Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
Mina föräldrar gnäller hela tiden om ja att ja käkar så mycket. Och de gör jag. Blir väl 2-3 rejäla mål om dagen sen mellanmål o sånt. Jag blir hungrig efter typ 2-2,5 timmar då jag ätit. Kanske 3 timmar om ja äter riktigt mycket. Men på morronen är det värst. Om jag äter en ordentlig frukost, typ 3-4 grova mackor (har lite svårt att äta mycket på morgonen) och nån grönsak/frukt så kan ja vara hungrig när ja kommer till skolan 1,5-2 timmar senare...
Jag måste typ käka 30 min - 1 timma innan träning för att orka bra också, o de ska man ju egentligen inte göra väl? är väl 1,5 timme minst som gäller egentligen?
Det har väl ökat ju mer ja tränat, men kan de vara nåt annat som påverkar? Är detta "normalt" eller "onormalt?" Jag är 21 år för övrigt om det har nån betydelse :P
Går du upp mycket i vikt? Om inte, nej, då äter du inte för mycket.
Du kanske har en lindrigare magkattar/sur mage? Det skapar ett sug i magen, som dämpas av mat men sen snabbt uppstår igen.
Men håller du normal vikt, alltså inte fläskar iväg så känner du väl hunger för att du behlöver mer mat helt enkelt :-)
hmm.. ja kanske det.. Hur får jag reda på om ja har magkattar/sur mage då?
Jag är 190 o väger 89 kg. har typ gått upp 1 kg / månad iaf senaste halvåret. Både lite fett och muskler.
3-4 mackor / frukost skulle få mig att bli hungrig också, och då väger jag tio kilo mindre än dig. Jag tycker inte det är en särskillt "ordentlig" frukost. Du måste nog ange hur en typisk dag ser ut, i matväg, för att man ska kunna säga om det verkar "normalt"/
Jag dricker en islatte som frukost.
Nej som sagt, har svårt att äta på morgonen.. en vanlig dag.. hmm svårt för det är väldigt olika, för ja pluggar o vissa dagar är ja ledig o andra dagar börjar ja tidigt. Då jag börjar tidigt så käkar ja frukost vid 7, sen e de lunch vid 12.15. Men brukar nån en macka eller nåt vi 10 tiden. Sen blir det middag vid 16-17 och sen oftast ett mål lagad mat till innan ja lägger mig, eller nåt enklare ibland. Men ja skulle kunna äta mer om ja vill :P Om ja är ledig o sover länge (till 11-12 kanske) så brukar jag hoppa frukosten o gå på lunchen ist.
Utifrån det du skrev nu så kan man inte säga att du äter för mycket, fast man kan å andra sidan inte säga någonting alls, det är helt beroende på vad din lunch t.ex består av, kebabpizza, eller sallad liksom. Det är många faktorer som spelar in på hurvida du äter för mycket, t.ex är det ett problem för dig? Det är ju inge kul om andra gnäller, kan förstå det. Visst du kan göra som KoP, ta en islatte, men han äter förmodligen rätt mycket resten av dagen. Svårt och tolka din fråga, finns det verkligen ett problem här, eller?
nej det är inte så seriöst jobbigt.. ja ba börja fundera på om de e nåt som e "fel" att ja har mask i magen eller nåt likanande :P för ja äter ju betydligt mer än alla andra ja känner
Är de lika långa, samma vikt, rör sig lika mycket, äter samma mat o.s.v som du? förmodligen inte, du har nog bara större energibehov, alt att du faktiskt äter bättre. Misstänker du att du är sjuk på något vis, så prata med vårdcentralen. Du har säkert inget att ora dig över (:
hehe oki :) Ja äter väl ganska bra ändå.. käkar sällan godis, läsk o sånt där. O försöker undvika snabbmat i största möjliga mån. Men en pizza slinker väl ner lite då o då :P hehe
Ser inte så mycket ut alls tycker jag. Men du kostar nog för mycket för päronen, därför är de på dig :-)
umm jag har liknande problem, började träna för lite mer än 4 månader sen, äter var 3dje timma för att inte gå in i katabolt tillstånd. Även om jag äter tex en portion havregröt innan jobbet blir jag hungrig 2 timmar senare...Har gått upp 18 kg på de 4 månanderna så jag ligger antagligen på kcalöverskott. Vill ju så klart äta varje gång jag blir hungirg, vill dock inte bli "fetare" än jag är nu :(
eop skrev:
umm jag har liknande problem, började träna för lite mer än 4 månader sen, äter var 3dje timma för att inte gå in i katabolt tillstånd. Även om jag äter tex en portion havregröt innan jobbet blir jag hungrig 2 timmar senare...Har gått upp 18 kg på de 4 månanderna så jag ligger antagligen på kcalöverskott. Vill ju så klart äta varje gång jag blir hungirg, vill dock inte bli "fetare" än jag är nu :(
Antagligen? Bevisligen skulle jag vilja säga. :)
Visst, du äter mycket. Men det finns en del saker som man kan göra åt det. Drick mycket vatten, det ger en mättande känsla, Istället för att vräka i sig mer mat. Ät mycket frukt till mellanmål, det är nyttigt och innehåller inte så mkt kcal.
Tänk på VAD du äter. Skippa smöret på mackan, eller den där extra skivan ost varje dag. Det finns mycket små detaljer som kan hjälpa dig.
Men ät du på, men se till att du tränar bra och har koll på hur mycket du äter med.
Hehe mm ja tänker på vad jag äter.. inget godis, läsk, pizza eller nåt sånt. Ända gången de blir onyttigt är på helgerna om de blir utgång/fest :P Jag försöker träna 3 gånger i veckan iaf.. o ja har dragit ner lite på maten nu, men de e liksom ibland som man käkar o så blir man typ hungrig på 2 timmar igen.. men de e inte lika ofta längre.
ramo_and skrev:
har typ gått upp 1 kg / månad iaf senaste halvåret.
Tycker jag låter som en schyst uppgångstakt. Om mängden mat du måste äta för att bli mätt stör dig så är det klart att du ska göra nått åt det. Men hunger lär hjälpa ditt byggande.
Senast redigerat av Delightful_imp (2008-04-25 11:35)
eop skrev:
äter var 3dje timma för att inte gå in i katabolt tillstånd.
Meningslöst men visst, trivs du med att äta ofta så är det väl OK. Men då får du äta mindre portioner. Du hamnar inte i något katabolt tillstånd om du äter mer sällan.
du har mask tror jag
Herr Oberst skrev:
eop skrev:
Meningslöst men visst, trivs du med att äta ofta så är det väl OK. Men då får du äta mindre portioner. Du hamnar inte i något katabolt tillstånd om du äter mer sällan.
enligt max ot måste man äta protein var 3dje timma för att inte gå in i katabolt tillstånd. Är det ej sant?
hur mkt måste man äta för att inte gå in i katabolt tillstånd, räcker det med en macka?
eop skrev:
Herr Oberst skrev:
eop skrev:
enligt max ot måste man äta protein var 3dje timma för att inte gå in i katabolt tillstånd. Är det ej sant?
Måltidsfrekvens sett över ett dygn saknar relevans, intagets storlek samt dess timing är vad som är viktigt.
Lajne skrev:
eop skrev:
Herr Oberst skrev:
Meningslöst men visst, trivs du med att äta ofta så är det väl OK. Men då får du äta mindre portioner. Du hamnar inte i något katabolt tillstånd om du äter mer sällan.enligt max ot måste man äta protein var 3dje timma för att inte gå in i katabolt tillstånd. Är det ej sant?
Måltidsfrekvens sett över ett dygn saknar relevans, intagets storlek samt dess timing är vad som är viktigt.
är inte säker på att jag förstår vad du menar nu, för mig är "dess timing" var 3dje timma. Och hur stort intagets storlek bör vara har jag ingen aning om, äter 2 stora middagar och 2 halva per dag, mackor ibland, gröt ibland som mellanmål.
Jag menar att tiden mellan måltider är helt betydelselöst, det var ju det jag skrev. Och timing är inte var 3e timma, det är det som är frekvens. Timing handlar i princip bara om när i förhållande till något du äter (i vårt fall alltid träningen). Hur stort intaget bör vara bestäms givetvis av dina mål.
eop skrev:
Går du up två gånger varje natt och äter tonfisk?
woplap skrev:
eop skrev:
Går du up två gånger varje natt och äter tonfisk?
förutom när jag sover, ganska uppenbart. Sover dock på förmiddagen eftersom jag jobbar natt, så svaret på din fråga är Ja.
Lajne skrev:
Jag menar att tiden mellan måltider är helt betydelselöst, det var ju det jag skrev. Och timing är inte var 3e timma, det är det som är frekvens. Timing handlar i princip bara om när i förhållande till något du äter (i vårt fall alltid träningen). Hur stort intaget bör vara bestäms givetvis av dina mål.
kan vara jag som är jättedålig på svenska men tyvärr förstår jag fortfarande inte vad du menar. "timing handlar i princip bara om när i förhållande till något du äter( i vårt fall träning)"...Vi äter väl inte träningen heller?