Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Bästa sättet att biffa upp sig på?

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Lajne: 250kcal överskott per dag drygt? Det är ju nada lixom. Inte en chans man håller koll på 250kcal, räcker ju man går en liten bit extra den dagen så hamnar man på +-0.

Senast redigerat av high_school_boy (2008-01-03 21:01)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag kan skriva långa förklaringar om varför det inte är så att 250kcal överskott=250g uppgång, men istället skriver jag som så här: Jag gör det. Varför skulle inte du kunna göra det? Och framför allt: När skrev jag att det var enkelt?;)

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Jag kan skriva långa förklaringar om varför det inte är så att 250kcal överskott=250g uppgång,

Du har redan skrivit den 20ggr ;) haha

När skrev jag att det var enkelt?;)

Att man inte behöver äventyra överskottet tolkar ja som det. ;)

Avstängd
Registrerad: 2007-03-20

Ställ den frågan på Bodyforum istället, ingen på detta forumet har den erfarenheten ändå efter som ingen här i regel är Biff...

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Confed skrev:

Ok..hur mycket överskott ska jag unna mig då ungefär? 500kcal/dag?.  Har gått upp från 69 till 71,5 på typ 2 veckor och jag tycker absolut inte att jag äter grovt mycket. Får väl se framöver vad som händer med vikten. Tränar ju 5 gånger/vecka nu också.

Fortsätt att käka bra mat och träna tunga basövningar. Kolla med våg, måttband och spegel/kamera med jämna mellanrum. Om du tycker att du lägger på dig för mycket fett för snabbt så sänker du intaget (alternativt omfördelar makronutrienterna), om allt är under kontroll och du håller en bra form och ökar på gymmet så vet du att du gör rätt.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Wargclou skrev:

Ställ den frågan på Bodyforum istället, ingen på detta forumet har den erfarenheten ändå efter som ingen här i regel är Biff...

Ta till dig dom tips du får istället. :)

Wargclou skrev:

Ska vi göra pissprov på Body också och jämföra med den här brädan?

Webbsida

Cybercowboy skrev:

Wargclou skrev:

Ska vi göra pissprov på Body också och jämföra med den här brädan?

Cybercowboy kommer tillbaka och moppar golvet med motståndet. Glad att ha dig tillbaks!=D

Edit: Det var då alltså lite utav mitt sätt att säga "+1" ;)

Senast redigerat av Lajne (2008-01-03 22:35)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Wargclou skrev:

Visstja, jag glömde! Muskler = kunskap. Hjärnan sitter i biceps senast jag kollade ja. (erfarenheten också)

Registrerad: 2007-12-01

Cybercowboy skrev:

Confed skrev:

Ok..hur mycket överskott ska jag unna mig då ungefär? 500kcal/dag?.  Har gått upp från 69 till 71,5 på typ 2 veckor och jag tycker absolut inte att jag äter grovt mycket. Får väl se framöver vad som händer med vikten. Tränar ju 5 gånger/vecka nu också.

Fortsätt att käka bra mat och träna tunga basövningar. Kolla med våg, måttband och spegel/kamera med jämna mellanrum. Om du tycker att du lägger på dig för mycket fett för snabbt så sänker du intaget (alternativt omfördelar makronutrienterna), om allt är under kontroll och du håller en bra form och ökar på gymmet så vet du att du gör rätt.

Ok ska köra typ som nu veckan ut och kolla hur mycket jag väger. Om det är över 72 så gör jag något fel :P. Hur lång tid ska det ta innan man märker att man har blivit starkare?. Jag känner mig biffigare än innan så jag får väl hoppas att resultaten också börjar komma snart. Om jag inte ökar på gymmet i slutet av veckan och ökar i vikt så kommer jag förmodligen att börja äta mindre.

Om du är nybörjare bör du öka varje pass, annars gör du något fel. En nybörjare brukar normalt sett göra riktigt fina ökningar i början, men det beror tyvärr inte enbart pga mer muskelmassa utan pga att du tränar ditt nervsystem att arbeta effektivare och bättre.

Ytterligare ett tips är att inte stirra dig blind på vågen. Beroende på hur mycket salt och kolhydrater du äter kommer/kan vikten variera en hel del från dag till dag. Ett exempel är jag själv som i tisdagsmorgon vägde 104.5kg - imorse vägde jag 106.1.

Capishé?

japp jag fattar. Men jag har gymmat en 2 år ändå. Så jag är inte 100% nybörjare :). Jag vill dock öka en 5% per övning/vecka. Borde väl inte vara omöjligt?. (jag har ökat på ett par övningar och går mer träningsvärk nu :P)

Registrerad: 2006-08-28

5% / vecka 2 veckor på raken eller 52 veckor på raken? Viss skillnad i om det är möjligt/inte möjligt.

Träningsvärk försämrar återhämtningsförmågan.

Inte 52 veckor men ett par veckor iallafall. Och jo, träningsverk försämrar återhämtningsförmågan men jag vet ju iallafall att jag har maxat muskeln..eller?

Från: Vänersborg
Registrerad: 2007-06-20
Webbsida

Ironwoman skrev:

5% / vecka 2 veckor på raken eller 52 veckor på raken? Viss skillnad i om det är möjligt/inte möjligt.

Träningsvärk försämrar återhämtningsförmågan.

är det sant,har alldrig hört något dyligt, hur skulle det fungera

Jag är inte mer påläst än att min coach sagt att jag ska försöka undvika att köra så jag får träningsvärk då muskelns förmåga att lagra glykogen försämras. Min coach är däremot påläst, jag gör som han säger utan att ifrågasätta varför.

Jag är inte mer påläst än att min coach sagt att jag ska försöka undvika att köra så jag får träningsvärk då muskelns förmåga att lagra glykogen försämras. Min coach är däremot påläst, jag gör som han säger utan att ifrågasätta varför.

Webbsida

Jag kör alltid även om jag har träningsvärk, det förbättrar min bild av mig själv som jävligt hardcore:P Med det sagt kan väl en något försämrad förmåga till glykogenåterinlagring inte vara ett problem i styrketräning? Jag menar, det går ju allt från 48 timmar till en vecka innan man tränar igen, till skillnad från dig som kan behöva köra samma muskel 2 ggr dagligen.

Från: Vänersborg
Registrerad: 2007-06-20
Webbsida

ok det visste jag inte. coach i vad?,han kanske inte ser till muskelmassans bästa utan tänker på din andra träning också?.det finns en lindrigare form av träningsvärk som man kan uppnå, den är bättre en den smärtsamma, den sitter liksom på jupet,om man pratar om muskelmassa.

Registrerad: 2007-06-26

Ironwoman skrev:

Det låter ju fint i teorin (förutom att du inte tänker ifrågasätta). Hur funkar det i praktiken? Tänker man "bäst att inte ta i för mycket för då riskerar jag träningsvärk" och tror att det kommer ge bättre resultat i längden?

Registrerad: 2007-06-26

oj nu glömde jag att man inte bör ifrågasätta... ge mig tio piskrapp någon :)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

*delar ut dom*

Men jag förstår dig alltidxx... jag hade inte fixat att tänka så iaf. :)

konstigapellefant skrev:

ok det visste jag inte. coach i vad?,han kanske inte ser till muskelmassans bästa utan tänker på din andra träning också?.det finns en lindrigare form av träningsvärk som man kan uppnå, den är bättre en den smärtsamma, den sitter liksom på jupet,om man pratar om muskelmassa.

Han har löpning som främsta idrott, men coachar även i triathlon. Humanfysiolog som nu håller på att doktorera. Så muskelmassa är inte främst, utan att prestera bra tider någon gång/år.

Alltidxx skrev:

Ironwoman skrev:

Det låter ju fint i teorin (förutom att du inte tänker ifrågasätta). Hur funkar det i praktiken? Tänker man "bäst att inte ta i för mycket för då riskerar jag träningsvärk" och tror att det kommer ge bättre resultat i längden?

Kör jag något jag inte kört förut så tar jag det lugnt. Som senast då jag av en annan kille (som pluggar på triathlonhögskolan) fick en tillsägelse för att jag var lite svag i simningen och behövde köra lite simstyrka. Började med paddlar som ca tredubblar handens yta och därför ger styrka. Började med 50 m * 4 (om jag minns rätt), 50 m tar ca 50 sek, med lite mer generös vila. Sedan successiv ökning till nu 50 m * 12 med starttid 1,00 (alltså börjar varje 50 m med 1 mins lucka), dvs inte så mycket vila. Nu är ju inte jag ute efter att få större volym på musklerna, utan att få bättre styrka och hade 10 månader på mig till nästa lopp av betydelse.

Lajne skrev:

Jag kör alltid även om jag har träningsvärk, det förbättrar min bild av mig själv som jävligt hardcore:P Med det sagt kan väl en något försämrad förmåga till glykogenåterinlagring inte vara ett problem i styrketräning? Jag menar, det går ju allt från 48 timmar till en vecka innan man tränar igen, till skillnad från dig som kan behöva köra samma muskel 2 ggr dagligen.

Det har en mycket mindre betydelse i styrketräning, ja.

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB