Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Problemet med att hålla konstant viktuppgång under bulk

Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14

Hej här sitter jag mitt i natten då jag vaknat med tvångstankar om att äta mat. Har just tryckt i mig en liter Yoghurt och önskar den inte var slut än. Jag kom iallafall att tänka på det här med bulk som jag självklart är ett stort fan utav. Jag såg Lajne skriva i tråden http://www.halso.info/forum/t-30826.html följande tänkvärda meningar:

""Vanligt" är riskabelt att försöka svara på, men en bra takt är 250-500g/vecka (helst 250g/vecka) enligt mig. Blir inte för mycket fett men ändå tillräckligt märkbar uppgång för att man inte ska behöva äventyra överskottet."

Jag har gått upp 15kg det senaste halvåret - varav en hel del är fett såklart - men nu börjar det ta av i viktuppgången. Jag har inte lyckats få i mig mat och förbränningen känns som den har ökat. Jag ökar knappt i vikt längre. Det är nu dags att höja matintaget ytterligare för att kunna fortsätta öka! Jag är dyr i drift just nu och det tänjer lite väl mycket i magsäcken när jag ätit. Kanske finns det några andra lösningar?

Om jag skulle deffa nu, skulle bulken bli bättre efter deffen eller är deffen bara negativ för tillväxten? Hur påverkas förbränningen när man är deffad jämfört när man är bulkig?

Vad föreslår ni? Ideer jag kommit att tänka på är iallafall följande:

1) Deffa om det skulle påverka förbränningen (så jag inte behöver äta ännu mer nu)
2) Springa runt med en påse nötter i fickan och småknapra hela dagen
3) Äta ännu mer, "ojojoj :(" säger plånboken eller den som bjuder

Det lutar ju självklart åt att äta mer, men jag är samtidigt intresserad av alternativa vägar... Det känns som att jag kommer bli mat-skadad av att fortsätta äta såhär... Kommer jag kunna återgå till "normal" kost sen?

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

Tycker du att du har lagt på dig för mkt fett så är det ju ett ypperligt tillfälle att gå ner ett par kilo och även få det lite lättare att lägga på sig igen med en mindre energiförbrukning.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

ang bulken så borde man ju bulka med måtta varje gång. ett kaloriöverskott på runt 500 kalorier per dag räcker ganska långt, utan att man för den delen har lagt på sig allt för mycket fett.

när du börjar att gå ner i vikt så går det inte att lägga på sig muskler samtidigt. eller, det går, men inga längre perioder, och inte om du är vältränad redan, vilket du då är. det gäller mest att satsa på att inte förlora muskelmassa under en vanlig deff eller viktnedgång.

känner du att du inte riktigt trivs med din kropp och skulle vilja gå ner lite i vikt så kan du sätta igång med en viktnedgång som inte är lika massiv som vanliga personer brukar här inne. det är ju inte allt eller inget, du kan gå ner fem kilo fett och må fint exempelvis.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Det är långt ifrån orimligt att förvänta sig att en deff på ca 4 veckor på lågt kcalintag (nedgångstakt 1kg/vecka eller kanske t.o.m lite mer) kommer sänka ditt kcalbehov till när du startar om bulken sen igen. Men det är också så att en höjning av ämnesomsättningen enligt min erfarenhet går grymt snabbt om man bara försöker, så startar du om efter deffen igen med samma kcalintag som du hade före så tar det absolut max en vecka innan du behöver äta så mycket igen för att gå upp.

Som Lajne sa så höjer man ämnesomsättningen snabbt igen efteråt så det är nog inte värt att deffa bara för att sänka den.

Jag får helt enkelt äta mer! It's a tough job but someone's got to do it.

Yoghurt är enkelt att dryga ut kaloriintaget med vet jag, men vad finns det mer för billiga och bra saker? Drar en klunk rapsolja om dagen, men inte mer; blir så jävlig i magen av den. Nötter är rätt dyrt så det blir inte så ofta...

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Hur många mål mat käkar du per dag? Har man svårt att gå upp i vikt är brukar det vara enklare att göra som Skalman och äta när klockan ringer. 5-6 mål, gärna fler, är att rekomendera.

Jag rekomenderar att du köper en mixer om du inte redan har en, och sen börjar du sluka energifyllda drinkar med diverse gottigottgott i. Vips så får du 1000-2000Kcal i ett svep.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-03-26 13:58)

Äter runt 4-5 gånger per dag just nu. Ska försöka få upp antalet tillfällen!

Mixar förövrigt ner allt möjligt i min mixer och har hållt på med det ett tag, bla. stevebc's havredrinkar ^^

---

Nu börjar bulken på allvar för nu är det svårt haha! GO GO

Ha tålamod bara, and stick to the plan! Min erfarenhet är att vikten kan komma stegvis. Man står och trampar på samma ställe och sen så vips så skuttar vågen upp (eller ner för den delen) något kilo.

Webbsida

Känner igen det som Cybercowboy skriver, tyckte jag stog still på 82kg i en hel jävla evighet, och sen helt plötsligt vägde jag 84, stog still där i en hel jävla evighet och sen helt plöstligt vägde jag 93. Överraskningen var total:P

Lajne skrev:

Överraskningen var total:P

När du inte kunde se dina fötter längre? =)

Haha, jo jag vet hände likadant för mig... Jag låg på 90 ett tag och så vägde jag mig inte på några veckor sedan sa polarna "faaan här händer det grejer" så vägde jag mig på dryga 95 :D

Webbsida

Cybercowboy: Bara en sådan sak som att kunna tränga mig igenom folksamlingar genom att skapa momentum i buken och sen svinga mig fram gjorde mig stum av förundran.

Nivanson: bla bla bla. Jag har fortfarande inte förlåtit dig för att du avslutade din overreach för tidigt:( Och ja, det var en helt OT kommentar =D

Lajne skrev:

Nivanson: bla bla bla. Jag har fortfarande inte förlåtit dig för att du avslutade din overreach för tidigt:( Och ja, det var en helt OT kommentar =D

Men jag hade inte förlåtit mig själv om jag forstatt en vecka till ;D

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB