Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 5  

Kxaegyu's Deffdagbok v.1.1

Registrerad: 2007-10-08

Tjo!

Det har blivit så att den förra deffen har blivit avblåst, blev för svårt , men nu kom jag igång igen och det är andra dagen idag som jag inte har ätit något av världens sötsaker.
WoohoO!

Kan uppdatera med att jag har gått upp i vikt :(.
Väger nu ca 92-93 skulle jag uppskatta.
Fortfarande ~183cm, (växer ju inte något :´( )
Fast nu är jag 18 år! (snart dags för körkort, om ngn månad ;P, man har lärt sig detta med långsiktiga mål i samband med träningen)

OK mitt  Main mål: Gå ner i vikt!, gå ner i så mkt fettvikt som möjligt och med så liten muskelförlust som möjligt (denna blir svår)
Eftersom jag har en del skador så är det week-offs för att förhoppningsvis rehabilitera, 2 veckor närmare bestämt, imorogn tror jag det är början av den andra veckan. Så 1 vecka kvar, kör förövrigt bara ben under denna period 2 ggr i veckan, kommer dessutom att göra om upplägget på passen så att det kommer in 2 benpass även i framtiden.

OK mitt Secondary mål: Jag satsar även på att öka min spänst därav av 2 benpass i veckan, som en forntida basketspelare har jag kvar viljan att vara bäst på planen, (så tjock är jag inte (iaf inte med tröjan på (eller jo det är jag nog... :()))

Mitt lite mer specifierat mål är att gå ner minst (OBS! MINST) 15kg, men upp till 20 :O:O, tills sommaren räknar 6månader, jag tänkte äsch det blir väl inte så svårt 2.5kg per månad, men sedan kom jag fram till att det är ca 0.6kg per vecka, och då blev jag lite skakig i bena! Jag räknar att jag har iaf gott 20kg uderhudsfett! Det är inte kul.

Mått:
Över naveln: ~104cm     -  jag åt nyss, det var i avslappnat tillstånd då magen hängde ut

Över bröstv*rt*rna (ps jag e kille): ~107cm

Vänstra bicep (ickespänt): ~34cm
Högra bicep (ickespänt): ~34.5cm

Höger lår (ickespänt): ~61cm
Vänster lår (ickespänt): ~60cm

Höger vad (ickespänt): ~41cm
Vänster vad (ickespänt): ~41cm

Likheten med det förra försöket, och därmed svårigheten med deffen är att jag inte har tillgång till att väga maten och räkna kalorier, utan jag kommer att anta och hoppas att jag ligger på underskott :). Jag kommer nog äta lika mkt vanlig mat som förr (näää förmodligen mindre), jag kommer även att lägga till Cardio efter passen, så mkt jag orkar, hoppas väl att orka jogga 10min iaf och sen cykla en 20min så är jag nöjd!

Länk till Deffdagboken v.1.0
http://www.halso.info/forum/t-30731.html

Kan tillägga om så inte redan gjort, att jag kommer att skriva hur dagen har gått osv, även hur jag har tränat.

Hoppas att någon läser detta nu så att jag inte skriver för mig själv :´(

Senast redigerat av kxaegyu (2008-01-24 17:11)

Dag 1
Detta var dagen då jag verkligen kom igång, detta var dagen som var igår!
Att äta mindre och inga sötsaker kan bara betyda problem....

Promenad till skolan och tillbaka, uppskattat till ca 4km tar som minst då man skyndar 30-35min och som mest på vägen hem, då det dessutom är uppförsbacke nästan hela vägen 1h! Och givetvis är man hungrig efter en tuff dags lärande! Kom hem, kommer inte ihåg vad jag åt, men för mkt blev det inte! En banan efter middag va det också, efter en timme eller så blev det äpple, mer än så blev det inte!

Detta är så som jag uppskattar Maten

Frukost: Bröd med inbakad ost, + smör +ost +köttpålägg och ett glas mjölk blev det nog          Uppskattas till ca 500kcal

Lunch: År inget i skolan då jag började sent och orkade inte äta ngt efter frukosten, men blev 1-2glas mellanmjölk  Uppskattas till ca 90-150kcal

Middag: Någonslags potatisgryta med kyckling, + bröd         Uppskattas upp till 1500kcal (åt ganska mycket, och i grytan va det olja, och jag gillar att doppa bröd i den "oljan"/såsen")

Sen blev det banan o äpple, kan väl ha varit ~ 100-130kcal?

La mig hungrig sedan på kvällen.

Uppskattat till: ~2300kcal......  Låter det någorlunda vettigt

Dag 2

Dett var dagen som är idag!

Som sagt skola, promenad hit o promenad dit!

Vaknade 6.15, hade svårt att somna om, var lite hungrig skulle jag tro, men jag var helt slut i kroppen, (pga ett benpass i måndags+basket efteråt), idag märker jag lite mentala skillnader, svag huvudvärk hela dagen känns det som, känner mig vaken i huvudet, men jag är trött. Och dåligt minne, kommer tex inte ihåg vad jag åt igår (jag frågade min bror), Upp till uppskattningen nu!

Frukost: Samma som igår fast mindre, uppskattas upp till ~ 400kcal

Lunch: 2 glas mjölk, och ris (maten var slut, bättre något än inget), upp till 200kcal.

Middag: Potatismos och "Cevapcici", en balkansk maträtt, ungeför som avlånga köttbullar/köttbullskorvar :P. Uppskattat till 700-800kcal

Kvällsmåltid: ca 110g Keso och Xg kycklingpastej, med bröd såklart, uppskattas till ~100kcal + ?? = ~ 400-500kcal=?????? vad tror ni gott folk låter det möjligt?

Banan och äpple.: Uppskattat till 150kcal

+ en liten ask lekerol :D, fråga inte varför.. Uppskattat till 14kcal.
(det är gott)

Dagsuppskattningen ligger på ungefär:  2100kcal

Kommentar: Jag har ingen som helst aning, bör kanske väga maten iaf. Men på badrumsvågen går det nog inte... Och mor o far skulle tycka att man e helt galen om man gör det... då kommer jag till ett dilemma, vad ska jag göra?

Senast redigerat av kxaegyu (2008-01-23 21:09)

Dag 3

Ganska vanlig deffdag tycker jag......

Frukost: Smörgås med ost o köttpålägg o ett glasmölk om jag inte minns fel?    ~ 250kcal

Lunch: Tacos iskolan :D = Köttfärssås + Rivad ost+ ris + sånna där kex. och ett glas lättmjölk          ~ 1300kcal?

Middag: En typisk balkans rätt som heter "sarma", ungeför ris med kött som är inlindat i kålhuvudblad, och sedan tillagas, med olika tillsatser. med bröd ~700kcal

Före träning: Protein ~120kcal

Efter träning: Gainer ~550kcal

sen tog jag en näva bestående av solrosfrön och pumpafrön, kan väl inte vara så mkt kcal i det?     ~100kcal?

= ~3000Kcal?

Kommentar:
- Jag tror att jag överdriver lite med siffrorna, jag är faktiskt rädd för att äta för lite än för mycket då jag inte vill förlora för mycket muskelmassa o bli sån där smalfet person :`(

+ Dagen var bra idag, promenad till och från skolan, lite svag huvudvärk känns det som... konstig känsla, tror det beror pga sockerabstinens om det nu heter så..

Träning

Ben

Uppvärmning, 3min på löpbandet, ca 0.5km

Squats: KV 10
           20kg (stång) 15,10
           30kg 10
           40kg 5
           50kg 6,6,6

Knäna är lite risiga känns det som, och så är jag väldigt orörlig i benen. Har även börjat strecha på kvällen, hela kroppen, känns bra, men kan bli bättre.

Hamstingcurls:  30kg 10
                     52kg 10,10,10

Tog mer i högre än vänstra, har alltid problem med dessa maskiner... :(, vet inte varför ^^

Stående Vadpress: 15lbs 10
                          15lbs + 20kg 10
                          15lbs + 50kg 10
                          15lbs + 70kg 10,10,10

Känner inte så mycket, bör nog sänka vikterna, eller så beror det på att jag har lite för stora skor.

Passade på att testa lite utfall, utan vikter, gick sådär, bör finslipa lite på tekniken, samma med squatsen, så att jag inte skadar mig.

Drack gainer och sen fick det bli Cardio på löpbandet i 5min, stod 46kcal på skärmen, stämmer förmodligen inte, men det kanske e närmare mot 50 tror jag ;)

Kan även tillägga att jag förr, fullt utrustad före träningen vägde 95.55kg, idag stog det 94.65kg, det mesta är nog tarminnehåll då pluggen släppt under deffen :O

Dag 4

Vanlig dag, inget ovanligt, orkar inte uppskatta kcal längre så jag skiter i det helt enkelt, det gör ingen nytta, och tar massa tid.

Kan bara skriva vad jag har ötit, i framtiden jag kanske går över till bilder.

Frukost: som vanligt, smörgås, mjölk till

Lunch: Pizza  mmmm... 2bitar tror jag det va, låter bra säger jag

Middag: 3 stekta ägg mmmm... gott, förr brukade det vara 4, så 75%

Proteindrink före basketen idag, och en halv gainer efteråt. låter bra säger jag igen-.

Sen blir det inge mer tror jag

Längtar fortfarande tills jag kan återuppta träningen och köra på stenhårt!
Körde lite intervall på basketen, går segt.

Dag 5

Renodlad Vilodag = Inte bra

Har suttit hemma hela dagen, ingen promenad, ingeting. Ätit måttligt vilket kan ses som ännu en vinst. Blivit 3 dadlar dock, hoppas jag klarar mig.
Börjar bli hungrig, ngn som har tips på ngt bra?

Själv har jag "uppfunnit" en egen deffmaträtt och det är vanligfilmjölk och sen istället för cornflakes eller dess likar, så skär jag ner en banan, Mmmm... gott
Någon som har någon synpunkt om denna maträtt är npgot bra att ha under en deff.

Vanligtvis har jag väl ca 4dl filmjölk, och jag vet itne hur mycket det väger men om vi säger 100g=1dl (vilket det förmodligen inte är, men omöjligt är det inte)
(60kcal/100g)*400g=240kcal, och en banan om vi säger för enkelhetens skull, 100gr, (46kcal/100g)*100=46kcal,
Och tillsammans blir det:
Energi1 + Energi2 = EnergiTotal -->
240 + 46 = 286kcal

Fullt så bra låter det inte!

Bättre att skippa att käka då, någon som har några råd!?!?

Dag 6

Väldigt mkt sitt idag också, kämpar med maten... som vanligt.
Får hoppas att det här matberoendet släpper snart.
Dagen var helt OK. Förutom på kvällen då ja kolla på film och det blev massa popcorn o sen några nävar jordnötter = inte bra!

Pallar inte skriva vad jag äter förövrigt

Blev ett benpass också

Körde lite squats men eftersom mitt ben "poppar" (där benet börjar och överkroppen slutar, alltså rumpan fast framifrån) så ville jag inte köra med vikt, jag tror att det kan vara så att mina ben är för stela, försöker strecha!

Lite vadpress, gick hyfsat. har lite problem med det vet inte varför, mina fotleder är sega som bara den också.helt ofattbart!  Jag kan tro att det är pga min övervikt och sen att jag har sprungit massor och så, någon som delar åsikt?

Körde aktiv vila på skulderbladen, dvs latsdrag, 4 set ggr 10 på 22kg i en kabelmaskin.

Blev lite hamstringcurls också, inget nämnvärt.

Men däremot blev det 10min på cross trainer!!^^
brände uppemot 100kcal! Det kan man kalla för tuffa tag!

Senast redigerat av kxaegyu (2008-01-28 21:42)

Dag 7

Väldigt bra dag idag tycker jag, eller sådär, vet inte om jag har ätit lite för mycket idag, frukosten kan nästan försummas, bara en liten smörås med ost och 2 glas mjölk, gillar inte att äta på morgonen, men visst kan jag det! Sluta skolan före lunch , och så orkade jag inte äta i skolan, så kom hem o stekte ägg med Turkisk Sucuk, som det heter, ganska fet korv av något slag gissar jag, 3 ägg, sen som middag fick det bli cevapcici, 1 port, osv, som jag babblar på... slutsnackat om mat nu!

Någon som vet hur länge man kan köra aktiv vila?

Och så har jag ett annat problem som jag har märkt när jag är längst ner på bänkpress, dvs stången på bröstet, så känner jag av som om det sticker i högra axeln? Kan det vara cuffarna? kanske behöver strecha? INGEN som har någon synpunkt?

Kan tillägga att imorgon blir det 1 vecka! En HEL vecka av ingen choklad, godis eller dess likar, bara en gång popcorn och jordnötter, får bli mätning o vägning imorogn bitti förmodar jag!

Dag 8 - Vecka 2

hmm... Kommer inte ihåg något ang. gårdagen

det gick nog bra, ätit för mycket vanlig mat = icke bra, måste skärpa mig

dessutom blev det en Magnum Bomboniera eller vad den heter, riktigt god, 52gr på 6bitar, som var ungeför 383kcal/100*52 som ger oss 199,16 ~ 200kcal, det va ju inte bra, måste skärpa mig, börjar tappa hoppet lite, eftersom det tar så lång tid, tänker: hur kommer jag någonsin bli smal, jag äter förmodligen för lite, även om jag före deffen aldrig! var hungrig, och nu är jag det varje morgon... ligger inte i tillräckligt låg "kcal in". men under veckan har jag gått ner ca 1kg tror jag,(dålig våg hemma, vissar 95 när jag står på tårna och som minst 92) det mesta är väl tarmvikt.

har inte tränat förövrigt sen i söndags

Dag 9

Inga sötsaker idag = bra

För mycket mat = inte bra

Har märkt att det blivit för mycket mat de senaste dagarna, beror säkert på att jag inte har tränat, känner mig lat, och trött. Imorgon kan jag äntligen ta tag i styrketräningen igen.

kör en sammanfattning vad jag tycker om vilan om något blivit bättre i nästa post, som kommer strax.

Vila 2 veckor sammanfattning:

Ingen skillnad

Slutsats: Skadorna beror inte på överträning som jag själv trodde. Ska köra massa träning på utåtrotatorerna som Steve berättade lite om, och som sagt pekar pennorna nästan helt innåt.

http://www.halso.info/forum/p-343237.html#p343237

En anledning till varför det kan vara så är att efter jag slutade träna basket inte gjorde något, sen efter ett tag började jag göra armhävningar varje morgon, och det är den övningen jag har gjort mest, och sen vikterna hemma har jag bara kört axelpress, sidolyft och sidolyft, varav många är med i Steves lista över övningar som är innåtrotatordomminanta.

Över er som undrar hur axlar kan se ut om man har händer som pekar så innåt så kan jag lägga upp bild när jag är avslappnad och när jag vänder på händerna så att säga, dvs så som det ska se ut.

Senast redigerat av kxaegyu (2008-01-30 21:02)

Dag 10

Matmässigt är jag nöjd idag, kanske lite för mycket blev det, men vad vet jag ^v^
Idag började träningen och det kändes BRA!

Biceps och bröst + underarmar

Bicepscurls
12.5kg x 10
12.5kg x 10
12.5kg x 10 - Lite pump

Rotatorcuffs - stående med hantlar

5kg x 10
5kg x 10 - Pump!
4kg x 10

Bänkpress - smith, teknikträning

37kg x 12
37kg x 12
37kg x 15

Rakstångscurl
20kg x 10
25kg x 10
25kg x 10 - med momentum på sista
25kg x 10 - lite mer momentum på dom kanske 4 sista

Lutande hantelpress

Vågar inte ge mig på denna övningen då jag är rädd att skada mig :'(

17.5kg x 10
15kg x 10
15kg x 10

Koncentrations curls
10kg x 10 - Känner inget
10kg x 5 - Känner inget

Specialcurls, med mycket momentum om det behövs - stående

En väldigt kul övning tycker jag
Den går ut på att man står upp och kör varannan hand, när man inte orkar köra strikt så använder man momentum, och på sista blir det nästan så att man slänger upp vikterna ;D lite vila mellan setten

10kg x 15
8kg x 13
5kg x 13

Övningen ger bra pump tycker jag!

Flies i Cabel-ngt
2plattor x 10
2plattor x 10
2plattor x 10

Denna övningen ger bra kontakt, riktigt skön!

Körde lite omvända curls i Cabel-crossen (heter det så), 2 plattor, men så ågrade jag mig o sa, bicepsen har fått tillräckligt mycket smisk för idag!

Jag Supersettar underarmscurlsen och omvänd uac
Underarmscurls
10kg x 10
10kg x 10 (?) - kommer inte ihåg hur många det var, var nog mindre än 10
10kg x 5 (?) - samma som ovan

Omvänd underarmscurls
5kg x 10
5kg x 8 ?
5kg x 5

cyklade i ca 5min och sen Crosstrainer eller vad det heter i 10min! Det kallar jag kondition! Men å andra sidan inte...

Dag 11 - Fredags

Vanlig dag, blev ingen träning, spelade basket på kvällen i en och en halv timme, gav järnet hela tiden, blev varken protein eller gainer i samband med träningen, jag vill ju gå ner i vikt och det känns som om det enda gainer gör är att göra att jag inte går ner i vikt... Det känns som om jag inte ens tränar på gymmet, när jag ser vissa andra, blir dom helt röda och flåsiga och svettiga när dom tränar, jag blir inte flåsig inte särskillt svettig, bara av mark och böj... Efteråt känner jag mig inte särskillt utmattad. Ganska extrem träningsvärk i bicepsen, mest i vänster.

Dag 12 - Lördag

Vilodag, orkade inte gå till gymmet, var slut efter basketen, , mat mässigt var det en bra dag, det är lång väg kvar att gå.... Kan räkna med upp till 200 dagar tror jag...
Sänker totalt deff-moralen för mig........ Så lnte vill jag inte hålla på:(, och enligt teorin kommer jag knappast bli starkare under den perioden, så 12.5kg hantlarna blir kvar på hyllan i 6 månader tilll ????? och 50kg bänkpress också:(. Orkar inte träna längre känns det som, och absolut inte träna ben nu när jag under 2 veckor bara tränade ben. inte så ofta dock, men det ända var det iaf. kan tillägga att jag nu kommer äta betydligt mindre än förr, jag har ju trotsallt massa fett, om vi säger 20kg, och varje kg avger MINST 70kcal/dag dvs så kan jag hålla på ett underskott på MINST 1400kcal per dag, i denna stunden, dvs 1.4kg vecka eller ca 5.6kg månad första månaden iaf, det vore tider det om det funkade så, men skolan kommer i klämm under deffen och träningen in general så att säga. Fort farande mycket träningsvärk i biceps, mest i vänster

Dag 13 - Idag?

Ganska stillasittande dag idag, det positiva är att jag före deffen brukade äta 4 ägg, när deffen började var det 3, och i morse tog jag steget och det blev 2!
Fortfarande lite träningsvärk i vänstra biceps idag..................

Körde lite rygg idag förövrigt

Uppvärmning 5min 0.5km på löpband (jag gick=))

Lite rotator cuffs på Cabelcross

Marklyft:
30kg x 10?
50kg x 10?
70kg x 8,8,8

Stångrodd:
20kg x 10?
40kg x 10,10,10 - Jag vet inte om jag gör rätt här, känner inget särskillt, jag tänker på at dra samman skuldrorna

Latsdrag (aktiv vila):
20kg 10,10,10

Kabelrodd (aktiv vila?):
30kg x 10,10,10

Sen lekte jag o brorshan lite på marklyften, Nu ÅGRAR jag mig djupt då jag är rädd att jag sträckt mig eller skadat mig!! :'(, jag är rädd....

80kg x 1
90kg x 1
100kg x 2? - Här gick det inte bra och jag visste att jag inte skulle klara det för att jag inte e alltför vig runt benen

har det inspelat och jag kröker lite ryggen på 100kg eftersom då gick jag ända ner till marken med stången, vilket jag itne är särskillt bra på :(

Dag 14

Dagen overall var bra, för mycket mat och just nu tappar jag motivationen för att hålla maten nere!!!!!!!!!!!!!
In det finns någon där ute som kan säga några uppmuntrade ord så gör det! Om ni inte kommer på något så kopiera detta och skicka: "Bra kämpat ser att du är stark, jag tror att du kommer att öka under deffen nu! Kämpa på!"

har köpt lite energy drinks på lidl idag, <12kcal per burk, verkar bra och lite Cola light <0.5 kcal per flaska (0.5l)

Spelat basket idag, kämpat mig genom hela "träningen".
Föräldrarna har sagt att jag har gått ner lite vilket är positivt, och jag har märkt det också i ansiktet.

Från: Jönköping
Webbsida

Bra kämpat ser att du är stark, jag tror att du kommer att öka (i vikt? lol) under deffen nu! Kämpa på!

Senast redigerat av Vedad (2008-02-04 22:33)

mjoo du vedad, det kanske jag gör, men det får vi hoppas att inte händer för både min och din säkerhet :)

Registrerad: 2006-05-16

Kör också en deffdagbok här och började min deff 10 dagar efter dig. Visst är det tungt att deffa men tänkt dig positiva målbilder med hur bra du kommer se ut när du är klar. Ser att du också, som mig och många andra siktar på att vara smalare till sommaren, tänk dig hur du glider runt på stranden och njuter av din nya fina kropp.

Själv tar jag bilder för att dokumentera min viktnedgång och det ger motivation när man ser skillnaden på bilderna som man inte märker när man kollar sig i spegeln varje dag.

Lycka till!

darwin skrev:

Kör också en deffdagbok här och började min deff 10 dagar efter dig. Visst är det tungt att deffa men tänkt dig positiva målbilder med hur bra du kommer se ut när du är klar. Ser att du också, som mig och många andra siktar på att vara smalare till sommaren, tänk dig hur du glider runt på stranden och njuter av din nya fina kropp.

Själv tar jag bilder för att dokumentera min viktnedgång och det ger motivation när man ser skillnaden på bilderna som man inte märker när man kollar sig i spegeln varje dag.

Lycka till!

gött. så tänker jag lite också, vilken respekt alltså! lol, jag tar bilder med jämna mellanrum. och mäter, får se, jag tror att jag kommer ta mått imorgon faktiskt och se om det finns några skillnader

Tillägg Dag 14

Känner mig sjuk lite, hostade lite under dagen, alltså att det kittlar i halsen, var inget slem eller något, just nu känns det konstigt i bröstet, inte ovanligt konstigt, utan bara vanligt konstigt, känns lite kallt typ... får hoppas att detgår över snart, tror att jag fortsätter att träna? blir inte direkt flåsig av gymmet.

Från: Haninge
Registrerad: 2008-01-08

bra jobbat! Vet att det är drygt att deffa men man blir jävligt nöjd när man ser resultaten av det... bara kämpa på!  och sen känner du dig sjuk så e det bara värdelöst att träna.. allt arbete är inte förstört bara för att man vilar i några dagar. följer med spänning fortsättningen på detta

tackar! Sjuk skulle jag inte säga att jag är, är ju inte krasslig eller något, var bara lite igår som jag fick hosta, kanske pga kylan eftersom jag går till och från skolan. Får hoppas att lite resultat kommer snart :). Tack för följandet ;)

har inte orkat uppdatera.... Tränade idag, annars har jsg inte tränat sen sist

Sidor: 1 2 3 … 5  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB