Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej jag undrar om det är sämre att träna som jag gör just nu:
jag brukar värma upp på cykel i några minuter, å sen börjar jag kör jag ett set biceps (12-15st) men sen så istället för att köra set #2 direkt efter det gör jag kanske situps emellan istället för att stå å vila. Varvar såhär mellan de flesta övningarna och tränar vid varje pass hela kroppen, detta pass gör jag 2-3 ggr i veckan ungefär. Frågan är då om detta är rätt eller fel, tycker mig sett att det e bättre att köra alla sets i rad utan andra övningar emellan. Hur ligger det till egentligen?
Hej,
så länge du känner att du själv orkar med den andra övningen (i det här fallet situps) så är det helt ok att göra. Det kan dock vara så att den andra övningen blir lidande om man kör en tung övning innan den (t.ex. marklyft eller knäböj) men just i det här fallet lät det som att det passar utmärkt (eftersom du inte använder dig av samma muskler när du gör situps som när du curlar).
Det finns en "teknik" som liknar det du gör som kan vara kul att använda ibland för variation. Då gör man t.ex. ett set för biceps (typ biceps curl) och direkt efter en annan övning för biceps (t.ex. hantel curl). Det kallas för "superset".
ok tack för svaret!