Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Bra BB tränings/mat dagbok?

Från: Trelleborg
Registrerad: 2005-02-22

Tjena

Då jag inte blev så mycket starkare så kom jag fram till att jag behövde lägga på mig lite mer massa. Som lite variation till SL så tänkte jag köra lite BB nu ett tag.

Någon som kan rekomendera en bra tränings och mat dagbok? Främst mat eftersom det är det som jag är lite halv kass på.
Tanken är då att gå upp i vikt.

Mvh Akheron

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag kör ett träningsschema för byggare som jag postat. det var en femsplit, men nu har jag gått över till fyrsplit med fokus på armar. dessutom så kan man hinna träna någon del av kroppen mer än med femsplit, och jag har nog fått endel bättre resultat av det.

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

zartok skrev:

jag kör ett träningsschema för byggare som jag postat.

Varför skulle en 5 splitt vara mer av ett "byggarprogram" än mina halvkroppspass?

high_school_boy skrev:

zartok skrev:

Varför skulle en 5 splitt vara mer av ett "byggarprogram" än mina halvkroppspass?

splittar är något som är mycket mer använt av byggare än halvkroppsprogram. alla i eliten (fast dom med stor sannolikhet är dopade) och extremt många som aspirerar på dom positionerna har kört splittar, och det är inte förrän på senare tid man börjat undersöka hel och halvkroppspass.

jag har inte testat passen själv, så jag ska inte skriva i hurvida det fungerar eller inte, men jag antar att det ska fungera då det finns folk, som du, som tränar med träningsupplägget.

men som skrivet, ser man till alla elitbyggare, troligtvis alla amatorbyggare i vm, em ect så är det splittar som gäller. i tidningen body där dom pratar mycket med byggare åt höger och vänster så är det samma sak, dvs splittar åt höger och vänster, och jag vet inte om jag någonsin sett någon av dom intervjuade som kör halvkropp.
därav mitt svar som du säkert förstår.

jag kan även lägga till att helkropp betyder att man inte kan träna så ofta som endel av oss vill göra. fem-sex gånger i veckan är väl i det närmaste uteslutet med hel och halvkropp, är det inte?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Men zartok nu är du ju där igen: du gör samma misstag om och om igen. Jämför inte oss med vandrande medicinskåp FÖR I HELVETE.

Trivs man med split: kör split då och vice versa. Man ska dock veta att det mesta pekar på att en högre frekvens är bättre för både styrka och massa - och en sådan frekvens har man sällan när man kör en 4-5-split.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-03-28 11:45)

zartok skrev:

high_school_boy skrev:

zartok skrev:

splittar är något som är mycket mer använt av byggare än halvkroppsprogram. alla i eliten (fast dom med stor sannolikhet är dopade) och extremt många som aspirerar på dom positionerna har kört splittar, och det är inte förrän på senare tid man börjat undersöka hel och halvkroppspass.

jag har inte testat passen själv, så jag ska inte skriva i hurvida det fungerar eller inte, men jag antar att det ska fungera då det finns folk, som du, som tränar med träningsupplägget.

men som skrivet, ser man till alla elitbyggare, troligtvis alla amatorbyggare i vm, em ect så är det splittar som gäller. i tidningen body där dom pratar mycket med byggare åt höger och vänster så är det samma sak, dvs splittar åt höger och vänster, och jag vet inte om jag någonsin sett någon av dom intervjuade som kör halvkropp.
därav mitt svar som du säkert förstår.

Att "eliten" kör det är väl en sak. Har man 10år i bagaget kan man kanske behöva köra en splitt för att fortfarande kunna göra framsteg. Men var går gränsen för att man är byggare då? Mitt mål att att öka i styrka och lägga på mig så mkt massa som möjligt just nu. Är ja byggare då? :)

Om ja nu faller under kategorin "byggare" så är det ju så att för mig som fortfarande svarar bra på halvkroppspass så är ju det lika mkt byggar program som din 5 splitt. Kalle 16 som också faller under kategorin byggare för han vill lägga så sig såmkt massa som möjligt utvecklas hur bra som helst (om inte bättre) med helkroppapass ist för en 5 splitt.

Du förstår ad ja menar, vad som är "byggarprogram" o inte är lite svårt att säga. :)

zartok skrev:

jag kan även lägga till att helkropp betyder att man inte kan träna så ofta som endel av oss vill göra. fem-sex gånger i veckan är väl i det närmaste uteslutet med hel och halvkropp, är det inte?

Har testat helkropp en kort period 5ggr/v. Det slet på kroppen men testade det bara en snabbis för o se hur det gick så kan inet direkt utvärdera några resultat.

cyber, visst kan man träna muskelgrupper två gånger i veckan med split, om det är det du söker efter. jag skriver inte enbart om den amerikanska eliten, utan även den svenska, där klasserna är från -70 och uppåt mig veterligen. är man dopad om man kommer in på en scen vägandes 70 kilo och i toppform? njae, det behöver man nog inte vara. så även odopade byggare tränar i fett överhäng, magen ner mot knäna, splittar! oavsett om dom ligger på -70 eller +110. kom inte och skriv att precis alla som tävlar i sm är dopade, för det vet nog alla att så kan fallet inte vara. inte i dom lägre klasserna. det är jag övertygad om.

byggare är för mig inte hur man tränar så mycket som vad man siktar på för resultat faktist. som jag ser det så satsar byggare på massa, inget annat, medans sl satsar på styrka. ser man merparten av sitt mål för att bygga massa så är man mer åt byggarhållet.

så vare sig man kör helkropp, halvkropp eller splitt så kan det ju vara ett byggarprogram, så länge tanken med träningen är att bli större, istället för starkare. sen så lägger jag ju naturligtvis till att med storlek så följer styrka, det kommer man inte ifrån. men inte lika mycket styrka som om man hade tränat enbart för styrka. troligtvis ganska långt ifrån också.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag definierar "byggarprogram" som ett program som körs av professionella byggare, och anser därför zartoks råd om split vara korrekt. Om det är optimalt för varenda människa eller inte kan givetvis diskuteras (och de flesta borde veta min ståndpunkt), men det blir byggarträning därför att byggarna kör det. Så låt nu zartok ge råd till den som ville ha byggarträning:P

Edit: Zartok, angående vem som är dopad eller inte så åker man ju fast även med lite Test FX i kroppen, så ska man se det på det sättet finns det nog ytterst få som inte har hållt på med dopingklassade preparat där. Men olagligheter tror jag nog precis som dig är klart mer överrepresenterat ju högre vikt de tävlande har:P

Senast redigerat av Lajne (2008-03-28 12:02)

high_school_boy skrev:

Har testat helkropp en kort period 5ggr/v. Det slet på kroppen men testade det bara en snabbis för o se hur det gick så kan inet direkt utvärdera några resultat.

jag kan tänka mig att det slet en jädrans massa, och att träna så ofta hela kroppen är med största sannolikhet, oavsett vem du är, skadligt. överträning och liknande är ju inte direkt att leka med heller.

men fungerar det för någon att köra tre gånger i veckan, så visst. jag känner själv att det hade varit kul att träna fler muskelgrupper varje dag, men då var det ju det där med att man inte ska överträna sig, och jag blir ofta ändå kvar i mellan 90 och 120 minuter på gymmet som det är, att lägga in ännu mer träning hade inte fungerat bra för muskelglykogenet, som onekligen sinar eften tiden.

ps. på tvåtimmarspassen så är intensiteten inte på topp hela tiden, förklarligt nog ^^
ds.

åter till huvudtråden.
igen så rekomenderar jag alltså splittar, eftersom det tillåter dig att träna ofta och ta ut musklerna ordentligt. fördelen är att metoden är beprövad under väldigt väldigt många år, och det finns onekligen dom som fått jättebra resultat av det, även odopade killar och tjejer, och du vill verkligen INTE vara dopad.

kan du däremot bara träna ett par gånger i veckan, eller inte vill träna fler gånger än så så blir splittarna i vilket fall som helst som halvkroppspass mer eller mindre. setantalet är dock högre än hel och halvkroppspassen misstänker jag.

igen så rekomenderar jag alltså splittar, eftersom det tillåter dig att träna ofta och ta ut musklerna ordentligt. fördelen är att metoden är beprövad under väldigt väldigt många

Men du. Du rekomenderar en splitt till en kille du inte har en aning om han tränat 2 månader eller 2 år. Nu är vi tillbaka till det ja pratade om, olika program för olika personer.

Trådskaparen: Hur ser din träningsbakgrund ut?

Sug på den här: splittar är till för fjollor som inte pallar att träna halv-/helkroppspass pga det är för jobbigt. Istället för att gå till gymmet och köra 4-5 basövningar så kan man istället spela vadpress och köra koncentrationscurl.

Confirm/deny?

lajne, förklara för mig det jag inte förstog.

test fx innehåller ett dopingklassat ämne, men det är legalt, eller? annars så borde dom ju inte sälja det rakt över nätet bara. är det legalt att ta, men otillåtet att tävla med? finns det ingen risk med dom vanligare bieffekterna där man tar en testobostare som trots allt har en otillåten ingrediens?

den här produkten är som du märker helt ny för mig. jag kör bara kreatin och protein, och planerar inte att använda mig av något annat, jag blev bara nyfiken eftersom jag trodde att alla dopingklassade preparat var illegala.

cowboy, allt jag skriver är att det är väldigt många (läs det här) som har fått bra resultat. om man är en fjolla eller inte skriver jag inget om. jag tränar som många gjort innan mig, och som många, inklusive jag fått bra resultat av. jag väger runt 108 nu och är 23. det har fungerat.

saken är den att man väl inte kan träna fem - sex gånger i veckan med helkropp, eller hur? proteinsyntesens gyllende regler hoppar in och förstör.

så jag skriver varken ja eller nej, det är en bedömningsfråga.
men splittar fungerar för både nybörjare och gammal träningsräv, det kommer man inte ifrån. sen kan du kalla mig eller vem som helst som tränar det för fjolla, det rör mig inte i ryggen om du är obekväm i din sexuella läggning (fjolla kan även vara en nedsättande term på homosexuella eller feminina män). jag tränar splitt. du tränar helkropp. jag respekterar det du tränar, och säger inte att du är något som kan upplevas som opassande. dock så verkar du ha lite krut i tempramentet har jag märkt under min tid här.

och jag tror att jag skrivit det till dig en gång tidigare. spara ilskan till gymmet istället, och lyft lite extra.

Från: Trelleborg
Registrerad: 2005-02-22

ja kanske är vettigt att skriva att jag tränat i 3-4 år, varav de senaste 1-2 aktivt. 
Väger 90 kg, sl stats raw 115 bänk, 140 böj och 190 i mark
Just nu kör jag en 3 dagars split som jag kör 3 dagar och sen en dag vila, sen 3 dagar och två dagar vila och från början igen.

Tänkte i första hand på er som lagt upp era schema, mat och tränings dagböcker här och inte på något "Jay cutler" schema.

Från: Melilla, Spanien
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

zartok skrev:

lajne, förklara för mig det jag inte förstog.

test fx innehåller ett dopingklassat ämne, men det är legalt, eller? annars så borde dom ju inte sälja det rakt över nätet bara. är det legalt att ta, men otillåtet att tävla med? finns det ingen risk med dom vanligare bieffekterna där man tar en testobostare som trots allt har en otillåten ingrediens?

den här produkten är som du märker helt ny för mig. jag kör bara kreatin och protein, och planerar inte att använda mig av något annat, jag blev bara nyfiken eftersom jag trodde att alla dopingklassade preparat var illegala.

Jag säger bara treo comp.

Att något är dopingklassat är något helt annat än att det skulle vara olagligt, det kan inte vara så svårt att förstå.

De flesta dopingpreparat kan vara lagliga också om man får dem på recept av någon anledning, där finns en stor skillnad mot andra droger och berusningsmedel.

Sen att det knappt finns någon medicinsk marknad alls längre för vissa av steroiderna som är dopingklassade är en annan sak, men om man kollar på IOK:s lista så ser man att de (steroiderna) egentligen inte är så stor del av den. Den består mest av vanliga läkemedel. Sen är nog iofs andelen av de som åker fast förmodligen högre där igen.. hmm, det blev krångligt det här.. haha

Angående helkroppsprogram kontra split så kan det väl vara precis lika macho eller mesigt att köra vilket som. Den stora nackdelen är bara som jag ser det att man inte kan träna varje muskel lika koncentrerat (och förhoppningsvis effektivt) om man kör helkropp varje gång som om man hade haft mer tid till varje muskel helt enkelt.

Senast redigerat av Tobbeno (2008-03-28 13:07)

som det ser ut så tränar du redan på ett vettigt sätt. många har tränat tresplittar i på samma sätt med bra resultat. jag skriver coleman och arnold och förväntar mig hatbrev från cowboy, dock så ignorerar jag dom.

jag har i träningstråden ett schema med några av mina vanligaste övningar. kolla igenom och se om det kan hjälpa dig med något?

jag kan tänka mig att det slet en jädrans massa, och att träna så ofta hela kroppen är med största sannolikhet, oavsett vem du är, skadligt. överträning och liknande är ju inte direkt att leka med heller.

Man får väl anpassa träningen så gott det går, olika övningar varje dag för att hålla CNS etc hyffsat fräscht. Det fungerade iaf, körde det en kortare period så kan ej uttala mig om hur träningen gick då.

men fungerar det för någon att köra tre gånger i veckan, så visst. jag känner själv att det hade varit kul att träna fler muskelgrupper varje dag, men då var det ju det där med att man inte ska överträna sig, och jag blir ofta ändå kvar i mellan 90 och 120 minuter på gymmet som det är, att lägga in ännu mer träning hade inte fungerat bra för muskelglykogenet, som onekligen sinar eften tiden.

ps. på tvåtimmarspassen så är intensiteten inte på topp hela tiden, förklarligt nog ^^
ds.

Överträning är 0 problem vid helkroppass, känner man sig sliten en dag vilar man bara en extra o lör dagen efter, det rubbar inte hela programmet som om du körde en 3-4-5splitt. Helkroppapss kan man bränna av på 45minuter utan problem och hinna få med allt man vill.

jag väger runt 108 nu och är 23.

Längd o bf%? :)

saken är den att man väl inte kan träna fem - sex gånger i veckan med helkropp, eller hur? proteinsyntesens gyllende regler hoppar in och förstör.

Nja det beror på. Homonella fördelar finns ju så det räcker o blir över i HK-passen. 4 HK pass i veckan är nog inget problem om man har tränat ett tag iaf.

jag tränar splitt. du tränar helkropp. jag respekterar det du tränar,

Han kör en 12splitt....

dock så verkar du ha lite krut i tempramentet har jag märkt under min tid här.

Äh, man måste bara lära sig hur man ska behärska han. Ropa "cyber" o han kommer fram viftar på svansen, ge han en godisbit o klappa han på sidan magen som hänger ner. Sen är han glad. =)

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Till trådskaparen: Sök på mat eftersom det verkar vara din svaga punkt. Du kommer att hitta en uppsjö av trådar som diskuterar mat och lägga på sig mer vikt.

Mitt bidrag till split vs helkroppprogram: Kör du med en split och tränar låt oss säga axlar en gång i veckan måste din efterföljande proteinbalans vara ca 300% större än för den som kör helkropp och piskar axlarna varje pass under de tre som denne kör under veckan. Superteoretiskt med stöd från tusentals studier? Nej men enkel matematik =)

haha, jadu, jag är ganska lång och ganska tjock =D
mellan 192 och 197 skulle jag tro att jag är. och jag är nog 10 kilo ifrån bra form, och ytterligare några kilo ifrån tävlingsform, så det finns endel att ta på. dock så ska jag gå ner till 100 har jag tänkt. en helbulk i fem år har gjort mig lite nyfiken ^^ men om jag skulle komma ner till en 92-93 kilo så skulle jag nog vara krispigt stenhård.

blir det fyra pass  i veckan så blir det ju förr eller senare två pass efter varandra, är det verkligen så bra?

jasså? tja, det är nog något som jag måste testa om det fungerar. det hade ju varit kul om man hade kunnat få han med (troligtvis) hetaste tempramentet här inne lite lugn.

heeere cyber! i've got a proteinbar for yee! come here boy (och hoppas att han inte är mörkhyad). yes, who's a good boy? yes you are. yeees you are XD

ok, NU tar jag betäckning =D

Då är det väl dax o testa o se vad som finns där under. :)

Ena dagen tränar man på morgonen, dagen efter på kvällen. 36h vila mellan passen.

Haha!

ja, visst är det det. iaf lite granna. att vara i form en sommar var du som skrivet ett tag sedan nu. men då jävlar var det form också. jag kollapsade utanför antikvariatet i kiruna pga att jag hade för lite fett på kroppen. efter det blev det att hetsäta upp sig fem kilo, för att undvika att bli inlagd. det var hot om sådant nämligen. nej, ung och dum kan man vara, men man gör inte om misstaget igen.

jädrans! jag tänkte inte på att ni kunde vara så sluga =D

Felet du hela tiden gör är att du förutsätter att mer alltid är bättre. Att 5-6 splitpass alltid är bättre än 3 pass.

Vill man träna 6 pass i veckan är split antagligen att föredra, men det finns absolut inget som säger att man får bättre resultat bara för att man tränar mer - det är här styrketräningen skiljer sig så extremt mycket från konditionsgrenar.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB