Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 6 7 8 9 10 11  

Deff- Hur? [uppdaterad 9/2 -07]

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Om man ska förklara det enkelt kan man väl säga att du har rätt, ja=)

Registrerad: 2007-01-07

stämmer det att man kan bli starkare under deffen?

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Aa

Registrerad: 2007-06-26

AC/DC - For those about to rock (we salute you)

oooookeeeejjj då har man öppnat två browsers med olika ämnen och postar helt galet...

Registrerad: 2007-12-06

Frihet. Jag tror det här möjligen till attt eftersom alkohol lär ju funka som en trevlig bromskloss för en för kroppens alla viktigate hormoner som påverkar ämnesomsättningen. Det betyder mer att du förbrukar mindre kalorier, om inte så att den sänkta aptitet beror på kroppens oförmåga att signalera när man faktiskt svälter.

Ledsen för mina spekulationer. Men vad som tycks då va givet är att alkohol defintivit inte är en batningsmedel ;)

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/77/5/1312

Registrerad: 2007-12-06

Tjatadockan. Beror på. Om man inte får tillräckligt mycket kalorier i sig så börjar kroppen att förbränna fett och muskler för energi, och detta görs med hjälp av adrealin och nån annan nedbrytande hormon... Minns inte vad den nu hette. Adrealin ökar förmågan att kontrahera musklera, men utan mycket glukos i musklerna, så är orken kortvarig.

Sen så kan man råka snubbla över riktigt hälsosamma vanor under deffning, när man faktiskt kräver mindre kalorier eftersom t.ex fett kan från många källor ha ett mycket lägre GI än nån annan oraffinerad källa,
vilket betyder att mindre kalorier under en period förosakar överskott och bildandet och ökningen av storlek och mängd fettceller.

Smokescreen skrev:

och nån annan nedbrytande hormon... Minns inte vad den nu hette.

Kortisol

Registrerad: 2006-10-26

Tänkte väcka liv i denna tråd om möjligt. Jag har läst igenom tråden och skaffat mig en rätt bra bild över vad som krävs för att deffa....tror jag. Har trots det ett par frågetecken.

Jag är 27 år, 195cm lång och väger ca 85kg.

Skada, förkylning har satt stopp för träning de senaste veckorna men vanligtvis är målet att träna 3-5ggr i veckan. Under hösten har fokus legat på att bygga muskler men flera förkylningar och skador har gjort att det tränats måttligt *suck*.

Jag är dock rätt nöjd med min muskler, förutom att jag skulle vilja ha lite mer över brösten. Efter nyår är målet att träna konditon och styrka. Löpning eller annan konditionsaktivitet ca 3ggr/vecka och kombinera det med ca 3 styrkepass. Målet är att gå ner till ca 80kg och få bort magfettet, så att magmusklerna syns. Alltså en gemensam satsning mot Göteborgsvarvet och Beach 08. Samtidigt vill jag behålla mina muskler och helst skulle jag vilja bygga på lite bröstmuskler, men har läst att det inte är möjligt om man inte får i sig mer energi än man gör sig av med.

Så frågan är hur jag ska lägga upp min kost???

* Går det satsa på att få i sig lika mycket mat som förbränns eller mer, men äta nyttig kost?
* Eller ska jag satsa på ett energiunderskott och skita i bröstmusklerna i nuläget och satsa på konditionsträning + abs?
* Eller ska jag satsa hårt på styrketräning under en månad eller så för att efter det gå över till alt.2 och konditionsträningen? Räcker 1 månad för att bygga bröstmuskler?

Registrerad: 2007-06-05

crowax skrev:

* Går det satsa på att få i sig lika mycket mat som förbränns eller mer, men äta nyttig kost?
* Eller ska jag satsa på ett energiunderskott och skita i bröstmusklerna i nuläget och satsa på konditionsträning + abs?
* Eller ska jag satsa hårt på styrketräning under en månad eller så för att efter det gå över till alt.2 och konditionsträningen? Räcker 1 månad för att bygga bröstmuskler?

Förstår inte riktigt första frågan, nyttigt skall du ju äta i varje fall.
Fråga 2,3: Du får själv välja vad du vill prioritera. Allting är relativt, så ja du kan bygga bröstmusklerpå en månad. Hur mycket kan ingen svara på. 85kg för en person som är 195cm lång är inte i överkant så jag utgår från att du utseendemässigt har råd att gå upp i vikt. Om jag var du skulle jag därför prioritera muskelbygge några månader och sedan deffa före sommaren.

crowax skrev:

Räcker 1 månad för att bygga bröstmuskler?

Ja det borde räcka.

En kort fråga bara, man kan väl kombinera deff med regelbundet kcal överskott i samband med de dagar man styrketränar för att minimera den förlorade muskelmassan och styrkan och i bästa fall göra ökningar samtidigt?
Så att man satsar på kcal + de dagar man tränar och - under vilodagarna, hur låter det?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Det låter som om det kommer att bli varken eller.

Honn skrev:

Det låter som om det kommer att bli varken eller.

Exakt vad menar du? Om jag kör 2ggr i veckan med +500 och sedan 5 dagar -500 ligger jag ju på -1500 kcal.
Är detta sätt åtminstone i teorin som en vanlig deff men långsammare?
Kanske mer skonsam för muskelmassan och styrkan?
Vet inte alls, tycker bara att det låter logiskt

Har någon annan en synpunkt på det här?
Stressar lite för att jag skall träna imorgon

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

Pröva?

Registrerad: 2007-03-03

Fabbi, bättre i såfall med 3 helkroppspass per vecka.

+500 kcal träningsdagar, 40% protein, 50% kolhydrat och 10% fett
-500 kcal vilodagar, stor %del protein.

Du ligger på -500 i veckans slut. Men ska du genomföra något sånt här så är näringstajming runt träning väldigt viktigt.

Ok, tack så mycket. Tror ändå jag håller mig till ett underskott hela tiden för att det är så mycket enklare.
Dessutom tar det ju en evighet att deffa om man håller sig till -500 kcal i veckan (vägde 76,6 före bulk och nu about 83kg), så jag satsar på en snabbare deff så jag hinner bygga ännu före sommaren ;)

Registrerad: 2008-01-28

King Grub skrev:

Morgonpromenader innan frukost är effektiva fettförbrännare av den anledningen att dina insulinnivåer är låga eller obefintliga efter nattens fasta, vilket möjliggör att en större andel av den förbrukade energin kommer att tas från fett i stället för från kolhydrater. Det är dock inget magiskt med morgonpromenader: orkar eller vill du inte gå innan frukost förbränner du precis lika mycket energi vid ett senare tillfälle, även om andelen fett kommer att vara något lägre, men detta är inte avgörande i det långa loppet, utan det är energi in minus energi ut som gäller, och på det stora hela är intensiv konditionsträning effektivare, men då krävs det bra bränsle = kolhydrater, inget lågkolhydrattjafs på -1000 kcal per dag, om du vill ha en effektiv träning med fettförbrännande effekt.

Träning innan frukost är ju ett vanligt tips. Dock inte något bra tips. Fettförbränningen är visserligen hög eftersom kroppen inte har fått någon mat på 8-10 timmar. Något som ofta glöms bort är att kroppen i ett sådant tillstånd är benägen att bryta ner dina muskler också, den är i sk katabol fas.

Om du vill förbränna fett men behålla din muskelmassa bör du äta något lätt (kolhydrater + protein) en stund innan du tar din morgonpromenad eller joggingtur. Måltiden tar din kropp från en katabol till anabol fas. Du kommer att förbränna fett ändå, men risken att tappa i muskelmassa är mindre.

Strosaren skrev:

Träning innan frukost är ju ett vanligt tips. Dock inte något bra tips. Fettförbränningen är visserligen hög eftersom kroppen inte har fått någon mat på 8-10 timmar. Något som ofta glöms bort är att kroppen i ett sådant tillstånd är benägen att bryta ner dina muskler också, den är i sk katabol fas.

Om du vill förbränna fett men behålla din muskelmassa bör du äta något lätt (kolhydrater + protein) en stund innan du tar din morgonpromenad eller joggingtur. Måltiden tar din kropp från en katabol till anabol fas. Du kommer att förbränna fett ändå, men risken att tappa i muskelmassa är mindre.

Vill man promenera på fastande mage är det INGEN fara med det. Ja ser bara fördelar med det under en deff.

lagg

Senast redigerat av high_school_boy (2008-01-28 12:24)

lagg

Senast redigerat av high_school_boy (2008-01-28 12:24)

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

high_school_boy skrev:

Vill man promenera på fastande mage är det INGEN fara med det. Ja ser bara fördelar med det under en deff.

Beror väl på vad man menar med fastande? Har man inte käkat på ett dygn kan det väl inte vara bra? Men jag kan tänka mig att det inte spelar så stor roll om man käkat normal dagen och kvällen innan.

Vad spelar det för roll om man inte käkat på 24h?

Man gör ju det konstant under en diet som periodisk fasta tex. Inga märkvärdigheter med det, måltidsfrekvens spelar ingen roll.

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

high_school_boy skrev:

Vad spelar det för roll om man inte käkat på 24h?

Man gör ju det konstant under en diet som periodisk fasta tex. Inga märkvärdigheter med det, måltidsfrekvens spelar ingen roll.

Det måste ju ändå finnas gränsvärden även inom IF?

Sidor: 1 … 6 7 8 9 10 11  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB