Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

När märker man skillnad?

Registrerad: 2008-03-28

Hej!

Jag har sökt runt lite utan resultat för min fråga. Jag är 13 år och har haft påsklov i en vecka nu. Fyra morgonar nu på slutet har jag varit ute och gått innan frukost i ungefär 1,5 timme per gång. När jag kommer hem har jag ätit en talltik havregrynsgröt. Men jag märker ingen skillnad på min tjocka mage.

Hur lång tid brukar det ta innan promenaderna visar resultat? För att det inte visar resultat gör att jag lätt trötnar. 

Mvh Jesper

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Typ såhär lång tid: http://www.halso.info/forum/t-6908.html

:)

Registrerad: 2006-08-28

För att gå ned 1 kg behöver du äta 7000 kcal mindre än du gör av med.

Du bränner lika många kcal för varje km du går som du väger i kg, så väger du 60 km, bränner du 60 kcal för varje km du går. Då behöver du alltså gå 117 km för att tappa 1 kg.

Går du ganska snabbt hinner du 9 km på 1,5 timme. Alltså 13 morgonpromenader om du nu väger 60 kg och går ganska snabbt och äter som tidigare.

1 kg kan du kanske se skillnad på.

Ironwoman skrev:

Du bränner lika många kcal för varje km du går som du väger i kg, så väger du 60 km, bränner du 60 kcal för varje km du går. Då behöver du alltså gå 117 km för att tappa 1 kg.

Går du ganska snabbt hinner du 9 km på 1,5 timme. Alltså 13 morgonpromenader om du nu väger 60 kg och går ganska snabbt och äter som tidigare.

1 kg kan du kanske se skillnad på.

Du får det låta lite missvisande, "gå o du blir smal". :)

piers: Du måste göra av mer mer energi än du äter. Läs länken ja gav dig, finns mkt vettig info där. Lycka till.

Registrerad: 2007-08-20

piers skrev:

Hej!

Jag har sökt runt lite utan resultat för min fråga. Jag är 13 år och har haft påsklov i en vecka nu. Fyra morgonar nu på slutet har jag varit ute och gått innan frukost i ungefär 1,5 timme per gång. När jag kommer hem har jag ätit en talltik havregrynsgröt. Men jag märker ingen skillnad på min tjocka mage.

Hur lång tid brukar det ta innan promenaderna visar resultat? För att det inte visar resultat gör att jag lätt trötnar. 

Mvh Jesper

Alltid roligt att höra någon som förstår att röra sig mer i stället för att bara äta mindre.
Ju mer du rör dig desto högre ämnesomsättning får din kropp, du blir insulinkänsligare, får mer muskler mm vilket leder till inte bara en snyggare kropp utan även än hälsosammare, piggare och mer välfungerande kropp.

Det sämsta man kan göra är att hoppa över måltider. Ät i stället regelbundet och med lagom portioner, undvik godis och liknande. Måste man psykiskt så välj en kväll i veckan då man äter skräpmat/läsk, men håll det till mindre mängder. Personligen tycker jag det är lättare att sluta helt, då försvinner ofta sötsuget i stort sett helt på någon vecka.
Orkar du så är det bra om du fortsätter med morgonpromenaderna även då skolan börjar. Du behöver inte gå så länge men försök gå åtminstone 20 minuter i rask takt (skall gärna få lite flås). Kan du gå eller cykla till skolan är det ju ännu bättre. Kanska hoppa på bussen några hållplatser längre bort än du brukar. Rör dig gärna flera gånger om dagen, ju mer desto bättre bara du inte tröttnar psykiskt.

Gå max ner 1kg i veckan genom lagom med mat och mycket fysisk aktivitet.  Går man ner för fort så finns risk att man mår dåligt eller inte orkar i längden.
Det roliga med att banta är att det ofta syns mer och mer. De första kilona syns inte så mycket men sen märks snabbare och snabbare förändringar.

Mvh
/Dr.Demento

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Ironwoman skrev:

Nej, det beror på varifrån dessa kcal tas.

Registrerad: 2006-08-17

Keep_On_Pumpin skrev:

Ironwoman skrev:

För den här killen spelar det nog ingen roll om det gäller 6894 eller 7202 i praktiken.
piers: Ironwoman's svar stämmer bra. Ge det i alla fall 2 veckor, och mät med måttband en gång i veckan. Då får du säkert resultat, bara du äter vettigt resten av dagen också! Om du bara ser till att röra på dig litegrann varje dag, det behöver ju inte alltid vara 1,5 timme utan det är bra med en halv bara, huvudsaken är ju att det blir av alls!
Lycka till!

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Melea skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Ironwoman skrev:

För den här killen spelar det nog ingen roll om det gäller 6894 eller 7202 i praktiken.
piers: Ironwoman's svar stämmer bra. Ge det i alla fall 2 veckor, och mät med måttband en gång i veckan. Då får du säkert resultat, bara du äter vettigt resten av dagen också! Om du bara ser till att röra på dig litegrann varje dag, det behöver ju inte alltid vara 1,5 timme utan det är bra med en halv bara, huvudsaken är ju att det blir av alls!
Lycka till!

Mjo, men om han skulle ha en nedrans otur och bara tappa muskler så rör det sig ju om sådär typ 800kcal, vilket är en jädra skillnad mot 7000. Men det är väl onödigt ordmärkande egentligen :P (1kg protein = 5kg muskelvävnad = ~4000kcal)

Registrerad: 2006-08-17

Lajne skrev:

Melea skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Lycka till!

Mjo, men om han skulle ha en nedrans otur och bara tappa muskler så rör det sig ju om sådär typ 800kcal, vilket är en jädra skillnad mot 7000. Men det är väl onödigt ordmärkande egentligen :P (1kg protein = 5kg muskelvävnad = ~4000kcal)

Oavsett vad, känns den informationen lite överflödig för en 13-årig kille som vill fixa formen lite. Såna frågor tycker jag vi ska diskutera i andra trådar än den här :)

Webbsida

Melea skrev:

Lajne skrev:

Oavsett vad, känns den informationen lite överflödig för en 13-årig kille som vill fixa formen lite. Såna frågor tycker jag vi ska diskutera i andra trådar än den här :)

Jag håller helt med dig, det var därför jag kallade det onödigt ordmärkande:) Tycker inte heller riktigt om när folk ska vara totalt jättekorrekta i sådana här trådar:)

Tack för alla svaren! :D

Jag läste någonstans att  man måste gå 30 minuter innan man förbränner från fettlagret. Stämmer det? För om det gör det så borde det ju inte göra någon skillnad om jag går mindre än 30 minuter?

Melea skrev:

Lycka till!

Bra idé, jag ska leta fram ett måttband. Men om jag inte går 1,5 timme så tar det väl jättemycket längre tid?

Det Ironwoman skrev: "För att gå ned 1 kg behöver du äta 7000 kcal mindre än du gör av med."  Innebär det att 1kg fett är 7000 kcal?

Mvh Jesper

Senast redigerat av piers (2008-03-30 18:20)

Jag läste någonstans att  man måste gå 30 minuter innan man förbränner från fettlagret. Stämmer det?

Stämmer INTE. Din fettförbränning/fettinlagring sker dygnet runt.

Men om jag inte går 1,5 timme så tar det väl jättemycket längre tid?

Kombinera ökad aktivitet med minskat energiintag.

Det Ironwoman skrev: "För att gå ned 1 kg behöver du äta 7000 kcal mindre än du gör av med."  Innebär det att 1kg fett är 7000 kcal?

Ungefär.

Edit: stavfel

Senast redigerat av high_school_boy (2008-03-30 18:40)

Så om jag går ut och går nu kommer jag förbränna fett direkt när jag börjar gå? :)

Finns det något sett man kan kolla hur många kilo fett man har i kroppen så man vet på ett ungefär hur mycket kcal man ska göra sig av med?

// Jesper :D

Du bränner fett av att sitta framför datorn, du bränner fett genom att sova. Du gör det konstant dygnet runt oavsett vad du gör!

Läs tråden ja postade i början av tråden där står det hur du räknar ut ditt energibehov.

Webbsida

Melea skrev:

Lajne skrev:

Melea skrev:

Lycka till!

Jag trodde det var stor skillnad. :S eftersom 5kg muskelvävnad släpper ifrån sig 4000kcal och 1kg fett släpper ifrån sig ca 7000? Det innebär ju att man kan gå ner 5kg av 4000kcal underskott om dessa endast tas från muskler? Hur man nu ska lyckas med det är en annan sak. Men jag tyckte vi med Svea kom fram till att det är meningslöst att räkna "1000kcal per dag underskott i en vecka blir 1kg viktnedgång" eftersom det i praktiken aldrig exakt stämmer eftersom inte allt tas från fett? Men jag kan ha missuppfattat.

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Jag trodde det var stor skillnad. :S eftersom 5kg muskelvävnad släpper ifrån sig 4000kcal och 1kg fett släpper ifrån sig ca 7000? Det innebär ju att man kan gå ner 5kg av 4000kcal underskott om dessa endast tas från muskler? Hur man nu ska lyckas med det är en annan sak. Men jag tyckte vi med Svea kom fram till att det är meningslöst att räkna "1000kcal per dag underskott i en vecka blir 1kg viktnedgång" eftersom det i praktiken aldrig exakt stämmer eftersom inte allt tas från fett? Men jag kan ha missuppfattat.

Nästan rätt. Vi kom fram till att det var totalt värdelöst vid uppgång. Vid en nedgång som sker i nästan bara fettmassa (såsom en deff ska vara) är det däremot ett ganska bra sätt att räkna. Då vet man dessutom att om vikten helt plöstligt skenar iväg nedåt är det inte fett man tappar längre:P

Edit: Anledningen till att det var värdelöst vid uppgång är, förutom då att det det är mer omöjligt att bestämma ration fett mot muskler, även att ett kg muskelvävnad kan kräva allt från 4500 till 10000 kcal att lagra in, och även fettmassa låg och pendlade med ganska stora variationer.

Senast redigerat av Lajne (2008-03-30 20:42)

Webbsida

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Nästan rätt. Vi kom fram till att det var totalt värdelöst vid uppgång. Vid en nedgång som sker i nästan bara fettmassa (såsom en deff ska vara) är det däremot ett ganska bra sätt att räkna. Då vet man dessutom att om vikten helt plöstligt skenar iväg nedåt är det inte fett man tappar längre:P

Edit: Anledningen till att det var värdelöst vid uppgång är, förutom då att det det är mer omöjligt att bestämma ration fett mot muskler, även att ett kg muskelvävnad kan kräva allt från 4500 till 10000 kcal att lagra in, och även fettmassa låg och pendlade med ganska stora variationer.

Ja precis. Jag förstod också att det var mera meningslöst vid uppgång. Men trodde det också var rätt svårt att säga vid nedgång, eftersom vattennivåer ändras i kroppen, samt att en som "motionerar" också lär tappa rejält med muskelmassa vid deff.

Webbsida

Vattennivåer ändras inte speciellt mkt vad jag har märkt, eller så är jag en stabil människa. Angående motionärer så postades det väl för inte allt för länge sen en studie som sade att golfspelande var tillräckligt för att de skulle behålla sin muskelmassa:P

Webbsida

Lajne skrev:

Vattennivåer ändras inte speciellt mkt vad jag har märkt, eller så är jag en stabil människa. Angående motionärer så postades det väl för inte allt för länge sen en studie som sade att golfspelande var tillräckligt för att de skulle behålla sin muskelmassa:P

Vafan gnäller alla som deffar om då? =P Varför ska man träna tungt på gym om de räcker med att spela golf xD

Webbsida

Är vi motionärer kanske?

Webbsida

Lajne skrev:

Är vi motionärer kanske?

Du kanske inte såg min ironi. Den var lite väl gömd kanske.

Men en sak är sanning i det hela. Varför FAN länkar vi defftråden till nybörjare? Där står det att man ska träna tungt på gym så de inte tappar muskler när de egentligen bara kan sitta och fisa som motion.

Webbsida

Eller så står det så pga den fantastiska lilla dogm som vi alla har fått inpräntat: "nybörjare och feta kan bygga muskler på underskott"

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB