Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Men tydligen är det ju ohälsosamt att bygga muskler, eftersom det kräver att man ökar i vikt och därför också fettvikt. Ökad fettmassa är ohälsosamt... (suck) - jag håller inte med här, men så säger han.
Den enda anledningen till att jag sa så är för att jag undrar om vi är lite insöade här på forumet. Det går lätt att få den känslan när folk gång på gång på gång på gång tycker att man tar träningen för seriöst, blir för stor, går upp i vikt för fort osv. Så jag undrade om vi har tappat perspektiv såsom de på anorexia forumet har tappat perspektiv (fast i en högra grad som du säger). Sen känner jag att det lätt bildas dogmer på forum, som ofta lever vidare. Rekommendationer om saker och ting som ingen verkligen har fattat från grund och botten men ändå ständigt rekommenderas, och de som inte håller sig till det eller talar emot är kokrkade =P. Se detta inte som kritik mot älskade hälso.info <3 du behöver bara kolla på antalet posts så vet du att jag inte lämnar forumet eller kritiserar det, bara lite tankar =).
Egentligen borde man skapa en profil på proana och kampanja mot anorexia. Där borde man kunna göra en skillnad om man vill. Tills man blir bannad.
Alltidxx skrev:
Egentligen borde man skapa en profil på proana och kampanja mot anorexia. Där borde man kunna göra en skillnad om man vill. Tills man blir bannad.
Tror det är lättare att lura i ett golfproffs att golf suger.
Keep_On_Pumpin skrev:
Men tydligen är det ju ohälsosamt att bygga muskler, eftersom det kräver att man ökar i vikt och därför också fettvikt. Ökad fettmassa är ohälsosamt... (suck) - jag håller inte med här, men så säger han.
Den enda anledningen till att jag sa så är för att jag undrar om vi är lite insöade här på forumet. Det går lätt att få den känslan när folk gång på gång på gång på gång tycker att man tar träningen för seriöst, blir för stor, går upp i vikt för fort osv. Så jag undrade om vi har tappat perspektiv såsom de på anorexia forumet har tappat perspektiv (fast i en högra grad som du säger). Sen känner jag att det lätt bildas dogmer på forum, som ofta lever vidare. Rekommendationer om saker och ting som ingen verkligen har fattat från grund och botten men ändå ständigt rekommenderas, och de som inte håller sig till det eller talar emot är kokrkade =P. Se detta inte som kritik mot älskade hälso.info <3 du behöver bara kolla på antalet posts så vet du att jag inte lämnar forumet eller kritiserar det, bara lite tankar =).
Mycket bra inlägg KOP. Du tänker kritiskt och det är bra. Jag tycker mig också sett flockbeteende där rätt många hammrat vad som är rätt angånende GI:ns obetydelse, måltidsfrekvensens obetydelse och "kalrorier in kalorier ut är det enda som räknas" förenklade resonemang som dumförklarar de som anser annorlunda. Sticker man ut hakan och har rätt så kan det hända att man står där som segrare och stark individ. Sticker man ut hakan och har fel så lär man sig förhoppningsvis något. Win-win situation.
Angående att folk ständigt kritiserar att man vill bli stor och stark har mest med medias skräckbild av seriöst styrketränande att göra än något annat. Så länge man inte dopar sig så sysslar vi med något som i grund och botten är hälsosamt och karkatärsbanande. Visst, byggning på elitnivå kan inte anses hälsosamt men det är samma för all elitidrott. Skulle dina föräldrar hellre se att du är ute och super om helgerna? Vissa föräldrar kanske innerst inne skulle det för att det känns lättare att hantera att ens barn sysslar med något som "alla andra gör". Detta trots att vad alla andra gör kanske är galenskap och hälsovådligt (supa). Man får anstränga sig för att förklara för sina närmaste så att dom blir lugna och acceptera att resten kommer att förbli fördomsfulla. Det kommer med paketet tyvärr. Du är inte ensam. Vi vet ju att det vi gör är uppbyggande och bra för oss. Därför måste vi stå på oss även för att övertyga andra trots att det blåser hårt ibland.