Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 … 23  

Steph tränar inför egen Ironmantävling

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

v. 46. Första "joggingpasset" på över en månad. Medelpuls 126. Uppskattningsvis ca 2 km. Dvs a la Muffins. Men första måndagen på över en månad som jag ens kunnat springa fem steg. Så det går framåt.

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

steph skrev:

Och får man ont i låret för att man sprang rakt i en rot så skall man allstå tillbaka och sparka av den j-a roten, om jag förstår rätt??!!

Ja?

Det finns väl några undantag.
"Har man blivit att med ett par fingrar i träslöjden så hjälper det nog inte att kapa fler brädor med bandsågen, ät inte mer av maten som gav dig salmonella och ett besök till hos kvarterets glädjedam lär inte få bort baggen. Men annars ska det funka..."

Webbsida

V 46 Fortsättning.
Simpass I 7 * 500 + lite simlekar efteråt bl.a. 50 på 47 sek. Höll schamat bättre. Körde start med 11 min mellanrum och den sista gick på 10.30. Kroppen behöver lära sig att fortsätta efter 25m, 50 och hundra som varit melodin på sistone. Kör åtminstone en gång till 7 * 500 innan jag ev testat nonstop. Av praktiska skäl kör jag ännu nästa pass i varm bassäng och jag vet att jag simmar betydligt snabbare i kall dvs 21 grader. Speciellt på längre sträckor. Det är som att jogga i +28 eller +21. Totalt 3.700 meter, så om inte längre än vad andra springer så i alla fall längre än jag springer...
Simpass II 8 * 500 start med 11 min mellanrum. De första under 10.00 de sista över 10:30. Pausade sedan ca två minuter och tog 50 m på 46 som avslutning. Ännu denna gång - +28. Nästa pass blir i ca +21 och då kommer jag att köra nonstop och se var jag får på 3.000 och 3.800. Pers bör det rimligen bli, men frågan är om det går ner mot 59:30...
Detta pass var egentkligen rätt effektivt. 1:50 från det att jag gick in till simbassängen till att jag gick ut igen. Numera känner jag inget i vänstern även om det nu är klockren tvåtakt från första till sista armtaget.

Senast redigerat av steph (2007-11-15 16:30)

Webbsida

"Tävling" 2006: (Mot mig själv i alla fall)

Solo-Marathon, på 25-årsdagen efter min marathonpremiär.
Tid 5:13 om jag minns rätt. Var naturligtvis först i mål.
Prioritering: Max, resultat: 3

Tävlingar 2007:

Triathlon (2,5-80-21): Tid 6.55. Trea totalt, men vinnare av mastersklassen. Behöver jag nämna att jag var den enda?
Prioritering: Max, resultat: 3
Hade faktiskt tiktat på ett marathon i oktober, men fick problem med benet.

Mål 2008:

Ett solomarathon, som formtest april/maj. (tävling/träning en filosofisk fråga)
Prior: Medel
Bergö Triathlon 2008, som sista långträning inför:
Prior: Låg
Bergö Ironman 2008.
Prior: Max

Senast redigerat av steph (2007-11-23 12:32)

Registrerad: 2007-05-08

Solo-marathon för att fira 25-årsdagen! Vilken rolig idé! Det ska jag också göra, 2025...

Webbsida

v.47
Joggingtur >30 min. <5 km. Nu vågar jag väl skryta med att jag joggade hela tiden. Senast så gick jag lite mellan varven. Alltså stora framsteg. Antiinflammatoriska har gjort susen, kanske tillsammans med egna immunförsvaret. Men man börjar ju undra om det ändå skulle vara effektivare och framför allt billigare att använda antiinflammatoriska-smärtstillande-febernedsättande stuket. I tio år har jag kört med vitamintillskott och haft bara en förkylning, men inte behövt äta någon medicin överhuvudtaget. Men nåja, inte verkar ju kräksjukan som bekanta har så särskilt behagligt och vinterinfluensan är på kommande, så kanske det ändå är bäst att fortsätta med dyra vitaminer och vart tionde år komplettera med anti...stuket.
Efter euforin att ha blivit bara fyra vändor efter IW i utmaningen (bara tvåa sade kanske nån, men jag är ju van att vara sist) utmanade jag m_g på >15 km löpning. M_g accepterade 15 km. Förra veckan joggade jag 2 km, vilket var de första på över en månad pga av skada. M_g joggade nada, pga sin skada, men optimismen och framtidstron är det inte något fel på!

Senast redigerat av steph (2007-11-26 19:56)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

steph skrev:

Efter euforin att ha blivit bara fyra vändor efter IW i utmaningen (bara tvåa sade kanske nån, men jag är ju van att vara sist) utmanade jag m_g på >15 km löpning. M_g accepterade 15 km. Förra veckan joggade jag 2 km, vilket var de första på över en månad pga av skada. M_g joggade nada, pga sin skada, men optimismen och framtidstron är det inte något fel på!

Två slagna hjältar på startlinjen. Det kommer bli århundradets långsammaste löptävling ;)

Webbsida

v 48 Simning. Körde 3.000 meter. Allt flöt på bra, men det gick bara långsammare och längsammare och sluttiden blev 1:03:30. Tyvärr 15 sek långsammare än i september. Inte ens trött, men det gick bara inte att simma snabbare. Brukar inte äta nåt före simträning, vilket jag gjorde denna gång en drygt timme före. Men ändå. Jag har simmat över 30.000 meter sedan jag körde förra testet. Nå, jag har ändå tänkt ändra upplägget nu då jag ju simmat rätt mycket, men inte verkar jag ha så många sekunder mera att ta på simningen utan professionell träningshjälp. Tack och lov så fick jag efteråt redan på att de höjt temperaturen i bassängen till +27. Men så myckte kan det ändå inte påverka. Men varför måste de ha så varmt i bassängerna? Försökte förklara för dem att det är ju som att springa i  +28 istället för ljuvliga +21. Förklaringarna var ju att många vill ha det så. Det kan mycket väl hända att de är de som står och hänger vid kortändorna, som föredrar +28, men de borde ha temperatur för simmare i en simhall.

steph skrev:

v 48 Simning. Körde 3.000 meter. Allt flöt på bra, men det gick bara långsammare och längsammare och sluttiden blev 1:03:30. Tyvärr 15 sek långsammare än i september. Inte ens trött, men det gick bara inte att simma snabbare. Brukar inte äta nåt före simträning, vilket jag gjorde denna gång en drygt timme före. Men ändå. Jag har simmat över 30.000 meter sedan jag körde förra testet. Nå, jag har ändå tänkt ändra upplägget nu då jag ju simmat rätt mycket, men inte verkar jag ha så många sekunder mera att ta på simningen utan professionell träningshjälp. Tack och lov så fick jag efteråt redan på att de höjt temperaturen i bassängen till +27. Men så myckte kan det ändå inte påverka. Men varför måste de ha så varmt i bassängerna? Försökte förklara för dem att det är ju som att springa i  +28 istället för ljuvliga +21. Förklaringarna var ju att många vill ha det så. Det kan mycket väl hända att de är de som står och hänger vid kortändorna, som föredrar +28, men de borde ha temperatur för simmare i en simhall.

Det låter ju vansinnigt att ha 27°C i en simhall. Du måste eftersvettas i timmar. Det ska vara kallt när man hoppar i och så blir det lagom redan efter några simtag. Vi har också runt 27 i utomhusbassängen, men där behövs det för det så kallt om huvudet. Men man märker när man är klar att det varit varmt.

Appropå snabbheten. Jag är ju nybörjare men jag tror absolut att ett bra steg kan vara att be nån som kan kolla på dig när du simmar. Och sen kanske att du kör lite fler serier om 50 och 100 meter. Istället för 6*500 kanske du lägger in en serie med 12*100 och en på 20*50. Fast vad vet jag, inte min sport riktigt.

Webbsida

Har försökt hitta simkurser el dyl men inte lyckats. Sen funderade jag på att någon kundde filma mig, för jag tror att redan det skulle hjälpa att jag själv kunde se hur jag simmar. Har ju lite koll på Thorpe och gänget. När jag ser på honom så inbillar jag mig att det ser ut som jag, men antagligen inte helt identiskt...
Angående snabbheten är jag ju nu i simning i samma stadie som löpningen för ett år sen. Orkar hur långt som helst, men får inte upp mer fart. Skillnaden i simningen är ju att jag kört massor med intervall, 5*25, 5*50 etc, men har där funderat att jag borde köra lite längre intervaller. Men det vill inte bli av med 5*200, för det tar ju 1/4 av träningen. Så jag skissade på 4*150, 3*200, 2*300 och sen även kanske att pass på 1.000, då börjar man ju ha uppfunnit pyraminden igen...
Men skillnaden mellan nu och i september är ju i alla fall dne att jag idag stiger upp ur bassängen helt oberörd efter 3.000 meter. Måste iväg efterssom gänget jag var med körde 100-300 meter och två bastuturer...

Avstängd
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Precis som Endag så tror jag du skulle vara hjälpt av någon som får se och kommentera din teknik, det verkar som mycket i simning handlar om teknik. Men som sagt, inte min sport heller, så fråga Tryman, han om någon borde ju kunna ge dig tips...

Webbsida

Jag har ju läst och studerat en hel del bilder, sett filmer etc och klart jag gjorde ju en tid som låg 15 sek från mitt personliga rekord på 3.000 meter (inte säsongsbästa). Tror det är svårt att beskriva hur man simmar, men vi tillfälle kanske jag kan få någon som tittar elelr åtminstone jag själv. Men tar egentligen inte så stor stress på det (mer förvånad och irriterad). Huvudsaken är att jag kan simma 3.800 meter med lätthet på ca 1:20, och har friska armar, rygg och ben cykling och löpning. Redan i somras kunde jag cykla typ 45 på samma tid oberoende om jag hade simmat 1,5 före eller inte. Tidsbesparingarna på IM gör man på cykel och löpning INTE på simning.
Tillägg: Gav en liten feedback åt chefen. Det visade sig att den var +28! och att jag var den första som kalgat på värmen. Alla andra har klagat på att det varit för kallt, så de har höjt och höjt. Jag jämförde med att springa i +22 och +28. Problemet är ju att de flesta som är i simbassängen så simmar ju inte. De kunde lika gärna ligga i barnbassängen.
Hur varmt har ni i era normala simbassänger? Är folk seriösa eller finns det många vid kortändan och "tar igen sig"?

Senast redigerat av steph (2007-11-27 12:39)

steph,
du kan ju tala om för chefen hur dyrt det måste vara att ha sex grader extra i bassängen. Jag vet inte vad det är där jag simmar. Men det brukar vara så det är lite kallt när man hoppar i och så tar det några simtag innan det blir behagligt. Jag simmar på tre ställen:
Lindängen, utomhus: crawlkurs så ingen hänger i vägen, men det är trångt på banorna.
Burlövsbadet: träning, men kollar man på allmänhetens banor så är det inte så att folk slappar vid kanten.
Högevall i Lund: De flesta cruisar runt bröstsim i lugnt tempo, och det kan vara väldigt trångt, men ingen slappar vid kanten direkt. Eller ibland. Men där är vattnet gemensamt med en stor del med leksaker för mellanstora barn och inte är det 28 grader för det.

Webbsida

V.48. Jogging>60 min. MP 135. ev>8 km. Leve muffinsmetoden! Inget problem med värmen då fläkten var på.

Senast redigerat av steph (2007-11-27 15:55)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

27 grader verkar vara standard i de flesta bassänger. Där jag simmar är det 27 grader och det verkar vara det i de flesta av Stockholm stads simhallar. Förutom vissa dagar då de höjer till 29 grader ;D

27-gradigt vatten är ändå inte att jämföra med 27 grader i luften, eftersom kroppstemperaturen är högre än vattnet och vattnet leder bort kroppsvärmen på ett sätt som luft inte gör.

EDIT: Även Eriksdalsbadet har 27 grader i vattnet och där simmar ju halva Sverigeeliten känns det som.

Senast redigerat av machine gun (2007-11-27 23:37)

Webbsida

Jag har lite noterat det när jag kollat omkring, men ifjol hade de +22 i min bassäng och +28 i den andra på kobben. I början visste jag inte att det var skillnad utan udrade bara varför jag simmade snabbare i den ena bassängen. Frågan är ju om vi inte är känsligare för värme i vatten. Att vara i en bastu med 100 grader går bra, men jag skulle inte vilja prova vatten med 100 grader...

Kollade på högevalls hemsida, det är vist 26 i sportbassängen, 27 i barn och 28 i undervisnings. 38 i bubbelpoolen...

Webbsida

v48. Simning 3.800 meter på 1:22. Nytt personligt rekord bara två minuter från mitt mål denna säsong. De uppgav att bassängen skulle vara +27, men den var nog mycket kallare än den hemma. Kommer nog att ta med termometer nästa gång. 3.000 passerades på ca 1.04. Det verkar nog ionte gå så mycket snabbare...

Avstängd
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Härligt Steph! Det var bra simmat, nu är det inte långt bort... Jag tror också som du att en för varm basssäng gör att man blir trött i förtid.

steph skrev:

v48. Simning 3.800 meter på 1:22. Nytt personligt rekord bara två minuter från mitt mål denna säsong.

Grattis! Då lutar allt åt att du kommer klara målet. Kan du lägga mer tid på muffinslöpning :)

Webbsida

v.49. Jogga 9,4 km >>60 min. Joggningen länns ännu varje steg, men lite bättre för varje gång. Nu kommer jag att köra denna längd som muffins ett tag.

Mellanbokslut i träningen. Min målsättning var att köra 50 löpkilometrar / 5 h kalkylerad träningstid per vecka. Kör man jämnt så hinner man på den tiden ca 23 IM, dvs 87 + 4140 + 966. Detta skulle jag nå enligt min första budget. Nu fick jag problem med benet och ökade simningen istället. Sedan var jag väl lite slö med cyklingen alldeles som vanligt.
Efter triathlon har jag nu tränat 67 + 467 + 203, vilket betyder 77%, 11% och 21% av årsbudget, då ca 38% av tiden har gått. Alltså måste jag göra något radikalt.
1.    Trappa ner på simningen som planerat. 5 minuter hit eller dit där gör inget. Jag kan nu simma 3,8 km utan att egentligen känna av det.
2.    Jogga mer, men jag har ännu problem med benet.
3.    Cykla ännu mer än planerat i vår. Från april – juli gör 3674 km på 3,5 mån eller 1049 per mån o 262 per vecka. Tufft.

Alltså har jag efter långt och moget övervägande beställt millenniets andra pryl. En motionscykel på postorder för lite mer än en skånsk papp. Även om den omvandlas till traditionell klädställning efter ett år så bör den vara värd sitt pris. Kommer att ha den i den kalla verandan så länge det går. Sedan får jag sitta nere i vinkällaren, tills våren kommer. Då gäller verandan igen tills Pålle tas fram.
Den har redan ett namn: Räddningsplankan.
En lämplig utmaning kanske håller frekvensen uppe på plankan.

Webbsida

NOVEMBERsammadrag. Simning 30.300 meter. Löpning 12.000 meter. Blev lite speciell månad!

Webbsida

v. 49. Jogging 9,4 km >>60 min, men fyra minuter snabbare än senast. Benet bättre. Hoppas att jag nästa vecka inte skall känna av det mer. Nu är det ju bara det att jag ju knappt sprungit på 2 månader...

steph skrev:

NOVEMBERsammadrag. Simning 30.300 meter. Löpning 12.000 meter. Blev lite speciell månad!

Det var inte illa! Simningen alltså.

Webbsida

V. 50 Simning. 500 9:32 PB 1.500 29:45 PB 3.000 1:01:29 PB
Idag hade jag nog kört 3.800 under 1:20 om jag bara hade hunnit. Var med simlaget från byn och de andra simmar lite kortare... Men TRE personliga rekord drygt 20 år efter att jag lärt mig simma frisim är ju ändå inte så illa.

Sidor: 1 2 3 4 5 … 23  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB