Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Samband testosteronhalt & träning

Registrerad: 2008-03-27

Vilka samband har egentligen den ökade testosteronhalten med träning, och hur förhåller den sig till kroppen? Är det en permanent ökning som sker eller är det bara temporärt för att fylla sin funktion i byggandet av muskler, hur fungerar det?

Sen undrar jag, rör det bara hårdare styrketräning eller gäller det även motionsträning så som löpning?

Tack!

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Hur menar du?

Löpning ger också en anabol effekt på kroppen, främst sprintträning/HIIT. Men i detta fall är uppbyggnaden vs nedbrytningen +-0 mer eller mindre.

Ja, jag har inga speciella kunskaper i ämnet som du ser, hehe. Jag undrade om mängden testosteron som frilöstes var beroende av vilken typ av träning och på vilket sätt den efteråt förbrukades av kroppen.

Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14

Jag får massa finnar :D

Hårdare träning ger mer testosteron skulle jag gissa. Hårdare i form av hur ansträngd man blir. Jag har läst någonstans att ökningen av testosteronproduktionen håller i ett bra tag, stämmer detta?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

när du tränar så frigör hjärnan testosteron, men du får mycket mer testosteron av styrketräning än löpning, som ofta brukar nämnas som en katabol form av träning, även om det är lite felaktigt.

testosteronet som frigörs efter träningspass, speciellt styrkepass försvinner inte direkt, utan varar ett litet tag i kroppen, då det är en uppbyggnadsfas dom första dygnen. dock så har du ju redan ett grundtestovärde, som du kan höja på olika sätt.

att göra typiska manliga saker höjer det exempelvis, i ett ovetenskaplig test av braniac. fett är en annan sak som höjer testovärdet i grunden. att höja grundvärdet är nog mest effektivt om man ska satsa på att bygga muskler misstänker jag, då det stannar med dig konstant. att höga det med stora mängder är dock omöjligt mig veterligen. du har det värde du har, och det är utifrån det du får arbeta.

zartok skrev:

när du tränar så frigör hjärnan testosteron, men du får mycket mer testosteron av styrketräning än löpning, som ofta brukar nämnas som en katabol form av träning, även om det är lite felaktigt.

Är det hjärnan som frigör testosteron? Typ så kulorna producerar och så bestämer hjärnan hur mycket som ska släppas ut?

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Testiklarna är kroppens testosteronfabrik men det är Hypothalamus i hjärnan som styr produktionen. Den fungerar som en termostat kan man säga, den känner hela tiden av nivåerna och höjer/sänker produktionen efter dessa.

stevebc skrev:

Testiklarna är kroppens testosteronfabrik men det är Hypothalamus i hjärnan som styr produktionen. Den fungerar som en termostat kan man säga, den känner hela tiden av nivåerna och höjer/sänker produktionen efter dessa.

Tackar och bockar :)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag skulle naturligtvis ha skrivit det som steve skrev, ber om ursäkt för missen.

Registrerad: 2007-08-20

Ett bra sätt att få låg testosteronhalt och hög kortislohalt är att springa långdistans. Väldigt katabolt/nedbrytande. Bara att se hur biffig en maratonlöpare är. 

Tips på mer naturligt testosteron: (Korta pass med tunga basövnignar utan failure. Fet mat och inte för mycket protein).
http://www.t-nation.com/article/bodybui … ne&cr=

Mvh
/Dr.Demento

Senast redigerat av Dr.Demento (2008-03-28 15:46)

Jag förstår. Tack för alla svaren. Angående grundvärdet utav testosteron, är testosteronet som frigörs efter träning endast i återhämtning/uppbyggnadssyfte eller påverkar det övriga funktioner i kroppen, eller är det bara hormonets grundvärde som styr detta?

Registrerad: 2007-08-20

Crappants skrev:

Jag förstår. Tack för alla svaren. Angående grundvärdet utav testosteron, är testosteronet som frigörs efter träning endast i återhämtning/uppbyggnadssyfte eller påverkar det övriga funktioner i kroppen, eller är det bara hormonets grundvärde som styr detta?

Testosteron har en halveringstid i plasma på ca en timme.

GnRH utsöndras från hypothalamus i hjärnan och stimulerar hypofysen att insöndra LH i blodbanan. LH verkar på testiklarna och då producerar testosteron. I många vävnader omvandlas testosteron till potentare androgener och eller till olika östrogener. Dessa androgener och östrogener verkar nedreglerande på hypothalamus och blir det för mycket androgen och eller östrogen i blodet så stängs GnRH produktionen ner tillfälligt. Detta kallas för feedback loop och går att jämförra med en termostat.   

Anledningen till testosteronspiken vid träning är sannolikt för att hjälpa till med återhämtning och uppbyggnaden men det är ett hormon som sprids i hela kroppen och påverkar alal vävnader som har receptorer. Det är inget som skiljer "träningstestosteron" från annat testosteron. Möjligtvis är skelettmuskler extra känslig för testosteron efter träning och det blir då mer potent just där.

Mvh
/Dr.Demento

Senast redigerat av Dr.Demento (2008-03-28 18:22)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB