Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Behöver tips på maffig frukost! (havre?)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

har man inte råd med 10 spänn om dan är det väl i princip att käka mjöl eller väldiga mängder snabbmakaroner som återstår, no offence.

Registrerad: 2008-03-01

Lajne skrev:

har man inte råd med 10 spänn om dan är det väl i princip att käka mjöl eller väldiga mängder snabbmakaroner som återstår, no offence.

Råd och råd.. Jag har visserligen en smal budget, men också en far som handlar det mesta jag behöver åt mig. Han har dock sina principer, och jag är tveksam till huruvida han tycker detta är ett legitimt skäl för att dra i sig en sjuhelsikes massa (dyra) nötter.
Jag förstår att vissa saker helt enkelt är dyra, men för mig som är ny i träningskostdjungeln kom det som en smärre chock att valnötter kostade 40 kr/400g medan jordnötterna kostade 20 kr per kilo.
"10 spänn om dan" ja, men tänk på att vi pratar om bara en enstaka ingrediens till frukosten. Inte så lite enligt mig. :/

Detta var mest ett försök att hitta ett billigare alternativ, men finns inte det så blir det valnötter ändå.

Registrerad: 2008-01-28

Pangkaka skrev:

400g valnötter kostar tydligen 38:90 på Willy:s... Det är nästan lite för dyrt. :/
Varför säljer de jordnötter i kilopack och inte valnötter? Att de trots allt är dyrare förstår jag, men det skulle ju ändå vara billigare om man kunde köpa mer än bara 400g.

Det är inte så att jag kan byta ut valnötterna mot något? Jordnötter t.ex? Eller vad som helst, som innehåller motsvarande näringsvärden.

Det nyttiga fettet kan du ju även få från någon matsked linfröolja, men du går ju miste om annat från valnötterna. Som jag skrev ovan så använder jag ibland blötlagda solroskärnor i mina drinkar.

Per 100g (ca 1,6 dl) solroskärnor har du 582 kcal fördelat på:

Protein 23g
Kolhydrater 12,6g
Kostfibrer 6g
Fett 49,6g (varav 32,7 fleromättat)
Järn 6,8mg

Senast redigerat av Strosaren (2008-03-23 16:42)

Webbsida

Alltså, du kan säkerligen ersätta det med jordnötter, men jag personligen har fått uppfattningen av jordnötter som en riktigt skitnöt^^ Jag är inte den som bryr mig överdrivet mycket om vad jag äter, men åtminstone när det gäller sådana här saker där skillnaden i kostnad mig veterligen inte är speciellt stor och där skillnaden i smak faktiskt är till det bättre (i mitt tycke)  brukar jag välja det lite dyrare och lite bättre alternativet:P Jordnötterna har (någon får alltså rätta mig om jag har fel nu, detta är bara intrycket jag har fått) totalt uselt biologiskt värde på sitt protein och en usel fettsammansättning. Dessutom är de svåra att få tag på osaltade, och att hälla i sig 100-200g saltade nötter om dagen kanske inte är helt opti det heller:P

Om du hittar det billigare är annars chashewnötter rätt gott att mixa ner också, de ger dock en grötigare konsistens och har en mer utpräglad smak vilket inte alltid är godare. Däremot har de ett protein som har bättre biologiskt värde (fan, nötter är typ det enda som jag vet nåt om proteinsammansättningen i, ganska lustigt^^), men fetterna vet jag ingenting om. Dock är de bättre än valnötter på den punkten att de är godare att käka ensamma som mellanmål:)

Annars går ju drinken att göra helt utan nötter också, men då hade jag undvikit att ha i speciellt mycket (om ens något) protein/gainerpulver och blandat den på riktigt fet mjölk. Insulinfrisättningen från naturliga produkter, i det här fallet havregryn och mjölk, ska inte vara skadligt i längden :) (om du då inte av nån anledning baserar din kost helt på det och dricker det typ varannan timme i 10-20 år, men vaffan liksom-.-) Det ska inte gå att uppnå någon nämnvärd diabetesrisk från saker som inte är raffinerade, dvs antingen socker eller maltodextrin/dextros, kroppen är trots allt inte helt ömtålig ;)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

att hälla i sig 200 g saltade jordnötter om dagen är det man kan kalla för självmord. en kompis far körde det under en helg, och när han kom tillbaka till arbetet efter (lång)helgen som skogsavverkare orkade han knappt med att utföra det han skulle. det är helt enkelt för mycket fett, även om det är en hel del nyttiga fetter, och helt för mycket salt. osaltat är ett måste för nötter.

det finns även andra goda nötter, men alla kostar mycket. cashewnötter är också nyttiga, men dom är inte lika bra som valnöten och dessutom dyrare. ska man ha en bra nöt får man betala för det.

ett litet tips för fetter är ju annars att du börjar göra mat med avocado. det är en väldigt fet frukt (grönsak, bär vad det nu kan vara) som har bra fetter. dessutom så är den bra för hyn om man krossar den =D

Webbsida

Vi kan alltså enas om att valnöten är den optimala nöten=D

Ni har övertalat mig.
Frågan är dock huruvida jag lyckas övertala min far, haha. Men men, i värsta fall får jag betala dem själv.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Eller så ger du fan i nötterna och äter lite mer mat i alla måltider?

Varför måste man göra allt så komplicerat. Om du dessutom går i skolan kan du äta hur jävla mycket mat som helst.

Cybercowboy skrev:

Varför måste man göra allt så komplicerat. Om du dessutom går i skolan kan du äta hur jävla mycket mat som helst.

Äter redan så mycket jag kan. Jämfört med förr tar det nu dubbelt så lång tid att avsluta en måltid och det går åt en massa vatten till att skölja ner allt.
Går inte i skolan. Äter både lunch och middag hemma.

Webbsida

Cybercowboy skrev:

Det är ett bra och jävligt självklart tips, jag snöade nog in mig själv lite väl mycket på drinkkonceptet där=D

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Pangkaka skrev:

Cybercowboy skrev:

Äter redan så mycket jag kan. Jämfört med förr tar det nu dubbelt så lång tid att avsluta en måltid och det går åt en massa vatten till att skölja ner allt.

Det finns alltid plats för efterrätt :)

Och du, gör nu inte misstaget att du äter dig grisfet. En uppgång på några hekto i veckan är lagom.

Registrerad: 2003-11-07

Solrosfrön brukar ju vara väldigt billigt!

Rostade smakar som nötter, råa är mer bara feta i smaken.

Senast redigerat av cali (2008-03-23 21:14)

Cybercowboy skrev:

Pangkaka skrev:

Cybercowboy skrev:

Det finns alltid plats för efterrätt :)

Och du, gör nu inte misstaget att du äter dig grisfet. En uppgång på några hekto i veckan är lagom.

Hm.. Jag får väl se till att vi skaffar en badrumsvåg.
Vi har inte haft någon sedan den gamla gick sönder, och på gymmet vill jag inte väga mig.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Har inte linfröolja kass omega 3:omega 6-fördelning?

stevebc:
Menar du att fördelningen mellan omega 3 och 6 är ojämn, eller vad menar du?

Rent strukturmässigt är linfröoljan mycket lik oljan i valnötter:
"Omega-3-fettsyror är fleromättade fetter och kan vara både kort- och långkedjade. ALA (alfalinolensyra) är en kortkedjad fettsyra som består av 18 kolatomer och kommer från växtriket. Den finns bland annat i valnötter, rapsolja och linfröolja. De långkedjade fettsyrorna EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra) är animaliska och har 20 respektive 22 kolatomer. De finns främst i mat som kommer från havet, d.v.s. från fisk och skaldjur."

Källa:
http://www.omega-3.se/fiskolja.html

Kroppen vill helst ha långkedjade fettsyror. Andelen omega 6 är inte lika hög som omega 3 i linfröolja.

Ungefärlig fördelning av fettsyror i kallpressad linfröolja:
Mättade fettsyror 5-20 %
Palmitinsyra 5 %, stearinsyra 3-4 %
Enkelomättade fettsyror 16 %
Omega 9: Oljesyra 16 %
Fleromättade fettsyror 71 %
Omega 3: Linolensyra 55 %.
Omega 6: Linolsyra 16 %.

Bra källor (enligt netdoktor) till omega 3 är lagom portioner av:
- Fet fisk (makrill, lax, sill och sardiner) tre gånger i veckan
- Linfrö- och rapsolja, kall eller lätt uppvärmd
- Avokado
- Valnötter

EDIT:
Valnötter verkar vara snedfördelade på andra hållet. Valnötter innehåller ungefär 5 gånger mer omega 6 än omega 3.

Senast redigerat av Strosaren (2008-03-23 22:29)

Registrerad: 2007-03-03

stevebc skrev:

Tvärtom. Mycket bra och jämnar ut fördelningen som bör vara 1:1.

Linfröolja har ungefär 3:1.

Webbsida

I Svea I skrev:

Har för mig att machine_gun i en tidigare tråd sade emot just det där påståendet och hävdade att omega3:omega6 hade en rekommenderat radio på 1:5, och att valnötter på 1:4 då faktiskt hjälpte till att gå mot denna ratio.

Lajne skrev:

I Svea I skrev:

Har för mig att machine_gun i en tidigare tråd sade emot just det där påståendet och hävdade att omega3:omega6 hade en rekommenderat radio på 1:5, och att valnötter på 1:4 då faktiskt hjälpte till att gå mot denna ratio.

Mitt inlägg ovan stödjer din teori. Bara att läsa innantill. ;)

Moderator

I Svea I skrev:

stevebc skrev:

Mm kort efter inlägget googlade jag och fann samma sak. Men vem fan var det som sa det.. jag vet inte. Det var nog någon annan vegetabilisk olja som jag tänkte på.

Registrerad: 2007-06-26

Lajne skrev:

I Svea I skrev:

Ration är 1:1 - 1:2. Det var därför jag menade att nöten är bra för att vara nöt men inte bra. Ditt nöt! :)

Registrerad: 2006-12-06

Cybercowboy skrev:

zartok skrev:

finns det någon anledning till varför dom inte ska vara råa, förutom att dom smakar lite annorlunda, demento?

Kroppen kan inte tillgodogöra sig allt protein i ett rått ägg. Den exakta siffran vet jag inte, men det är över 1/3 iaf.

Hur är det med kokta vs. stekta ägg? tycker själv det är mycket simplare att steka ägg, och godare, specielt om man råkar ha lite bacon hemma, mmmm.... men känns som det är bättre att koka dom.

Lajne skrev:

att lägga havregrynsmat i magen brukar ganska effektivt likt en sten blockera allt kommande intag.

Gäller det bara tillagade havregryn? Tänkte att det var ju endå en hel del havregryn i din drink.
"allt kommade intag", menar du bara intag av mat generellt då?

Senast redigerat av Fearik (2008-03-24 17:14)

Webbsida

Fearik skrev:

Lajne skrev:

att lägga havregrynsmat i magen brukar ganska effektivt likt en sten blockera allt kommande intag.

Gäller det bara tillagade havregryn? Tänkte att det var ju endå en hel del havregryn i din drink.
"allt kommade intag", menar du bara intag av mat generellt då?

Jag skrev tydligen havregrynsmat. Det var en felstavning, jag menade givetvis havregrynsgröt:P Havregryn nermalt i en drink ger inte alls samma effekt; du kan enkelt prova genom att mala ner 5dl havregryn i lite mjölk och dricka, och sedan nästa dag käka gröt gjort på 5dl havregryn. Jämför sedan vilket av dem som var lättast (och stor respekt om du verkligen lyckas med 5dl havregrynsgröt^^)

Nu förstår jag varför det skulle vara så mycket mjölk i.
Gjorde en liten "testdrink" med 3 dl havregryn och ungefär lika många dl mjölk, samt en banan.
Blev ganska trögflytande, men jag fick i mig allt utan problem. :)
Ska iväg till Willy:s och köpa nötter i morgon.

Moderator

Fearik: ja du får ju lite mer fett i stekta ägg men det är ingen större fara. Stek på teflon och använd lite fett bara.

Registrerad: 2006-12-06

Brukar aldrig direkt andvända mycket fett, och har man bacon så räcker fettet från dom, om man slänger i dom först

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB