Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 5  

Zyrymins sista tråd. Äntligen löst kanske?

Registrerad: 2008-03-09

Okej, det här är min sista tråd någonsin nu.

1. Jag har uppenbarligen inga gener för att bli styrkelyftare. Det accepterar jag, alla kan inte bli bra pingisspelare och alla kan inte bli bra lyftare och så vidare. Däremot kan man bli hyfsat bra på någonting utifrån ens egna förutsättningar! Visst är det väl så?

2. Jag har inte tålamodet att hålla mig till ett program och det blir lätt kaos i min hjärna vilekt resulterar i en närmast entropisk spontanuppläggning av träningen.

3. Jag tror nämligen att jag har missuppfattat det här med variation. Det är sådant tjafs om variation överallt att jag blir tokig. men vet ni vad jag tror? Nehej, då ska jag berätta det! Jag tror att vill man bli bra i vissa övningar så ska man träna de övningarna! Dem måste nötas in och kroppen måste lära sig övningarna och optimera sig efter dem! Då går det inte att variera hela tiden! Eller hur?!

4. Jag tror inte att man tjänar på att gå till gymet jätteofta och slita arslet av sig utan att få så mycket resultat. Då är det bättre att gå till grunden och satsa på enkelhet och basövningar! Eller vad?

5. Jag kan inte träna knäböj på grund av knäsmärtor, därför tänker jag ersätta knäböjen helt tillfördel för benpressen som jag INTE får ont i knäna av. Okej? Benpress är ändå en bra övning! Dessutom är jag skadad i ena axeln och pressar ovanför skallen är uteslutna, snart ska jag röntga den och förhoppningsvis kunna brassa på i bänkpressen igen.

6. En viktig punkt här! Jag har hittat ett program som verkar jävligt smart! Nämligen Bill Starrs 5x5-program! Det finns här: http://www.geocities.com/elitemadcow1/5 … ar_5x5.htm

Det är enkelt att följa och det bygger på linjär progression med rätt få komplement. Det innebär att jag efter en linjär progression kommer att köra benpress tre dagar i veckan, bänkpress två dagar i veckan, skivstångsrodd två dagar i veckan och marklyft och latsdrag en gång i veckan. Allt som allt kommer jag träna tre dagar i veckan. Det förekommer lite komplement för mage triceps och vader och lite för biceps samt axlar. Men komplementen går snabbt. Däremot ingår inte uppåtlutande bänkpress. Jag tror att uppåtlutande bänkpress inte behövs, det sker i så fall på bekostnad av planbänken. Allt sekr efter en procentuträkning så att säga. Aldrig till failure alls. Möjligen i komplement.

Nu vill jag veta, vad tror ni om Bill Starrs progressiva 5x5-program tre dagar i veckan? Min mål är att bli förhållandevis starkare till min kroppsvikt men ändå se vältränad ut. Är ni med? Nu väger jag runt 80-81 och det kännsinte så bra med tanke på att jag vägt mindre och varit starkare. Då kanske detta är programmet för mig? Att nöta på ett längre tag? Man kan se vältränad ut även på ett sådant här program? Armarna tillexempel får ju mycket träning via rodd osv.

Angående skivstångsrodd så håller jag lite smalare än axelbrett, står framåt ordentligt och drar stången till nedre delen av revbenen under bröstkorgen. Bra så?

Registrerad: 2007-06-05

1. Vet inget om just dina gener men ja, alla har en gräns för hur bra man kan bli. Om du inte har urusla gener kan du bli relativ bra på något.

3. Har endast stött på kommentarer om variation i repetitionsmängden, vilket jag själv rekommenderar. D.v.s. dela upp träningen i perioder med t.ex. 8-12 reps, sedan 6-8 osv.
Som du säger så vill man bli bra på något skall man träna just det. Ingen här har väl påstått att man måste variera sina övningar? Det är i teorin inget fel på att köra samma övningar hela sitt liv så länge man får resultat. Dock rekommenderas det att variera övningar om du stått stilla i en ett tag. Ta bänkpress som exempel, säg att du har hakat upp dig på en viss vikt och då kan du ett par pass köra hantelpress istället och se om du har ökat i bänk.

4. Vila är A & O när man tränar. Basövningar eller ej är helt vad man själv gillar, eller kanske också har tid med. Så länge man vet vad man gör och ser till att man tränar alla kroppsdelar kan man köra isolerade övningar för alla muskler medan det kanske ändå är rekommendabelt att använda sig av basövningar för att de aktiverar fler muskler på en gång. Som drogfri gymmare tjänar du inte på att slita röven av dig varje dag, låt musklerna vila några dagar efter ansträngning för att undvika överbelastning

Inte ett svar på din egentliga fråga, ville bara reda ut dessa punkter för dig

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

Driver du bara med oss eller?
Ärligt talat så tror jag du är ett troll.
Är du inte det så tycker jag bara du skall fråga dig själv varför du ställer frågor då du inte verkar ta åt dig några alls av dom svaren du får,läser du dom ens?

Jag tänker då inte spilla mer tid på dig.

Registrerad: 2008-01-24

Du ställer samma frågor om och om igen!!!!! Läser du inte Dr Nicks svar i andra trådar du har startat!!!!

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

You were my sun
You were my earth
But you didn't know all the ways I loved you, no
So you took a chance
And made other plans
But I bet you didn't think that they would come crashing down, no

You don't have to say, what you did,
I already know, I found out from him
Now there's just no chance, for you and me, there'll never be
And don't it make you sad about it

You told me you loved me
Why did you leave me, all alone
Now you tell me you need me
When you call me, on the phone
Girl I refuse, you must have me confused
With some other guy
Your bridges were burned, and now it's your turn
To cry, cry me a river
Cry me a river-er
Cry me a river
Cry me a river-er, yea yea

I know that they say
That somethings are better left unsaid
It wasn't like you only talked to him and you know it
(Don't act like you don't know it)
All of these things people told me
Keep messing with my head
(Messing with my head)
You should've picked honesty
Then you may not have blown it
(Yea..)

(Don't have to say, what you did)
(I already know, uh)
(No chance, you and me)

You told me you loved me
Why did you leave me, all alone
(All alone)
Now you tell me you need me
When you call me, on the phone
(When you call me on the phone)
Girl I refuse, you must have me confused
With some other guy
(I'm not like them baby)
Your bridges were burned, and now it's your turn
(It's your turn)
To cry, cry me a river
(Go on and just)
Cry me a river-er
(Go on and just)
Cry me a river
(Baby go on and just)

Oh
(Oh)
The damage is done
So I guess I be leaving
Oh
(Oh)
The damage is done
So I guess I be leaving
Oh
(Oh)
The damage is done
So I guess I be leaving
Oh
(Oh)
The damage is done
So I guess I be... leaving

(Don't have to say, what you did)
(I already know, uh)
(No chance, you and me)

Cry me a river
(Go on and just)
Cry me a river-er
(Baby go on and just)
Cry me a river
(You can go on and just)

Cry me a river
(Baby go on and just)
Cry me a river-er
(Go on and just)
Cry me a river
(Cause I've already cried)
(Ain't gonna cry no more, yea-yea)

Cry me a river
Cry me a river, oh
Cry me a river, oh
Cry me a river, oh

Cry me a river, oh
(Cry me, cry me)
Cry me a river, oh
(Cry me, cry me)
Cry me a river, oh
(Cry me, cry me)
Cry me a river, oh
(Cry me, cry me)

Cry me a river, oh
(Cry me, cry me)
Cry me a river, oh
(Cry me, cry me)
Cry me a river
(Cry me, cry me)

Från: Skövde
Registrerad: 2006-05-15

AHAHHAHAHA @ Cyber!

Sluta analysera, börja lyft. Grundläggande i SL. Alla kan SL:a, det är det som är det fina.

Med andra ord är det ingen som vet om Bill Starrs progressiva 5x5-program är bra? Där får man ju 5x5, plus nån serie på 8 och någon på 3, man ska öka vikterna efter ett speciellt system.

Till dig som skrev att alla kan SLa, det kan inte alla som är skadade.

Senast redigerat av Zyrymin (2008-03-25 20:42)

Från: Skövde
Registrerad: 2006-05-15

Nej, men det har väl ingenting med gener och göra? Eller hur? Så sluta prata strunt.

Jag har kört rätt mycket 5*5 och det har funkat ganska bra. Vet dock ingenting om Bill Starss-program.-

Webbsida

Det är säkert inget fel på det programmet men du bör prova det längre än några dagar innan du skapar en ny tråd och frågar efter något annat program eftersom du inte tycker att du ökar tillräckligt med det..

Zqvirk skrev:

Nej, men det har väl ingenting med gener och göra? Eller hur? Så sluta prata strunt.

Jag har kört rätt mycket 5*5 och det har funkat ganska bra. Vet dock ingenting om Bill Starss-program.-

Gener spelar visst sin roll. Men visst, man ska inte skylla på dem. Men jag har ådragit mig en skada som inte är så bra.

Alltså progremmet är ju som så att man kör 5x5 och arbetar sig upp till ett toppset. Exempel på måndagen kan vara:

Bänk 5x5, sista setet är ett toppset på, låt oss säga 80 kilo.

Rodd 5x5, sista setet är ett toppset på, låt oss säga 70 kilo.

Benpress likadant.

Sedan återkommer det på fredagen. Men då gör man sista toppsetet på bara tre repetioner med 2,5 kilo mer vikt. På måndagen gör man ett toppset på 5 repetioner på det man gjorde en trea på fredagen, och så går det på. Förstår du? Plus att man på fredagen gör ett set på 8 reps som motsvarar ett av måndagens set. Är du med?

Tror du inte det är bra? Benpress tre dagar i veckan, bänk två dagar, skivstångsrodd två dagar, marklyft en dag och latsdrag en dag, samma som mark då.

Dr Nick skrev:

Det är säkert inget fel på det programmet men du bör prova det längre än några dagar innan du skapar en ny tråd och frågar efter något annat program eftersom du inte tycker att du ökar tillräckligt med det..

Jag har testat det någon månad och det kändes bra, men jag inbillar mig att det inte räcker...? Måste det vara så mycket variation hela tiden?

Och att man msåte köra uppåtlutande bänk...? Skadar man sig annars?

Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14

5. Jag kan inte träna knäböj på grund av knäsmärtor, därför tänker jag ersätta knäböjen helt tillfördel för benpressen som jag INTE får ont i knäna av. Okej? Benpress är ändå en bra övning! Dessutom är jag skadad i ena axeln och pressar ovanför skallen är uteslutna, snart ska jag röntga den och förhoppningsvis kunna brassa på i bänkpressen igen.

Hur drog du på dig den skadan? Är det rotatorcuffsskada?

Varför skulle du skada dig om du inte kör incline på dina bänkpressar?

nivanson skrev:

Hur drog du på dig den skadan? Är det rotatorcuffsskada?

Varför skulle du skada dig om du inte kör incline på dina bänkpressar?

1. Min axel har varit ur led, alltså luxerat 4 gånger. Sista gången var så allvarlig att dn rev med sig nedre, alltså undre delen av brosken som ligger runt om ledskålen i axeln, så jag kan aldrig mer köra pressar ovanför huvudet tillexempel. Jag har också känningar av detta i bänkpressen.

2. Jag har hört av en del lyftare att det är mycket viktigt med upåtlutande bänkpress för att andra muskler få får jobba och ur andra vinklar dessutom, annars kan man få ont och skaderisken ökar. Stämmer det? Ananrs tycker jag inte att man får bättre bröstutveckling av uppåtlutande bänkpress.

Nedåtlutande bänk känns lite bättre. Är den bra?

Registrerad: 2007-11-01

Jag har en kompis som vred sin axel ur led samt slet med sig massor av brosk bland annat.
Han fick en operation och sen var allt löst =)

Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14

Tråkigt att höra att din skada är så allvarlig :(

Du träffar inte undre bröstet så bra om ens överhuvudtaget med uppåtlutande bänkpress. Framsida av axlar får arbeta desto mer.

http://exrx.net/WeightExercises/Pectora … Press.html
http://exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html
http://exrx.net/Muscles/PectoralisClavicular.html

Har läst på flera sidor att (bla. http://www.teenbodybuilding.com/mark4.htm) att nedlutande hantelbänkpress är den övning som träffar bröstet bäst.

Edit: bättre källa http://www.myfit.ca/archives/viewanarti … 20Activity

Lägger in ett gott ord för att köra alla pressövningar man gör med armarna med hantlar istället för skivstång. Är skonsammare mot axlarna när greppvidden inte är fast.

Senast redigerat av nivanson (2008-03-26 01:02)

Chebmami skrev:

Jag har en kompis som vred sin axel ur led samt slet med sig massor av brosk bland annat.
Han fick en operation och sen var allt löst =)

Bra att det löste sig :) Själv får jag ingen operation eftersom jag klarar mig så bra i vardagen. Plus att jag inte ens vågar gå till tandläkaren om jag inte får knarka först och de tar inte emot en då. Samma med läkarbesök.

Senast redigerat av Zyrymin (2008-03-26 01:03)

nivanson skrev:

Tråkigt att höra att din skada är så allvarlig :(

Du träffar inte undre bröstet så bra om ens överhuvudtaget med uppåtlutande bänkpress. Framsida av axlar får arbeta desto mer.

http://exrx.net/WeightExercises/Pectora … Press.html
http://exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html
http://exrx.net/Muscles/PectoralisClavicular.html

Har läst på flera sidor att (bla. http://www.teenbodybuilding.com/mark4.htm) att nedlutande hantelbänkpress är den övning som träffar bröstet bäst.

Edit: bättre källa http://www.myfit.ca/archives/viewanarti … 20Activity

Lägger in ett gott ord för att köra alla pressövningar man gör med armarna med hantlar istället för skivstång. Är skonsammare mot axlarna när greppvidden inte är fast.

Tack, det är rätt jobbigt :( Även om jag klarar det mesta andra bra. Vissa racketsporter har jag fått bli vänsterhänt i.

Tack för länkarna!

Intressant, jag har alltid trott att plan bänkpress träffar bröstet bäst?

Men är det inte viktigt att träna uppåtlutande bänkpress för axlarnas skull, eller? Man kan ju träna lätt?

Angående hantlar tycker jag det känns mycket kusligare än skivstång, med hantlar kommer man så djupt och det känns ostabilt. Men var ska stången hamna om man tränar nedåtlutande bänkpress? Precis under bröstbenet eller? I så fall är det ju nästan samma som i planbänk. Jag tycker den övningen känns läskig, det finns en specislbänk där man sätter in fötterna i ett ställe för att "låsa" dem, sedan är det bara att köra. Men det är kuslig! Annars kanske jag kan bli bra i den bänkpressen Det är inte dumt ju! Kanske min räddning! Men jag tycker inte den tar bra på bröst, kännsinte alls som plan bänkpress.

Webbsida

Zyrymin skrev:

Dr Nick skrev:

Jag har testat det någon månad och det kändes bra, men jag inbillar mig att det inte räcker...? Måste det vara så mycket variation hela tiden?

Och att man msåte köra uppåtlutande bänk...? Skadar man sig annars?

Varför skulle man vara tvungen att göra det.????
Men om du nu verkligen kört det en månad då har du ju inte hunnit variera alls..
Sen så är det rätt uppenbart att det inte spelar någon roll vad folk skriver till dig i tråden.

Dr Nick skrev:

Men om du nu verkligen kört det en månad då har du ju inte hunnit variera alls..
Sen så är det rätt uppenbart att det inte spelar någon roll vad folk skriver till dig i tråden.

För att aktivera andra muskler och ur andra vinklar? Annars kan väl vissa muskler och vinklar bli understimulerade och man skadaar sig?

Nehej, en månad är lika med noll alltså?

Jo, det spelar roll, jag bara undrar. Om man måste ha en massa olika övningar för att bli vältränad eller om det räcker med baserna liksom.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

ok, jag ger mig på ett nytt försök att svara på dina frågor.
1. du kan fortfarande bli den bästa du kan bli, och det är det du ska satsa på. se inte efter några brutala killar som pulzen och tre gånger vikt i bänkpress, det är ingen ide för dig att tänka att du vill vara lika stark. gener är gener, och dom säger att du inte kommer att bli så stark på legal väg (kanske inte ens på illegal väg), så se inte på det sättet. träna för att bli så bra som din kropp tillåter dig att bli. varken mer eller mindre.

2. dåligt att spontanlägga träning. vill du ha något enkelt så satsa på rullande fyrsplit om du vill växa i muskler. att helt plötsligt träna bröst tre gånger på en vecka är inte bra i annat än styrkesynpunkt om man gör det på rätt sätt (som jag förstått av träningsprogram postade här)

3. självklart är det så! du blir inte bra på benböj om du inte tränar övningen, så enkelt är det. saken är den att sl tränar mycket basövningar pga att dom tar på flera muskler, och bb tränar endel bas och andra finmejslingar som ska få fram bra och stora muskler, inte styrka.

4. får du inte resultat så spelar övningarna ingen roll. gå till gymmet ofta är en förutsättning för att bygga styrka eller muskler. hur du tränar är en annan sak. bas eller special, beroende på vad du ska träna och vad dina mål är. men att tro att du ska få bättre resultat av en gång i veckan än av tre...njae, hardly.

5. efter mina tunga böjar så har mina knän också farit illa. jag har glapp i dom också. jag kan rekomendera dig att testa övningen, men inte gå så djupt ner och inte med så mycket vikter. det är trots allt den bästa bas och massaövningen för benen. går det inte så kan du ha benpress som grund, men kom ihåg att den tar olika beroende på hur du har fötterna. en annan bra basövning är annars hackliften eller benböj i smith.

6. har inga tips här fungerat, varför skulle det där fungera? som jag ser det så har du inte tagit tid att anamma tipsen du fått. du har tränat med ett tips i typ två träningspass och förväntat dig gudalika resultat som varenda människa i världen skulle dö för att få på ett år. det fungerar inte så. inte ens med steroider kan du få så snabba resultat så att du bara vaknar upp och drar 3000 kilo i bänk efter ett pass. det tar tid. testa dig fram. splitar en chans på två månader eller så. ge hel och halvkroppsträning en chans på två månader. ge alla olika träningsformer en ärlig chans, annars kommer du inte att märka av om dom gör något eller inte!

och framför allt -mitt mantra ang all form av träning, såvida man inte är på tävlingsnivå eller siktar på det, är att det först och främst är hälsan som ska gå i första hand. man tränar för att må bra. för att känna att kroppen mår bra. det går inte riktigt ihop i alla elitidrotter, men så länge du inte ska satsa på det så träna för att må bra och inte skada dig.

zartok skrev:

ok, jag ger mig på ett nytt försök att svara på dina frågor.
1. du kan fortfarande bli den bästa du kan bli, och det är det du ska satsa på. se inte efter några brutala killar som pulzen och tre gånger vikt i bänkpress, det är ingen ide för dig att tänka att du vill vara lika stark. gener är gener, och dom säger att du inte kommer att bli så stark på legal väg (kanske inte ens på illegal väg), så se inte på det sättet. träna för att bli så bra som din kropp tillåter dig att bli. varken mer eller mindre.

Tack. Illegal väg är helt uteslutet för min del. Jag får dessutom acceptera skadan jag har, det gör jag, men det är därför det blir så krångligt, jag försöker skapa ett optimalt tränignsprogram uifrån mina förutsättningar.

zartok skrev:

2. dåligt att spontanlägga träning. vill du ha något enkelt så satsa på rullande fyrsplit om du vill växa i muskler. att helt plötsligt träna bröst tre gånger på en vecka är inte bra i annat än styrkesynpunkt om man gör det på rätt sätt (som jag förstått av träningsprogram postade här)

Japp, men det blir lätt spontanträning eftersom alla skriver olika. Endera gången ska man göra lika många repetioner i alla övningar, man ska göra många, man ska inte göra många. Man ska göra så, man ska inte göra så. Man ska göra si, man ska också göra si, och så vidare. Det blir kaos i skallen. Därför söker jag ju ett militäriskt schema som bara är att följa från pass till pass, där alla detaljer är med dessutom.

zartok skrev:

3. självklart är det så! du blir inte bra på benböj om du inte tränar övningen, så enkelt är det. saken är den att sl tränar mycket basövningar pga att dom tar på flera muskler, och bb tränar endel bas och andra finmejslingar som ska få fram bra och stora muskler, inte styrka.

Bejböj hatar jag eftersom jag får så förbannat ont i knäna även på låga vikter.

zartok skrev:

4. får du inte resultat så spelar övningarna ingen roll. gå till gymmet ofta är en förutsättning för att bygga styrka eller muskler. hur du tränar är en annan sak. bas eller special, beroende på vad du ska träna och vad dina mål är. men att tro att du ska få bättre resultat av en gång i veckan än av tre...njae, hardly.

En gång i veckan? Hur menar du nu? Skan man träna ben tre dagar i veckan istället för en? Jo det kan jag hålla med om.

zartok skrev:

5. efter mina tunga böjar så har mina knän också farit illa. jag har glapp i dom också. jag kan rekomendera dig att testa övningen, men inte gå så djupt ner och inte med så mycket vikter. det är trots allt den bästa bas och massaövningen för benen. går det inte så kan du ha benpress som grund, men kom ihåg att den tar olika beroende på hur du har fötterna. en annan bra basövning är annars hackliften eller benböj i smith.

Usch, inget vidare! Jag fick ont i knäna direkt jag började med knäböj, det börjar göra ont med bara stången på axlarna, ont i knäna alltså, för att kompensera smärtan lite lutar man sig framåt och allt blir blaha. Jag kan inte heller undvika att gå djupt, stannar jag låt oss säga vid 90 grader eller lite under, om jag ens klarar av det, får jag ÄNNU ondare än vid djupa böj. Det enda som fungerar är att ha en bänk under rumpan. Men det tror jag inte ger mycket va?

Benböj i smith är samma där, ont. Hacklift är nästan lika illa som knäböj, om inte värre! Benpress är ingen smärta alls, lite i höfterna, men det går över vid god uppvärmning. Fötterna höt upp tar det mer på hamstrings och gluteus, fötterna längre ner tar det mer på quardriceps.

zartok skrev:

6. har inga tips här fungerat, varför skulle det där fungera? som jag ser det så har du inte tagit tid att anamma tipsen du fått. du har tränat med ett tips i typ två träningspass och förväntat dig gudalika resultat som varenda människa i världen skulle dö för att få på ett år. det fungerar inte så. inte ens med steroider kan du få så snabba resultat så att du bara vaknar upp och drar 3000 kilo i bänk efter ett pass. det tar tid. testa dig fram. splitar en chans på två månader eller så. ge hel och halvkroppsträning en chans på två månader. ge alla olika träningsformer en ärlig chans, annars kommer du inte att märka av om dom gör något eller inte!

Men tipsen har varit så olika och på gymet sägs det annat, jag blri förvirrad att det inte finns militäriska upplägg. Helkroppsträning har jag testat, även halvkropp, det var rätt skit enligt mig.

zartok skrev:

och framför allt -mitt mantra ang all form av träning, såvida man inte är på tävlingsnivå eller siktar på det, är att det först och främst är hälsan som ska gå i första hand. man tränar för att må bra. för att känna att kroppen mår bra. det går inte riktigt ihop i alla elitidrotter, men så länge du inte ska satsa på det så träna för att må bra och inte skada dig.

Instämmer. Jag vet fortfarande inte vad som är rätt och fel. Är Bill Starrs 5x5 bra? Är uppåtlutande bänk vikitigt för att undvika skador genom att man stimulerar musklerna från olika vinklar osv? Är det verkligen nedåtlutande bänk som tar bäs på bröst? Varför känner inte jag det? Osv osv osv i all oändlighet. Militäriska scheman finns tydligen inte?

Från: da hood
Registrerad: 2005-11-11

ang lutningen på bänken i bröstträning:

lutningen ökar snarare skaderisken eftersom belastningen lätt övergår på axlarna, som för många är en svag länk i bröstövningar. Uppåtlutande bänk är dock bra eftersom det gör att du utvecklar den övre delen av bröstet, en del som ofta försummas av de flesta. De centrala delarna av bröstet är de som oftast tränas. Nedåtlutande bänk är tänkt att prickskjuta nedre delen av bröstet - dock tycker jag personligen inte om den övningen. För utveckling av nedre bröstpartiet föredrar jag dips där du lutar kroppen framåt så att nedre delen av bröstet belastas.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

bra! för dom flesta av oss så är det helt uteslutet med doping, och det är bra. oavsett mängd så kommer det bieffekter av doping. gregg valentino som har stor erfarenhet i ämnet sa att alla som tagit tillstkott har fått någon form av bieffekt. proteinpulver kan ge små bieffekter såsom att man släpper sig konstant, steroider ger STORA bieffekter.

just det med repetitioner är inte lika illa som att du satsar på samma kroppsdelar flera gånger i veckan. reps är inte skrivet i sten som många säger. en stor kille i kiruna körde tex pyramid, dvs riktigt tungt och sedan lättare och lättare för fler och fler reps. han kan vara den biffigaste killen jag sett irl, 100 kilo fördelat på några få cm. sen om han var preppad vet jag inte, men det jag vill säga är att det inte är skrivet i sten som många här säger. iaf inte för mig och jag har fått bra resultat för det. inom bb.

får du det så ska du skippa det helt. själv så hade jag ont i knäna vid låga vikter, ca 60 upp till 100 och allt över det fram till 230 ungefär gjorde inte så ont alls. förr i tiden dvs. konstigt men sant.

frågar du mig så föreslår jag splitt på kroppen. sl's säger fler gånger i veckan på kroppsdelar, och basövningar mig veterligen. det ger jag mig inte in på, då jag inte har ens i närheten av bra koll på det. finns program om det i programtråden.

tipsen är olika och du borde nog inte blanda friskt i dom alla. ta ett tips och ge det en full chans. fungerar det inte så ge ett annat tips en full chans. allt fungerar inte för alla. jag har ingen examen i något sånt här, men jag vet av erfarenhet att det är så. jag kommer tex aldrig att bli stark i bänken och ta dom där 250 kilona som hade varit kul att göra. fine. endel saker fungerar inte pga vår genetiska kodning.

nu ska jag skriva vad jag tycker om det. bullcrap faktist. variation mellan reps är viktigt för träningen, det säger alla här inne. precis alla. det är jag säker på. att enbart köra femreppare (vilket jag antar att det är tal om) fungerar säkert, men det är bättre om du kan variera repsantal. alla med mig?

en uppåtlutande bänk i pressar tar ju mer på framsida axlar, och axlarna är förmån för skador i större utsträckning än andra muskler som jag uppfattat det. två av två som skadats på arbetet har skadat axlarna, varav en rivit av stora delar av den.

saken är den att dom tar på olika sätt. en uppåtlutande tar mer på överdelen och på den lilla smala muskeln oavför, medans decline tar mer på underdelen. bra pecsträning tar på alla delar. jag fokuserar på överdelen själv, då det ser biffigast ut, samt pga min medicinska åkomma. dock så kan endel ha svårt för vissa övningar. känner du inte att det tar bra på övre delen så lasta av vikter. kör lättare och leta kontakt. men inte överdrivet lätt. använd något som du kan göra en 15-20 reps på och finn kontakten innan du går över till riktiga set. testa med olika övningar. lutande hantelpressar är min favorit nr ett!

militärscheman har jag ingen som helst koll på. jag vet vad man gör i lumpen, men det är också det enda jag känner till. jag vet inte om dom tränar på speciella sätt eller något, men gör dom det så är det nog det klassiska dom gör, som man ser på filmer också. rätta mig gärna om jag har fel, ni som känner till militären.

zartok skrev:

bra! för dom flesta av oss så är det helt uteslutet med doping, och det är bra. oavsett mängd så kommer det bieffekter av doping. gregg valentino som har stor erfarenhet i ämnet sa att alla som tagit tillstkott har fått någon form av bieffekt. proteinpulver kan ge små bieffekter såsom att man släpper sig konstant, steroider ger STORA bieffekter.

Nänä, aldrig i livet sådana grejer. Här är det rejäl hederlig vanlig mat som gäller.

zartok skrev:

just det med repetitioner är inte lika illa som att du satsar på samma kroppsdelar flera gånger i veckan. reps är inte skrivet i sten som många säger. en stor kille i kiruna körde tex pyramid, dvs riktigt tungt och sedan lättare och lättare för fler och fler reps. han kan vara den biffigaste killen jag sett irl, 100 kilo fördelat på några få cm. sen om han var preppad vet jag inte, men det jag vill säga är att det inte är skrivet i sten som många här säger. iaf inte för mig och jag har fått bra resultat för det. inom bb.

Varför är det illa att träna rodd och ben två gånger i veckan och brsöt två gånger i veckan? Det förstår jag inte. Det är ju många som gör så?

zartok skrev:

får du det så ska du skippa det helt. själv så hade jag ont i knäna vid låga vikter, ca 60 upp till 100 och allt över det fram till 230 ungefär gjorde inte så ont alls. förr i tiden dvs. konstigt men sant.

Konstigt är det, men jag är van vid konstigheter med min egna kropp så jag vet hur tokigt det kan vara ibland :) Så ja, benböj skippar jag helt . Jag kommer ändå aldrig upp i några vikter på benböj. Bara smärtor.

zartok skrev:

frågar du mig så föreslår jag splitt på kroppen. sl's säger fler gånger i veckan på kroppsdelar, och basövningar mig veterligen. det ger jag mig inte in på, då jag inte har ens i närheten av bra koll på det. finns program om det i programtråden.

Men byggare använder ju sig också av basövningar?

zartok skrev:

tipsen är olika och du borde nog inte blanda friskt i dom alla. ta ett tips och ge det en full chans. fungerar det inte så ge ett annat tips en full chans. allt fungerar inte för alla. jag har ingen examen i något sånt här, men jag vet av erfarenhet att det är så. jag kommer tex aldrig att bli stark i bänken och ta dom där 250 kilona som hade varit kul att göra. fine. endel saker fungerar inte pga vår genetiska kodning.

men då betyder det ju åratal av enbart exprimenterande? :(

zartok skrev:

nu ska jag skriva vad jag tycker om det. bullcrap faktist. variation mellan reps är viktigt för träningen, det säger alla här inne. precis alla. det är jag säker på. att enbart köra femreppare (vilket jag antar att det är tal om) fungerar säkert, men det är bättre om du kan variera repsantal. alla med mig?

Så om man ska bli stark ska man köra många repetioner? Någon sa att man inte behöver det. Varför variera repsantalen istället för att nöta in övningen och lära kroppen den?

zartok skrev:

en uppåtlutande bänk i pressar tar ju mer på framsida axlar, och axlarna är förmån för skador i större utsträckning än andra muskler som jag uppfattat det. två av två som skadats på arbetet har skadat axlarna, varav en rivit av stora delar av den.

Ja, axelskador verkar inte vara ovanligt precis, tyvärr!

zartok skrev:

saken är den att dom tar på olika sätt. en uppåtlutande tar mer på överdelen och på den lilla smala muskeln oavför, medans decline tar mer på underdelen. bra pecsträning tar på alla delar. jag fokuserar på överdelen själv, då det ser biffigast ut, samt pga min medicinska åkomma. dock så kan endel ha svårt för vissa övningar. känner du inte att det tar bra på övre delen så lasta av vikter. kör lättare och leta kontakt. men inte överdrivet lätt. använd något som du kan göra en 15-20 reps på och finn kontakten innan du går över till riktiga set. testa med olika övningar. lutande hantelpressar är min favorit nr ett!

Hantelpressar är livsfarliga tycker jag. Man kommer för djupt ner och axeln känns ostabil. Kontakt får man ju alltid när man tränar en uttänkt muskel, det är ju automatiskt. Men det är inte roligt att väga 80 kilo och inte orka så mycket. Men kanske det är viktigt för att förebygga skador att man tränar uppåtlutande bänkpress?

zartok skrev:

militärscheman har jag ingen som helst koll på. jag vet vad man gör i lumpen, men det är också det enda jag känner till. jag vet inte om dom tränar på speciella sätt eller något, men gör dom det så är det nog det klassiska dom gör, som man ser på filmer också. rätta mig gärna om jag har fel, ni som känner till militären.

Nej alltså militäriskt disciplinerade scheman menar jag :) Typ ett schema som går att följa strikt och in i minsta detalj, pass för pass. Det finns MAX-OT men många säger ju att det är dåligt och jag vet inte heller om det är bra. Vet ingenting mer. Nu är tydligen inte linjär progression bra heller.

Senast redigerat av Zyrymin (2008-03-26 12:58)

Från: Stockholm ;)
Registrerad: 2006-11-14

Zyrymin skrev:

Dr Nick skrev:

För att aktivera andra muskler och ur andra vinklar? Annars kan väl vissa muskler och vinklar bli understimulerade och man skadaar sig?

Nehej, en månad är lika med noll alltså?

Jo, det spelar roll, jag bara undrar. Om man måste ha en massa olika övningar för att bli vältränad eller om det räcker med baserna liksom.

1 månad är inte noll, men det är heller inget speciellt lång tid

det spelar väl ingen roll vilka övningar det är, men basövningar är good shit :)

Senast redigerat av Snucko (2008-03-26 13:14)

Sidor: 1 2 3 … 5  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB