Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
han kan inte böja, han kan inte bänka, han kan inte militärpressa. dock så är det ett enkelt schema. men han kan inte träna så fyra gånger i veckan. en vilodag mellan varje vill man ha minst, även fast man inte tagit ut sig totalt i kroppsdelen.
men nu ska vi inte sätta griller i huvudet på honom igen, så han får frågor som vi ska sitta här och svara på en hel kväll igen.
zartok skrev:
fan! allt jag skrev försvann! ok, jag försöker igen, men nu drar jag det kort kort kort kort kort. kort.
Tack zartok!
zartok skrev:
du är med på en fyrsplit eftersom det är lättast för dig att komma ihåg. bra.
måndag ben, tisdag bröst och axlar, torsdag rygg och lördag armar. då får du prio på armar och inte så mycket tränng på grupper du är skadad i och inte kan utföra så mycket.
Men du, den där splitten köper jag rakt av, helt ärligt, den låter perfekt. På armdagen lägger jag även in magen. Armarna får dessutom mycket sekundär träning i drag- och pressövningar, men är perfekta att köra separat. Övningar kan jag nog välja ut sälv, sådana som är bra. Set och reps är lite svårare, men jag tänkte börja på 8-10, det är väl bra? Frågan är hur många set per muskelgrupp an bör ha då? 6-8 stycken borde räcka? På de höga repsantalen kan jag nog köra till fail.
zartok skrev:
det går utmärkt att träna trots kronisk skada. min rygg är större och starkare än dom allra flesta på gymmet jag går. det eftersom jag väljer mina övningar och gör sånt som den klarar av utan att skadas. visst tränar jag en del som gör ont också, men då är jag föruttröttad och tränar med fler reps så att jag inte ska förstöra något. så länge man vet vad man gör så kan man träna med kronisk skada.
Jättebra ju! Det var inspirerande att läsa, vi sitter ju lite grand i samma båt där du och jag.
zartok skrev:
rått skrivet så tränar du mer styrka på låga reps och mer massa med kontakt i övningarna på högre reps. kör du fyrsplitt, vilket du ska nu då det är enkelt, så kommer du kanske inte att bli lika stark som du hade kunnat med andra scheman, men det är lätt och du blir större. dock så kan du variera friskt mellan reps, gå efter dagsformen säger jag alltid. gör många olika övningar för att angripa muskeln från olika håll, det är super för byggning.
Dagsform är nog bra och sunt att gå efter. Ändå måste jag ha struktur på det, så jag tänker systematisera repetionerna i tidsperioder. Och visst bli man väl starkare även av fyrsplitt? inte är det ju så att man blir svagare än vad man är nu eller att styrkan inte alls ökar? Det tror jag inte. Olika övningar och olika vinklar. Antecknat!
zartok skrev:
för att bygga muskler behöver du ligga på ett kaloriöverskott. inte så mycket, men du behöver göra det. sikta på runt 500 kalorier extra helt enkelt.
Inga problem!
zartok skrev:
så, här har du rent kort basic vad du kan prova i två månader. gör det. fungerar det inte alls, inte det minsta så kom tillbaka och prova något mer avancerat träningsschema. men det här är enligt mig bra för dig eftersom det är hjärndött enkelt, det fungerar för dom allra flesta och många övningar ger bra variation och roligare träning.
och till andra: ja, jag vet att det är basic och förkortat, men det är så vi får göra med zyrymin.
Två månader? MINST! Jag vill nog hålla mig till något sådant här, känns kanon! Nu blev jag så sugen att jag tänker sticka ner och köra ett ryggpass! Det kliar i ryggen! Jag börjar från och med nu med min fyrsplitt! Tack som fan zartok!
Cybercowboy skrev:
Hur kan en split vara lättare än:
Böj 3x5
Mark 3x5
Bänk 3x5
Miliärpress 3x5
Chins 3x5
2-3 gånger i veckan.
Alla de grejerna på ett pass? Inte klokt! Brrr! För mycket på en gång.
zartok skrev:
han kan inte böja, han kan inte bänka, han kan inte militärpressa. dock så är det ett enkelt schema. men han kan inte träna så fyra gånger i veckan. en vilodag mellan varje vill man ha minst, även fast man inte tagit ut sig totalt i kroppsdelen.
Bänka kan jag, men helst under min egna kroppsvikt och rätt mycket mindre på uppåtlutande bänk. men vem säger att det inte går att byga muskler ändå på mindre vikter? Va? =) Det går!
zartok skrev:
men nu ska vi inte sätta griller i huvudet på honom igen, så han får frågor som vi ska sitta här och svara på en hel kväll igen.
Tack, du har förstått!
Jag ber andra att följa zartoks uppmaning. Tack på förhand.
har du hängt med på det enkla träningsupplägget du fått av mig också nu? skriv ner vad du förstår och vad du inte förstår så förklarar jag det lite snabbt.
zartok skrev:
har du hängt med på det enkla träningsupplägget du fått av mig också nu? skriv ner vad du förstår och vad du inte förstår så förklarar jag det lite snabbt.
Tjena kompis! Just hemkommen från ett ryggpass, och vet du vad? Det här känns som min grej! Inga fler ostrikta treor och fyror i ett par set och sedan gå hem! Fy fan vad skönt det känns, och jag vet att jag har mer att ge nästa gång när jag inte känner mig stressad. Ryggpasset blev idag: Marklyft 5 repetioner gånger 2 set. Sittande rodd i en masik (som gav mig mycket mer än skivstångsrodd! Måste jag ha skivstångsrodd ändå?!) 810 repetioner i 3 set. Fick full kontakt med ryggmuskulaturen men hade ändå ett relativt explosivt utförande i den positiva fasen, negativa fasen långsammare. Latsdrag 8 repetioner i 3 set. Ser det bra ut?
Min fyrsplitt kommer se ut så gär: måndag ben, tisdag bröst och axlar, torsdag rygg och lördag armar och mage.
På axeldagen kommer trapzen få lite extra i och med stående rodd och shurgs. Bra va?
Benen kommer bli kanske 4 set benpress, stela marklyft och benspark fram och vadpressar och så. Övningar kan jag välja, de vet jag vilka som är bra :) På dessa höga repsantal kan jag gå till fail.
Analyser av tidigare felaktigheter: Får dåligt utförande. Insnöad på låga repsantal så som 2-4. Inte velat acceptera mina gener och min skada. Trott att man bara kan bygga muskler på så höga vikter som möjligt. Negativ inställning.
Okej, hur verkar det? Set och reps, och det övriga jag skrev? Det känns fan i mig som jag hittat "hem" på ett sätt!
Fråga: Det går att bygga muskler på lägre vikter, eller hur? Man måste inte lyfta så himla tungt per repetion?
Zyrymin Du skrev att sittande rodd i maskin gav dig mycket mer än skivstångsrodd men då behöver du inte fråga om du behöver skivstångsrodd du tycker ju redan att rodd imaskin ger mycket mer då ska du köra den. Du måste våga lita på dig själv :)
bra skrivet ander!
zyrymin, tveka inte på dig själv. känns en ska rätt, använd det! vi är olika, vissa övningar är bättre för mig, andra är bättre för dig, och du ska ta och använda dig av dom övningar som ger dig mest och bäst träning, helt klart.
låter även mycket rba att du känner att det gav dig något med högre repsantal. fortsätt så så kommer resultaten att komma för dig också. om inte, ät mer. lite hull får du nog räkna med om du vill ha muskler också.
setantal behöver du också komma fram till själv. när man är lite grön så kan det räcka med drygt 10 set (12-13) för stora muskelgrupper, och knappa 10 för mindre. det har även med att göra hur du känner dig för dagen. har du krut kvar, blås ett par extra set, det är min melodi som jag spelar för dig. på en sån här fyrsplit är det bara bra att ta ut sig rejält, då det skickar nödsignaler om mer hormoner till hjärnan, och det vill du ha.
bra förslag på trapsövningar. jag kör alltid stående rodd och skivstångsshrugs till trapsen. stående rodd tar även lite på utsida axlar. bonus för dig med andra ord =)
jag tror att du ser vad du gjort för fel ganska tydligt själv faktist.
vikten är faktist helt irellevant för oss som ska svälla muskler. så länge du får den där bra kontakten, det där bra pumpet och kan köra slut på musklerna i rätt repintervaller så kan 10 kilo bänk ge lika mycket som 100. så länge du känner kontakt och har ett fint utförande, så att du inte skadar dig.
mage har jag glömt bort. jag tränar mage och vader vartannat pass, som med armmusklerna, men du kan finna din egen kombination där lätt!
det enda jag har att tillägga för tillfället är att du, igen, ska lita på dig själv. träna efter vad din kropp säger, och tänk inte på vikter. bra utförande och bra kontakt är a och o inom byggning. hoppas att du får rätsida på träningen. kom ihåg, kontinuitet och självkännedom är dom två viktigaste redskapen du har i gymmet. och dom kan du träna med hemma också. keep me posted!
zartok skrev:
bra skrivet ander!
zyrymin, tveka inte på dig själv. känns en ska rätt, använd det! vi är olika, vissa övningar är bättre för mig, andra är bättre för dig, och du ska ta och använda dig av dom övningar som ger dig mest och bäst träning, helt klart.
Jo, tack till ander också. Jag tycker inte skivstångsrodd tar så bra som exempelvis den masiken jag körde, så då går jag på känsla, så pass mycket erfareneht har jag i alla fall att jag vet vilka övningar jag ska välja.
zartok skrev:
låter även mycket rba att du känner att det gav dig något med högre repsantal. fortsätt så så kommer resultaten att komma för dig också. om inte, ät mer. lite hull får du nog räkna med om du vill ha muskler också.
8-10 kändes helt otroligt bra! Det känns att det tar mycket bättre på musklerna än att rycka åt sig för tunga vikter och göra en ostrikt trea eller något. Lite hull gör inget, bara det inte blir dominerande. Men kosten klarar jag nog, och att äta mycket är min grej :)
zartok skrev:
setantal behöver du också komma fram till själv. när man är lite grön så kan det räcka med drygt 10 set (12-13) för stora muskelgrupper, och knappa 10 för mindre. det har även med att göra hur du känner dig för dagen. har du krut kvar, blås ett par extra set, det är min melodi som jag spelar för dig. på en sån här fyrsplit är det bara bra att ta ut sig rejält, då det skickar nödsignaler om mer hormoner till hjärnan, och det vill du ha.
Huga! Det var mer än jag trodde, men jag känner att jag klarar det, för jag har krut kvar i ryggen, så jag kommer att kunna köra fler set nästa gång! Jag gillar din melodi. Du har rätt i att man måste brassa på ordentligt om man nu ska träna rygg bara en gång i veckan. Vet du vad? Jag VET och KÄNNER att jag DESSUTOM kommer att bli starkare på ett mer sunt vis, jag kan inte förklara, men det känns osm om allt är löst, både hur jag ska undvika skador, få en fin kropp och bli starkare.
zartok skrev:
bra förslag på trapsövningar. jag kör alltid stående rodd och skivstångsshrugs till trapsen. stående rodd tar även lite på utsida axlar. bonus för dig med andra ord =)
Det är goa övningar :) Speciellt drag till hakan! Det är sant att det tar på utsida axlar med så den läggs på axeldagen ihop med shrugs. Fan vad jag ska kötta på nu!
zartok skrev:
jag tror att du ser vad du gjort för fel ganska tydligt själv faktist.
vikten är faktist helt irellevant för oss som ska svälla muskler. så länge du får den där bra kontakten, det där bra pumpet och kan köra slut på musklerna i rätt repintervaller så kan 10 kilo bänk ge lika mycket som 100. så länge du känner kontakt och har ett fint utförande, så att du inte skadar dig.
Gott! Äntligen har jag liksom börjat "komma loss" så att säga! Bra det där med vikterna. I flera övningar vet jag att jag kommer att kunan hantera någorlunda tunga vikter med gott utförande och höga repsantal, men i exempelvis uppåtlutande bänkpress och stående vadpress blir det mindre vikt. Det gör inget! Jag ska köra slut på musklerna i alla fall och DESSUTOM spara ligament och leder och få de förstärkta! Ju mer jag tänker på det hittar jag bara fördelar att träna så här.
zartok skrev:
mage har jag glömt bort. jag tränar mage och vader vartannat pass, som med armmusklerna, men du kan finna din egen kombination där lätt!
Inga problem! Det har jag redan fixat till :)
zartok skrev:
det enda jag har att tillägga för tillfället är att du, igen, ska lita på dig själv. träna efter vad din kropp säger, och tänk inte på vikter. bra utförande och bra kontakt är a och o inom byggning. hoppas att du får rätsida på träningen. kom ihåg, kontinuitet och självkännedom är dom två viktigaste redskapen du har i gymmet. och dom kan du träna med hemma också. keep me posted!
Stort tack zartok! Slutet gott, allting gott! Nu känner jag bara hur en stor trådhärva har löst sig och saker har ställts på plats inne i hjärnan. Nu ska jag kötta på som bara den enligt zartoks och numera Zyrymins melodi! Dock tänker jag periodisera repsiantalen, fast med fördel till de högre repsen, men även gå neråt i reps i perioder för att öka upp styrkan och gå tillbaka till höre reps med en högre vikt :)
Allt känns perfekt! Tack zartok!
Just det ja.
Tobbeno: Jag såg ditt svar och förstod att det var jag som hade blandat ihop begreppet av 1RM och PB. Ber om ursäkt.
Till er andra: Ber om ursäkt om jag ställt till med besvär, jag ter mig säkert inte som normalt för övriga människor. Min avsikt har aldrig varit att trolla eller ställa till besvär. I vilket fall som helst så är allt löst nu och jag vore tacksam om det inte kommer in fler tips och program osv. Inget illa menat, men då blir jag förvirrad igen. Jag kör efter zartoks grej.
Akta DramaQueen :O
finemang, nu är du på rätt spår för en enkel och bra träning i gymmet. jag tror att det kommer att gå bra för dig framöver också. lycka till =)
Tack! :) Märkligt att jag inte känner någon träningsvärk i ryggen idag, men jag har läst att det inte har så stor betydelse, och nästa pass för ryggen ska jag köra fler set.