Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag har just upptäckt makrill i tomatsås, är ju hur gott som helst på mackan. Nån annan som har nåt annat bra att göra med denna?
Jag har just upptäckt makrill i tomatsås, är ju hur gott som helst på mackan. Nån annan som har nåt annat bra att göra med denna?
röra ner den i lite pasta, eventuellt dryga ut den med en burk tonfisk!
själv brukar jag köra med först några matskedar keso och sedan makrillen, det blir krämigare och godare. (dessutom är det ju aldrig fel med keso;-) )
makrillfilé på macka, mums!
hur mycket fett/kolhydrater/protein är det i makrillen? äter tonfisk men älskar makrill i tomatsås! är det inte mycket dumheter i tomatsåsen? trodde jag iaf!
tack tack!
Makrill/100g:
168 kcal
12g fett
15g protein
1g kalohydrater
Tonfisk må va bättre. Men makrill är sååååå mkt godare.
Tycker tonfisk och makrill är ganska lika, lika god d.v.s. :P
Gillar man makrillen bättre men vill "spä ut" den med tonfisk går det ganska bra, en burk av varje och det smakar fortfarande mkt makrill. Lite mer tomatpuré och det funkar bra igen på mackan :)
Jag gillar inte idén om att köra ner makrill och/eller tonfisk i pasta. Tycker inte det är gott alls :p Jag kanske är för kräsen, vad vet jag :p Har ni några förslag på vad man skulle kunna ha i mer för att göra rätten lite mer fyllig och god?
Krävs lite mer sås tycker jag. Tomature, keso, kesella, matlagningsyoghurt, nåt sånt + smaksättare (vad man gillar, senap, chili osv)
En god macka:Bre på makrill i tomatsås på mackan, lägg på ett skivat kokt ägg och salta lite..Supergott o nyttigt..Äter två sådana mackor varje morgon..Alla tjatar ju om hur viktigt det e med omega 3 så här får man ju i sig vad man behöver..
johannaj30 skrev:
En god macka:Bre på makrill i tomatsås på mackan, lägg på ett skivat kokt ägg och salta lite..Supergott o nyttigt..Äter två sådana mackor varje morgon..Alla tjatar ju om hur viktigt det e med omega 3 så här får man ju i sig vad man behöver..
Finns de mosad markill? För som jag har förstått det menar ni makrill filér i tomatsås? Man får ju akta sig lite från att äta för mycket fisk eftersom de ofta är många fiskar som är förgiftade av tungmetaller idag. :(
Senast redigerat av Kiwium (2007-07-10 20:58)
Kiwium skrev:
johannaj30 skrev:
Finns de mosad markill? För som jag har förstått det menar ni makrill filér i tomatsås? Man får ju akta sig lite från att äta för mycket fisk eftersom de ofta är många fiskar som är förgiftade av tungmetaller idag. :(
den på tub kanske? har aldrig testat den själv, någon annan som har?
Kan annars rekomendera den nya tonfisken som har kommit nu, som det är smak på. Den med grillad paprika är hur dos som helst med lite keso och grönsaker till, mumms!!
Kiwium skrev:
Finns de mosad markill?
Ja det gör det. Dom runda burkarna paketerade i röd plast är inte filéer.
Indra - var hittar du tonfisk med smak? Kul med en till Örebroare förresten :)
Senast redigerat av jaghetersophia (2007-07-20 11:36)
Det brukar finnas bredvid övrig tonfisk i de flesta butiker.
Honn skrev:
Det brukar finnas bredvid övrig tonfisk i de flesta butiker.
Det är dock bara Abbas tonfisk som är smaksatt som jag sett.
Det fanns (vet ej om det fortfarande finns) på Citygross i Landskrona tonfisk i tomatsås, precis som makrill. De låg i likadana burkar fast var blå istället för röda. Håll ögenen öppna för de var asgoda =)
Makrill passar utmärkt på omelett. Komplettera med keso och ost, mums!
Kimball skrev:
På vilket sätt är tonfisk bättre? Är det pga att makrillen är fetare eller? Om inte annat borde ju makrill vara bättre om du vill bygga eftersom det extra fettet hjälper dig att ligga på kaloriöverskott. Eller har jag fel?
*bump* Någon som har koll på detta?
ourz skrev:
Kimball skrev:
På vilket sätt är tonfisk bättre? Är det pga att makrillen är fetare eller? Om inte annat borde ju makrill vara bättre om du vill bygga eftersom det extra fettet hjälper dig att ligga på kaloriöverskott. Eller har jag fel?
Man kan givetvis inte säga att det är bättre eller sämre. Vill man hålla nere kalorier är tonfisk lämpligare. Vill man tillgodogöra sig grymt bra omega-3 fett så är makrill super! Om någon skulle vrida om min arm i jakten på ett rakt svar skulle jag nog säga makrill ändå.