Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 73  

Machine gun testar triathlon

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Den gamla journalen börjar kännas förlegad, så jag startar helt sonika en ny.

Kön: Tjej
Ålder: 25
Längd: 170 cm
Vikt: 60 kg

Tränar: Främst löpning, klättring och simning, men är något av en mångsysslare. Har precis gått med i Stockholm City Triathlon och satsar på att få in mer cykelträning för att kunna ägna mig åt en härlig form av självplågeri känd under namnet triathlon.

Summering träningsåret 2007

Total tränad tid: ca 239 h
Antal pass: 243
Antal löpta km: ca 955 = ca 95,5 mil
Veckosnitt löpning: 18,37 km

Tävlingsresultat
Två sjöar runt 11,2 km: 0:59:12
Premiärmilen 10 km: 0:49:19
Stockholm marathon 42 195 m: 5:15:48
St Eriksloppet 21 098 m: 1:55:30
Bellmanstafetten 5 km: 0:24:23
Lidingöloppet 30 km: 3:17:28

Årsbästa på träning
Löpning
10 km: 0:48:23
30,6 km: 3:08:??
Simning
60 min non-stop: 2675 m

Vanligaste aktiviteter (i tid räknat):
Löpning: 95 h 15 min/ 96 pass
Klättring: 47 h 15 min/ 24 pass
Simning: 43 h/ 46 pass

Övriga aktiviteter:
Styrketräning 13 pass
Längdskidor 10 pass
Spinning 12 pass
Core 11 pass
Cykling 4 pass (transportcykling ej medräknat)
Rehab 3 pass (rehablöpning är inräknat i löpningen)
Yoga 3 pass
Dans 2 pass
Crosstrainer 2 pass
Självskydd 1 pass
Motionscykel 3 pass
Fystest 1 pass
Rodd 2 pass

Kommentarer: Jag är en mångsysslare av rang :D Hade gärna sett att jag sprungit 100 mil, men med tanke på att året började med ett skadeuppehåll, så är jag ändå ganska nöjd. Första rehabpasset var en jogg på hela 1,5 km den 23/1 och första 10 km-passet kom först 20/2. Skadeuppehåll nr 2 kom som brukligt i slutet av året och har hållt löpningen på en högst sporadisk nivå sen oktober.  Skulle man räkna bort skadeuppehållen skulle såklart snittet bli betydligt högre.

Mål 2008

Total träningsmängd >350 h

Löpning
- Marathon <4 h
- Lidingö <2:45
- Milen <45 min
- >150 mil totalt = 30 km/vecka

Simning
- 3000 m <60 min - klarat 080302 (3050 m på 60 min non-stop)

Cykling
- Skaffa en racer och få till regelbunden cykelträning - racer införskaffad i mars

Triathlon
- Fortsätta träna med SCT
- Genomföra minst en tritävling, troligtvis sprint eller olympisk distans (men sneglar i hemlighet på Sala silverman, ½ ironman...)

Klättring
- Klara 6a på topprep
- Lära mig leda

Övrigt
- Plankan >10 min :D
- Armhävningar >30 st
- Chins 5 st
- Dips 10 st (90 grader, inte tävlingsdjup)

Kommentarer: Vissa mål är mer ambitiösa än andra och prioriteras därefter. Allting förutsätter såklart att jag får hålla mig hyffsat skadefri och frisk. En del mål är ganska högt satta, men det ska ju inte vara för lätt heller.

Gällande tävlingsresultat så är jag hyffsat nöjd, även om det givetvis kunde gått bättre. Resultatet från SM är väl det sämsta rent resultatmässigt, men med tanke på rådande förutsättningar (30 grader, stekande sol), så är jag nöjd med att överhuvudtaget ha tagit mig runt. Jag skulle egentligen sprungit Hässelbyloppet 10 km i oktober, men fick skadeproblem efter LL, så jag ställde in.

Senast redigerat av machine gun (2008-03-21 22:24)

Registrerad: 2007-05-08

Härligt- nytt år och ny tråd och riktigt tuffa mål, iallafall på löpfronten.

Själv har jag åkt på en jäkla förkylning från öronen ner i halsen och det lär inte bli nån träning på ett tag, men det är bara bra för motivationen, man blir liksom mer sugen när man inte kan :) Schysst väder ni har här i Stockholm (är på besök), riktigt behaglig vinter som den ska vara.

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Marathon <4 h gillar jag. Nu börjar du vara lite tuffare. När det gäller triathlon så tror jag nog att du snart tar bort "eller" mellan sprint och olympisk. Med din styrka så kommer du bara att bli besviken på en sprint. "Det är ju mest växlingar" brukar jag säga. Som testlopp kan det fungera, så man lär sig det praktiska. Men när du börjat cykla med ordning så lovar jag att  du inte börja med att simma typ 800 m och avsluta med att jogga 10 km.

Registrerad: 2006-08-28

Tuffa mål, men du har klart chansen, iaf på de målet jag förstår. Förutom LL, där ställer jag mig  lite lätt tveksam;)

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Hihi jag tyckte väl att jag inte kände igen träningstrådsrubriken! Sen "2 inlägg" = ny tråd!

Snart är det Två Sjöar igen. Vad ska vi ta för tid i år?

Ironwoman skrev:

Tuffa mål, men du har klart chansen, iaf på de målet jag förstår. Förutom LL, där ställer jag mig  lite lätt tveksam;)

LL uner 2.45 är klart det tuffaste av de olika målen... men det är ju backigt i sthlm...

Endag skrev:

Härligt- nytt år och ny tråd och riktigt tuffa mål, iallafall på löpfronten.

Själv har jag åkt på en jäkla förkylning från öronen ner i halsen och det lär inte bli nån träning på ett tag, men det är bara bra för motivationen, man blir liksom mer sugen när man inte kan :) Schysst väder ni har här i Stockholm (är på besök), riktigt behaglig vinter som den ska vara.

Du har aldrig försökt klättra en 6a, det hör ju jag det ;)

Drygt med förkylningar, men som sagt bra för motivationen emellanåt. Ja, nu är vädret som det ska. Hoppas det håller i sig.

steph skrev:

Marathon <4 h gillar jag. Nu börjar du vara lite tuffare. När det gäller triathlon så tror jag nog att du snart tar bort "eller" mellan sprint och olympisk. Med din styrka så kommer du bara att bli besviken på en sprint. "Det är ju mest växlingar" brukar jag säga. Som testlopp kan det fungera, så man lär sig det praktiska. Men när du börjat cykla med ordning så lovar jag att  du inte börja med att simma typ 800 m och avsluta med att jogga 10 km.

Man måste ju börja nånstans. Sen hoppas jag att jag känner mig mogen för längre distanser till nästa säsong.

Ironwoman skrev:

Haha, jag håller med. Funderade på var jag skulle sätta ribban. Tänkte först under 3 h, men så kände jag att det vet jag ju att jag skulle klara, så jag sänkte. Mål är ju värdelösa om man inte måste kämpa för att nå dem.

floppix skrev:

Hihi jag tyckte väl att jag inte kände igen träningstrådsrubriken! Sen "2 inlägg" = ny tråd!

Snart är det Två Sjöar igen. Vad ska vi ta för tid i år?

Jadu, bättre än förra året lär väl inte bli några problem iaf. Återkommer med formbesked när det närmar sig ;)

machine gun skrev:

Du har aldrig försökt klättra en 6a, det hör ju jag det ;)

Sist jag klättrade var i Chamonix 1994 så jag kan inte påstå att det är en av mina större hobbies :) Och därnere är ju hela bergen förbultade så det är bara att köra på.

Endag skrev:

Sist jag klättrade var i Chamonix 1994 så jag kan inte påstå att det är en av mina större hobbies :) Och därnere är ju hela bergen förbultade så det är bara att köra på.

Coolt med klättring i Alperna, min sambo var där för ett par år sen och klättrade. Verkar riktigt häftigt. Fast jag känner mig alldeles för dålig för att ge mig på nåt sånt. Tekniken lär ju ha en tendens att gå åt skogen när man har 300 m ner till marken...

Jag kommer absolut att klättra förbultat. Traditionellt är för galningar.

Registrerad: 2006-08-28

machine gun skrev:

Haha, jag håller med. Funderade på var jag skulle sätta ribban. Tänkte först under 3 h, men så kände jag att det vet jag ju att jag skulle klara, så jag sänkte. Mål är ju värdelösa om man inte måste kämpa för att nå dem.

3 på LL och 4 på maran är rel lika svåra, lite beroende på vad man har för styrka. Eller 3 på LL kanske är lite, lite lättare (jag var på vippen att klarar under 3 med 20 mil löpträning på 5 veckor, utan så mycket annan träning och på vippen att klara under 4 på maran med 42,2 mil löpträning på ca 11 veckor, utan så mycket annan träning).

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

Får väll försöka följa denna:P så man lär sig lite!

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Yes! Kul att du satsar friskt för det nya året!! Roligt med tuffa mål också, det blir spännande att följa. Lycka till!

machine gun skrev:

Coolt med klättring i Alperna, min sambo var där för ett par år sen och klättrade. Verkar riktigt häftigt. Fast jag känner mig alldeles för dålig för att ge mig på nåt sånt. Tekniken lär ju ha en tendens att gå åt skogen när man har 300 m ner till marken...

Oj, nu kanske jag lät lite mer klättrare än jag är. Jag var nere för att säsonga på skidor och fick massa polare som klättrade. Jag klättrade inte med några 300 meter ner till marken, utan jag hängde med dem några gånger när de drog till Gailland-klippan (tror jag den hette) som är mer en sportklippa eller vad man ska kalla den. Sen brukade nån av dem klättra först och jag bara hängde på i lånade klätterskor. Mina klätterkompisar var av olika kvalitet: några var seriösa medan andra brukade börja förfesten med en vintetra på toppen. Det var grymt kul att klättra och jag tänkte fortsätta hemma i Sverige, men sen rann det ut i sanden. Har varit med nån polare på en inomhusvägg en gång men jag tyckte inte det var så kul jämfört med en riktig klippa.

Jag kommer absolut att klättra förbultat. Traditionellt är för galningar.

Samtidigt så vet man ju inte hur bra bultarna sitter, man lämnar bort kontrollen. En del sitter lite knasigt också. Men i Frankrike sitter det tonvis med bultar i varendra berg vad jag har förstått. Fast man kan ju komplettera med nåt eget om man vill.

Ironwoman skrev:

3 på LL och 4 på maran är rel lika svåra, lite beroende på vad man har för styrka. Eller 3 på LL kanske är lite, lite lättare (jag var på vippen att klarar under 3 med 20 mil löpträning på 5 veckor, utan så mycket annan träning och på vippen att klara under 4 på maran med 42,2 mil löpträning på ca 11 veckor, utan så mycket annan träning).

Jag säger att 3 på LL är lättare än 4 på maran, men att 2.45 är svårare. LL vs SL, here we go again...

Registrerad: 2007-10-15

hej igen och lycka till!
(ja, jag tränar, men nu när folk SER att jag tränar har jag inte samma behov av att skriva här. btw, jag och min kusin har nu i alla fall tagit ordet marathon i våra munnar. springer hon ett springer jag med, så vi får väl se :S)

*fka berlinflickan

Ironwoman skrev:

30 km är inte så långt, man kan trycka på ganska bra på den sträckan, nästan som på en halvmara. Felet jag gjorde på LL sist var att alla hade sagt att det skulle vara så otroligt jobbigt och dessutom var det lerigt och halt, så jag tog det superlugnt och hade istället krafter kvar i mål. Lite surt i efterhand, men jag är övertygad om att jag hade klarat ca 3 h om jag bara hade vågat tro på mig själv och inte lyssnat så mkt på andra. Jag tror att jag borde kunna pressa ner mig till 2:50, så jag satte 2:45 för att sätta lite extra press på mig själv. Som sagt, mål som man inte behöver kämpa lite extra för är inga bra mål.

Sjoblad skrev:

Får väll försöka följa denna:P så man lär sig lite!

Kul kul! Välkommen till journalen :)

Kalle Löpare skrev:

Yes! Kul att du satsar friskt för det nya året!! Roligt med tuffa mål också, det blir spännande att följa. Lycka till!

Låt oss hoppas att 2008 blir vårt bästa träningsår hittills :)

Endag skrev:

Oj, nu kanske jag lät lite mer klättrare än jag är. Jag var nere för att säsonga på skidor och fick massa polare som klättrade. Jag klättrade inte med några 300 meter ner till marken, utan jag hängde med dem några gånger när de drog till Gailland-klippan (tror jag den hette) som är mer en sportklippa eller vad man ska kalla den. Sen brukade nån av dem klättra först och jag bara hängde på i lånade klätterskor. Mina klätterkompisar var av olika kvalitet: några var seriösa medan andra brukade börja förfesten med en vintetra på toppen. Det var grymt kul att klättra och jag tänkte fortsätta hemma i Sverige, men sen rann det ut i sanden. Har varit med nån polare på en inomhusvägg en gång men jag tyckte inte det var så kul jämfört med en riktig klippa.

Jag har bara klättrat utomhus i Thailand och då var det på topprep, så det är ju nästan som inomhusklättring. Ska våga mig ut till våren iaf hoppas jag. Min sambo har redan börjat köra ledteknikträning med mig, så om ett par månader eller så kanske jag vågar leda på riktigt.

endeavour skrev:

hej igen och lycka till!
(ja, jag tränar, men nu när folk SER att jag tränar har jag inte samma behov av att skriva här. btw, jag och min kusin har nu i alla fall tagit ordet marathon i våra munnar. springer hon ett springer jag med, så vi får väl se :S)

*fka berlinflickan

Aah, marathon - det gillar vi :) Är det måhända Berlin marathon som ligger i åtanke? Har hört att det ska vara ett riktigt bra lopp, ett enda långt varv, publik längs hela vägen och platt som en pannkaka :)

Jag har faktiskt tränat lite också...

080104
Pass 1
Löpning - distans (asfalt/snö)

Sträcka: 6,95 km
Tid: 0:39:34
Min/km: 5:41
HR: 167/177

Vinterlöpning på hårdpackad snö. -3 grader och blå himmel, härligt! Ingen halka alls, snö är tusen ggr bättre än is, dessutom blir underlaget mjukare. Känns mer som att springa i terräng eller på grus. Hade precis lagom med kläder, frös lite om fingrarna första 2 km, men sen kom blodcirkulationen igång ordentligt. Hade råkat knyta ena skon för hårt, så foten domnade lite halvt mot slutet. Inläggen gör ju skon lite mindre än vanligt, så man måste vänja om sig. Är än så länge nöjd med inläggen iaf, det känns mkt stabilare och jag får inte lika ont efteråt. Idag känns det knappt alls att jag sprang igår :)

Pass 2
Klättring ca 1:20 (Salveo)

Värmde på den gula leden på 16 m-väggen. Sen "låtsasledade" jag samma led. Dvs, Robin säkrade mig på topprep, men jag hade ett rep inknutet i selen som jag klippte i på vägen upp för att öva mig på att leda. Det gick jättebra, trots att jag råkade klippa i fel ett par ggr och var tvungen att klippa ur och göra om. Jag kom hela vägen upp utan några större problem, vilket innebär att jag i teorin skulle klara att leda den på riktigt (rent psykiskt vet jag dock inte om jag skulle greja det riktigt ännu). Sen klättrade jag en vit led som gick i hörnet till höger om sva-väggen. Den var riktigt rolig med många höga fotsteg. Tog den på första försöket. Avslutade med en gul lätt led på sva-väggen.

Hade huvudvärk redan innan passet, som sen blev värre av att stå och titta uppåt medan jag säkrade, så jag pallade inte att klättra mer sen. Huvudvärkseländet blev sen värre under kvällen och vägrade ge sig trots att jag tog en tablett :( Idag känner jag mig helt öm i huvudet och har ont i nacken, så jag valde att vila från träning idag. Istället har vi varit och provat sängar, en ganska behaglig aktivitet :)

Jag glömde bort ett uppnått årsmål för 2007 - jag lärde mig ju att simma ordentligt! Jag kunde inte ta ett enda simtag crawl för ett år sen och nu kan jag ganska obehindrat crawla sådär 3000 m utan problem. Har aldrig testat att simma speciellt mycket längre, men det skulle nog gå, det också. Har dessutom lärt mig att simma riktigt bröstsim (tävlingssimmarstyle), ryggsim och fjäril! Inte illa, om jag får säga det själv.

Ska försöka lägga in lite medley när jag simtränar själv, så att jag inte tappar de andra simsätten helt.

Jävlar va du kan träna  *respekt*, hade bara en fråga som är ganska dum, jag ska göra svensk klassiker och istället för rullskidorm vad är den näst bästa träningen? kan man köra typ kondition 3 dagar i rad?

Mvh Sjöblad

Sjoblad skrev:

Jävlar va du kan träna  *respekt*, hade bara en fråga som är ganska dum, jag ska göra svensk klassiker och istället för rullskidorm vad är den näst bästa träningen? kan man köra typ kondition 3 dagar i rad?

Mvh Sjöblad

Tack! Men vill du se någon som verkligen kan träna - kolla in Ironwoman's journal.

Jag antar att du menar inför Vasaloppet? Jag är ingen van skidåkare direkt, men för att träna stakning är inlines med stavar troligtvis lika bra. Annars skulle jag säga allmän konditionsträning: löpning, cykling, allt som höjer pulsen. Är man ovan, bör man nog inte springa 3 dagar i rad pga skaderisken, men varierar man träningformer eller kör mer skonsamma träningssätt (cykling, simning osv) så är det inga problem att köra flera dagar i rad. Att försöka köra en del längre pass lär nog vara bra, för att lära kroppen att hålla igång en längre tid. Man kan träna stakning med gummiexpander hemma också för att träna upp uthålligheten i de muskler man använder vid skidåkning, vill minnas att Ironwoman skrivit om det tidigare. Hon är för övrigt en bra skidåkare, så ett tips är att fråga henne angående den biten.

aa okey:P aa men tänkte mer tex Mån: löpning tis: simning: ons: cykling osv:P men fick svar på det:D tack så mycket

aa ja ironwoman och du imponerar på en, ger en jädra motivation:D

tack för svar!

080106
Löpning - distans TSM (blandat underlag, mestadels snötäckt)

Sträcka: 15,47 km
Tid: 1:30:29
Min/km: 5:50
HR: 169/180

Låg kvar ett bra tag i sängen efter det att klockan hade ringt och kände absolut inte för att bege mig ut i snöovädret för att kuta 15 km, men jag trotsade den känslan och gav mig iväg till Stadion i snålblåst och snöfall och sprang en vända med TSM. Det ångrar jag inte! Bästa löppasset på riktigt länge! Tror inte jag haft ett löppass som känts såhär lätt och ledigt sen innan LL nångång, iaf inte på en lite längre distans. Även längsta distans jag sprungit sen LL. Gruppen sprang i 6 min-tempo, men vid 8 km var vi ett gäng på 6-7 personer som kände att det gick alldeles för långsamt och drog ifrån, vilket gjorde att det blev ett ganska progressivt pass. Var som bäst uppe i 5 min-tempo. Det kändes lätt och skönt och det var kul att springa! Fick en kommentar vid 13 km av en tjej som tyckte att jag såg så pigg och obesvärad ut och jag kände mig faktiskt precis så. Sprang och pratade med en bekant hela vägen och fick snarast hålla igen för att inte skena iväg totalt :D Hade lätt kunnat springa en mil till idag. Fick en kommentar till av en kille efter rundan (han var också med i "tätklungan"), som sa att han tyckte att det såg ut som att jag hade talang. Jag ställer mig tveksam till påståendet, men det är ju alltid kul med komplimanger :) Enda smolket i bägaren var att jag fick skavsår under höger hålfot av inläggen, men det är ju sånt man får räkna med i början.

http://img252.imageshack.us/img252/6747/kurva20080106dj9.jpg

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Bra sprunget! Det måste kännas riktigt bra att bränna av ett sånt pass, när det var så pass länge sen du var uppe på dom distanserna. Men formen verkar vara god. Coolt att tempot ökar hela tiden under passet!

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Klockrent sprunget! Försökte ju skämta till det lite när jag gav dig rådet att inte nöja dig med triathlon med 10 km löpning. Hade för mig att sprinten var så kort. Men det var ju olympiska!
Nej enkelt sagt så tar ju 1/2 IM längre tid än maran och tar fler kalorier, men känns oftast lättare eftersom man får byta gren. Så för dig är nog 1/2 IM det enda som du kan kalla utmaning / målsättning. Allt kortare blir du besviken på. För som du ju själv skriver:

Mål är ju värdelösa om man inte måste kämpa för att nå dem.

Senast redigerat av steph (2008-01-06 19:51)

Kalle Löpare skrev:

Bra sprunget! Det måste kännas riktigt bra att bränna av ett sånt pass, när det var så pass länge sen du var uppe på dom distanserna. Men formen verkar vara god. Coolt att tempot ökar hela tiden under passet!

Tack! Det känns väldigt bra. Jag har dessutom inte mer ont i benet nu än jag förut haft efter en 5 km jogg, så det känns ju som att det går åt rätt håll. Helt klart en fördel med att springa i grupp är ju att man håller tempot uppe, nu ökade det ju tom. När jag springer själv kan jag komma på mig själv med att halvsova och tappa tempo efter ett tag :D

steph skrev:

Klockrent sprunget! Försökte ju skämta till det lite när jag gav dig rådet att inte nöja dig med triathlon med 10 km löpning. Hade för mig att sprinten var så kort. Men det var ju olympiska!
Nej enkelt sagt så tar ju 1/2 IM längre tid än maran och tar fler kalorier, men känns oftast lättare eftersom man får byta gren. Så för dig är nog 1/2 IM det enda som du kan kalla utmaning / målsättning. Allt kortare blir du besviken på. För som du ju själv skriver:

Mål är ju värdelösa om man inte måste kämpa för att nå dem.

Tackar!

Helst skulle jag nog vilja köra en sprint eller olympisk distans tidigt på säsongen för att känna lite vad jag ger mig in på och sen köra en ½ IM framåt sensäsongen. Det vore ju onekligen att ljuga om jag påstod att jag inte sneglat på Sala Silverman 30/8...

Sidor: 1 2 3 … 73  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB