Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Är det en lögn?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Mnja, finns ju andra saker än ren metabolism som påverkar energiåtgången som kroppen också kan uppreglera vid överätning, typ mängden spontana rörelser osv. Inte ens svea verkar förstå allt det som händer då xD. I vilket fall blir det svårare att göra av med energi ju mindre man väger, så även om jag själv har gått ner i vikt på ~4k kcal/dag efter en superbulk så vägde jag nästan dubbelt så mycket som trådskaparen vilket är den stora anledningen till att jag tycker det verkar så otroligt^^

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Mask? Någon annan åkomma/sjukdom kanske? Kolla med läkare!

Edit: Det kan faktiskt vara så som Cali skriver också, helt enkelt att din kropp är VÄLDIGT bra på att "lägga sig själv" i homeostas.

Senast redigerat av Englund (2008-01-16 17:25)

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Lajne skrev:

jag menade att 5000kj är detsamma som 1200kcal, ungefär, vilket är ett ganska litet dagsintag:P

iof =)

Webbsida

Tobbeno skrev:

Jag har svårt att tro att ett överskott på ca 2500kcal (som det det var snack om i den här tråden)
inte skulle ge någon viktuppgång.
Visst kan det säkert vara skillnad mellan olika människor beroende på anlag.
Dvs, hur lätt eller svårt det är att lägga på sig eller gå ner i vikt. Men i slutändan ska du se att det nog går.
kanske bara krävs lite mer eller mindre över/underskott än i annat fall.

om det som cali säger, medför ökad värmeproduktion är det inget överskott längre ju, då används ju "överskottsenergin" till värmeproduktion bl a. Sen som Lajne skriver också

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Tobbeno skrev:

Jag har svårt att tro att ett överskott på ca 2500kcal (som det det var snack om i den här tråden)
Dvs, hur lätt eller svårt det är att lägga på sig eller gå ner i vikt. Men i slutändan ska du se att det nog går.

om det som cali säger, medför ökad värmeproduktion är det inget överskott längre ju, då används ju "överskottsenergin" till värmeproduktion bl a. Sen som Lajne skriver också

ok. omformulering;

En liten tjej på 46kg äter 5000kcal om dan utan att gå upp - skulle inte tro det va?
(hon skulle vara varm som en liten sol ifall all energi skulle gå till uppvärmning ju, haha)

EDIT: såvida vi inte snackar om en elittränande längskidåkerska kanske.. men i det fallet skulle det ju inte bero på det det var tal om här..

Senast redigerat av Tobbeno (2008-01-16 18:29)

Webbsida

Tobbeno skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Tobbeno skrev:

ok. omformulering;

En liten tjej på 46kg äter 5000kcal om dan utan att gå upp - skulle inte tro det va?

EDIT: såvida vi inte snackar om en elittränande längskidåkerska kanske..

Nej jag tror inte heller på det =P hon räknar helt klart fel på något sätt =)

Registrerad: 2007-05-07

Morot skrev:

Muskler bränner fett, och bidrar till kroppens ämnesomsättning (metabolism).

asså är det nån som vet ungfär hur stor skillnaden är i kaloriförbränning över ett dygn om man antingen är 23år 180cm 70kg tanigt lönnfetto eller 23år 180cm 70kg vältränad med 10 i fettprocent

har räknat fram vad jag behöver sätta i mej på nån websida(som jag inte hittar längre). men någon variabel över hur vältränad man var(alltså mängd muskelmassa) saknades när beräkningen gjordes om jag minns rätt...

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Skillnaden är inte så stor att det är något som du behöver ta med i beräkningarna på en kroppsvikt av 70kg.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB