Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

15 år, 60kg, vill öka, hemmaträning

Registrerad: 2008-01-09

tjena, är ny här på forumet som ni kanske ser, har läst igenom lite trådar och sökt lite, och märkt att folk lätt blir irriterade över att man skapar "onödiga" trådar, hoppas att ni inte ser denna som sådan. Orkar ni inte skriva utan hänvisar hellre (och länkar :) ) till en tråd som redan finns så gärna det.

Som sagt, är femton år gammal, väger 60 kg och vill öka i vikt. Vill bygga upp överkroppen, är inte otränad men inte heller vältränad. Kan endast träna hemma, då jag inte är sexton än har jag ej tillgång till gym utan måste träna hemma.

Har tillgång till ett hantelset, kan få på kanske 10,5 kg på en.

Behöver nu er hjälp, vill öka min vikt, framförallt öka upp muskelmassan på överkroppen, armar, mage, bröst.

Väldigt tacksam för svar, länkar eller egna svar, alla är välkomna !

Registrerad: 2004-02-23

Korta svaret: gym!

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-03-31

Antingen börjar du gå på gym eller så får du köpa en hel del utrustning att köra hemma med. Jag tränar för tillfället enbart hemma, men har väldigt mycket grejer, så man måste förvänta sig att behöva lägga ner en massa pengar. En bänk kan du få beggat för 1000 - 2000, även för mindre men är oftast slitna grejer då. Du har ju redan hantelstänger, så köp en rak skivstång, en curlstång plus en jävla massa vikter. Dörrtrapets kan även vara bra att ha...du kan träna alla muskelgrupper om du har tillgång till dom här grejerna. Ofta kan du använda bänkens skivstångshållare till knäböj, så behöver inte köpa nån extra sån.

När du fixat lite mer grejer är det bara att träna på antar jag :)

Senast redigerat av Tyrmord (2008-01-10 22:57)

Det finns alltså inget att göra hemma utan grejer ? Inte något "oldfashion" då ? Är helt klart beredd på att slita, behöver bara hjälp med att eta hur och vad jag ska göra...

Ge gärna exempel på övningar som går att göra hemma utan utrustning + bra, ganska effektiva hantelövningar

Mvh//

Från: Umeå, Tenton Haga
Registrerad: 2007-10-02

www.madeinlumpen.se där finns det bra övningar

ZEE skrev:

www.madeinlumpen.se där finns det bra övningar

Alltså, de övningarna är ju bra om man antingen återhämtar sig efter ett år i sängen eller om man verkligen inte äger några saker överhuvud taget. Definitivt inget för den som vill packa på sig muskelmassa. Vill du bli stor måste du lyfta tungt. Om du bor på en bondgård eller liknande kan du ju välta däck och bära stockar men annars är det bra svårt att köra oldskool. Gym är mycket svårslaget.

Ok det var ett sällsynt okonstruktivt inlägg, det minsta jag kan göra är att tipsa om några intressanta övningar:

Pistols (enbensknäböj, visas faktiskt i länken ovan)
Pullups
Muscle-ups
Dragonflags
Enarmsarmhävningar

Ni får ursäkta, men jag är inte så bra på sånt där med övningar, om ni har någon sida som förklarar vad övningarna "betyder" och så. Har inte lärt mig vad övningar heter och kan inte heller några bra sidor...

Tack till er som försöker hjälpa !

Registrerad: 2006-03-30

Armhävningar i olika bredd med en ryggsäck fylld med t. ex böcker. Gör väskan så tung att du precis klarar 8 reps á set.

Okej, har kollat lite på träningsprogram här på forumet, hittade denna med hantlar:

http://www.halso.info/forum/t-505-1.html

Tror ni den skulle fungera ? Har tänkt att byta ut ett par övningar och sätta in lite mage också. Vad har ni för mag-övningar förutom sit-ups som är effektiva ?

Hade tänkt köra såhär :

A -

Knäböj 3*12
Utfall 2*12
Flyes 3*12
Triceps extension 2*12
Triceps kickback 2*12
Sit-ups 7*60

B -

Hantelrodd 3*12
Axelpress 3*12
Lateral raise 3*12
Curl 7*12
Concentration curl 2*12
Armhävningar 3*15

Utöver det här kondition, ut och löpa och inomhus på träningscykel.
Vad tycker ni ? Öka/minska på något ? Byta ut någon övning ? Tänkte köra passen 3 ggr i veckan, varannan gång...

Senast redigerat av AIKGnaget (2008-01-12 21:23)

Komigen, lite kritik på schemat !!! Behöver komma igång snart...

Från: Norra Stå
Registrerad: 2006-10-15

Eftersom du verkar vara en reko kille (med tanke på ditt nick) så hade du gärna fått gymma hos mig;)
Hsh, tycker du ska köpa en dörrtrapets, en skivstång, sen är du fit for fight, även om gym varit det ultimata.

Övningar hittar du här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Ja, köp en stång och 50 kilo så kommer du en bra bit. Gym kommer du inte undan i längden. Mycket armövningar och lite press, byt ut en tricepsövning mot militärpress och en curl mot pullups/chins kanske?

Registrerad: 2008-01-03

Man kan som sagt fylla ryggsäckar med böcker, fylla dunkar med vatten, modifiera sina hantlar, sätta upp en stång i dörrposten, fylla en skottkärra med cement, bygga om sin mountainbike till en testcykel, använda cykelslangar och bildäck. Visserligen tycker jag det är rätt grymt med folk som tillverkar ett macgyver gym hemma, men valet står nog att kosta på sig ett buss kort till närmsta gym eller kosta på sig en uppsättning med ett större antal vikter, skivstång m.m. Du tröttnar nog rätt snart på att bara ha några lättare hantlar. En träningsbänk borde du kunna bygga själv om du är händig. kör hårt!

Största problemet är att jag är femton, och många gym tillåter inte folk under sexton, men nu på hösten kommer jag kunna gå på gym. Det här är liksom mer lite kortsiktigt, halvår kvar ändå, vill hålla mig i form och öka på lite grann.

Hur tungt skulle ni rekommendera att köra på hantlarna ?
Går det att göra militärpress med hantlar ? ´Är det effektivt?
Har ni några andra "press"-övningar som ni kan rekommendera och som jag skulle kunna göra utan massa utrustning ?

Har lite utrymme att använda, så det blir lite svårt med en bänk.
Samma sak gäller i princip med stången, har inte plats att förvara den någonstans...
Jag vet att det här är lite jobbigt att svara på, då det verkar finnas mkt negativt med allt ... :P

Från: Gävle på väg hem till S-vall..
Registrerad: 2006-06-28
Webbsida

Om du söker dig till en Atlet/Kraftsportsklubb släpper dom in dig från 13. Varför inte börja träna tyngdlyftning (olympisk)? Bättre grundträning får du leta efter. Billigt brukar det vara också..

Nja, det känns lite onödigt då jag med stor sannolikhet kommer börja gå på gym nu på hösten, men tack iallafall !

Någon som vet om det "ger ngt" att träna boxning, alltså, slå på säck? :P

Tacksam för svar

Senast redigerat av AIKGnaget (2008-01-17 19:34)

Någon som har förslag på andra bra övningar ?

Hmm, behöver hjälp med magövningar, vill träna den ordentligt...

jag kör sit-ups varvat med crunches, sen kör jag en övning som en bekant tipsat om, man ligger på sängen, vänd åt "fel" håll så att säga, med benen hängandes utför långsidan...

Sen kör man liksom, långsamt upp, långsamt ner, osv...

Vad tycker ni, bra ?? Vad mer kan jag göra ? Har inte tillgång till någon bänk eller liknande...

Kommer köra övningar + att jag ska börja löpa nu också...

Registrerad: 2007-10-16

Armar,bröst,mage. Hmmm på något sett känner jag igen detta men kan inte komma ihåg ordet....
* btw degis har gjort en nice sådan film ;)

Registrerad: 2008-02-01

men du hade hantlar va ? ¨lägg dem på bröstet när du gör situpsen så kmr dina situps ge mycket mer

Okej, tack för tipset, ska prova det nästa gång !

Hur tungt ska man ha då ?

Senast redigerat av AIKGnaget (2008-02-07 18:10)

Registrerad: 2007-12-29

Om det förstärker ditt självförtroende om jag eller andra skriver svaret på din fråga på detta forum (svaret du nog redan vet) så kan jag gärna tipsa.

Ät 6 mål om dagen (kolhydrater, fett, protein & fibrer). Dela upp tränings-passen med olika kroppsdelar.

öhh....sorry, hänger inte riktigt med nu...

komigen, hur tungt ungefär ? Är nybörjare, så jag har ingen aning...

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB