Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Mängd Fett/Proteiner/Kolhydrater

Registrerad: 2007-12-01

Snackade med en riktigt stor snubbe om styrketräning igår och han nämne att om jag vill öka maximalt så ska jag dra i mig 3g protein per kg kroppsvikt vilket i mitt fall är 210g/dag (väger 70kg) och 1g kolhydrater per kg kroppsvikt..Stämmer detta eller hörde jag fel? Låter som en otrolig mängd av kycklingfile och liten av allt annat :p

Registrerad: 2008-01-28

Man brukar väl säga 1,5-2 gram protein per kg kroppsvikt som riktvärde.

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

Det låter snarare som ett deff upplägg.¨
Generell riktlinje brukar va 2g protein/kg kroppsvikt, 1g fett/ kg kroppsvikt och resten kolhydrater, vilket borde vara 5-8g/kg kroppsvikt. Dock bara riktlinjer :)

men om jag käkar så mycket proteiner kan jag väl inte gå ner i vikt?. Men 70g kolhydrater låter jävligt lite. Min gainer ger mig 50 liksom...Så jag ska satsa på runt 140g protein då? 70g fett och resten kolisar?

Registrerad: 2008-01-28

I ena inlägget skriver du öka maximalt och i nästa gå ner i vikt. Vad vill du göra?

Så du vill gå ner i vikt? Riktlinjerna jag skrev är för bulk eller så.
Jag hade satsat på mer än 70g kolhydrater, men det är ett bra och enkelt sätt att dra ner på kolhydrater och även lite fett om du vill gå ner i vikt. Men varför vill du gå ner i vikt?

Satsa på 140g protein,70g fett och resten kolisar vid bulk! Vid deff så skär ner mer på kolhydrater och fett men håll proteinintaget högt :)

Ni missförstod min sista post. Jag vill öka i muskelmassa/styrka dvs kommer viktökning automatiskt. Jag undrade om man kunde bulka med så mycket proteiner och så lite kolisar helt enkelt :). Så jag satsar på 140g protein, 70g fett och resten kolisar =). Men spelar det någon roll hur mycket kolisar det blir? Jag menar så länge jag ligger på kcal överskott är det väl bättre att öka på proteinintaget? Eller kommer kroppen bara att stöta ifrån proteinet om det blir för mycket?

EDIT:

En annan fråga som inte är värd en egen tråd, köpte pulver kreatin igår men fick ingen skopa med så jag vet inte hur mycket jag ska ta exakt. Hur mycket är 10g kreatin? Typ en tesked?

Senast redigerat av Confed (2008-03-26 15:00)

Du har ingen användning för mer protein än så. Det är många som postar studier på att man inte behöver mer än 1,2g protein/kg kroppsvikt för att bygga maximalt, men jag tycker du ska sträva att få i dig mkt protein, runt 2g/kg kroppsvikt.
Sen är det som sagt kcal överskott som avgör din viktförändring, men det är nog lagom att köra ganska likt de riktlinjer jag postade :)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

det finns många som säger att det spelar mindre roll med vilken typ av energi det är man tar in, men jag är lite tveksam till det. annars så skulle fettet vara bäst då det är mest testohöjande.

många räknar istället ut totalt energivärde och sedan lägger ut procent energi på det hela. 35 - 40 - 25 i kollisar, proteiner och fett exempelvis. jag skulle i vilket fall som helst först rekomendera att du först räknar ut hur många kalorier du ska ha per dag för att bibehålla vikten ^^

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag vill påstå att det vid bulk är ganska oviktigt med makronutrientfördelning, helt enkelt därför att man måste ha en jävligt skev kost för att inte lyckas täcka alla behov på ett överskott. Jag personligen hamnar en bra bit över 2g/kgbv utan att ens försöka, de få gånger jag kontrollräknar för skojs skull, och därför tror jag inte heller risken att få i sig för lite (en gräns som borde gå nånstans runt 1g/kgbv) är speciellt stor.
Sedan finns det dock även vissa frågetecken runt vad som är tillräckligt och vad som är optimalt; det har hittills inte skett någon forskning på vilken proteinmängd som faktiskt är optimal för muskelbyggande atleter. Dock verkar det som om, i motsats till vad jag tidigare har trott, det är ganska ofarligt med allt utom riktigt extremt höga proteinintag (så länge ens njurar/lever är friska då vill säga) vilket gör att det ju knappast skadar att hålla ett högt intag för att vara säker på att man maxar ut allt det man kan få ut av sin träning. Lyle Macdonald tror jag skrev 3 eller 4g/kg bv som optimalt för att vara helt säker, men då medgav han själv att han gissade.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB