Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Ryggen kutar, vilka muskler träna?

Registrerad: 2007-08-17

Hej! Nu överdrev jag lite i ämnesraden, men jag känner en tendens till att axlarna faller framåt/inåt, ska jag träna bröstmuskler för att förhindra detta? (Jag är tjej.) När jag på mina corepass på friskis ska "dra axlarna bakåt/neråt och räta på ryggen" så känns det stramt... Och nej, går inte och kurar ihop mig i vanliga fall, försöker gå uppsträckt/ihop med skuldrorna men det känns som att jag då arbetar emot musklerna/kroppens naturliga (just nu iaf) strävan.

Tacksam för svar!=)

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Om axlarna är framåtroterande så stecha bröst muskulaturen. Träna upp styrkan i rygg/baksida axlar.

Tänk på hållningen i vardagen, sträck på dig och dra axlarna bakåt.

Ok, tack för svaret=) Men vad är bra för att träna upp rygg/baksida axlar? Om man helst inte vill gymma... Ngra sporter?

Registrerad: 2006-08-28

vallmo skrev:

Ok, tack för svaret=) Men vad är bra för att träna upp rygg/baksida axlar? Om man helst inte vill gymma... Ngra sporter?

Rodd...maskin - på gymmet;)

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Det är gymmet som gäller då. Testa annars att strecha bröstet regelbundet under en period, det kanske räcker. Upp till bevis. :)

Hahaha, jo men rodd...maskin är nära nog för att passera som sport! Ska prova det. Och stretcha bröst(muskulaturen)et=)

Tack för tipsen!

Registrerad: 2006-10-19

tejpa ihop ryggen/skulderbladen med silvertejp och så fort den börjar strama; räta på dig

Registrerad: 2006-08-27

Hehe, det måste vara Oddson som lärt dig det!

Mhm, var detta ett seriöst tips alltså? Ngt att tänka på kanske...=)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Det undrar jag med för jag är galen nog att testa det.

Registrerad: 2006-04-27

Du kan ju börja ro kyrkbåt =)

Registrerad: 2006-08-27

"Ryggen kutar - vilka muskler träna?"

Du bör nog försöka undvika alla former av cardio, för att ryggen ska sluta kuta krävs nog en rejäl bulk och mycket tunga lyft på gymmet. Ofta är det lättare att undvika att kuta om man är riktigt jävla stor och tung (har jag hört, från pålitliga och stora, tunga källor)

Senast redigerat av floppix (2008-03-27 14:54)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

omvänd pec-deck och roddar för överdelen av ryggen/skulderpartiet är väl det som mest tränar där jag misstänker att du viker dig. dock så är det inte bara träning som gäller när man lider av framåtrotation, man måste även få bort beteendet att gå, stå och sitta på det sättet.

Mm, jag misstänker att min miserabla framför-datornarbetsställning är en bidragande orsak...!

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

i dom flesta fall så är det pga datorn som man sitter så, precis som du säger. där är det extra svårt att lära sig att sitta rakt enligt mig. dock så har min förstörda rygg lärt mig det eftersom jag inte kan sitta på något annat sätt utan att få ont i den.

jag har för övrigt ett rehabredskap under produktion som hade kunnat hjälpa såna med dina problem. gäller bara att få patenten och att få den i produktion också ^^

Registrerad: 2006-04-27

Har du cam?

Registrerad: 2007-08-20

Bryr du dig på riktigt så läser du denna serie på tre artiklar skrivna av relativt kunniga människor(man behöver inte fatta allt, mycket konkreta tips finns där):
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=459379

En bra hållning kan göra underverk för hela ens utseende/utstrålning. Lycka till.

Mvh
/Dr.Demento

P.S
Ett av de bra ortopedtipsen jag hörst är att man skall gå (sitta och stå) som om man hade en medalj på bröstet man stolt vill visa upp. Låter kanske töntigt men det kan vara det lilla som i längden gör hela skillnaden.

Tack, ska läsa igenom artiklarna!

Och tänka mer på hållningen=) Spec. framför datorn, där jag just nu sitter med korslagda ben och lutandes åt vänster med ena armbågen stödd mot ett armstöd och tangentbordet på sne'... Haha, att man ska vara så dum!

Registrerad: 2008-02-20

Jag arbetar 99 % framför datorn men jag har inga problem med kutande rygg... Tror inte det är anledningen

Registrerad: 2003-11-07

Min tjej har samma problem, på friskis som hon kör så tränar de mycket bröst, men typ inge rygg, för det är nästan omöjligt att fristående träna rygg, till det måste det till vikter eller en maskin.
Hon har fått ett par gummisnören av mig som hon kör lite rygg med för att dra bak axlarna.

Så träna rygg du så ger det med sig.

Registrerad: 2007-08-20

miniyates skrev:

Jag arbetar 99 % framför datorn men jag har inga problem med kutande rygg... Tror inte det är anledningen

Hur tänker du då?
Är det så att du inte tror dålig hållning (kyfos) kan bero på dålig ergonomi vid datorarbete/motsvarande, bara för att DU inte har fått dessa problem?

Mvh
/Dr.Demento

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB