Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Lära sig att äta!

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Hej!

Ni har säkert i många trådar sett mitt jävla gnäll om att jag inte kan äta ordentligt. Nu tänker jag göra allt för att försöka ändra det, dvs gå in lika hårt på denna front som på träningsfronten. Jag vill inte hålla på med massa genvägar som havredrycker och gainers (visst de funkar alldeles utmärkt men jag vill kunna äta mat på ett normalt sätt också). Som det har sett ut har jag hällt i mig 3 liter mjölk om dagen plus havredrycker ibland eftersom jag inte haft hungern att äta vanlig lagad mat. Jag orkar inte hålla på med detta nu.

Tanken bakom denna tråd är inte bara att hjälpa mig utan också alla andra med detta problem. Samla alla era tankar kring detta, hur man gör för att få igång sin hunger och att helt enkelt "lära sig att äta"

MVH

//KOP

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Flyttar mitt svar hit så kan vi fortsätta här istället =)

Det är nog vettigt att ha relativt fasta tider för vissa mål. Men bara ett stort mål om dagen låter som en ganska enkel anledning till att det kan vara svårt att få i sig tillräckligt tycker jag.

Jag menar.. hur mycket jobbigare kan det inte vara att äta ett gigantiskt mål istället för två av mer normal storlek? Småäta är väldigt svårt att ha koll på exakt hur mycket det blir och om ditt problem är att gå upp i vikt så räcker det onekligen inte.. =(

Från: Luleå
Registrerad: 2006-02-03

Jag vet inte ifall det är till så stor hjälp men så här åt jag iaf när jag bulkade.

Frukost: havredrink 1.1
Lunch: Skolmaten så mycket som möjligt
sen åt jag mellanmål när det gick
Middag: åt så mycket som möjligt av vad det än var som serverades.
sen åt jag också på kvällen så mycket jag kunde få i mig typ.

Jag justerade intaget efter vikten på vågen. Fast det här är som sagt kanske inte så enkelt "äta så mycket som möjligt" kan hända att jag har större aptit än dig och får i mig allt lättare. Men att klämma i sig 3000-3500kcal på en dag tror jag att alla kan lyckas med utan större problem.

Jag kan också säga att det var jobbigast i början när man började äta. Första gången jag drack havredrinken tog den typ en kvart, några månader senare kunde jag köra en dubbel på snabbare tid.

Registrerad: 2005-05-29

Som ska vi byta kropp så jag kan lära mig sluta äta så mycket :)..

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag satsar numera på självsvälten då det visat sig vara helt super, så för mig har det inte varit några problem med att äta när det är dags så att skriva. testa det, hungern kommer att komma till er också ^^

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

KOP: Jag tror det föreligger så många andra anledningar än hunger att du inte kan äta. Ett liv fyllt av stress är inte hälsosamt för någon, inte minst någon som försöker äta/bygga.

Alla har vi väl haft kärleksbekymmer någon gång, och då vet vi alla också hur pissigt man mår. När jag gjorde slut med en tjej en gång i tiden gick jag ner ca 8 kilo på 2 veckor - jag kunde helt enkelt inte äta. Maten vände sig i magen och någon aptit fanns absolut inte.

Mår man bra, lever ett trivsamt liv (vad det nu är) och tränar en hel del som vi faktiskt gör - då har man tamejfan matlust också, såtillvida det inte finns någon sjukdom/medicinering som spökar.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-03-27 16:21)

ett annat tips är ju att om man vet att man verkligen måste få i sig näring så ta det i flytande form. förut drog jag tre liter mjölk om dagen, minst dessutom. det blir 1050 kalorier bara där ^^

det är lättare att dricka än att äta, och en proteindrink kan ge nödvändig näring om man inte klarar av att göra något annat för tillfället.

Registrerad: 2007-10-08

Cybercowboy skrev:

KOP: Jag tror det föreligger så många andra anledningar än hunger att du inte kan äta. Ett liv fyllt av stress är inte hälsosamt för någon, inte minst någon som försöker äta/bygga.

Alla har vi väl haft kärleksbekymmer någon gång, och då vet vi alla också hur pissigt man mår. När jag gjorde slut med en tjej en gång i tiden gick jag ner ca 8 kilo på 2 veckor - jag kunde helt enkelt inte äta. Maten vände sig i magen och någon aptit fanns absolut inte.

Mår man bra, lever ett trivsamt liv (vad det nu är) och tränar en hel del som vi faktiskt gör - då har man tamejfan matlust också, såtillvida det inte finns någon sjukdom/medicinering som spökar.

För mig är det helt och hållet tvärt om! Ju mer stressad, ju sämre jag mår, ju mindre jag rör på mig är desto mer mat. Ju bättre jag mår desto mindre äter jag, alla funkar olika... jag kan inte säga att jag har mått dåligt men mått prima har jag inte, och plötsligt väger jag närmare 98kg, från tidigare 93.. och det på 2-3månader... om det är lika svårt för er att gå upp som mig att gå ner så förstår jag er ungefär. Finns inga genvägar, bästa tipset är ju att se till att allt annat i livet står rätt till så att ni har rätt förutsättinngar redan från början.

zartok skrev:

ett annat tips är ju att om man vet att man verkligen måste få i sig näring så ta det i flytande form. förut drog jag tre liter mjölk om dagen, minst dessutom. det blir 1050 kalorier bara där ^^

det är lättare att dricka än att äta, och en proteindrink kan ge nödvändig näring om man inte klarar av att göra något annat för tillfället.

Att dra i sig 3 liter mjölk om dagen kan visa sig inte vara så begåvat dock (cancer). Den som lever får se...

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Eftersom jag också har haft svårt att bulka ordentligt men numera lyckas ganska bra upplever jag att det finns två sätt att gå tillväga:

1) Monsterstora mål då man pressar i sig maten och äter relativt länge

2) Äter många mål per dag

Alternativ 2, tycker jag är enklast eftersom man inte hamnar i matkoma efter varje måltid och således kan prestera på jobbet, samtidigt som det är ganska trevligt med många mellanmål. När magen en gång väl är utspänd efter en måltid går det ganska bra att fylla på med mellanmål med jämna mellanrum.

Utöver det gäller det att satsa på livsmedel med hög kaloridensitet och som ger låg mättnadskänsla. Nötter, russin, mjölk, havregryn, rapsolja mm.

Cybercowboy skrev:

zartok skrev:

Att dra i sig 3 liter mjölk om dagen kan visa sig inte vara så begåvat dock (cancer). Den som lever får se...

indeed. därav att jag skrev att jag FÖRUT drog i mig det ^^ idag kämpar jag med att komma ner i mängd, och jag ligger på runt sju liter i veckan, vissa veckor ner mot fem, vilket måste ses som normalkonsumtion. eller?

zartok skrev:

Cybercowboy skrev:

zartok skrev:

indeed. därav att jag skrev att jag FÖRUT drog i mig det ^^ idag kämpar jag med att komma ner i mängd, och jag ligger på runt sju liter i veckan, vissa veckor ner mot fem, vilket måste ses som normalkonsumtion. eller?

Jag vet faktiskt inte vad ADI ligger på. Någon annan som vet? Jag har för mig att det där ändå får räknas ligga vid den övre gränsen.

tusan! mindre än så går väl inte att få i sig? =D
jag kör alltid en halvliter i en drygt dubbel proteindrink efter träning, det skulle väl vara om man satsade på att bara köra den och inget annat alternativt om man blandade ut det med lite vatten.

nu minns jag inte vad som skrevs om cancerrisk vid mjölkintag, har du i huvudet vart gränsen gick då det skulle bli en förhöjd risk? cancer, oavsett typ, är inget jag satsar på att få så att skriva.

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Cybercowboy skrev:

Jättesuperduper +1

Registrerad: 2005-11-11

Du är en klipsk kille KOP och jag tror att du redan känner till vad som är energirikt och hur du bör äta, svårigheten är att verkligen göra det. Om du är stressad och måste vara på alerten, så är det svårt att äta mycket - dels för att det tar tid, dels för att man blir slö. Om du känner en stor prestationshets i din vardag - du vet att du måste prestera på topp - så kan du inte tillåta dig sådan lyx. Kroppsvikten och vikterna på gymmet dalar - och du blir ännu mer stressad och frustrerad. Jag känner igen det. Jag tror din aptit kommer att komma tillbaka när du hittar en jämvikt i tillvaron och kan ta det lite lugnare.

Det ligger nog också något av ett kontrollbehov begravt i ätsvårigheter. Man känner sig "ren" och i kontroll när man klarar sig utan mat. Det blir en psykologisk spärr mot att äta. Åtminstone har det varit så för mig. Tro det eller ej, men periodvis har jag levt på en burk tonfisk om dagen.

"Var snäll mot dig själv" är det enda tips jag tror kan hjälpa.

Senast redigerat av T-Rex (2008-03-27 17:18)

Registrerad: 2007-03-03

Jag förstår bara inte ...

Registrerad: 2005-11-11

Lite flummigt kanske, medges. Jag hade precis ätit en stor måltid och får skylla mitt flum på det... jag menar kort sagt att man måste ändra sin livsstil för att äta rätt. Det är snarare ett psykiskt problem än brist på kunskap om vad man bör äta och hur. Jag tror att KOP har tillräckligt bra koll på den senare biten. Jag borde kanske inte ha skrivit något, eftersom jag inte tror att jag kan bidra med något i det här ämnet egentligen... De flesta bra råden är redan skrivna.

Förresten såg jag nu att cybercowboy väldigt bra sammanfattade poängen i det som jag försökte säga, så jag hänvisar till hans inlägg.

Registrerad: 2006-07-05

Själv har jag varit ledig en vecka.... kollade morgonvikten som jag alltid gör på fredagar....+4 kg...jeeezuz....Kanske måste börja räkna kalorier trots allt..

Registrerad: 2006-06-07

KOP,

Käre vän, har du problem med aptiten ännu? Ja, du vet ju att även jag har haft det stundtals och vi har haft en del privata samtal om det redan. Vad vi kommit fram till och vad jag tror vi konkret kan bestämma oss för här och nu är att den låga aptiten kommer utav såsom några redan nämnt den psykiska delen. Jag började träna som du vet på en låg vikt 60kg. Detta var ett och ett halvt år sedan, och jag minns att det första jag gjorde var att e-mail bomba dig T-rex med tusen frågor om hur man skulle kunna äta för att gå upp i vikt. Jag får väl anse att jag nått godkända resultat, kanske inte några häpnadsväckande men inte heller riktigt dåliga. Vågen står idag på 78,5KG, med det sagt har jag väl också fått lite extra bukfett men det måste man kanske tillåta sig att få på nästan 20kg+ på 18 månader?

Nåväl, tillbaka till ämnet. Jag upptäckte iaf att min aptit kom krypande, om än långsamt så kom den ju mindre jag började fokusera på alla "måsten" kring maten och hur mycket jag "måste" få i mig. Jag började med att sluta väga mig varje vecka, jag gick till gymet för att jag tyckte det var skönt att träna, inte för att jag var tvungen att maxa och göra mer reps/ta högre vikt varje vecka. Jag slutade tänka "okej, allt detta måste ner, och sen gärna en portion till" varje gång nån ställde fram en tallrik mat till mig. Jag fick helt enkelt ett mer avslappnat sätt att se på allt, och jag såg maten som ett NEUTRALT ting... Jag satt fast i aptit-helvetet i säkert över 6 månader och än idag kan det komma dagar då jag känner att jag behöver äta mer och när dom tankarna kommer rinner aptiten ifrån mig direkt.. Men dom dagarna kommer mer och mer sällan, och jag kommer på mig själv numera att jag ätit 2-3 veckor i sträck utan att tänkt en enda gång att jag måste äta, utan bara gjort det för att jag är hungrig.

Det är helt enkelt väldigt enkel psykologi detta.... Hoppas du med får framgång KOP, ta det lugnt och njut av livet bara så lovar jag dig att aptiten kommer.

PS.
Ett stort tack till dig T-rex som fick igång mig för ett och ett halvt år sedan. Har aldrig riktigt tackat dig men nu har du iaf facit på en "elev" som idag köper rätt mkt större kläder än vad jag gjorde för ett tag sedan. :)
DS.

Registrerad: 2004-10-13

Att dricka 3 liter mjölk på en dag blir ju ingen glad av, varken du eller din mage! jag hade också problem med maten från början, vänj dig vid att äta mer och mer för barje dag som går, kanske så enkelt som att lägga till en liten extra potatis eller en skopa pasta till... magsäcken har en förmåga att töjja sig rätt kraftigt. Innan blev jag svinmätt, nu har jag mer problem med att jag hela tiden blir hungrig. Havredrink är de väl inget fel på, den är ju perfekt! Men träna upp magen på att bli större, de gjorde jag! 13 kilo upp på ett halvår! HejjaHejja!

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Nykammad skrev:

Att dricka 3 liter mjölk på en dag blir ju ingen glad av, varken du eller din mage! jag hade också problem med maten från början, vänj dig vid att äta mer och mer för barje dag som går, kanske så enkelt som att lägga till en liten extra potatis eller en skopa pasta till... magsäcken har en förmåga att töjja sig rätt kraftigt. Innan blev jag svinmätt, nu har jag mer problem med att jag hela tiden blir hungrig. Havredrink är de väl inget fel på, den är ju perfekt! Men träna upp magen på att bli större, de gjorde jag! 13 kilo upp på ett halvår! HejjaHejja!

Jo jag vet... Jag får också fnatt ibland... 10kg på 6 veckor. Men som alla säger så har detta med mitt psyke att göra. MEN jag kan inte göra något åt mitt psyke, iaf inte snabbt, dessutom vill jag inte det för jag är så jävla trött på mig själv och min prestationsångest. Så jag tänker pressa mig in i det sista.

Det jag ville ha hjälp med är att lära mig att äta. Och det som jag börjar tro på i min situation är: rutin.

Registrerad: 2006-10-05

Kop ingen konst att kunna äta.. Det är när deffen börjar närma sig , då sållas tjockisarna från bb'sarna

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

2zani skrev:

Kop ingen konst att kunna äta.. Det är när deffen börjar närma sig , då sållas tjockisarna från bb'sarna

Alla har problem på sitt område, KoP klarade en dag på 500kcal följt av 2 dagar på 1000kcal nästan helt problemfritt. Inte heller kände han speciellt mkt hunger under de efterföljande två veckorna av deff. Så för honom är underskottet knappast det stora problemet;)

Tilläggas bör även att han går ner i vikt om han bara äter sig lagom mätt varje dag:/

Senast redigerat av Lajne (2008-03-29 01:17)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

T-Rex ville du inte gå igenom lite av de grundläggande grejerna du mailade? Är nyfiken på hur du resonerade. Var det "pep-talk" eller mer handfasta tips?

Registrerad: 2007-03-03

Lajne skrev:

Tilläggas bör även att han går ner i vikt om han bara äter sig lagom mätt varje dag

Skaffa 4% BF.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB