Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Överträning? råd?

Registrerad: 2008-02-20

Har styrketränat aktivt i mer än 15 år med ca 3-4 pass per vecka. Jag kör alltid tunga vikter (6-8 reps) men delar upp passen i olika muskelgrupper dvs bröst/triceps/axlar, biceps/rygg/mage, ben/mage. Detta har fungerat bra för mig hittills.

Sedan i höstas har jag tappat mycket  i styrka. Det märkliga är att jag verkar ha tappat mest på vänster sida där jag tidigare har varit starkare. På vikter där jag lätt brukade klara 8 reps klarar jag nu 4-5, osv. Jag känner också av en del stelhet/smärta både i underarmar och i handleder.

Sedan symptomen inträffade i höstas har jag försökt att träna med betydligt lättare vikter men också tagit uppehåll under ca en vecka med förhoppningen att symptomen skulle försvinna, men tyvärr utan positivt resultat. Jag har också gått på läkarundersökning men alla provresultat var normala.

Fråga: Känner någon igen symptomen och vad är bästa vägen tillbaka?

Om det är överträning jag lider av tycker jag att det är förvånande eftersom jag snarare tränat mindre än vad jag gjort tidigare och med framförallt kortare pass. Sedan symptomen uppträdde har jag också under ett par månader tränat med väsentligt lägre vikter än vad jag brukar.

Kreativa ideer från någon som känner igen symptomen skulle uppskattas mycket.

/Erik

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

En vecka räcker inte om du verkligen är övertränad. Det kan ta veckor att bli helt återställd.

Registrerad: 2007-11-01

Du kanske ska variera din träning mer och ändra mängden set eller reps :) Byta övningar ett tag?

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Från: Luleå
Registrerad: 2007-11-19

http://docs.google.com/View?docid=dfb8g9d8_2cktwbf

kör på detta hk pass som jag tror lajne pillade ihop. Grymt roligt och skönt! ökar stadigt! Det ser lite förvirrande ut där men det är bara 2 olika scheman som man kör varannan dag. sen att öka i setmängd varannan dag gör inte jag. kör som lajne skriver längst ner. om man inte kan öka så kör man ett straffset istället. hit it!

Registrerad: 2003-11-07

Hur gammal är du?
Kanske testoproduktionen som sjunker och åldern som tar ut sin rätt hehe?
Hur har du det med stressen i livet?
Att styrketräna är en form av stress, är man stressad utöver detta i sin vardag så blir det lättare att hamna i någon slags överträning.

Hur bra äter du?

Senast redigerat av cali (2008-02-21 10:59)

Hej och tack för svar.
Jag är en 46 årig ungdom som hållit på med idrott hela livet bla på elitnivå.
Jag har själv också oroat mig över att det skulle vara åldern som tar ut sin rätt men då tycker jag att tappet i styrka borde komma långsammare och inte så plötsligt som det har gjort i det här fallet.
Jag har haft en mycket stressig period på jobbet från november fram till årsskiftet och har ett hyggligt ansvarsfullt jobb. Det är möjligt att det kan spela in.

Vad gäller kosten tycker jag att jag äter nyttig baskost med ett lågt fettintag. Jag har inte ändrat min kost så jag vet inte om det kan spela någon roll i det här fallet.

Min frustration är att jag gillar att träna och sedan "symptomen" uppstod i tycker jag att jag har provat allt: lätta vikter och många reps, bytt övningar, gjort uppehåll, etc, men när jag sedan klägger på "normal" vikt igen (ca 110 kg i bänk med stång och 45 kg med hantlar) märker jag att framförallt vänster sida inte orkar.

Vet inte vad jag ska göra härnäst, ska jag vila mer eller ska jag "driva ut det onda" med tyngre vikter igen. Vet inte om "tappet" sitter i skallen eller i musklerna.

/Erik

Registrerad: 2007-08-20

Erik B skrev:

Hej och tack för svar.
Jag är en 46 årig ungdom som hållit på med idrott hela livet bla på elitnivå.
Jag har själv också oroat mig över att det skulle vara åldern som tar ut sin rätt men då tycker jag att tappet i styrka borde komma långsammare och inte så plötsligt som det har gjort i det här fallet.
Jag har haft en mycket stressig period på jobbet från november fram till årsskiftet och har ett hyggligt ansvarsfullt jobb. Det är möjligt att det kan spela in.

Vad gäller kosten tycker jag att jag äter nyttig baskost med ett lågt fettintag. Jag har inte ändrat min kost så jag vet inte om det kan spela någon roll i det här fallet.

Min frustration är att jag gillar att träna och sedan "symptomen" uppstod i tycker jag att jag har provat allt: lätta vikter och många reps, bytt övningar, gjort uppehåll, etc, men när jag sedan klägger på "normal" vikt igen (ca 110 kg i bänk med stång och 45 kg med hantlar) märker jag att framförallt vänster sida inte orkar.

Vet inte vad jag ska göra härnäst, ska jag vila mer eller ska jag "driva ut det onda" med tyngre vikter igen. Vet inte om "tappet" sitter i skallen eller i musklerna.

/Erik

All form av stress adderar och leder bla till överträning. Har du stressig på jobbet så måste du trappa ner på intensiv fysisk träning. En som inte har stress på jobbet eller hemma borde ta minst var sjätte vecka helt av från träning, men i ditt fall borde det vara oftare. Man tappar inte styrka eller muskler på 14 dagar så tycker definitivt att du skall skippa allt jobbigare än promenader i 14 dagar.

Lite oroande att du tycker dig tappa styrka mer på ena sidan.
Har du problem med nacken eller axlar? Skador, huvudvärk, muskelspänningar.

Tycker du skall gå till din läkare och förklara saken. Be honom göra ett noggrant neurologstatus och be även om lite labbvärden (om de inte är tagna redan) ;
CRP, LPK, TPK, Hb
Leverstatus
Elstatus
THS, T3, T4

Mvh
/Dr.Demento

P.S
Lågt fettintag är kopplat till låga testosteronnivåer.

Senast redigerat av Dr.Demento (2008-02-21 23:10)

46 är ingen ålder, men helt klart har du inte samma (hormonella) förutsättningar som t.ex. Lajne som är 14.5 år och i puberteten. Som jag sa tidigare så räcker inte en veckas vila OM du verkligen är övertränad...

Registrerad: 2005-02-18
Webbsida

Cybercowboy skrev:

46 är ingen ålder, men helt klart har du inte samma (hormonella) förutsättningar som t.ex. Lajne som är 14.5 år och i puberteten. Som jag sa tidigare så räcker inte en veckas vila OM du verkligen är övertränad...

LMFAO, Cybercowboy bjuder på fredagens!

Senast redigerat av wallryder (2008-02-22 10:09)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Cybercowboy skrev:

wtf?!

Du är bara avundsjuk för att jag fortfarande kan ragga på 16-åringar ;D

Ägd :/

Tack alla som läst mitt inlägg och gjort sig besvär att svara. Uppskattas mycket!
Har beställt tid för en mer genomgripande provtagning och analys för att se om det kan finnas några medicinska orsaker till varför jag tappat styrkan så dramatiskt på kort tid.
Fortsättning följer............
/Erik

Erik B skrev:

Tack alla som läst mitt inlägg och gjort sig besvär att svara. Uppskattas mycket!
Har beställt tid för en mer genomgripande provtagning och analys för att se om det kan finnas några medicinska orsaker till varför jag tappat styrkan så dramatiskt på kort tid.
Fortsättning följer............
/Erik

Meddela hur det går.

Registrerad: 2006-02-03

Bump. Jag misstänker att jag är övertränad i axlarna, kan berätta hur det hela började.
Jag testade en smolov för första gången i mitt liv, och dum som jag var så tänkte jag inte alls så mycket på kosten som jag borde ha gjort.. Jag gick varken upp eller ner i vikt. Under smoloven kände jag av i axlarna men tänkte att det är normalt pga att man anstränger muskeln tungt 4 ggr i veckan.. Efter smoloven tog jag en veckas vila och när jag kom tillbaka så kände jag en smärta i båda axlarna när jag tex körde bänkpress. 2 dagar senare testade jag bänkpress igen och då var smärtan ännu värre.. Det var ungefär en vecka sen och sen dess har jag vilat en vecka till fram tills idag då jag testade på nytt. Smärtan var exakt densamma som för en vecka sen.

Det är väl värt att nämna att jag också började deffa för en vecka sen. Hur mycket spelar kcalintaget in när man försöker återhämta sig från vad jag misstänker är överträning? Har aldrig haft såna här problem förut och jag är inte så kunnig inom det området.
Imorgon ska jag boka tid hos en sjukgymnast och se ifall dom kan hjälpa mig.

Registrerad: 2005-05-29

Cybercowboy skrev:

Hahahah..:D

ingen som kan hjälpa? :S

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

överträning är ett väldigt allvarligt tillstånd då kroppen helt slutar svara på träningen eller annan stimulans den får. per elofsson är nog det allmänt kändaste namnet på överträningen i sverige idag. när han gick in i väggen så kom han aldrig tillbaka. han vilade i år, men kroppen svarade ändå inte på träningen efter det, så han fick lägga av helt.

har man väl åkt på en överträning så märker man av det på lite olika sätt som att musklerna inte svarar, man känner sig sliten och trött i kroppen och man får verkligen inga resultat, oavsett hur bra man sköter sig.

min enda rekomendation är att ta ett bra uppehåll direkt. när jag skadade handleden så var det direkt ett halvårs uppehåll, och trots det så är min handled inte hel, 20 månader senare. ta en månad, vila och oroa dig inte över saker, då stress är skadligt för kroppen.

efter en månad så testar du att träna lite lätt och känna efter hur kroppen reagerar. fungerar det inte så vila en månad till. eller två. i värsta fall så får man börja på från grunden, men det är bättre än att träna med en sliten kropp, då man troligast utsätts för så många fria radikaler som bryter ner cellerna så att man dör rejält mycket i förtid.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Nipkiss, jag tror helt ärligt inte på att du är övertränad. Jag tror du drog på dig nån form av förslitnings eller belastningsskada i axeln. Och därför skiter jag i att skriva mer än så här, utan överlåter jobbet till din sjukgymnast istället:P

är det en förslitningsskada så är det rehab som gäller. att först få upp rörelse i den skadade muskeln efter skada är prioritet ett, och egentligen det viktigaste inför ett fortsatt bra liv också. jag har tidigare gett råd till människor som ska börja rehabträna på sjukhuset, och simning är något som man kan rekomendera alla. skonsamt och effektivt.

jag glömde bort ett symptom som många känner ang överträning. en brännande känsla i muskeln.

mm jag tycker också övertränad är lite att ta i, känns som att man ska vara helt fucked i kroppen om man ska kunna kalla det överträning.. inte bara i en muskelgrupp.  visste bara inte vad jag skulle använda för ord. Får se vad sjukgymnasten säger.

Senast redigerat av Nipkiss (2008-03-11 22:51)

det är bra att du ska till en sådan iaf. dom kommer nog att finna vad det är som är fel, genom rörelsemönster och liknande. mycket kompetent folk faktist.

Hej,
Nu är jag här igen.
Är nu ännu mer orolig än tidigare.
Har provat att byta övningar, träna lättare, vila, etc. Problemet är att jag fortsätter att tappa mycket i råstyrka, speciellt på vänster sida där jag brukade vara starkare förut. Vikter som jag ledigt klarade 8-10 reps med klarar jag knappt att få upp alls på vänster sida.
Har varit på läkarundersökning men hittar inget på testerna.

Om man utgår från att det faktiskt skulle vara ett fall av överträning som nu pågått en längre tid, vad är vägen tillbaka??????????????

Tacksam för hjälp
Erik

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Vila och mat.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB