Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5  

Zyrymins sista tråd. Äntligen löst kanske?

Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14

Zyrymin skrev:

nivanson skrev:

Zyrymin skrev:

Hur vet du det? Det där skrev han inte.

Men det var ju bara första halvåret! Alla andra fortsätteer uppenbarligen att öka och öka och öka, år ut och år in, utom jag. Ska ett undantag träna? Som dessutom kämpar för det?!

NEHE, jag bara kopierade hans post och ändå skrev han inte det.

Vissa ökar mer än andra, jag har ökat bra "år ut och år in" i hela tre år. Nu ökar jag inte så mycket längre... Roligt ändå! Vad tycker du är roligt med gym? Att bråka om det på internet?

Lägg mindre tid på att gråta, det är katabolt och utsöndrar kortisol i hela fejan.

Nej för att jag inte fattar någonting längre och för att jag tydligen är ett genetiskt undantag.

"Ät bra, träna med låga reps."

"Variera repsantalet."

"Gör det som känns bra."

"Bill Starrs 5x5 är inte bra."

"Variera."

"Variera."

"Gör så."

"Det är bra."

"Det är inte bra."

Klart det blir kaos i hjärnan.

Nej, det är inte klart. Varje dag får du ta in massor av information och värdera den. Det blir inte kaos och det vet du också. Men du verkar haka upp dig som fan på att alla har en egen metod att träna. Vad tror du om att utveckla din egen utifrån vad folk berättat för dig och testa dig fram tills det känns bra?

Jag tror förövrigt att du gymmar på ganska hårt och bara trollar runt på nätet för att just träningsmetoder är ett ämne med väldigt mycket åsikter som ofta går emot varandra.

Registrerad: 2008-03-09

zartok skrev:

det finns splittar som fungerar effektivt för skitmånga. det finns sl-träningar som fungerar bra för många. det finns max ot som fungerar bra för många. men frågan är då vad som hade fungerat bäst. igen, jämnför dig inte med andra hela tiden.

det går utmärkt. testa en gång. kör pyramid om inte annat. tyngre och tyngre eller fler och fler reps. eller vad som helst. men träna istället för att sitta här och vara missnöjd.

max ot är dåligt för att du inte varierar reps. gör det, är det så svårt att förstå att du ska?

Men jag klarar inte av att ha ett krångligt enttopiskt upplägg. Jag vill träna efter ett strikt schema som inte är massa konstigheter med pyramider och ena dagen 15 reps och andra 5. SL-träning skriver du fungerar på en del, de varierar ju inte repsantalen så mycket. Så ja, det är svårt att förstå.

Antingen lägga av, Bill Starr eller MAX-OT.

Senast redigerat av Zyrymin (2008-03-26 22:44)

Tobbeno skrev:

Zyrymin skrev:

Du ska öka med 70 kilo till sommaren? Bra. Alla klarar det utom jag verkar det som.

Jag rättade föresten mitt misstag till halvår och inte i månaden.

Det är inte snack om att öka med några 70kg varje år halvår eller år.
Om man ser till mitt gamla max är det inte speciellt hög ökning det komer bli.

Men det viktigaste är att jag tränat styrka i princip 15 år.
Det finns säkert en hel massa saker jag kunnat göra för att optimera och förbättra saker som jag missat eller helt enkelt inte vetat om vissa tider.

MEN, jag har aldrig slutat. Ibland komer man till platåer, det kan ta lång tid att komma över dem, ibland måste man ta ett uppehåll, ibland träna lite annorlunda. Men till slut kommer man över dem.

Det finns bara ett nyckelord: Tålamod.

Okej då, jag får också testa i femton år. Lyckas jag höja mina max 1rm med 20 kilo är jag rätt nöjd ändå med tnake på hur svårt det är.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

har du bestämt dig för någon bill starr som är något halvnamn inom sporten så visst, träna efter honom. men se till att göra det också. sitt inte här och klaga. du måste göra något för att något ska hända. och kom inte hit och klaga när du inte får resultat eftersom treorna har skadat din axel. vi har varnat dig för din skada, vad du gör av det är upp till dig.

nivanson skrev:

Nej, det är inte klart. Varje dag får du ta in massor av information och värdera den.

Det är därför jag inte har gått ut skolan, jag klarade inte kaoset.

nivanson skrev:

Det blir inte kaos och det vet du också.

Nej, det vet jag inte.

nivanson skrev:

Men du verkar haka upp dig som fan på att alla har en egen metod att träna. Vad tror du om att utveckla din egen utifrån vad folk berättat för dig och testa dig fram tills det känns bra?

Så jag ska utgå från vad andra skriver, men inte beprövade program? Skriver jag exempelvis att något verkar bra skriver ju andra att det inte är bra osv.

nivanson skrev:

Jag tror förövrigt att du gymmar på ganska hårt och bara trollar runt på nätet för att just träningsmetoder är ett ämne med väldigt mycket åsikter som ofta går emot varandra.

Jaha. Att jag gymmar hårt stämmer bra. Om det gör mig til lett troll att jag har en form av autism så är jag ett troll.

Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14

Nu är jag säker på att du är ett troll :) Lycka till med träningen, om du faktiskt gymmar hårt så kan det inte gå dåligt... Ät på, sov ordentligt! Lycka till trollmannen.

zartok skrev:

har du bestämt dig för någon bill starr som är något halvnamn inom sporten så visst, träna efter honom. men se till att göra det också. sitt inte här och klaga. du måste göra något för att något ska hända. och kom inte hit och klaga när du inte får resultat eftersom treorna har skadat din axel. vi har varnat dig för din skada, vad du gör av det är upp till dig.

Halvnamn? Vet du mer om honom? *Nyfiken*

Angående bänken kan jag ju köra andra repsantal tills det är utrett vad det beror på. Ryggen är det ju ingen fara med, och inte benen heller i benpress.

Ett krångligt program klarar jag nämligen inte av. Jag måste veta vad jag ska göra.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Jag tycker det mest väsentliga här, och det du behöver jobba mest på, är din inställning. Finns i runda slängar tre personligheter:

1) Personer som hela tiden jämför sig med andra och är "genetiskt begåvade". De lyckas och sporras av jämförelserna.
2) Personer som hela tiden jämför sig med andra och är mindre genetiskt begåvade. De blir nedslagna och uppgivna av jämförelserna.
3) Personer som skiter i att Kalle 16 år bänkar 130kg utan fokuserar på sin egen utveckling och att tävla mot sig själv.

De som slutar träna är föga överraskande mestadels folk tillhörande grupp 2. Jag tävlar i styrkelyft och tillhör de mindre begåvade i bänkpress. Om jag konstant hade gått runt och tänkt på hur mycket starkare alla andra är och hur folk (faktiskt) frågar mig hur jag kan bänka så lite hade jag inte haft en lång karriär. Jag bryr mig inte om att jag är relativt svag i bänkpress, vad jag bryr mig om är att bli starkare i det. Sen om Kalle 16 år bänkar 30kg mer än mig som bänkat i över 4 år, det ger jag blanka fan i. Så är världen och det får du acceptera. Fokusera på dig själv och din utveckling. Läs på. Det är inte så förvirrande som alla säger. Ta en tag i saket. Att köra igenom Bill Starr's 5x5-program är en jävligt bra början.

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Zyrymin skrev:

Nej men alla drar mycket mer än mig. Tänk dig själv att du gillar att springa, men alla springer ifrån dig, även nybörjarna och de som inte kämpar för det, trots att du kämpar för att springa och verkligen lägger ner tid på det. Det är så jag menar. Men i princip har du rätt.

PS. Bill Starrs program innehåller repsvariation. Femmor treor och åttor.

http://www.youtube.com/watch?v=styYbRWQYP8

Välkommen till livet som människa.

Det finns för det mesta alltid nån som är bättre än man själv.
men gör det bästa av situationen och ge fan i att gnälla.

Senast redigerat av Tobbeno (2008-03-26 23:07)

stevebc skrev:

Jag tycker det mest väsentliga här, och det du behöver jobba mest på, är din inställning. Finns i runda slängar tre personligheter:

1) Personer som hela tiden jämför sig med andra och är "genetiskt begåvade". De lyckas och sporras av jämförelserna.
2) Personer som hela tiden jämför sig med andra och är mindre genetiskt begåvade. De blir nedslagna och uppgivna av jämförelserna.
3) Personer som skiter i att Kalle 16 år bänkar 130kg utan fokuserar på sin egen utveckling och att tävla mot sig själv.

De som slutar träna är föga överraskande mestadels folk tillhörande grupp 2. Jag tävlar i styrkelyft och tillhör de mindre begåvade i bänkpress. Om jag konstant hade gått runt och tänkt på hur mycket starkare alla andra är och hur folk (faktiskt) frågar mig hur jag kan bänka så lite hade jag inte haft en lång karriär. Jag bryr mig inte om att jag är relativt svag i bänkpress, vad jag bryr mig om är att bli starkare i det. Sen om Kalle 16 år bänkar 30kg mer än mig som bänkat i över 4 år, det ger jag blanka fan i. Så är världen och det får du acceptera. Fokusera på dig själv och din utveckling. Läs på. Det är inte så förvirrande som alla säger. Ta en tag i saket. Att köra igenom Bill Starr's 5x5-program är en jävligt bra början.

Tack för sakligt svar.

Dock måste jag säga att både du och zartok verkar kunniga. Du tycker att Bill Starrs program verkar bra och zartok säger splitt. Exempelvis bröst triceps och axlar på måndag, ben och vader och mage på onsdag och rygg och axlar och biceps på fredag. Kanske något sådant? Med varierat repsantal.

Grejen är att jag har en for mav autism vilket gör att jag måste ha ett väldigt disciplinerat schema. Tror ni mig inte är det upp till er.

Tobbeno skrev:

Zyrymin skrev:

Nej men alla drar mycket mer än mig. Tänk dig själv att du gillar att springa, men alla springer ifrån dig, även nybörjarna och de som inte kämpar för det, trots att du kämpar för att springa och verkligen lägger ner tid på det. Det är så jag menar. Men i princip har du rätt.

PS. Bill Starrs program innehåller repsvariation. Femmor treor och åttor.

http://www.youtube.com/watch?v=styYbRWQYP8

Välkommen till livet som människa.

Det finns för det mesta alltid nån som är bättre än man själv.
men gör det bästa av situationen och ger fan i att gnälla.

Fast när jag jämför mig med andra på gymet är jag inte så dålig. Det är mest på nätet.

Webbsida

Antar att du inte tränar på delta? =)

Tobbeno skrev:

Antar att du inte tränar på delta? =)

Jag tränar på ett gym med många styrkelyftare och seriöst folk, såväl motionärer som sådana som satsar på träningen utan att vara lyftare.

Webbsida

Ok, Här kommer mina sista ord i den här tråden.

Välj ett program om du inte är tillräckligt kunnig att sätta ihop ett eget.
Håll dig till det och följ det ett halvår, kom sedan tillbaka hit och berätta hur det gick.
Har du inte ökat 10kg i 1RM på den tiden kan vi diskutera vad som gick fel och hur du kan förbättra din träning då.

Tobbeno skrev:

Ok, Här kommer mina sista ord i den här tråden.

Välj ett program om du inte är tillräckligt kunnig att sätta ihop ett eget.
Håll dig till det och följ det ett halvår, kom sedan tillbaka hit och berätta hur det gick.
Har du inte ökat 10kg i 1RM på den tiden kan vi diskutera vad som gick fel och hur du kan förbättra din träning då.

Okej, fint. Då är bara frågan vad jag ska välja, eller om jag ska sätta ihop ett själv. Sätter jag ihop ett kommer jag inte att visa det för då kommer det för många förslag och jag kan inte sortera dem.

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

nu har jag inte pallat läsa igenom varenda inlägg, men vill du öka ditt 1RM i bänkpress(funkar visserligen i vilken övning som helst) tex så förespråkar jag starkt MM2K. Damien Thorne har skrivit ihop en jävligt bra programförklaring också, så det bör inte vara några konstigheter att förstå.

men nu vill jag inte förvirra dig ytterligare...men se det som ett alternativ. sök på MM2K, bli starkare i bänkpress tror jag tråden heter, skriven av Damien_Thorne.

sjöräven skrev:

nu har jag inte pallat läsa igenom varenda inlägg, men vill du öka ditt 1RM i bänkpress(funkar visserligen i vilken övning som helst) tex så förespråkar jag starkt MM2K. Damien Thorne har skrivit ihop en jävligt bra programförklaring också, så det bör inte vara några konstigheter att förstå.

men nu vill jag inte förvirra dig ytterligare...men se det som ett alternativ. sök på MM2K, bli starkare i bänkpress tror jag tråden heter, skriven av Damien_Thorne.

Tack, men jag har ingen som kan passa mig på det sättet så det går inte.

Registrerad: 2005-05-29

Allså seriöst kan du bara inte vara TYST och träna och äta som ett as och komma tillbaka om ett 1 år!

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Hardstyle goes roidrage!

jag skriver det ännu en gång till dig, zyrymin. läs det noga eftersom jag inte vill upprepa mig igen.

jag (zartok) rekomenderar splitt (där du tränar en viss muskelgrupp eller vissa muskelgrupper per träningspass) eftersom det är ett väldigt lätt (enkelt) system att komma ihåg. dessutom så har jag och väldigt många andra fått bra resultat (vi har blivit större) genom att splitta program.

steve är onekligen också kunnig, men han rekomenderar ett annat program eftersom vi (zartok och steve) INTE -jag repeterar- INTE pysslar med samma sport. jag (zartok) är på gymmet för att svälla muskler i första hand, medans steve (den andra killen du skrev var kunnig) är mer av en styrkelyftare (vilket betyder att han, till MOTSATS från mig (zartok) tränar för att bli starkare).

därför rekomenderar vi (jag, zartok och steve (en annan människa)) två olika program. som jag (zartok) har läst så har du en form av autism, vilket är en koncentrationssvårighetssjukdom om jag har förstått rätt -stämmer det? det skulle betyda att du har svårt att koncentrera dig samt ta vara på olika källor av info bland annat, har jag rätt?

jag ska ge dig det lättaste tipset av dom alla; vill du bli stor och stark, eller jättestark? välj först. sedan så kan vi ge dig bättre och framför allt entydiga tips. kan du inte bli stark eller om din kropp inte håller så rekomenderar jag att svälla muskler i första hand. jag kan inte bli stark i ryggen pga både bil och mc-olycka, så jag skiter i att träna för styrka. jag vill bli stor. jag ligger på runt 110, men ändå så klarar min rygg inte av mer än runt 130 i mark. alla här inne dänger mig i den övningen. men jag bryr mig inte desto mer. jag tränar för massa.

så välj, storlek eller försök på styrka? efter det så kan du få mer entydiga svar. väljer du sl (styrkelyft) så fråga någon som verkligen har lyckats bra, som pulzen (en användare här). han har säkerligen massvis av bra tips. steve (också en användare här) har säkerligen också massvis med bra tips. då ska du skita i (strunta, ignorera) det jag (zartok) har skrivit om splittar.

ska du svälla upp och bli större så finns det bättre program än både max ot eller bill murrays program (som för övrigt är en styrkecoach mig veterligen, dock för sportare, inte för styrkelyftare där han BORDE vara).

sååå, välj vad du vill göra. sen kan du sålla mycket lättare.

zartok skrev:

jag skriver det ännu en gång till dig, zyrymin. läs det noga eftersom jag inte vill upprepa mig igen.

Uppfattat.

zartok skrev:

jag (zartok) rekomenderar splitt (där du tränar en viss muskelgrupp eller vissa muskelgrupper per träningspass) eftersom det är ett väldigt lätt (enkelt) system att komma ihåg. dessutom så har jag och väldigt många andra fått bra resultat (vi har blivit större) genom att splitta program.

Sant, det är lättare om det inte är ett krångligt upplägg utan att man vet exakt vad man ska göra. Det är jag dock osäker på, men det går att ordna tror jag, om ajg tränar måndag tisdag torsdag och lördag. Då krockar inte muskelgrupperna.

zartok skrev:

steve är onekligen också kunnig, men han rekomenderar ett annat program eftersom vi (zartok och steve) INTE -jag repeterar- INTE pysslar med samma sport. jag (zartok) är på gymmet för att svälla muskler i första hand, medans steve (den andra killen du skrev var kunnig) är mer av en styrkelyftare (vilket betyder att han, till MOTSATS från mig (zartok) tränar för att bli starkare).

Hmm! Men ändå går det inte att utesluta att styrka och storlek ändå till viss del går hand i hand.

"How do you think people get bigger exactly? A bigger muscle is a stronger muscle - what do you think your body is adapting to when it adds muscle as a result of exercise? Why is resistance at a fairly high percentage of your maximal effort necessary for hypertrophy? I mean, you don't get too big walking around and bodyweight exercises seem to cap out after a while. You are stressing the muscular system here and the adaptation of hypertrophy is a method the body uses to cope and improve to be able to better tolerate the stress." http://www.geocities.com/elitemadcow1/T … _Strength:

zartok skrev:

därför rekomenderar vi (jag, zartok och steve (en annan människa)) två olika program. som jag (zartok) har läst så har du en form av autism, vilket är en koncentrationssvårighetssjukdom om jag har förstått rätt -stämmer det? det skulle betyda att du har svårt att koncentrera dig samt ta vara på olika källor av info bland annat, har jag rätt?

Jag klarar inte av när det blir för mycket runt om mig eller att göra saker som saknar struktur, därför vill jag strukturera allt så det blir hanterbart. Olika källor blir förvirrande, att försöka strukturera allt.

zartok skrev:

jag ska ge dig det lättaste tipset av dom alla; vill du bli stor och stark, eller jättestark? välj först. sedan så kan vi ge dig bättre och framför allt entydiga tips. kan du inte bli stark eller om din kropp inte håller så rekomenderar jag att svälla muskler i första hand. jag kan inte bli stark i ryggen pga både bil och mc-olycka, så jag skiter i att träna för styrka. jag vill bli stor. jag ligger på runt 110, men ändå så klarar min rygg inte av mer än runt 130 i mark. alla här inne dänger mig i den övningen. men jag bryr mig inte desto mer. jag tränar för massa.

Jag vill bli jättestark i marklyft och i armar. Bänk kan jag inte bli stark i på grund av skadan, ungefär som du med ryggen. Föresten, går det bra för dig att bygga rygg i alla fall? Men okej, då väljer jag stor och stark då efter som jag saknar kapacitet att bli riktigt stark i bänk och böj tillexempel. Ändå vill jag ju satsa på basövningar och inte koncentrationscurl och så.

zartok skrev:

så välj, storlek eller försök på styrka? efter det så kan du få mer entydiga svar. väljer du sl (styrkelyft) så fråga någon som verkligen har lyckats bra, som pulzen (en användare här). han har säkerligen massvis av bra tips. steve (också en användare här) har säkerligen också massvis med bra tips. då ska du skita i (strunta, ignorera) det jag (zartok) har skrivit om splittar.

SL har jga försökt mig på men ärlig talat så blev jag inte så mycket starkare :S Jag följde ett SL-schema ett längre tag, visst, skönt med variation och inte så slitigt att inte köra till fail, men nj...Så jag struntar inte i vad du skriver. bara det att jag läst andra byggare som tränar liknande som SL.

zartok skrev:

ska du svälla upp och bli större så finns det bättre program än både max ot eller bill murrays program (som för övrigt är en styrkecoach mig veterligen, dock för sportare, inte för styrkelyftare där han BORDE vara).

sååå, välj vad du vill göra. sen kan du sålla mycket lättare.

Okej, MAX-OT har så övertygande argument bara, och det är så lätt att följa, allt står där så jag slipper bli förvirrad. Starrs program används av sportare också ja, det stämmer. Har du någon annan länk eller så?

Har läst någonstans att Ove Rytter skrev att många använder för tunga vikter...Vet inte om det stämmer. Men okej, genrellt svar är MASSA! Utan massa deg runt magen.

Senast redigerat av Zyrymin (2008-03-27 10:51)

Registrerad: 2005-05-29

Degpekka skrev:

Hardstyle goes roidrage!

roidrage?

Webbsida

Jag sa visserligen tidigare att jag inte skulle skriva fler inlägg här.
Men efter att jag insett hur oerhört hårt min lilla mening
verkar ha tagit på dig - inte nog med att du var tvungen att citera mig 5 ggr i denna tråden,
men du var tom tvungen att starta en ny tråd bara för att få citera mig igen!

Så väljer jag att förklara för dig vad som menades, så att du kanske kan få själsfrid du också.

Det var snack om 10kg förbättring av 1RM.

1RM betyder det man klarar att göra på en repetion maximalt. Inte vad man klarat för ett år sen.
Det är ens rekord. Att förbättra sitt PB (Person Bästa) däremot är en annan sak.
Det kan vara lite klurigare beroende på hur nära sitt sk genetiska max man är (som det pratas om endel ibland).

Mitt träningsår ser i princip ut såhär:
Mellan maj och augusti tränar jag nästan enbart styrka, och satsar på maximala styrke och massaökningar.
I augusti drar försäsongen med handbollen igång på allvar och då (tyvärr) brukar
jag alltid få helt enkelt, försöka behålla så mkt som möjligt av massa och styrkeökningarna trots att det är
snack om flera löp-pass om dagen. Jag vet innan jag går in i denna period att jag kommer att förlora endel
styrka och framförallt massa. Under själva säsongen får jag tillbaka endel av massan och styrkan, men ligger markant under mina PB.

Beroende på hur jag håller under säsongen, försöker jag att öka styrkan igen, rehabilitera skador, eller helt enkelt träna underhållsträning. När jag sen får tid att satsa ordentligt på styrketräningen Har jag stora rum för förbättringar. Under de perioder jag satsar på att bygga upp styrkan och förbättra mina 1RM så ökar de relativt fort. De senaste 5 somrarna har jag även satt PB i alla tre basövningarna.

Därav min kommentar. Hade jag inte sett de resultaten av tiden och energin jag lagt ner på träningen hade jag lagt av. Det är väldigt enkelt.

För mig är träning en livsstil och mitt yrke, inte en hobby.

Begreppet 1RM är helt enkelt ett mått på din dagsform. Så länge du inte ligger och pressar och putsar på ditt rekord hela året om så är det högst reellt att förbättra sitt RM från period till period (speciellt om man tränar i syfte att öka det!) Att förbättra sitt PB är helt klart ingen omöjlighet heller, däremot kan det vara svårare och ingen grund att sluta träna för, ifall man misslyckas! ;)

Att du kanske borde satsa på rehabilitation av din axel innan du kan förvänta dig alltför
mycket ökningar på endel övningar är en annan diskussion.

