Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 7 8 9 10 11  

Deff- Hur? [uppdaterad 9/2 -07]

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

24h är väl en aning häftigt, och även inom IF så som lanserat av Grandmaster (Martin Berkhan) brukar man ju se till att få i sig mat före och efter fysisk aktivitet. Just när vi talar om att gå på morgonen är ju alla glykogenlager ganska vällagrade om man inte åt som ett svältoffer på kvällen, och till det kommer att den typen av aktivitet är tillräckligt slö för att kunna ta all sin energi från fettoxidation (oxidering?:S), så oddsen för att kroppen verkligen skulle börja bryta ner muskler är inte direkt överväldigande.

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Lajne skrev:

brukar man ju se till att få i sig mat före och efter fysisk aktivitet.

Ja men ändå inte mkt.

Mig själv som ex: Säg jag tränade vid 18.00 tiden, tog esapro + maltodextrin då, sen efter gymmet hem och käka massor under en 2h period. Så minst 20h fasta iaf mellan träningspassen. :)

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Men fortfarande är det bara periodisk fasta, inte permanent.
Det finns ju en gräns för hur länge man kan fasta under optimala förhållanden. Därefter blir det bara extremt och pessimalt.
Så måltidsfrekvens kan ju inte vara helt oviktigt.

Webbsida

HSB: Ändå en ganska stor skillnad på nära 0 färska aminosyror och ett stabilt, ganska lågt blodsocker mot en brutal aminosyretopp orsakad av esapro + en brutal blodsockertopp orsakad av malto:P Men det har ju lite och göra med hur mycket man åt för 20 timmar sen också, åtminstone i teorin.

Herr Oberst: Den egentliga "dogmen" eller vad man ska säga brukar gå "Näringsfrekvens sett över ett dygn är irrelevant". Man kan mycket riktigt inte fasta i 7 dygn och sen vräka i sig ~30000kcal och tro att det ska vara optimalt:P

Lajne skrev:

HSB: Ändå en ganska stor skillnad på nära 0 färska aminosyror och ett stabilt, ganska lågt blodsocker mot en brutal aminosyretopp orsakad av esapro + en brutal blodsockertopp orsakad av malto:P Men det har ju lite och göra med hur mycket man åt för 20 timmar sen också, åtminstone i teorin.

Jo, ja mena mest på att man kan fasta 20h och ändå ha massivs med AA i omlopp för just att man tar esa pro direkt innan passet etc. :)

Registrerad: 2007-06-26

Lajne skrev:

Vad bygger då mest av att ibland få i sig för lite mat och ibland få i sig för mycket (för man kan omöjligen alltid få i sig exakt tillräckligt) eller hela tiden få i sig lite för mycket?

Åh jo. Om vi gjort en case study av mig under helgen så hade det visat sig klart och tydligt att ett konstant flöde av havreflarn kombinerat med passivitet (datorspelande) räcker långt för att ligga på kaloriöverskott. Se bara hur slät jag blev. Det är under vilan man växer :)

Senast redigerat av Alltidxx (2008-01-29 15:59)

Webbsida

Hädanefter köper du hem en skivstång så att du efter varje timmes datorspelande kan gå ut och göra 10 repetitioner frivändningar och 10 repetitioner ryck. Vila är för dagens coca-cola-generation av internetbyggare som aldrig ens har slagits mot en riktig björn!

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Lajne, vad är du... 20? Eller 21? :)

Men jag förstår dig, jag gillar heller inte dagens ungdom!

Webbsida

21 om ~2 månader. Det kändes som ett kul sätt att skämta på då Alltidxx med tanke på hans 18 år av gymträning borde vara ganska gammal:P

Från: Göteborg
Registrerad: 2007-10-12

Hur kommer det sig att du kan så mkt om detta vid den åldern, Lajne? Har sett dig som nån som pluggat o har 260högskolepoäng!

Webbsida

Det är bara ett hobbyintresse. Och det är väl egentligen inte så att jag kan speciellt mycket utan snarare så att jag kan det som folk frågar om, eftersom det mesta dyker upp ganska ofta:P

Registrerad: 2007-03-03

Ni borde skriva när den är uppdaterad också (typ: "Deff - Hur? [UPPDATERAD 10/2-07]" eller liknande. Ifall den uppdateras igen.

Registrerad: 2008-02-13

Tjenare!

Min första post här so don't hate.

Jag tänkte på detta som det skrevs om att räkna ut sitt basala energibehov.

Mitt ligger på 2225 (efter att ha räknat ut med hjälp av formeln) och skulle senare försöka tänka ut vilken energi nivå jag ligger i.

Då slog det mig.

Skulle det inte vara lättare att multiplicera 2225 (BEE) med 1,2 = (2670kcal) och ha det som mål för att äta varje dag?

Senare blir ju ALL träning jag gör (styrke till motion) minus i kaloribehovet?

Dvs, säg att jag joggar som uppvärmning i 10 minuter

98kg x 10km/h x 20 minuter = 337kcal (källa: http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php)

Då ligger jag på 337kcal för lite per dag (plus styrketräning - går tyvärr inte att räkna ut kaloriförbränning av det)

så kommer jag kunna lägga mig på 500 - 600kcal för lite varje dag och så sänker jag kalori intaget under mina vilodagar.

Rent logiskt och matematiskt vet jag att det skulle fungera utmärkt, men min fråga är:

Finns det faktorer som jag missar här?

Mvh
- Xtreeme

Från: Visby
Registrerad: 2003-12-28

Jag ska gå ner i vikt nu, men har ingen aning om vilket kcal-intag jag ska lägga mig på.
Skulle därmed vilja ha tips av er som kan svara på det.

Jag är 167 cm lång och väger 84 kg för tillfället.

Jag tycker själv jag har en låg ämnesomsättning jämfört med andra.

Jag går morgonpromenad 7 dagar i veckan, varierar ibland med inlinesåkning.
På det styrketränar jag även 4 gånger i veckan.

Mitt BMR ligger enligt uträkning på 1900 kcal.

Tacksam för svar!

Säg att du gör av med runt 2800kcal om dagen. Om ditt basala energibehov ligger på 1900 som du sa så kan du ligga på allt från 2000kcal i energiintag till 2300kcal per dag. Det beror på lite hur fort du vill gå ner, och hur mkt kroppsfett du har.

Man kan ju gå ut hårt första veckan eller 2 och ligga på 2000kcal, sen öka energiintaget i takt med att man minskar i fett%.

...

Senast redigerat av high_school_boy (2008-03-08 12:08)

Från: Visby
Registrerad: 2003-12-28

Min fettprocent ligger på 30 % för tillfället.
2000 kcal... Har jag ätit för lite då?

Jag tycker aldrig något händer på min våg, så jag satsade på 1500 - 1700 kcal... Dock hände inget.

När jag har 15% bf i början av mina dieter då ligger ja på under mitt basala energibehov. Det ligger på 2050 och under diet ligger jag på 2000kcal, och då rasar ja i vikt. Sen efter 2 veckor eller så brukar ja höja energi intaget med 200kcal som komp. för att ja har minskat en del i kroppsfett då.

Om du har 30% BF kan du garanterat ligga på 2000kcal utan några som helst bekymmer. Du har 25kg kroppsfett, varje kg kroppsfett kan släppa ifrån sig minst 70kcal/24h. Så en 2000kcal intaget kan du ligga på läääänge innan du behöver ändra det.

Sätt ihop ett kostschema och följ det 100%. Då går det inte misslyckas.

Registrerad: 2008-03-09

Skulle vilja deffa mig lite mot sommaren...

Då det här med deff är HELT nytt för mig så skulle jag vilja ha lite mer tips och råd hur jag ska gå tillväga med kosten,träningen och eventuella kosttillskott?

Vad ska jag äta och vad ska jag absolut INTE äta?

Går hos en kiropraktor nu 1-2 ggr i mån sen 2år tillbaka, han säger att jag ser riktigt bitig ut och att jag har en otroligt bra muskulatur eftersom jag tidigare har tävlat i styrkelyft...
Han säger att om jag skulle kanske lägga om kosten börja träna lite mer åt byggnings hållet så skulle jag få fram muskulaturen på ett helt annat vis och se ÄNNU bitigare ut...

Har en rätt skaplig bröstmuskulatur samt rygg och skapligt grova armar tack vare allt bänkpressande under åren... men känner mig lite småbulkig på nå vis nu... :( så den "bitiga" deffade muskulaturen finns väl där under nånstans.

Tack på förhand.

Senast redigerat av Pulzen (2008-03-25 00:40)

Pulzen skrev:

Skulle vilja deffa mig lite mot sommaren...

Då det här med deff är HELT nytt för mig så skulle jag vilja ha lite mer tips och råd hur jag ska gå tillväga med kosten,träningen och eventuella kosttillskott?

Vad ska jag äta och vad ska jag absolut INTE äta?

Går hos en kiropraktor nu 1-2 ggr i mån sen 2år tillbaka, han säger att jag ser riktigt bitig ut och att jag har en otroligt bra muskulatur eftersom jag tidigare har tävlat i styrkelyft...
Han säger att om jag skulle kanske lägga om kosten börja träna lite mer åt byggnings hållet så skulle jag få fram muskulaturen på ett helt annat vis och se ÄNNU bitigare ut...

Har en rätt skaplig bröstmuskulatur samt rygg och skapligt grova armar tack vare allt bänkpressande under åren... men känner mig lite småbulkig på nå vis nu... :( så den "bitiga" deffade muskulaturen finns väl där under nånstans.

Tack på förhand.

Samma sak gäller här precis som om du skulle bygga. Tyng styrketräning ett par ggr i veckan, basövningar ska utgöra basen i upplägget. Kost: precis som om du skulle bygga fast ät mindre helt enkelt.

Webbsida

OK, jag motionerar för att den här tråden döps om till något som inte innehåller deff i titeln utan snarare (guide till) "viktnedgång" eller "fettförlust" eller liknande. Känns som om väldigt många missar tråden just därför, oavsett om det är för att de inte vet vad en deff är eller för att de får någon inre bild av en superrippad BB och tänker att så vill jag inte bli.

Registrerad: 2008-01-28

Energiunderskott med cirka 500 kcal per dag för att tappa 0,5kg per vecka. Är fullkomligt medveten om formeln energi in - förbrukad energi = viktuppgång eller viktnergång.

Funderade över en sak angående viktnergång och fettförbränning. Har egentligen bara en egen deff att utgå ifrån. Men då var det så att jag tappade i fett runt de stora muskelgrupperna först, såsom lår och bröst. Medan det tog betydligt längre tid innan det syntes något på exempelvis magen.

Är detta något generellt att kroppen tar mest fett från visa delar av kroppen först och från andra delar senare i deff-processen?

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Magen brukar den ta bort ifrån sist om jag har förstått det rätt? =P

Webbsida

Olika människor lagrar helt enkelt fett olika. För män försvinner i allmänhet magen, och då främst dess nedre regioner, absolut sist.

Registrerad: 2006-01-10

Sluta säga sånt Lajne, man blir ju bara deprimerad! :)

Själv så har jag börjat räkna massa nu visst det tar lite tid men när man får det på papper så ser man så fel man äter. Jag tex äter på tok för mycket kolhydrater och har ett stort underskott av proteiner. Så skippar mackor och börjar på knäckebröd med ägg och makrill på. Får se helt enkelt om det ger resultat =)
Mvh // Rasmus

Sidor: 1 … 7 8 9 10 11  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB