Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Behöver tips på maffig frukost! (havre?)

Registrerad: 2008-03-01

Har nyligen börjat gymma och har som primärt mål att gå upp en massa i vikt, med tanke på att mitt BMI ligger strax över 20 (är lång och väger lite).
Är ganska spinkig, så fetma blir det inte tal om på länge.

Efter en del enkla uträkningar har jag kommit fram till att jag troligtvis får i mig för lite kcal, något som förhoppningsvis kan avhjälpas med en större frukost!
Brukar äta havregrynsgröt (från 2 dl gryn) med rårörda lingon och lantmjölk, samt två skivor av Wasas ekoknäcke.

Vad föreslår ni? Jag har hört talas om "havredrinkar", som består av en mix av havregryn, mjölk och lite annat gott.
Kan det vara något? Så länge jag inte går miste om någon näring genom att äta otillagade havregryn så kör jag hellre på det.
Drinken får gärna innehålla vad som helst, så länge den är näringsrik (kcal-rik?). Den får gärna smaka apa, jag gillar att vara djävlig mot mig själv.

Alltså, är havredrink något ni rekommenderar, jämfört med gröten som jag nu äter? Isf, vad bör den bestå av?
(Ja, jag har sett tråden "havredrink 1.1", men jag vet ju inte om den är särskilt lämplig till frukost.)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

All mat är lämplig till frukost. Lajne har en mer energirik variant, han kommer strax dyka upp med receptet kan jag lova.

Det skulle jag uppskatta om han gjorde!

Tills vidare, hur är det med havredrink 1.1? Kollade nyss och fann att det tydligen är du som står för receptet. :)
Tror du den kan passa bra till frukost?
(Dvs, om det är lämplig mängd energi på morgonen etc..)

Senast redigerat av Pangkaka (2008-03-22 21:37)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Jaha du menar så, ja - beroende på hur man trixar med ingredienserna landar den på 650-1300 kcal så det tycket jag låter lagom.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Ni bad om det...
6dl mjölk
2dl gainer (helst, det funkar med proteinpulver också men det har mindre kcal/dl)
4-5dl havregryn
200g valnötter.
Mixa i en mixer. Kom ihåg att det är gainern som är det enda som har nån smak i det här, så välj en gainer som du tycker smakar gott. Drinken ger totalt ~2700kcal. Gillar man att dricka sin drink mer än att tugga den kan man plocka bort 100g valnötter för en något mildare variant på 2000kcal där åtminstone hälften faktiskt är massa som går att dricka och andra hälften måste tuggas först. Kan dock även den ätas med sked om man vill hålla på bordsskicket. Trolla f.ö. vad ni än gör inte bort valnötterna helt, det är fettet i dem som är tänkt att sänka det skyhöga insulinsvaret från allting annat:P

Registrerad: 2008-01-28

Gillar Lajnes drink, dock inte valnötter. Brukar ersätta dem med blötlagda solroskärnor och russin (eller dadlar). Tillsätter i bland Spirulina också. Banan kan också vara gott att ha i, binder upp havregrynen lite.

Senast redigerat av Strosaren (2008-03-22 22:55)

Registrerad: 2007-06-26

Har du snöat in dig på att absolut köra drink eller varför duger det inte att äta mer? Du kan få ut mer protein, energi och näring om du gör så här istället

Havregrynsgröt (eller blanda 50/50 med havregryn och rågflingor) med banan. Du kan prova krossa knäckebröd och blanda i gröten också för en hardcore feeling. 3 kokta ägg och en skiva bröd som du använder som svamp till olivolja. 

Det är mitt top of the line tips.

Lajne skrev:

Ni bad om det...
6dl mjölk
2dl gainer (helst, det funkar med proteinpulver också men det har mindre kcal/dl)
4-5dl havregryn
200g valnötter.
Mixa i en mixer. Kom ihåg att det är gainern som är det enda som har nån smak i det här, så välj en gainer som du tycker smakar gott. Drinken ger totalt ~2700kcal. Gillar man att dricka sin drink mer än att tugga den kan man plocka bort 100g valnötter för en något mildare variant på 2000kcal där åtminstone hälften faktiskt är massa som går att dricka och andra hälften måste tuggas först. Kan dock även den ätas med sked om man vill hålla på bordsskicket. Trolla f.ö. vad ni än gör inte bort valnötterna helt, det är fettet i dem som är tänkt att sänka det skyhöga insulinsvaret från allting annat:P

Tack för tipset!
Några frågor:

1. Vad betyder "insulinsvar", och vad är det som gör nötterna så viktiga i samband med detta? Om man inte tar med nötterna, vad händer då? Visserligen vill jag äta en brutal frukost, men är lagom taggad på att börja med saker som innebär risker, kanske för diabetes som jag fick lite vibbar av i det här fallet.

2. 200g liksom 100g valnötter låter ganska mycket. Nog för att jag bör kunna få i mig det, men vad kostar de egentligen? Går de att köpa i storpack för en billig peng?

3. Går det bra om jag använder mindre mjölk? Det är nämligen den enda av ingredienserna vars ökade förbrukning pappa kommer att märka.
Inte för att mjölk är dyrt, men det kommer kännas lite sådär att förklara att det går åt till en monsterbrygd som en snubbe från internet gett mig recept på. :)
(Han är en sån som tror att alla avvikelser från det normala är farligt.)

Alltidxx skrev:

Har du snöat in dig på att absolut köra drink eller varför duger det inte att äta mer? Du kan få ut mer protein, energi och näring om du gör så här istället

Havregrynsgröt (eller blanda 50/50 med havregryn och rågflingor) med banan. Du kan prova krossa knäckebröd och blanda i gröten också för en hardcore feeling. 3 kokta ägg och en skiva bröd som du använder som svamp till olivolja. 

Vill köra på drink eftersom det är lättare att få i sig. Gröt orkar jag högst 2 dl, sedan är det stopp.
Dessutom vore det skönt att slippa koka och ha sig. Kom ihåg, jag är bara intresserad av att få i mig allt. Därför verkar det enklast med drink.

Senast redigerat av Pangkaka (2008-03-22 23:10)

Isåfall:

Proteinpulver
Havregryn
Banan
Glass
Mjölk

Mixa. Gör en stor. Inte lika bra näringsvärde men bra krut i.

och god :)

Webbsida

Pangkaka skrev:

Tack för tipset!
Några frågor:

1. Vad betyder "insulinsvar", och vad är det som gör nötterna så viktiga i samband med detta? Om man inte tar med nötterna, vad händer då? Visserligen vill jag äta en brutal frukost, men är lagom taggad på att börja med saker som innebär risker, kanske för diabetes som jag fick lite vibbar av i det här fallet.

2. 200g liksom 100g valnötter låter ganska mycket. Nog för att jag bör kunna få i mig det, men vad kostar de egentligen? Går de att köpa i storpack för en billig peng?

3. Går det bra om jag använder mindre mjölk? Det är nämligen den enda av ingredienserna vars ökade förbrukning pappa kommer att märka.
Inte för att mjölk är dyrt, men det kommer kännas lite sådär att förklara att det går åt till en monsterbrygd som en snubbe från internet gett mig recept på. :)
(Han är en sån som tror att alla avvikelser från det normala är farligt.)

1. Insulinsvaret innebär helt enkelt att drinkens samtliga ingredienser både var för sig och samlat tillsammans är av den karraktären att de motiverar ett högt insulinsvar i kroppen. Det behöver inte alltid innebära en diabetesrisk, framför allt när det kommer från proteinkällor såsom proteinpulvret och mjölken, men när det kommer från snabba kolhydrater blir det lite annorlunda vilket det är frågan om i fallet nermalda, otillagade havregryn samt framför allt maltodextrinet i gainern (här är det alltså en fördel att använda ett rent proteinpulver istället för en gainer). Men fett i en måltid slöar ner upptaget av måltiden i stort, och ett nedslöande = ett mindre insulinsvar, och nötter (och då speciellt valnötter) innehåller stora mängder fett. För övrigt väldigt bra fetter, har bland annat en bra ratio av omega 3 mot omega 6 :) I vilket fall så är rådet om nötterna en säkerhetsåtgärd, det ska rätt mycket till för att man ska få diabetes och övervikt är en betydligt större riskfaktor än maten du äter i vilket fall. Det handlar helt enkelt bara om att jag vill påpeka risken som finns om man meckar med receptet åt "fel" håll, men samtidigt är det verkligen ingen risk som är värd att överdrivas, förstår du?=)

2. 400g eldorado valnötter går för 39:90 på hemköp, säkerligen en aning billigare på billighetsaffärerna runt om i landet. Men jag antar att det blir tungt att betala för någon som lever på gymnasiestudiebidraget.

3. Alltså, går bra är ju en definitionsfråga:P Du kan ju fråga dig själv om du vill käka gröt eller dricka en drink ungefär. Jag har aldrig testat själv, men jag kan misstänka att det går bra att ersätta en del eller kanske all mjölken med vatten, men då ska du ju samtidigt veta att du förlorar en del kalorier och bra proteiner. För övrigt tror jag knappast att din far har problem med att du väljer att livnära dig på så pass hederliga livsmedel som mjölk, havregryn och valnötter; ska han klaga på nåt är det ju isf pulvret som brukar vara den eviga stridsfrågan, och det tar du väl redan om jag har förstått saken rätt?

Alltidxx skrev:

Jag vet inte om jag vill påstå att man får ut mer energi av att göra som du sade; jag har aldrig provat att käka olivolja men att lägga havregrynsmat i magen brukar ganska effektivt likt en sten blockera allt kommande intag. Dessutom kommer man knappast få ut mer protein om man ska käka som du sade; jag menar olivoljan kommer ju stå för större delen av intaget och det är ju bara rent fett. Min drink räknat på 100g valnötter är ändå lite mer än 80g protein, värdigt att ensamt utgöra hela dagsintaget för en normal person:P

Webbsida

Alltidxx skrev:

Isåfall:

Proteinpulver
Havregryn
Banan
Glass
Mjölk

Mixa. Gör en stor. Inte lika bra näringsvärde men bra krut i.

omg. Låter gott. Reposta i min dagbok när min deff är över, kk?:P

Lajne skrev:

Alltidxx skrev:

Jag vet inte om jag vill påstå att man får ut mer energi av att göra som du sade; jag har aldrig provat att käka olivolja men att lägga havregrynsmat i magen brukar ganska effektivt likt en sten blockera allt kommande intag. Dessutom kommer man knappast få ut mer protein om man ska käka som du sade; jag menar olivoljan kommer ju stå för större delen av intaget och det är ju bara rent fett. Min drink räknat på 100g valnötter är ändå lite mer än 80g protein, värdigt att ensamt utgöra hela dagsintaget för en normal person:P

Jag lade till ägg ju. Jag jämförde inte med det du skrev, jag tittade på vad Pangkaka sa att han åt nu och det fanns ingen tung proteinkälla där. Mest mjölk liksom. Och jag menar ingen jättemängd olivolja, man häller lite på en tallrik. Och generell sett så när intag börjar gå över 50g protein så brukar jag trycka mer kolhydrater och fett istället. Och som jag minns det så är valnötter bra omega 3 omega 6 ratio för att vara nötter. Inte egentligen bra som i "bra"...

Senast redigerat av Alltidxx (2008-03-23 00:14)

Webbsida

Nja, valnötter är snarare undantaget bland nötter när det gäller omega-ration med en ration av 1:4 omega 3 mot omega 6, till skillnad från t.ex. jordnötter (visserligen inte en nöt per definition) som ligger på 1:550. Så bra för att vara nötter är helt rätt, men om man betänker att den rekommenderade ration på dagsintaget är på 1:5 är det ju också något som nästan garanterat hjälper en i rätt riktning om man nu inte skulle befinna sig i det osannolika läge att man får i sig för mycket omega 3:P Dessutom är valnöten ganska rik på alfalinolensyra :) Klaga då hellre på deras proteinsammansättning som om jag inte missminner mig har ett nästan totalt värdelöst BV xD

Och sedan ber jag om ursäkt för missuppfattningen, trodde du jämförde med mig varvid jag kände mig lite stött att min geniala drink jämfördes med simpelt bröd och olja:P

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Bröd med smör och ost som man doppar i varm choklad! Bättre finns det inte och man kan äta myycket! :D

Aha, åhå!

Då har jag bara en sista fråga kvar:
Dessa drinkar är ju trots allt väldigt energirika, och jag började gymma precis nyligen (hårda helkroppspass varannan dag). Ni tror inte att det kan finnas några andra risker med detta? Har ju låååångt kvar till övervikt, men jag tänkte bara så att jag inte belastar hjärta, njurar, lever etc..
(Är två meter lång och väger ca 84 kilo.)

edit: allra sista! Ska valnötterna mixas? Mosas först? Tillsättas hela?

Senast redigerat av Pangkaka (2008-03-23 09:41)

Registrerad: 2003-11-07

Proteinpulver
Havre
Banan
Glass
Mjölk
oboy

Sen ett par kokta ägg till.

Vill jag sänka GIt på drinken kan jag ha i lite äppelcidervinäger eller loppfrön, nötter mandlar el dyl är ju annars klyftigt också.

För övrigt så tror jag att det var jag som uppfann havredrinken. Jag hade dock aldrig hört talas om det innan jag presenterade det för detta forum för typ 5 år sedan :-)

Webbsida

Pangkaka skrev:

Aha, åhå!

Dessa drinkar är ju trots allt väldigt energirika, och jag började gymma precis nyligen (hårda helkroppspass varannan dag). Ni tror inte att det kan finnas några andra risker med detta? Har ju låååångt kvar till övervikt, men jag tänkte bara så att jag inte belastar hjärta, njurar, lever etc..

Inga risker på det sättet nej. Allt ska ju mixas tillsammans, så även valnötterna.

Registrerad: 2007-08-20

6-8st hela ägg är en bra start på dagen. Tillagade på något sätt och absolut inte råa.
Kör man omelett kan man blanda in lite rökt skinka och grönsaker -> mumma.
Ger bra protein, fett och vitaminer.

Mvh
/Dr.Demento

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

finns det någon anledning till varför dom inte ska vara råa, förutom att dom smakar lite annorlunda, demento?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

zartok skrev:

finns det någon anledning till varför dom inte ska vara råa, förutom att dom smakar lite annorlunda, demento?

Kroppen kan inte tillgodogöra sig allt protein i ett rått ägg. Den exakta siffran vet jag inte, men det är över 1/3 iaf.

Lajne skrev:

Pangkaka skrev:

Aha, åhå!

Inga risker på det sättet nej. Allt ska ju mixas tillsammans, så även valnötterna.

Tack!
Då blir det en drink till frukost i morgon och framöver. :)
Gainer har jag ännu ingen, så jag får komplettera med det senare. Slänger väl i en banan tills vidare.

zartok skrev:

Jag har för mig att jag läste någonstans att det kan neutralisera biotinet i kroppen..?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

aha, på så vis. lömska ägg med andra ord. själv brukar jag svepa några stycken, dock huvuddelen vitor för proteinets skull, men då får man väl börja ta sig tid att tillaga dom ^^

400g valnötter kostar tydligen 38:90 på Willy:s... Det är nästan lite för dyrt. :/
Varför säljer de jordnötter i kilopack och inte valnötter? Att de trots allt är dyrare förstår jag, men det skulle ju ändå vara billigare om man kunde köpa mer än bara 400g.

Det är inte så att jag kan byta ut valnötterna mot något? Jordnötter t.ex? Eller vad som helst, som innehåller motsvarande näringsvärden.

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB