Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Confed skrev:
Inte 52 veckor men ett par veckor iallafall. Och jo, träningsverk försämrar återhämtningsförmågan men jag vet ju iallafall att jag har maxat muskeln..eller?
Träningsvärk är inget kvitto på att du presterat bra.
I övrigt så är 5% i veckan ingen omöjlighet - för en nybörjare. Men eftersom du själv säger att du tränat i 2 år ställer jag mig tveksam till att du kan öka så mycket från pass till pass.
En grej som många tycks glömma bort är att man kan öka i annat än bara vikt på stången. Du kan t.ex. köra fler reps, fler set och/eller köra klart x set/reps på kortare tid än du gjorde föregående pass. Sträva alltid att göra någon slags ökning från pass till pass, men det behöver som sagt inte alltid betyda mer vikt på stången.
"Träningsvärk är inget kvitto på att du presterat bra" jag presterar alltid bra och får alltid tränings värk, hur skal jag tolka det
Cybercowboy skrev:
Confed skrev:
Inte 52 veckor men ett par veckor iallafall. Och jo, träningsverk försämrar återhämtningsförmågan men jag vet ju iallafall att jag har maxat muskeln..eller?
Träningsvärk är inget kvitto på att du presterat bra.
I övrigt så är 5% i veckan ingen omöjlighet - för en nybörjare. Men eftersom du själv säger att du tränat i 2 år ställer jag mig tveksam till att du kan öka så mycket från pass till pass.
En grej som många tycks glömma bort är att man kan öka i annat än bara vikt på stången. Du kan t.ex. köra fler reps, fler set och/eller köra klart x set/reps på kortare tid än du gjorde föregående pass. Sträva alltid att göra någon slags ökning från pass till pass, men det behöver som sagt inte alltid betyda mer vikt på stången.
Från pass till pass kommer jag nog inte öka 5%. Men eftersom jag kör 5 pass i veckan (ökat från 3) och käkar mycket så tycker jag ändå att ungefär 5% de första veckorna inte är en omöjlighet. Men det är som du säger, det är inte alltid stången som visar om man har blivit starkare eller inte :)
Mitt mål är 75kg till mitten av mars (71-71.5 nu typ) och dessa ska innehåller en hel del muskler..Är jag ute och cyklar eller kommer det att gå? :D
konstigapellefant skrev:
"Träningsvärk är inget kvitto på att du presterat bra" jag presterar alltid bra och får alltid tränings värk, hur skal jag tolka det
Varför måste du tolka det överhuvudtaget? Så länge du presterar bra och ökar är väl allt jättebra...?
Senast redigerat av Cybercowboy (2008-01-04 23:36)
ja det är jättebra jag håller med . men jag tänkte mig bara få en förklaring på hur.muskel fibrerna skadas utan att man känner det, alltså alltså hur man tränar utan att få tränings värk, låter ologiskt i mia öron, för ni pratade vell om byggning?
Confed skrev:
Från pass till pass kommer jag nog inte öka 5%. Men eftersom jag kör 5 pass i veckan (ökat från 3) och käkar mycket så tycker jag ändå att ungefär 5% de första veckorna inte är en omöjlighet.
Mer är inte alltid bättre. Ett klassisk scenario är folk som övergått kört många pass med hög volym utan resultat och sedan gått över till HIT (High Intensity Training) och fått riktigt bra resultat. De har hela tiden varit på eller tom. över gränsen till övertränade. När de sedan kör sina HIT-pass 2 gånger i veckan får kroppen det den behöver för att växa - dvs vila. Budskapet går fram hoppas jag.
Men det är som du säger, det är inte alltid stången som visar om man har blivit starkare eller inte :)
Njaaoo. Stången visar absolut om du blivit starkare, men det finns andra sätt att lägga upp sin progression än just vikt på stången - det var det jag försökte lyfta fram.
Mitt mål är 75kg till mitten av mars (71-71.5 nu typ) och dessa ska innehåller en hel del muskler..Är jag ute och cyklar eller kommer det att gå? :D
Jepp. Kör så det ryker.
Cybercowboy skrev:
Confed skrev:
Från pass till pass kommer jag nog inte öka 5%. Men eftersom jag kör 5 pass i veckan (ökat från 3) och käkar mycket så tycker jag ändå att ungefär 5% de första veckorna inte är en omöjlighet.
Mer är inte alltid bättre. Ett klassisk scenario är folk som övergått kört många pass med hög volym utan resultat och sedan gått över till HIT (High Intensity Training) och fått riktigt bra resultat. De har hela tiden varit på eller tom. över gränsen till övertränade. När de sedan kör sina HIT-pass 2 gånger i veckan får kroppen det den behöver för att växa - dvs vila. Budskapet går fram hoppas jag.
Men det är som du säger, det är inte alltid stången som visar om man har blivit starkare eller inte :)
Njaaoo. Stången visar absolut om du blivit starkare, men det finns andra sätt att lägga upp sin progression än just vikt på stången - det var det jag försökte lyfta fram.
Jepp. Kör så det ryker.
Gött :D Det är sån uppmuntran jag behöver :P Ska ta i extra hårt imorn haha.
Fyfan idag kändes det bra alltså :D. Både stången och känslan visar att jag har ökat i styrka. Ska bara fortsätta att äta & träna hårt och så. Verkar som att jag gör rätt än så länge :) Överkroppspass imorn..hoppas på fina resultat där också.
Har gått ner i vikt dock..är det för att jag har vilat i en dag eller? Vägde 71,5 men runt 70,5 nu.
Man kan variera flera kg om du väger dig på morgonen vs kvällen, mkt vätska i kroppen kan skilja från ena morgonen till andra med etc.
hm..jag vägde mig ungefär samma tid. Men jag drack nog mer dagen jag vägde mer. Aja jag har ökat i styrka iallafall, 1kg hit eller dit kommer inte att göra mig sur för det :)
Confed skrev:
Har gått ner i vikt dock..är det för att jag har vilat i en dag eller? Vägde 71,5 men runt 70,5 nu.
Du går inte upp i vikt av att styrketräna
av själva träningen går jag inte upp nej, men av att äta som en tok borde jag nog göra det ;). Med det jag sa att jag vilade betydde också att jag åt mindre den dagen än dagarna jag gymmar. Går helt enkelt inte att pressa i sig lika mycket mat som annars. Kanske handlar om att vänja sig bara.
matråd:
Frukost: två omega3 tabletter , 1½DL Protein , Musli med Afil, Fiberrikt hårtbröd. (skippa smör) eller Havregrynsgröt iställer för Musli
Mellan Frukost&middag så tar jag frukt eller solrosfrön
Middag (skolan): ½av tallriken med grönsaker, petar bort allt fett från skolmaten, efter maten 1hårtbröd. (skippa smör och mycket sås)
Hemma: Tar det som bjuds på, 2st morot , 1-2glas mjölk, hårtbörd (skippa smör och mycket sås) - Oftars Tonfisk burk istället för mat om det är dålig mat.
Kvällsmat: två omega3 tabletter , 1½DL Protein, ägg eller någonting annat i protein väg för att ladda upp inför natten. Ät senast 22.30 inget efter det.
Du börundvika allt som har "transfett" i, det är fett som företagen har blandat i för att maten ska hålla sig längre.
underträning:
Innan ett träningspass: 1skopa Fierce -1skopa V12
Underträningen 1Shaker med C-Vitamin
Efter ett tärningspass: 2DL Gainer Dahlsblads Gainer explsion.
Slutligen mitt träningsschema
Dag 1: Bröst, triceps + mage
Dag 2: Rygg, biceps
Dag 3: Axlar, vader + mage
Dag 4: Ben, cardio + mage
Dag 5: Chins och Dips
hehe, ska bli kul hur reaktionen blir på de här !
Du bygger inte bra med muskler på den där kosthållningen. Om du inte äter absurda mängder. Varför rädd för smör och annat mättat fett? :S
Keep_On_Pumpin skrev:
Du bygger inte bra med muskler på den där kosthållningen. Om du inte äter absurda mängder. Varför rädd för smör och annat mättat fett? :S
Där har du en poäng iofs, för mig funkar det grymt bra, jag har varit igång länge och har lagt mig på en kost där jag även skall bygga och förbränna min kropps underhudsfett, där av "rädd för smör och annat mättat fett"
Frekke skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
Där har du en poäng iofs, för mig funkar det grymt bra, jag har varit igång länge och har lagt mig på en kost där jag även skall bygga och förbränna min kropps underhudsfett, där av "rädd för smör och annat mättat fett"
Du kan inte satsa på att bygga muskler och förbränna din kropps underhudsfett samtidigt, eftersom det inte funkar. För att bygga muskler måste du ligga på kcal överskott, då är fett en fin källa, dessutom är det inget fel på mättat fett.
ahjo, true!
Frekke skrev:
matråd:
Frukost: två omega3 tabletter , 1½DL Protein , Musli med Afil, Fiberrikt hårtbröd. (skippa smör) eller Havregrynsgröt iställer för Musli
Mellan Frukost&middag så tar jag frukt eller solrosfrön
Middag (skolan): ½av tallriken med grönsaker, petar bort allt fett från skolmaten, efter maten 1hårtbröd. (skippa smör och mycket sås)
Hemma: Tar det som bjuds på, 2st morot , 1-2glas mjölk, hårtbörd (skippa smör och mycket sås) - Oftars Tonfisk burk istället för mat om det är dålig mat.
Kvällsmat: två omega3 tabletter , 1½DL Protein, ägg eller någonting annat i protein väg för att ladda upp inför natten. Ät senast 22.30 inget efter det.
Du börundvika allt som har "transfett" i, det är fett som företagen har blandat i för att maten ska hålla sig längre.
underträning:
Innan ett träningspass: 1skopa Fierce -1skopa V12
Underträningen 1Shaker med C-Vitamin
Efter ett tärningspass: 2DL Gainer Dahlsblads Gainer explsion.
Slutligen mitt träningsschema
Dag 1: Bröst, triceps + mage
Dag 2: Rygg, biceps
Dag 3: Axlar, vader + mage
Dag 4: Ben, cardio + mage
Dag 5: Chins och Dips
hehe, ska bli kul hur reaktionen blir på de här !
Tycker väl också att du tränar alldeles för lite ben?..Men det kanske är bara jag. Annars håller jag med Keep on Pumpin. Om jag äter det du äter kommer jag inte gå upp i vikt ;).
Senast redigerat av Confed (2008-01-05 19:40)
Frekke skrev:
ahjo, true!
Hoppas du inte gjort felet att inte äta tillräckligt med mat när du tränar, ett fel som många gör. Du MÅSTE ligga på kcal överskott och gå upp i vikt för att bygga muskler! UNder den perioden du gör det kommer du inte kunna bli av med nån fettmassa, snarare öka den också =)
hehe jag äter som en häst, efter träning men de e sant de du säger, jag tänker lite i felbanor, bättre att ha en deff period kanske?
Confed, jag tränar alla muskelgrupper en gång i veckan, benen använder jag dagligen genom promenader annars tränas dem torsdagar! :)
Frekke skrev:
hehe jag äter som en häst, efter träning men de e sant de du säger, jag tänker lite i felbanor, bättre att ha en deff period kanske?
Confed, jag tränar alla muskelgrupper en gång i veckan, benen använder jag dagligen genom promenader annars tränas dem torsdagar! :)
vad vill du åstadkomma? bygga upp muskelmassa eller minska i fettmassa?
bättre att ha en deff period kanske?
Ja
bygga i muskelmassa!
Frekke skrev:
bygga i muskelmassa!
Då måste du ligga på kcal överskott och bulka, hur kunde du ens föreslå en deff?? :P Under din bulk ska du satsa på att gå upp ca 0,5kg i veckan och träna tungt medan du gör det, då kommer du öka i muskelmassa =). Räkna med att öka i fettmassa också.
men deff, de kör jag innan sommaren om de behövs för att stramma åt allt i hopa! :D nej men fatta mig rätt, jag förstår vad du menar och har tagit till mig! tack så mycket för ditt svar även om de här inte var min tråd :P