Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej allesammans...
Har tränat i ca 3 månader nu och äntligen börjar det hända grejer=) Sitter och läser på ganska mycket sidor så man får allt å klaffa då jag tränar allt hemma. Men en sak som jag undrar över är just det som står i topicen. Hur undviker jag att få framåtroterade axlar? Gillar absolut inte hur det ser ut.. Har hellre axlarna mer dragna bakåt.
Det enda jag hittat om detta är att man ska träna bakre delen av axlarna. Men är det allt att göra för att undvika detta? Och finns det i så fall fler övningar än framåtlutande sidolyft jag kan göra. Eller vilken är den bästa övningen för det?
I mitt egna lilla gym har jag tillgång till: Skivstång, Curlstång, Hantlar, Bänk, och Skivstångsbänk. Alla tips är välkomnade. Tack på förhand.
För att undvika framåtroterande axlar:
* Stretcha bröst/framsida axlar
* Träna rygg/baksida axlar (i.e rodd, latsdrag) minst lika mycket som du tränar bröst/framsida axlar.
* Se till att axelns utåtrotatorer är näst intill lika starka som inåtrotatorerna
* Tänk på att ha en upprätt hållning när du går
* Fall inte framåt när du sitter ner. Alltid bäst att sitta rak.
Bra övningar: Axelrodd, vanlig rodd, omvända flyes, utåtrotationer med hantel, osv
Så länge du kör med fullt ROM i dina pressövningar och har ungefär lika hög volym för press- respektive dragövningar så kan du vara lugn.
Ok. Tack så mycket för tipsen.
Liten fråga.. ROM betyder?
Range Of Motion.
Du behöver inte göra det så komplicerat. Se till att träna rygg lika ordentligt som bröst så är det ingen fara.
Det där med att träna ryggen är jag lite skeptisk till om det verkligen hjäpler. Givetvis ska man träna ryggen, men jag har fått intrycket att latsen gärna kan rotera fram axlarna också. Bättra att satsa på baksida axlar, traps och stretching av bröstet tkr jag.
on_the_edge skrev:
Det där med att träna ryggen är jag lite skeptisk till om det verkligen hjäpler. Givetvis ska man träna ryggen, men jag har fått intrycket att latsen gärna kan rotera fram axlarna också. Bättra att satsa på baksida axlar, traps och stretching av bröstet tkr jag.
Stämmer
Och hur exakt är det tänkt att latsen ska framåtrotera axlar?
De hjälper till att rotera framåt.
http://www.exrx.net/Muscles/LatissimusDorsi.html
Jag vet att lats hjälper att rotera framåt och det var därför en klumpig frågeställning av mig. Jag hann inte justera innan du var där och påpekade detta. Framåtrotation är inte den primära funktionen för latisimus dorsi. Det är att dra armen bakåt och neråt. Vidare så är inte latsen den enda muskel som involveras vid ryggträning. on the edge skriver att mitt råd om att träna rygg inte träffar rätt och i nästa andetag rekommendera han trapz och baksida axelträning. Det säger en del om vilka muskler han tror (inte) aktiveras vid ryggträning.
Jag anser fortfarande att träna rygg lika väl som bröst om man inte redan har problemet med framåtrotation är enklaste och bästa rådet.
Senast redigerat av Alltidxx (2008-02-27 10:28)
Och jag hoppas alla som inte ser något problem med att dra rodd med armarna läser detta för det är just HÄR det spelar roll hur man drar en rodd. Om man inte kontraherar med ryggen som man bör i en ryggövning som rodd är (anser jag, detta är ju tydligen omstritt på hälso) så kommer axlarna vara framåtroterade under hela utförandet och tror fan att man kan sluta som en framåtroterad ringaren av notre dame efter x antal år på detta vis.
Så:
JA det hjälper att träna rygg på ett sätt som kontraherar rygg full ROM för att undvika framåtrotation i axlar.
NEJ det kommer inte hjälpa om man inte anstränger sig för att dra ryggövningar med ryggen.
Eller så lär du dig dra fullt ut med BÅDE rygg OCH armar, såsom jag från första början och genom hela debatten har vidhållt att man ska dra:P
Lajne skrev:
Eller så lär du dig dra fullt ut med BÅDE rygg OCH armar, såsom jag från första början och genom hela debatten har vidhållt att man ska dra:P
Ja det duger också. Men det kräver att man vet hur det är att dra med bara armar och att man vet hur det är att dra med bara rygg. Och sen kombinerar man detta. För att lyckas måste man ha mycket god kroppskännedom/kontroll. De flesta har inte det. Jag ser bevis på det varje dag på gymmet.
Eller så gör man som jag säger och slipper problemen helt.
Alltidxx skrev:
Ja det duger också. Men det kräver att man vet hur det är att dra med bara armar och att man vet hur det är att dra med bara rygg. Och sen kombinerar man detta. För att lyckas måste man ha mycket god kroppskännedom/kontroll. De flesta har inte det. Jag ser bevis på det varje dag på gymmet.
Vadå, det är ju bara att "dra upp skiten" ;)
Cybercowboys och min åsikt i frågan är således identiska.
Alltidxx skrev:
Cybercowboys och min åsikt i frågan är således identiska.
Jag vet dessutom åtskilliga som blivit av med sina axelproblem (inte framåtrotation) när de börjat ro lika mycket som de pressar. Då får axeln jobba lika mycket framåt som bakåt. Helst ska man också köra samma vidd på greppen.
Lajne skrev:
Och jag håller dessutom mer er båda:)
Det är bra. Jag sparkar också lite subtilt på on the edge och även på Malmsten för att han håller med on the edge. Och elak som jag är så fnyser jag lite tyst åt Gustav N för att han kommit upp med ett råd som är mer komplicerat än det behöver vara om än korrekt :)
Senast redigerat av Alltidxx (2008-02-27 11:06)
Alltidxx skrev:
Lajne skrev:
Och jag håller dessutom mer er båda:)
Det är bra. Jag sparkar också lite subtilt på on the edge och även på Malmsten för att han håller med on the edge. Och elak som jag är så fnyser jag lite tyst åt Gustav N för att han kommit upp med ett råd som är mer komplicerat än det behöver vara om än korrekt :)
Well, det jag sade kan vara bra ifall man tycker att man tränar rygg lika mycket som bröst/framsida axlar men ändå har en tendens till framåtroterade axlar...You feel me? Nu hade trådskaparen i och för sig inte det så skit samma :)
Som alltid när det gällar hållning, så tror jag att den stor del av svaret är att sträcka på sig och tänka på hur man för sin kropp.
Ok då vet jag vad ROM är..
Jo jag är väldigt noga med att utnyttja maximal rörelse i mina övningar. Vad beträffar träningen så är jag noga med att träna alla muskelgrupper. Dock så ska jag börja stretcha lite mer nu än innan.
Ny fråga. Träningen av de bakre axlarna. Ska jag ha med den övningen på den dagen jag tränar ryggen (Oftast marklyft och skivstångsrodd) eller ska jag ha den på dagen då jag kör axlar? (Främst Axelpress och Hantellyft åt sidan)
Känns som rodden aktiverar de bakre axlarna mer än de andra axelövningarna.
Aschlak skrev:
Ok då vet jag vad ROM är..
Jo jag är väldigt noga med att utnyttja maximal rörelse i mina övningar. Vad beträffar träningen så är jag noga med att träna alla muskelgrupper. Dock så ska jag börja stretcha lite mer nu än innan.
Ny fråga. Träningen av de bakre axlarna. Ska jag ha med den övningen på den dagen jag tränar ryggen (Oftast marklyft och skivstångsrodd) eller ska jag ha den på dagen då jag kör axlar? (Främst Axelpress och Hantellyft åt sidan)
Känns som rodden aktiverar de bakre axlarna mer än de andra axelövningarna.
Ja, ryggövningar aktiverar posterior deltoideus bra, speciellt roddarna. Jag brukar köra mina ryggpass som vanligt(där bakre axlar aktiveras i många övningar, som sagt) och sen kör jag även posterior deltoideus på axeldagen. Precis som att jag kör bröst en dag(där triceps aktiveras bra) och sen en dag med bara armarna. :)
Ok. Jag tänkte mest så det inte var risk för överträning eller nått..