Jag har haft båda mina axlar ur led många gånger under min tidiga karriär.

Den vänstra 7-8 ggr och den högra 3-4 ggr.
Brosk, ligament, ledpannor har fått sig rejäla törnar och stundtals har axlarna varit helt obrukbara.
Men jag har inte opererat eftersom det skulle försämra rörligheten så pass mycket att handbollen skulle bli omöjlig.

Jag hade valet att sakta bygga upp musklerna runtomkring eller att hitta en annan idrott.
Gissa vilket jag valde?

Idag är förmodligen den vänstra axeln nästan lika instabil som den var (inuti själva leden).
Ledbanden var för ett antal år sedan så pass uttöjda att de aldrig skulle bli normala fick jag höra,
men jag har förhållandevis starka muskler som håller den på plats runtomkring nu.

Men det var inget som kom över en natt, det är pga många år av styrketräning där belastningen succesivt ökats
i syfte att stabilisera en instabil led med hjälp av muskelmassa runtomkring.

De senaste 7 åren har mina axlar inte hoppat ur led, trots att jag
sysslar med en idrott där axlarna får väldigt mycket belastning.

Mitt sista och enda riktiga tips till dig är:
Låt saker o ting få ta TID. Ha tålamod! Vilket program du väljer är nästan helt ointressant,
så länge du inte ger upp och fortsätter att följa det många månader.

När du sedan provat lite olika saker och märker vad som fungerat bäst för din egen kropp
så kan du börja anpassa träningen till dig själv och det är DÅ du kan börja få riktigt bra resultat.
Men för att nå dit krävs förmodligen ÅR av träning och tålamod.

Senast redigerat av Tobbeno (2008-03-27 12:57)

fan! allt jag skrev försvann! ok, jag försöker igen, men nu drar jag det kort kort kort kort kort. kort.

du är med på en fyrsplit eftersom det är lättast för dig att komma ihåg. bra.
måndag ben, tisdag bröst och axlar, torsdag rygg och lördag armar. då får du prio på armar och inte så mycket tränng på grupper du är skadad i och inte kan utföra så mycket.

det går utmärkt att träna trots kronisk skada. min rygg är större och starkare än dom allra flesta på gymmet jag går. det eftersom jag väljer mina övningar och gör sånt som den klarar av utan att skadas. visst tränar jag en del som gör ont också, men då är jag föruttröttad och tränar med fler reps så att jag inte ska förstöra något. så länge man vet vad man gör så kan man träna med kronisk skada.

rått skrivet så tränar du mer styrka på låga reps och mer massa med kontakt i övningarna på högre reps. kör du fyrsplitt, vilket du ska nu då det är enkelt, så kommer du kanske inte att bli lika stark som du hade kunnat med andra scheman, men det är lätt och du blir större. dock så kan du variera friskt mellan reps, gå efter dagsformen säger jag alltid. gör många olika övningar för att angripa muskeln från olika håll, det är super för byggning.

för att bygga muskler behöver du ligga på ett kaloriöverskott. inte så mycket, men du behöver göra det. sikta på runt 500 kalorier extra helt enkelt.

så, här har du rent kort basic vad du kan prova i två månader. gör det. fungerar det inte alls, inte det minsta så kom tillbaka och prova något mer avancerat träningsschema. men det här är enligt mig bra för dig eftersom det är hjärndött enkelt, det fungerar för dom allra flesta och många övningar ger bra variation och roligare träning.

och till andra: ja, jag vet att det är basic och förkortat, men det är så vi får göra med zyrymin.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Hur kan en split vara lättare än:

Böj 3x5
Mark 3x5
Bänk 3x5
Miliärpress 3x5
Chins 3x5

2-3 gånger i veckan.

Sidor: 1 2 3 4 5  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB