Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Bästa sättet att biffa upp sig på?

Registrerad: 2007-12-01

Hej, jag bestämde mig för att biffa ett tag och äta mycket och nu undrar jag vilket träningsätt är det bästa att biffa sig på?. Köra helkroppspass och vila 48h eller köra olika muskelgrupper och vila 48h eller vila mindre/mer osv. Är lite osäker på den biten.

Jag vill gå upp till 75kg (70-71nu, 68 när jag börja biffa) och vill göra det så snabbt som det bara går så jag kan börja deffa sedan.

Har kört helkroppspass tills nyligen..

Registrerad: 2003-11-07

Kör MAX-ot, då riskerar du inte att misslyckas iallafall och får på en gång lära dej vettig styrketräning.

MAX-ot ? upplys mig ännu mera tack ;-)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Ganska bra nybörjarprogram i och med att det är så utförligt beskrivit och så exakt angivet vad man ska göra. Enkelt att komma igång med helt enkelt. Jag räknar med att någon annan ger dig en länk, annars får du googla:P

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Confed skrev:

Hej, jag bestämde mig för att biffa ett tag och äta mycket och nu undrar jag vilket träningsätt är det bästa att biffa sig på?. Köra helkroppspass och vila 48h eller köra olika muskelgrupper och vila 48h eller vila mindre/mer osv. Är lite osäker på den biten.

Jag vill gå upp till 75kg (70-71nu, 68 när jag börja biffa) och vill göra det så snabbt som det bara går så jag kan börja deffa sedan.

Har kört helkroppspass tills nyligen..

Helkroppspass.

Registrerad: 2007-03-08

Testa att köra split eller halvkropp. Det skadar inte att pröva något annat för att sedan utvärdera och se vad du växer bäst av.

okay..ska prova halvkroppspass då från och med nu :).

En annan fråga är hur mycket vila jag behöver..är det fortfarande 48h eller kan jag prova att vila mindre?. Om jag vilar 48h blire typ 3-4 träningstillfällen per vecka och jag tycker att det verkar alldeles för lite. Vill köra 5 eller kanske till och med 6 gånger per vecka. Är det något att rekommendera?

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

Testa dig fram. Beror på hur hårt du kör.
Men vill man träna 6dar i veckan blir de lite svårt att köra hel/halvkroppspass ( om man nu inte kör igenom kanske sådär 3-4set per muskelgrupp varannan dag)

ok men ska prova köra 5 gånger i en/två veck(or) och se hur kroppen känns. Kommer se ut typ:

Måndag: Underkropp
Tisdag:  Överkropp
Onsdag: Underkropp
Torsdag: Vila
Fredag: Överkropp
Lördag: Underkropp
Söndag: Vila

2 gånger överkropp & 3 gånger underkropp och nästa vecka byta till 3 gånger överkropp och 2 gånger underkropp.

Verkar det nå bra eller ska jag satsa mer på överkroppen? ;P

Registrerad: 2003-11-07

Kör tungt, kör basövningar.

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Confed skrev:

Måndag: Underkropp
Tisdag:  Överkropp
Onsdag: Underkropp
Torsdag: Vila
Fredag: Överkropp
Lördag: Underkropp
Söndag: Vila

Det där kan bli aningen jobbigt, varför inte träna 2 dagar, vila 1, träna 2?

3 tunga pass 3dagar i rad kan bli riktigt kämpigt.

Registrerad: 2007-06-26

Från: Vänersborg
Registrerad: 2007-06-20
Webbsida

tekniken om träning ändrar sig period vis för mig,beroende på vilken filosofi som talar högst.just nu är konceptet.kortast möjliga vila,tyngsta möjliga vikt, mest möjliga gånger. jag frågade runt och tänkte länge, på vilken repitition som är viktigast.svaret är inte att det är den sissta tro det eller ej, men den repititionen du gör är den viktigaste. så ligg inte där å slappa för att ta i på den sissta, dessutom tar du bara i på den sissta för att du är trött å inte för att träna muskeln

Ok, tack för tipsen :D. Ska köra att jag kör 2 dagar, vilar 1 och kör 2 igen. Samtidigt så ska jag äta ordentligt och sova mycket.

En annan fråga jag har grubblat med är hur mycket man ska äta under vilodagen? Är det samma mängd mat/proteindryck som tränardagarna eller ska man ligga på sitt energi intag eller kanske till och med under denna?

Registrerad: 2006-11-27

Eftersom att du vilar så behöver du inte få i dig lika mycket energi som en dag du tränar. Men om du ändå bulkar så är det lika bra att äta ordentligt så du återhämtar och bygger upp dig maximalt.

Från: friskis
Registrerad: 2007-01-16

som många andra redan sagt så kör "mat-ot" sök på google and you will find it ;)lycka till

Moderator

För volym generellt (bara bygga x kg massa så snabbt som möjligt) tror jag på HST och mycket mat. Jag ska testa det programmet efter S1.

Jag vill bygga x kg massa snabbt men jag vill att denna massa blir bra balanserad mellan fett och muskler. Men det är väl ganska svårt att bara få fett av mycket mat samtidigt som man tränar 5 gånger per vecka...sen kan man ju alltid ta bort det onödiga när man har nått sin "biff vikt (haha)" :-).

Moderator

Confed skrev:

Jag vill bygga x kg massa snabbt men jag vill att denna massa blir bra balanserad mellan fett och muskler. Men det är väl ganska svårt att bara få fett av mycket mat samtidigt som man tränar 5 gånger per vecka...sen kan man ju alltid ta bort det onödiga när man har nått sin "biff vikt (haha)" :-).

Då förespråkar jag helt klart hel- eller halvkroppspass. Ju mindre träningserfarenhet man har desto mer tjänar man på helkroppspass.

Webbsida

stevebc skrev:

Då förespråkar jag helt klart hel- eller halvkroppspass. Ju mindre träningserfarenhet man har desto mer tjänar man på helkroppspass.

Visserligen helt OT, men det lustiga är att jag fortfarande inte har förstått vad man tjänar på en split^^

Moderator

Lajne skrev:

stevebc skrev:

Visserligen helt OT, men det lustiga är att jag fortfarande inte har förstått vad man tjänar på en split^^

Haha sant. Det är mycket möjligt att man lurar sig själv när man vill ha 20 set bröst och 20 set biceps. Back to basics för mig ett tag. Hitta tillbaka till mig själv. Jag har aldrig kört helkroppspass innan (mer än 1 pass i rad), tror det funkar.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Lajne skrev:

stevebc skrev:

Som drogfri tjänar man längre återhämtningstid och mindre muskler.
Är man en juicebag och tränat sedan dinosauriernas och Arne Perssons tid kan man ha nytta av det.

Hur mycket är "vanligt" att gå upp per vecka när man biffar? och hur mycket ska vara fett och hur mycket ska vara muskler..?

Webbsida

"Vanligt" är riskabelt att försöka svara på, men en bra takt är 250-500g/vecka (helst 250g/vecka) enligt mig. Blir inte för mycket fett men ändå tillräckligt märkbar uppgång för att man inte ska behöva äventyra överskottet.

Senast redigerat av Lajne (2008-01-03 20:58)

Ok..hur mycket överskott ska jag unna mig då ungefär? 500kcal/dag?.  Har gått upp från 69 till 71,5 på typ 2 veckor och jag tycker absolut inte att jag äter grovt mycket. Får väl se framöver vad som händer med vikten. Tränar ju 5 gånger/vecka nu också.

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB