Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Fräsch havredrink 2000 KCAL

Registrerad: 2005-08-01

Bra Bulkdricka!

Grundrecept:

5 DL Standardmjölk                 300 KCAL    17 G protein   24 G Kolhydrater
140 Gram Havregryn                517 KCAL    18,6 G Protein 80,6 G Kolhydrater
20 Gram Hasselnötter              131 KCAL     2,6 G Protein  1,9 G Kolhydrater
70 Gram Mandelmassa             322 KCAL  6,9 G Protein  36 G Kolhydrater
50 Gram Blåbär                      22 KCAL   0,3 G Protein  3,8G kolhydrater
125 Gram Kesella Jordgubb       212 KCAL  9,3 G Protein  22G Kolhydrater
50 Gram solrosolja                  442 KCAL    0,0G Protein  0,0G Kolhydrat  men en djävla massa fett... ;-)

Summan av kardemumman: 1946 KCAL, 54,7 G Protein, 168,3 G Kolhydrater. Och en hel del fett.

Kan med fördel kryddas med lite kreatin och mera frusna bär.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Öhm, varför? +2000Kcal i en drink känns overkill å det grövsta. Kanske för de som kör IF, men jag tror de vill äta lite mat också.

Solrosolja är för övrigt inte det bästa valet. Rapsolja hade varit bättre.

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Bortsett från allt fett, kan du beskriva smaken? Gillar Stevebc havredrink men man vill gärna variera sig lite grann.

Registrerad: 2005-08-01

Smaken är helt ok, i denna dosering är det lite trögflytande men fullt drickbart.
Ta en dl mindre havregryn eller lite mera mjölk om du gillar lättflytande.

Smakar fräscht viktigt att ha i en del frysta bär ju mer desto godare.....

Registrerad: 2008-01-31

Honn skrev:

Öhm, varför? +2000Kcal i en drink känns overkill å det grövsta. Kanske för de som kör IF, men jag tror de vill äta lite mat också.

Solrosolja är för övrigt inte det bästa valet. Rapsolja hade varit bättre.

Men det kanske finns folk som jag som vill gå upp i vikt, och tränar du ca 4-5 ggr i veckan och öäter vanliga mål samtidigt så e detta en perfekt dryck ! :D

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Honn skrev:

Öhm, varför? +2000Kcal i en drink känns overkill å det grövsta.

Tyvärr inte. Min drink hamnar också på 2000kcal även om receptet är ganska annorlunda, och eftersom jag även vid försiktig bulk drar i mig ~4000kcal/dag och avskyr att behöva äta mer än ett lagat mål mat+frukost, är det perfekt:P

Moderator
Från: Hässelby Gård
Registrerad: 2003-11-01
Webbsida

Lajne skrev:

Honn skrev:

Tyvärr inte. Min drink hamnar också på 2000kcal även om receptet är ganska annorlunda, och eftersom jag även vid försiktig bulk drar i mig ~4000kcal/dag och avskyr att behöva äta mer än ett lagat mål mat+frukost, är det perfekt:P

Fast ett/två mål om dagen är inte optimalt om du ska upp i vikt på ett vettigt sätt.

Erik

Webbsida

Så du påstår dig veta mer än mig om hur jag går upp i vikt på bästa sätt?

Moderator
Webbsida

Lajne skrev:

Så du påstår dig veta mer än mig om hur jag går upp i vikt på bästa sätt?

Nope, sa jag det? Som med allt annat så ska man ge kroppen det allt eftersom dagen går.

Erik

Webbsida

Du sade att det inte var optimalt. Det antyder att det finns ett bättre sätt. Eftersom jag inte vet om detta sätt och du vet om det, måste du ju veta bättre än mig. Varför ska man ge kroppen det allt eftersom dagen går? Och kanske framför allt, vad är skillnaden på 3 mål mat och 2 mål mat + en gigantisk drink?

Moderator
Webbsida

Lajne skrev:

Du sade att det inte var optimalt. Det antyder att det finns ett bättre sätt. Eftersom jag inte vet om detta sätt och du vet om det, måste du ju veta bättre än mig. Varför ska man ge kroppen det allt eftersom dagen går? Och kanske framför allt, vad är skillnaden på 3 mål mat och 2 mål mat + en gigantisk drink?

Jag har förvisso inga källor för det, men som jag förstått det så bör man äta ofta och lite än en gång och mycket. Men jag kan ha fel, men det låter inte optimalt att äta 1-2 stora mål enbart. Äter man t.ex. 1-2h före ett gympass så gör man bättre från sig (jag gör det iallafall) än när man ätit ett stort mål på morgonen men inget mer sen. Fast jag bara spekulerar, och kan ha fel.

Skulle nog skrivit "tror inte det är optimalt". :)

Erik

Webbsida

Jag är lite småkranky för tillfället, så du får förlåta min aggresiva diskussionsstil. Men i vilket fall som, här har du en briljant tråd om måltidsfrekvens om du har råkat missa den: http://www.halso.info/forum/t-29923.html . Kortfattat finns det inget fel med ett fåtal måltider, det viktigaste är i princip ett litet mål mat innan träning så man har lite energi och resten så tätt inpå efteråt som det bara är möjligt.

Registrerad: 2007-03-03

ErikSvensson skrev:

Lajne skrev:

Honn skrev:

Fast ett/två mål om dagen är inte optimalt om du ska upp i vikt på ett vettigt sätt.

Erik

Skitsnack. Bara så att du vet, två mål fungerar.

OnT: Byt ut solrosoljan mot något vettigare.

Moderator
Webbsida

I Svea I skrev:

ErikSvensson skrev:

Lajne skrev:

Erik

Skitsnack. Bara så att du vet, två mål fungerar.

OnT: Byt ut solrosoljan mot något vettigare.

Ja, jag sa efteråt att jag skulle sagt "tror". Min träning går bättre om man äter regelbundet än en-två måltider, framförallt före- och efter-målen vid träningen. Det var inget som nämndes som mål, utan bara frukost och ett lagat mål mat, det är det jag hakade upp mig på.

Erik

Edit. snackar f.ö av egen erfarenhet, så jag har inga vetenskapliga bevis.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB