Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Är det en lögn?

Registrerad: 2008-01-15

Hejsan, jag har alltid älskat mat och är dessutom rör jag inte på mig särskilt mycket, men är inte jättemjuk utan har en del muskler på armar och ben. Jag är 155 och väger 46 kg när jag är mätt. Jag har alltid trott att jag haft ett bra förhållande till mat pga av min vikt men döm om min förvåning när min vän laddade ner KostKoll. Ett proram som räknar ut kcal på en dag. Min mat som jag åt gick på nästan 5000 kcal! (Då räknade jag inte heller in mitt dagliga intag av kexchoklad)

Vad jag har hört ska man ju äta runt 2500 för att behålla sin vikt men är det en lögn?

Kan tillägga att frukosten jag åt var 1200 kcal.

Rice crispies m mjölk
1 Ägg
1 smörgås med smör och ost
1 apelsin

//

Från: Ö-vik
Registrerad: 2007-09-12

Definierar man "man" som "genomsnittspersonen" så är det ingen lögn.

Senast redigerat av Hessa (2008-01-15 19:59)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag vill inte vara sådan, men hur fan ända in i helvetes blåsvidda smådjävlar har det där programmet räknat? Jag finner det högst, extremt osannolikt att du verkligen sätter i dig 5000kcal/dag, speciellt om rice crispies m mjölk, ett ägg, en smörgås och en apelsin blir 1200 kcal^^
Jag kan inte säger något mer exakt än så nu, men om du orkar med besväret av att väga det du äter en dag och skriva in det här kan jag beräkna ganska exakt åt dig hur mycket det är, för ja, 5000 kcal för en liten flicka låter bara helt orimligt xD

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

fishnrice skrev:

Rice crispies m mjölk
1 Ägg
1 apelsin

//

Hur jävla stor är din skål rice crispies med mjölk? :O Det där är inte ens i närheten av 1200kcal. Du kanske snackar om 5000kj?

Registrerad: 2008-01-15

Jag är en tjej. Jag äter tre portioner rice crispies XD glömde nämna det.

Jag undrar också ifall programmet har fel. Det är ju som skrivet väldigt mcyket kcal.

Webbsida

Mjo men beroende på vems portioner kan 3 portioner vara lika med en av mina, eller 3 portioner vara lika med 9 av mina:P

Webbsida

fishnrice skrev:

Jag är en tjej. Jag äter tre portioner rice crispies XD glömde nämna det.

Jag undrar också ifall programmet har fel. Det är ju som skrivet väldigt mcyket kcal.

Säker på att det inte var kj?

Registrerad: 2007-12-06

Du säger att du har en del muskler på kroppen.

Muskler bränner fett, och bidrar till kroppens ämnesomsättning (metabolism).

Hur gammal är du?
Kanske är du ung. När man är ung så har kroppen bättre metabolism, men den brukar bli sämre med åren.

Tre portioner låter ganska mycket, tror en portion räcker för de flesta.

Vissa personer blir tjocka om de inte rör sig så mycket, medan andra klarar det utan problem.

Kexchoklad behöver man nog inte äta varje dag. :)
Aj, bara för att du nämnde kexchoklad så blev jag sugen på det. :(

Vissa blir tjock så fort de äter lite tårta, andra kan äta hur mycket tårta som helst.

Du har nog bra gener, och kan således äta utan att behöva oroa dig speciellt mycket för oönskad vikt uppgång. Kanske har du en bild?

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Du börjar bli rätt tråkig nu Morot.

Från: Kalmar/Nybro
Registrerad: 2007-01-09

Herr Oberst skrev:

Instämmer. Ragga kan du göra på Lunarstorm.

OnT: Håller med Lajne här. Fortfarande svårt att se att 3 portioner flingor kan bli så mycket, speciellt med tanke på Steves havredrink knappt innehåller ~1200 kcal, och den är rätt mättande :]
Länk till drinken: http://www.halso.info/forum/t-27035.html

Senast redigerat av grundan (2008-01-15 21:38)

Webbsida

jag tror fortfarande att hon snackar om KJ och inte om KCAL =P

Webbsida

KoP, det är möjligt, men 1200kcal är å andra sidan rätt lite:P

Webbsida

Lajne skrev:

KoP, det är möjligt, men 1200kcal är å andra sidan rätt lite:P

inte på den frukosten :P

Webbsida

jag menade att 5000kj är detsamma som 1200kcal, ungefär, vilket är ett ganska litet dagsintag:P

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Det här är ingen bildtråd! Läggs det upp en bild här låses den. Bilder postas i dagsform-tråden samt före-efterbilder.

Jag håller med Lajne. Är du tjej på 46 kg och äter 5000 kcal om dagen går du upp i vikt, och det REJÄLT! Antagligen är det felräknat eller så.

Moderator

grundan skrev:

Herr Oberst skrev:

Instämmer. Ragga kan du göra på Lunarstorm.

OnT: Håller med Lajne här. Fortfarande svårt att se att 3 portioner flingor kan bli så mycket, speciellt med tanke på Steves havredrink knappt innehåller ~1200 kcal, och den är rätt mättande :]
Länk till drinken: http://www.halso.info/forum/t-27035.html

Havregrynen kan bytas ut mot corn flakes. Mindre kostfiber = mindre mättnadsindex = mer energi :)

Registrerad: 2008-01-03

fishnrice skrev:

Hejsan, jag har alltid älskat mat och är dessutom rör jag inte på mig särskilt mycket, men är inte jättemjuk utan har en del muskler på armar och ben. Jag är 155 och väger 46 kg när jag är mätt. Jag har alltid trott att jag haft ett bra förhållande till mat pga av min vikt men döm om min förvåning när min vän laddade ner KostKoll. Ett proram som räknar ut kcal på en dag. Min mat som jag åt gick på nästan 5000 kcal! (Då räknade jag inte heller in mitt dagliga intag av kexchoklad)

Vad jag har hört ska man ju äta runt 2500 för att behålla sin vikt men är det en lögn?

Rice crispies m mjölk
1 Ägg
1 apelsin

//

tre portioner rice crispies typ 360 kcal

ett ägg typ 80 kcal

en apelsin typ 60 kcal

ostmacka typ 136 kcal

= 636 kcal

Är inte helt hundra men knappast långt ifrån.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

3 portioner rice crispies med mjölk bör kunna bli uppemot 1000 kcal om jag inte är helt ute och cyklar!
1 portion = 4 dl mjölk + 35 gram rice crispies.
3 portioner = 12 dl mjölk + 105 gram rice crispies.

I runda svängar blir detta 800 kcal, räknat på mellanmjölk. Jag reserverar för eventuella räknefel då jag bara slängde ihop lite siffror i huvudet som jag tror kan stämma ganska bra.

Registrerad: 2008-01-03

jo glömde mjölken i min uträkning ser jag nu, finns också kanske olika sorters av dessa " rice crispies"?
jag sökte lite snabbt på nätet, vägrar göra reklam för dem men fling företaget med en grön tupp, hade 119 kcal
per (33g)
jäklar vad socker det måste vara i dessa flingor, rispuffar eller vad det nu är.

Registrerad: 2006-09-13

klabbe skrev:

jo glömde mjölken i min uträkning ser jag nu, finns också kanske olika sorters av dessa " rice crispies"?
jag sökte lite snabbt på nätet, vägrar göra reklam för dem men fling företaget med en grön tupp, hade 119 kcal
per (33g)
jäklar vad socker det måste vara i dessa flingor, rispuffar eller vad det nu är.

hmmm...ta bort malto, ersätta med sockerflingor?

Registrerad: 2003-11-07

Vikten bestäms mycket rent genetiskt också.
Vissa personer går helt enkelt inte upp i vikt av större intag av kalorier, det som istället händer är att de ökar förbränningen genom tex högre kroppsvärme.
Du är nog en sådan personlighetstyp och var glad för det!

Moderator

fishnrice: Kan du inte skriva in exakt den mängd du skrev in i KostKoll-programmet? Alltså vad för slags mat och hur mycket av den.

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

cali skrev:

Vissa personer går helt enkelt inte upp i vikt av större intag av kalorier, det som istället händer är att de ökar förbränningen genom tex högre kroppsvärme.

?
man ska nog inte tro på allt man hör..

Registrerad: 2003-11-07

Tobbeno skrev:

cali skrev:

?
man ska nog inte tro på allt man hör..

Det är sant, en svensk studie som ligger bakom.
Gick på tv-också om jag inte minns fel.
Orkar dock inte leta källa.

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Jag har svårt att tro att ett överskott på ca 2500kcal (som det det var snack om i den här tråden)
inte skulle ge någon viktuppgång.
Visst kan det säkert vara skillnad mellan olika människor beroende på anlag.
Dvs, hur lätt eller svårt det är att lägga på sig eller gå ner i vikt. Men i slutändan ska du se att det nog går.
kanske bara krävs lite mer eller mindre över/underskott än i annat fall.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB