enkelt slutar njuta av maten helt och ser det som siffror man måste få i sig för att vågen ska gå upp, eller än värre, för att vågen inte ska rasa. Så blev det tillslut för mig.

Det där tycker jag är extremt sanna ord, men jag vill också påstå att det är där deffen kommer in och gör under. Man tror att man aldrig vill se åt mat igen, men efter att ha gått hungrig varje dag i ~2 månader är man helt plötsligt jävligt desperat efter att få bulka:P Det är också därför som jag ibland tycker det är bättre att rekommendera att börja med en deff för en del mindre killar som har problem med maten om de är tillräckligt smalfeta för att klara av att tappa ett par kilo. Jag försökte ju också upprepa detta med KoP, men tyvärr var två veckor inte nog för att få honom speciellt sugen:/

Registrerad: 2006-06-07

Lajne,

Jag har sett dig nämna detta någon gång innan faktiskt. Jag vet inte om jag vågar, i min värld tycker jag att jag ser ut ganska mycket som när jag började träna (då 60kg, nu 78,5kg - på 180cm). Jag har fortfarande stora problem med att acceptera att vågen visar mindre, och jag har uppenbarligen en bestämd självbild av min kropp som jag inte lyckas ändra på. Jag anser helt enkelt att jag är på tok för smal för att inleda en deff.... Det lustiga är att när jag vägde 60kg så var jag säker på att 70kg skulle räcka, där skulle jag vara nöjd... Jag kan inte riktigt förstå vart mina kilon hamnar, måste vara fel på vågen :D...

Men, jag ska fundera en gång igen, har precis som du tänkt många gånger, fy fan vad skönt det skulle vara att deffa, äta MINDRE än vad man gör av med... Vilken underbar känsla!... Men som sagt, vågar inte.... än iaf :/

/Vol

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-13

Jag hade 3,8% BF en gång i tiden, nästan äckligt!

Registrerad: 2004-02-01

har inte orkat läsa allt så ursäktar om det bara är upprepat de jag skriver.
1 slopa din våg som du verkar använda frenetiskt.
2 Ät när du är hungrig och sluta när du känner att du är mätt.
3 kanske du behöver prata med någon som är proffesionel typ psykolog eller kurator?
4 Träna för att det är roligt, struna i alla mål som du vill uppnå. Utan press sköter kroppen resten och det kommer gå bra ska du se!
5 Lycka till det här klarar du.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB