Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5  

Zyrymins sista tråd. Äntligen löst kanske?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

det behöver inte vara dåligt. tränar du styrkelyft så misstänker jag att det är en förutsättning att träna så, jag är inriktad på byggning, vilket är två väldigt olika saker att träna, både i reps och övningar. jag tycker att du borde välja basinriktning först och främst. vill du bli både stark och stor så fungerar byggningen dock bäst enligt mig. vill du bli rejält mycket starkare så är sl att rekomendera, varpå det finns bra träningsupplägg i trådar.

självklart att vi kör basövningar också, men långt många fler övningar som isolerar. när vi tränar basövningar som bänk och tränar vi även det för att det ska fokusera på bröstet, och kopplar ur andra muskelgrupper så mycket det går, såvida dom inte också ska tränas samma dag. med sl så är det som jag förstått, nästan bara basövningar.

det stämmer. du kan behöva experimentera länge innan du kommer fram till något som passar just dig som handen i handsken. många här, inklusive jag har experimenterat med träning länge. jag fortsätter att göra det. just nu har jag gjört en förändring som gått väldigt bra, och ska behålla det. ibland gör man dåliga saker också. seismoralen är att man måste experimentera sig fram till vad som passar just en. min kropp behöver inte gå ihop med lajnes träning, och vice versa. men man måste testa OM det gör det. det gör man genom att prova sig framåt.

för mig är det den bästa övningen som finns för att svälla bröst. visst känns den konstig för en del, det gjorde den för mig också, men när man får till tekniken så är det en övning som få bräcker. däremot så ska du inte försöka köra den om den gör ont i någon av dina skador du har.

förbygga skador ska man göra i alla övningar. med det menar jag att man måste ha rätt teknik så att man inte skadar sig, det är alltid nummer ett att gå hel från en övning till nästa. men för mig som har starkare axlar än bröst så har det aldrig varit ett problem att axlarna inte håller.

jag förstår dig. för ungefär 30 månader sedan så pressade jag 50 kilo i vikingpress. det var då jag bestämde mig för att jag skulle prioritera axlar, och nu är jag på 135 ungefär. saken är den att alla är svaga till en början. man kan inte förvänta sig resultat direkt. och får man inte resultat så kanske man ska byta träningsupplägg.

diciplin kräver nog dom flesta scheman som har fasta dagar att träna. jag tränar själv efter rullande schema eftersom man ibland kan träna sex gånger i veckan, andra veckor fyra. för vissa människor så kan det bli enbart tre eller ännu färre, beroende på hur mycket tid man har.

nu är jag säker på att du inte har barn, men dom som har det kan inte träna efter militäriskt precition hela tiden, det kommer upp saker som är viktigare. kan vara barnens träning, eller att man måste baka kakor till dom, eller vad som helst. det viktiga är bara att man inte ger upp träningen, utan tänker att man kommer att få tid att träna.

kontinuitet, vilja och envishet. det är det du behöver i grunden för att gå upp i muskelmassa. eller styrka. vissa har det lättare än andra, andra svårare än vissa. men för så gott som alla så tar det tid, och det måste man låta det ta också. tid och experimenterande tills man vet vad som passar en själv.

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

Du skriver att du har testat olika upplägg men hur länge?
På det upplägget du kom fram till härom dagen i den andra tråden som du säger dig ha provat i en månad så var ju hela grejen att variera sig,på en månad har du ju inte kunnat göra det..
Man kan inte bara begära att man skall bli stor och stark på några veckor,månader eller ett år,det tar tid..,lång tid..
Det kräver tålamod,slit och en stor aptit.

Registrerad: 2008-03-09

Vissa upplägg har jag testat i ett halvår.

This is a compilation of posts I wrote a while back for some people to bring them up to speed on exactly what is going on in training.  Basically, to dispel the ridiculous myths floating out there regarding training for size vs. strength, rep ranges particular to each, muscular vs. nervous system recovery, muscle fiber recruitment, and the organization of a training plan for various experience levels and various goals (i.e. add significant muscle mass vs. detailed refinement of an existing physique).  There's a lot of information here.  Most people who've been reading muscle mags will learn more here than in years of reading.  Probably a good idea to print and read over time (plus this saves site bandwidth so others can access).

How do you think people get bigger exactly? A bigger muscle is a stronger muscle - what do you think your body is adapting to when it adds muscle as a result of exercise? Why is resistance at a fairly high percentage of your maximal effort necessary for hypertrophy? I mean, you don't get too big walking around and bodyweight exercises seem to cap out after a while.

Things that make you go hmmm. I'm not saying a bigger person will out lift or be stronger than a smaller person (physics/leverage/neural components weigh in on this so lets not talk about the 130lbs freak of nature champion powerlifter), but I'm saying that when YOU get bigger than you are now, YOU will have gotten stronger than you are now. No one added significant muscle that didn't add weight to the bar or just do a ton more work. You are stressing the muscular system here and the adaptation of hypertrophy is a method the body uses to cope and improve to be able to better tolerate the stress.

Hypertrophy over a period is strategically induced microtrauma through progressive loads (i.e. increased workload by raising weight/more work with same weight/combination). And really, you don't get much out of one session so the name of the game is looking at progression over an extended period.  Enhanced neural capability leverages your ability to do this and the resulting hypertrophy gains. Better neural = better potential hypertrophy.

Recovery is fairly fast, once your body gets used to training your muscles repair themselves fairly quickly generally within 2-3 days. Also, you need not be 100% recovered to train again (every single cell absolutely perfect and returned to baseline).

http://www.geocities.com/elitemadcow1/T … Primer.htm

Något att säga emot?

Exercise       Sets x Reps       Details

Monday     
Squat     5x5     Ramping weight to top set of 5 (which should equal the previous Friday's heavy triple)
Bench     5x5     Ramping weight to top set of 5 (which should equal the previous Friday's heavy triple)
Barbell Row     5x5     Ramping weight to top set of 5 (which should equal the previous Friday's heavy triple)
Assistance: 2 sets of weighted hypers and 4 sets of weighted sit-ups

Wednesday     
Squat     4x5     First 3 sets are the same as Monday, the 4th set is repeating the 3rd set again
Incline or Military     4x5     Ramping weight to top set of 5
Deadlift     4x5     Ramping weight to top set of 5
Assistance: 3 sets of sit-ups     

Friday     
Squat     4x5, 1x3, 1x8     First 4 sets are the same as Monday's, the triple is 2.5% above your Monday top set of 5, use the weight from the 3rd set for a final set of 8
Bench     4x5, 1x3, 1x8     First 4 sets are the same as Monday's, the triple is 2.5% above your Monday top set of 5, use the weight from the 3rd set for a final set of 8
Barbell Row     4x5, 1x3, 1x8     First 4 sets are the same as Monday's, the triple is 2.5% above your Monday top set of 5, use the weight from the 3rd set for a final set of 8
Assistance: 3 sets of weighted dips (5-8 reps), 3 sets of barbell curls and 3 sets of triceps extensions (8 reps)

Vissa komplement går ju att fixa till eller ta bort och benböj är ju bara köra benpress!

http://www.geocities.com/elitemadcow1/5 … ar_5x5.htm

Så?

Webbsida

Vad tycker du är rimliga ökningar för dig i 1rm i dom tre på 6 månader i din bulk takt eller vid underhåll?
Vad skulle du vara nöjd med?
(Helt ärlig fråga)

Dr Nick skrev:

Vad tycker du är rimliga ökningar för dig i 1rm i dom tre på 6 månader i din bulk takt eller vid underhåll?
(Helt ärlig fråga)

Nu är mina tre alltså bänk mark och benpress istället för böj då.

Föresten, ingen har satt något emot det jag postade. Jag tolkar det som om det är riktigt bra det jag har postat? :)

Rimliga ökningar i 1rm på 6 månader?

Fem kilo? Max tio kilo. Som håller I SIG! Och inte bara är TILLFÄLLIGA!

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Zyrymin skrev:

Dr Nick skrev:

(Helt ärlig fråga)

Nu är mina tre alltså bänk mark och benpress istället för böj då.

Föresten, ingen har satt något emot det jag postade. Jag tolkar det som om det är riktigt bra det jag har postat? :)

Om resultat är tillfälliga eller inte beror väl helt på hur man sköter träningen det.

Hade jag bara kunnat öka mitt 1RM med 10kg på 6mån hade jag nog slutat träna för länge sen.

Registrerad: 2007-06-05

zyrymin skrev:

Vad menar du med tillfälliga. Sköter du din kost rätt finns det ingen orsak att tappa den styrka man tränat upp, förutsatt att du tränar också.

Har själv ökat i bänk 30 kg på about 6 månader och då har jag tränat periodvis enligt MM2K programmet för styrka och typ lika mycket högreppare (allt mellan 6och 12 reps)

Tobbeno skrev:

Om resultat är tillfälliga eller inte beror väl helt på hur man sköter träningen det.

Konstigt, jag skötte både träning kost och sömn. Det är alltid likadant, jag når en nivå, backar, kämpar mig tillbaka till nivån, backar kämpar mig tillbaka osv.

Tobbeno skrev:

Hade jag bara kunnat öka mitt 1RM med 10kg på 6mån hade jag nog slutat träna för länge sen.

Jaha, tack för den du! Då lägger jag väl av att träna då.

Men ditt resonemang håller jävligt dåligt. Om alla skulle öka 10 kilo per halvår, det vill säga 20 kilo om året, så hade ju alla bänkat flera hundra kilo och marklyft tusentals kilo.

Men jag lägger ner då.

Fabbi_kanin skrev:

zyrymin skrev:

Vad menar du med tillfälliga. Sköter du din kost rätt finns det ingen orsak att tappa den styrka man tränat upp, förutsatt att du tränar också.

Har själv ökat i bänk 30 kg på about 6 månader och då har jag tränat periodvis enligt MM2K programmet för styrka och typ lika mycket högreppare (allt mellan 6och 12 reps)

Jaja, alla ökar 30 kilo om dagen. Jag gör inte det. Var finns alla som bänkar tusen kilo då? Konstigt...

Till någon eller alla: Vad ska jag göra eftersom jag inte kan öka mitt 1RM med 10 kilo i månaden, då borde jag alltså lägga av? Det eller Bill Starrs 5x5 eller MAX-OT?

Webbsida

Konstigt, jag skötte både träning kost och sömn. Det är alltid likadant, jag når en nivå, backar, kämpar mig tillbaka till nivån, backar kämpar mig tillbaka osv.

Vet inte varför jag postar,men vill ändå påpeka att detta kom vi fram till i flera andra trådar berodde på att han aldrig varierade varken reps antalen eller vikterna.
Måste vara jobbigt att vara så glömsk..

Dr Nick skrev:

Vet inte varför jag postar,men vill ändå påpeka att detta kom vi fram till i flera andra trådar berodde på att han aldrig varierade varken reps antalen eller vikterna.

Tobbeno skrev:

Jag ska alltså lägga av att träna då. Alla andra ökar ju tydligen minst 20 kilo om året. Då vill ajg se Tobbeno bänka 500 kilo om några år då.

Webbsida

Zyrymin skrev:

Dr Nick skrev:

Tobbeno skrev:

Jag ska alltså lägga av att träna då. Alla andra ökar ju tydligen minst 20 kilo om året. Då vill ajg se Tobbeno bänka 500 kilo om några år då.

Men det fattar du väl att ingen gör???
Mellan sommaren och nyår ökade jag 5kg 1rm i bänkpress och 10kg 1rm i marklyft,noll i böjen,detta med blandad träning,jag är helt nöjd med dom resultaten.
För att göra dom ökningarna så fick jag öka en hel del i reps på lägre vikter,detta "kom" inte bara av sig själv efter nån dag...

Skämtar du inte med dessa trådar och om du verkligen inte är nybörjare så ägna en tid åt att träna på det viset du gillar samtidigt som du söker runt på forumen och lär dig...

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Nu tycker jag att du är löjlig.

Det är väl klart att det finns gränser.
Men om man inte kan se till att öka ynka 10kg på 6 mån om man verkligen försöker så är det något som inte stämmer.

Finns många tänkbara problem.

1. man äter inte tillräckligt.
2. man tränar inte tillräckligt ofta eller för sällan
3. man tränar inte tillräckligt hårt
4. mentala spärrar
m.m.

Det är klart att om man är nära sin kapacitets gräns är det ju en annan sak. Men av någon anledning tvivlar jag på att det är det vi snackar om här.

Prova att göra så som jag tipsade kamilla om i en annan tråd.

sätt en gräns för hur många rep du vill klara. tex 8.

Ta en vikt du inte klarar 8 på men strax under. Säg att du tränar 3 set på den vikten.

Det första kanske du klarar 5 sen 4 och sista setet 4 igen.

Då ser du till att nästa vecka/träning lyfta minst EN rep till på något av seten, helst det första. jag LOVAR att det går, vi är bara dåliga på att pressa oss själva i regel.

Fortsätt på det sättet varje vecka tills du klarat 8 på den vikten. Då är det dags att öka nästa gång till en vikt du kanske bara klarar 5-6 reps på. sen fortsätter du så i all oändlighet.. =) Det ska inte behöva vara svårare än så.

Att andra faktorer spelar in och att man inte alltid kan ligga och träna på sitt max är en annan sak.
Men för mig har det iallafall varit så att när jag väl klarat en vikt förut så tar det inte lång tid att bygga upp tillräckligt med styrka för att klara vikten igen och därmed sakta men säkert pressa maxet vidare uppåt.

Senast redigerat av Tobbeno (2008-03-26 22:11)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Gnällspiken skrev:

Ja det ska du, så slipper vi ditt förbannade gnäll.

Prova att bita i kudden och träna hårt som satan, ät mycket mat och få ordentligt med vila. Återkom sedan om ett år och redovisa hur det gått. Du har fått så sjukt mycket bra tips, men det är bara du som kan ta tag i det och omsätta det i träning.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-03-26 22:08)

Tobbeno skrev:

Nu tycker jag att du är löjlig.

Det är väl klart att det finns gränser.
Men om man inte kan se till att öka ynka 10kg på 6 mån om man verkligen försöker så är det något som inte stämmer.

Okej, du bänkar väl runt en 300 minst då i alla fall? Jag vet styrkelyftare som inte ökar 10 kilo i månaden.

Tobbeno skrev:

Finns många tänkbara problem.

1. man äter inte tillräckligt.
2. man tränar inte tillräckligt ofta eller för sällan
3. man tränar inte tillräckligt hårt
4. mentala spärrar
m.m.

Gått igenom en miljon gånger.

1. Jag åt och äter och gick även upp i vikt.

2. Följde ett regelbundet schema.

3. Tränade hårt.

4. Satsade på att klara det.

Tobbeno skrev:

Det är klart att om man är nära sin kapacitets gräns är det ju en annan sak. Men av någon anledning tvivlar jag på att det är det vi snackar om här.

Prova att göra så som jag tipsade kamilla om i en annan tråd.

sätt en gräns för hur många rep du vill klara. tex 8.

Ta en vikt du inte klarar 8 på men strax under. Säg att du tränar 3 set på den vikten.

Det första kanske du klarar 5 sen 4 och sista setet 4 igen.

Då ser du till att lyfta en rep till på något av seten, helst det första. jag LOVAR att det går vi är bara dåliga på att pressa oss själva.

Fortsätt på det sättet tills du klarat 8 på den vikten. Då är det dags att öka nästa gång till en vikt du kanske bara klarar 5-6 reps på. sen fortsätter du så i all oändlighet.. =) Det ska inte behöva vara svårare än så.

Att andra faktorer spelar in och att man inte alltid kan ligga och träna på sitt max är en annan sak.
Men för mig har det iallafall varit så att när jag väl klarat en vikt förut så tar det inte lång tid att bygga upp tillräckligt med styrka för att klara vikten igen och därmed sakta men säkert pressa maxet vidare uppåt.

Har testat ett likanande upplägg. Tack ändå, då kan jag ju lika gärna börja knarka och leva livet eftersom jag inte kan öka med 10 kilo i månaden.

Cybercowboy skrev:

Gnällspiken skrev:

Prova att bita i kudden och träna hårt som satan, ät mycket mat och få ordentligt med vila. Återkom sedan om ett år och redovisa hur det gått. Du har fått så sjukt mycket bra tips, men det är bara du som kan ta tag i det och omsätta det i träning.

Vill inte bli fetare, har ätit som en häst, tryckt i mig mat. Vilar mycket.

Om ett år? Då måste jag ju ha ökat minst 20 kilo i max 1rm, annars är det ju ingen idè att träna.

Jag har fått en massa olika tips, ska man testa alla tar det åratal av testning.

Bill Starrs 5x5 eller MAX-OT, vilket vet jag inte. Men nu tappade jag ju sugen helt att träna. Uppenberligen är jag ett genetiskt unikum.

Webbsida

Jag vet styrkelyftare som inte ökar 10 kilo i månaden.

Jag visste inte att det fanns nån som ökade 10kg per månad

Dr Nick skrev:

Jag menar i halvåret. Fråga Tobbeno, han hade slutat träna om han inte hade ökat sitt max 1rm med 10 kilo i halvåret. Det innebär att han ökar med 20 kilo om året i bicepscurl också, han borde curla på rätt maffiga vikter vid det här laget.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Zyrymin skrev:

Cybercowboy skrev:

Gnällspiken skrev:

Vill inte bli fetare, har ätit som en häst, tryckt i mig mat. Vilar mycket.

Om ett år? Då måste jag ju ha ökat minst 20 kilo i max 1rm, annars är det ju ingen idè att träna.

Jag har fått en massa olika tips, ska man testa alla tar det åratal av testning.

Bill Starrs 5x5 eller MAX-OT, vilket vet jag inte. Men nu tappade jag ju sugen helt att träna. Uppenberligen är jag ett genetiskt unikum.

http://crystal.typepad.com/photos/uncategorized/crybaby.jpg

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Du har för lite tålamod! Du startar en tråd och ber oss om hjälp och vi hjälper dig, sen tar det 5 dagar och nästa tråd startad i frustration kommer upp. Ge det ett halvår eller två, ät bra och träna få reps så kommer du bli stark i att lyfta med få reps. Ge det ett halvår eller två.

=)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

tyvärr, jag håller med ovanstående.
lyssna nu. jag har skrivit en massa här som hjälper dig. det har en massa personer gjort. nu tar du dig i kragen och istället för att sitta framför datorn och se musklerna växa så tar du dig tid i gymmet och lyfter vikter!

du kan inte sitta här och fråga saker och när du får svar så nöjer du dig inte med det, utan frågar vidare, blir kritisk och säger att det inte fungerar eftersom du inte fick feeeta pecs sedan igår då du provade det.

antingen så gör du det en av oss säger, eller så är det ingen mening med att du fortsätter att fråga saker. kommer du inte omsätta svar i praktik så är det onödigt att fråga, eller hur?

så sätt dig ner, rannsaka dig själv en kväll. ta till dig ETT av träningstipsen. svälj inte det första bästa som låter som någon superkille har satt ihop, ala 5x5 osv. det behöver inte fungera för dig. lättaste träningen för dig är en split, för du behöver du inte hålla reda på vad du ska träna vilka dagar.

reppa efter känsla. använd övningar som inte belastar dina skadade områden så att dom blir värre skadade. sikta på pump. lite jävlar anamma, nu sätter jag igång! du får inga resultat av att sitta här och bli sur och anfalla dom som tagit sin dyrbara tid för att hjälpa dig. gör något av det istället!

så, åter igen. välj något att träna. finns tusentals tips i tråden här bara. träna efter det. träna bra, fuska inte och ät mycket. skit i resten av tipsen tills vidare. reppa som du känner för dagen. valfria reps är lätt att komma ihåg för alla, även dig.

antingen gör du som vi skriver nu, eller så är det ingen ide att du fortsätter fråga saker här. vi är inga trollkarlar. vi kan inte vifta med ett trollspö och vips så drar du dina 200 kilo i bänk. du måste göra det själv. det är ditt trollspö, vi säger bara hur du kan använda det på olika sätt för att få fram magin. that's it. no more, no less.

Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14

Zyrymin skrev:

Dr Nick skrev:

Jag menar i halvåret. Fråga Tobbeno, han hade slutat träna om han inte hade ökat sitt max 1rm med 10 kilo i halvåret. Det innebär att han ökar med 20 kilo om året i bicepscurl också, han borde curla på rätt maffiga vikter vid det här laget.

Vad sägs om att öka 10kg det FÖRSTA halvåret av träning?

stevebc skrev:

Du har för lite tålamod! Du startar en tråd och ber oss om hjälp och vi hjälper dig, sen tar det 5 dagar och nästa tråd startad i frustration kommer upp. Ge det ett halvår eller två, ät bra och träna få reps så kommer du bli stark i att lyfta med få reps. Ge det ett halvår eller två.

Jo men EN GREJ HÄR NU! SNÄLLA!

Tobbenio skrev ju att han skulle ha slutat attträna för längesedan om han inte ökade "ynka" 10 kilo i halvåret på max 1rm. Alltså innebär det att i princip alla utom jag ökar med MINST 10 kilo i max 1rm i halvåret, antagligen mer. Eller hur? Vad ska jag då träna för om andra hade lagt av. Är jag ett genetiskt unikum som inte svarar på träning ska jag ju inte träna.

Sidor: 1 2 3 4 5  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB