Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Slår du i luften?, utan motstånd??
Thewind: Ja, jag får ta mig i kragen och anstränga mig lite. Vilken tur att jag har börjat med periodiseringen då... ;)
Sjoblad: Ja, jag slår enbart i luften. Jag vet att det har sina brister och risker, men jag har ingen slagsäck hemma så därför försöker jag fokusera enbart på utförandet, inte kraft och styrka. Skäms lite faktiskt över det, jag borde kanske veta bättre...? :$
Mvh
Lördag 24 November 2007
0800 - Uppvakning
0830 - 0840 | Basic Strength Programme Model 1 Advanced 2
Push-up 20 R + 5 R på knä
Jack knife sit-up 30 R
Narrow descent push-up 10 R
Side raise 20 R x 2
Hindu squat 40 R
Pronated pull-up 10 R
Duration: 8 minuter
1020 - 1210 | Endurance: Marching Model 16
Sträcka: 10.4 km
Version: Easy
Hastighet: 6.4 km/h
Extra vikt: + 15 kg
¤ Complementary Strength "
Push-up 9 R - BW + 15 kg
Step-up 24 R - BW + 15 kg (på varje ben)
Squat 10 R - BW + 15 kg
Kommentar: Innan passet, hade jag mina tankar om att det skulle vara rena söndagspromenaden jämfört med min lilla strapats under förra helgen, men denna marsch har sina egenskaper. Mer vikt, konstant rörelse osv. Jag bör nog inte jämföra de båda två, de är alltför olika. Men det gick bra, det var väldigt skönt att ha slät asfalt som vägunderlag iaf... och så orkade jag inte att fixa 10 R på "Push-up", hehe. Nåja, det kommer nog tillbaka... ^^
Duration: 98 minuter
1755 - 1825 | Specific Strength Achievement Programme Model 8 - "Light"
|Push-up 11 R - BW (2 cirklar vanliga, 2 breda, 2 "Narrow descent-" och 2 knogar)
|Jack knife sit-up 20 R - BW
I Cirkel |Hindu squat 30 R - BW
|Static back raise 20 S - 1/3 BW
|Supinated pull-up 5 R - BW
8 Cirkulationer
Kommentar: Jag "normaliserade" mina varianter på "Push-up" för att förbättra min teknik och det kändes bra, kommer att fortsätta med detta upplägg. Resten av passet gick som det skulle, fast jag är lite orolig över att jag inte gör "Static back raise" tillräckligt bra. Jag klarar bara av lyfta upp kroppen så att brösten lämnar golvet, men jag har fått för mig att man ska lyfta ännu mer av överkroppen... men jag klarar inte det. :(
Duration: 30 minuter
1840 - 1900 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1
1. Wall straight leg calf stretch
2. Standing hamstring stretch
3. Standing single leg calf stretch
4. Standing single leg hamstrings stretch - 85 cm elevation
5. Seated abductor stretch
6. Sidelying quadriceps stretch
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
9. Seated lower back stretch
6 djupa andetag (á ca. 5 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det
Duration: 18 minuter
0040 - Nedsläck
---
Mr_W.P skrev:
Thewind: Ja, jag får ta mig i kragen och anstränga mig lite. Vilken tur att jag har börjat med periodiseringen då... ;)
Sjoblad: Ja, jag slår enbart i luften. Jag vet att det har sina brister och risker, men jag har ingen slagsäck hemma så därför försöker jag fokusera enbart på utförandet, inte kraft och styrka. Skäms lite faktiskt över det, jag borde kanske veta bättre...? :$
Mvh
Inte alls bra för armbågsleder och sånt att sparka rakt ut i luften:P, men du får inte fullfölja slagen i luften så är det nog inga problem, har du tänkt investera i en säck?
Mvh
Jo, jag har hört det. Får ta det väldigt försiktigt med min träning då... :/
Nej, jag har inga planer på att skaffa en säck. Mina föräldrar skulle nog inte uppskatta om jag hängde upp en säck i rummet och började föra en massa oväsen, det är väl det största hindret just nu. Men jag hade gärna velat ha en... ^^
Mvh
Mr_W.P skrev:
Mvh
Man måste öva både på att skuggboxa och att använda motstånd. Man måste bli bra på båda. Tänk bara på att inte slå ut slaget så långt att armbågsleden tar skada så ska det inte vara några problem.
Ok, jag ska försöka ta det försiktigt. :)
Mvh
Söndag 25 November 2007
0820 - Uppvakning
1000 - 1010 | Basic Strength Programme Model 1 Advanced 2
Jack knife sit-up 30 R
Side raise 20 R x 2
Hindu squat 40 R
Pronated pull-up 10 R
1910 - 1945 | Tai Chi
1. Statisk träning: "De 7 grundpositionerna" - 6 djupa andetag (á ca. 5 sekunder) per moment
2. 1 Serie (20 övningar) x 6 R (3 Serier i vanlig resp. spegelvänd riktning)
Kommentar: Jag hämtade några intryck från det filmklipp jag postade på sidan 33 i träningsdagboken om "Tai Chi" och lyckades få lite mer flyt under vissa moment. Jag börjar att sudda ut de enskilda rörelserna nu, för att skapa ett mer kontinuöst utförande. På ett sätt känns det bra eftersom det blir en smidigare genomgång, men jag känner mig även osäker av att inte ha gjort alla moment på ett tillräckligt bra sätt nu heller...
nåja, det kommer. :)
Duration: 34 minuter
2215 - 2235 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
6 djupa andetag (á ca. 5 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det
2340 - Nedsläck
---
-//- Rapport 2.0 - 19/11 -- 25/11 2007 -//-
Jag ber om ursäkt för att rapporten är försenad med ett dygn, jag har varit upptagen med andra sysslor.
Styrka
Basic Strength Programme:
Det går bra, jag har släppt lite på striktheten i "Push-up" vilket gör det hela lite fortare, snabbare och roligare. Jag har även kommit till den punkten att "Narrow descent push-up" känns väldigt jobbig att utföra, det bränner i "Triceps" och jag tar i så gott det går. Oj oj oj... sedan hade jag uppskattat en ökning i "Pronated pull-up" men för tillfället känns det inte aktuellt.
Specific Strength Achievement Programme:
Jag valde att köra "M6" under Torsdagen, mest för att det är ett roligare program att köra än "M7"... hi hi. ^^
I det stora hela, går det bra. Fick bra respons under "M8" med mina nya "Push-up"-varianter, men jag vill fortfarande träna med finger-varianten... hmm, kanske kan alternera varannan vecka mellan att köra på knogar och fingrar? Det låter inte så dumt...
Jag kommer att köra på som vanligt, jag hoppas bara att jag hinner få min skivstångsställning innan det är dags för styrke-fasen i periodiseringen, det hade underlättat min träning väldigt mycket. Ser fram emot det iaf. :)
Kardiovaskularitet
Medium Distance:
Jag överraskar mig själv varje vecka att fortfarande ligga och skrapa längs 45-markeringen och det är så roligt! Den positiva effekten av att ha tänka negativt? ;)
Skadan i Onsdags var borta i lagom tid för milen i Fredags, det kan ha varit någon form av sträckning. Man försöker anstränga sig att hålla uppe farten, men istället så spänner man fel muskler och så går det som det går. Något åt det hållet, misstänker jag.
Uthållighet
Ett pass denna vecka och det gick hyggligt. Men jag ser inte fram emot uthållighets-fasen som börjar nu, det kommer att bli tungt! Jag hoppas att det kommer att gå bra...
Övrigt
Vikt: 69.5 kg
Nästa helg blir det ytterligare en HV-övning för min del. Lyckligtvis är det bara på Lördagen, men jag missar marsch-passet vilket är synd. Det var något jag hade sett fram emot eftersom jag hade tänkt att pröva på en längre sträcka, men jag får vänta tills nästa tillfälle. Jag tror att jag kan köra min cirkelträning iaf. :)
Lätt vecka blir en lätt rapport.
---
Cycle: 2 | Phase: 2 | Week: 4 | Type: Endurance
Måndag 26 November 2007
0800 - Uppvakning
Jack knife sit-up 30 R
Side raise 20 R x 2
Hindu squat 40 R
Pronated pull-up 10 R
1120 - 1155 | Cardiovascular Activity: Interval Programme Model 11 Advanced 1
Fas 1: [Uppförsbacke, medel fart, 49 - 60 sekunder | Nedförsbacke, låg fart, 59 - 63 sekunder] x 8 R
Fas 2: [Lätt kuperad urban miljö, medel fart, 12 minuter] x 1 R
Kommentar: Det var riktigt ansträngande att springa! Ganska väntat ändå, med tanke på att jag har haft ett uppehåll på två veckor. Dessutom var det ganska kall luft vilket ledde till att det gjorde ont att andas, det kändes i hela luftstrupen. Väldigt obehagligt. Men trots allt detta, var passet bra utfört. :)
Duration: 28 minuter
1900 - 2015 | Martial Art - Jeet Kune Do
1. On guard position
2. Lower body tools:
• Front kick
• Side kick
• Rear knee thrust
• Rear hook kick
• Back kick
3. 4 Basic defence positions
4. Upper body tools:
• Straight lead
• Finger jab
• Lead hook
• Uppercut
• Elbow strike
• Backfist punch
• Rear cross
• Rear hook
5. Combinations & feinting
6. Movement:
• Advance/retreat
• Sidestep left/right
• Circling left/right
• Quick advance/retreat
7. Evasiveness
20 R på alla moment | Höger resp. vänster "stance" på alla övningar
Kommentar: Passet kändes mediokert, det tog en stund innan jag började fokusera på att sakta ner hastigheten och ha blicken på motståndaren. Det är väldigt svårt att göra en kontrollerad "Back kick", jag har en tendens att skjuta iväg den som ett spjut för att poängtera kraften i den sparken men jag försökte att utföra den så säkert som möjligt. Sedan förstår jag inte hur man kan hålla kvar blicken på sin motståndare när man utför en "Lead hook", hela kroppen följer ju med slaget vilket gör att man vrider sig och då tappar sikten... fast den jobbigaste aspekten av att hålla kvar blicken på sin motståndare är att man tappar intresset, ingen underhållande syn när man tittar sig själv i spegeln... XD
Duration: 74 minuter
2220 - 2240 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
2350 - Nedsläck
---
Alltså när jag gick på TKd så va back kick inte världens mest kontrollerade, va mer att vi hoppade och sparkade bakåt för att komma iväg ifrån motståndaren, Det med blicken är inte 1000% att du ska kolla på dom hela tiden, slår du en krok så slår du den hoppar bakåt, eller fortsätter med en kombination, känner du att detn går snabbt och teknik och sånt funkar bra fortsätt så, tänk inte bara på blicken hela tiden..
mvh
Jaså? Jag använder "Back kick" som en kraftig offensiv lång-attack, jag tycker man får så pass mycket kraft i den att jag kan använda den som sådan.
Ok, för det känns så onaturligt att försöka hålla kvar blicken under vissa moment, ett trick som jag tycker hjälper för att ha någorlunda koll på motståndaren däremot är att sänka blicken. Säg att man kör en "Lead hook"; när man har vridit sin kropp till den punkt att man tappar motståndaren från sin synvinkel, så kan man börja titta ner på motståndarens höft eller t.o.m. benen. På så sätt förblir ens blick på motståndaren.
Mvh
alltås back kick e när man hoppar eller rättare sagt sparkar bakåt, hästspark väll?
aa men alltså det ska kännas naturkligt att slå en krok t.ex. vet inte vad lead hook är men räknar med en vanlig krok.. När du slår den vrider du juh höften och i princip hela kroppen, då ska du inte kolla på motståndaren typ, alltså kolal där det käns bäst, men du ska ändå hålla kolla på läget^^, gäller att du rör dig mycket.. Kolla på boxnings videos på youtube, på riktiga boxare, Theodore philips t.ex. amatörboxare som förmodligen är världens bästa boxare genom tiderna^^
Mvh
Precis, "Back kick" är när man sparkar bakåt, "hästpark" eller "åsnespark" som jag tycker illustrerar rörelsen bättre. >Kapoow!< ^^
Och ja, "Lead hook" är ett vanligt krokslag. Ok, jag ska kolla lite på Youtube. :)
Mvh
Tisdag 27 November 2007
0800 - Uppvakning
Jack knife sit-up 30 R
Side raise 20 R x 2
Hindu squat 40 R
Pronated pull-up 10 R
1020 - 1200 | Endurance: Marching Model 16
Hastighet: 6.2 km/h
Extra vikt: + 20 kg
¤ Complementary Strength ¤
Push-up 7 R - BW + 20 kg
Step-up 24 R - BW + 20 kg (på varje ben)
Squat 10 R - BW + 20 kg
Kommentar: Det är en j*kla skillnad att gå med 20 kg jämfört med 15 kg! Jag kände mig riktigt tung när jag var ute och gick samtidigt som den nedre delen av "Trapezius" kände sig intryckt och gav en ganska obekväm känsla av ansträngdhet men efter ett tag så brydde jag mig inte om det längre och det kändes inte alltför illa. I det stora hela, blev det lika bra som de tidigare passen och jag gick över mina förväntingar med att fixa 7 R på "Push-up", jag trodde att jag bara skulle fixa 5 R. Det är inte så jobbigt för benen, utan det är verkligen en fråga om att överkroppen klarar av den där extra mängden vikt när man är ute och går.
Duration: 100 minuter
1800 - 1850 | Specific Strength Achievement Programme Model 6 - "Heavy"
1. Bench press 5 R x 4 S - 36 kg
2. Lying leg raise 10 R x 4 S - 1/2 BW + 4 kg
3. Deadlift 5 R x 4 S - 36 kg
4. Supinated pull-up 5 R x 4 S - BW + 4 kg
5. Lateral raise 6 R x 4 S - 4.5 kg (på varje arm)
6. Rear lateral raise 6 R x 4 S - 4.5 kg (på varje arm)
7. Neck raise 10 R x 4 S - 36 kg
Kommentar: Det var felfritt, bortsett från att det gick lite trögt på "Bench press". Jag kände därför att jag behövde kompensera lite grann och prövade därför på att ha en mer explosiv aktivering under "Deadlift" samt "Supinated pull-up" och det gick väldigt bra, speciellt under den förstnämnda övningen. Sedan undrar jag om jag inte borde öka setmängden till 5, det känns som att jag behöver det...
Duration: 49 minuter
2205 - 2225 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
Duration: 19 minuter
2335 - Nedsläck
---
Onsdag 28 November 2007
0800 - Uppvakning
Jack knife sit-up 30 R
Side raise 20 R x 2
Hindu squat 40 R
Pronated pull-up 10 R
1120 - 1210 | Cardiovascular Activity: Medium Distance Model 12
Hastighet: 13.3 km/h
Kommentar: Jag kände mig inte lika spänstig idag, så det blev lite långsammare. Det som jag kom att tänka på var de rader jag skrev i "Rapport 2.0", där jag påpekade min förmåga att ligga så nära 45 minuter utan en alltför stor ansträngning... plötsligt känns det som att jag får äta upp de orden. Märkligt, varför är det så? Att så fort man påstår något, så blir det raka motsatsen? Missförstå mig inte, jag sprang inte jättelångsamt och tiden var väl respektabel, men jag tenderar att ändå se något sammanhang i det hela... :P
Duration: 47 minuter
1800 - 1915 | Martial Art - Jeet Kune Do
1. On guard position
2. Lower body tools:
• Front kick
• Side kick
• Rear knee thrust
• Rear hook kick
• Back kick
3. 4 Basic defence positions
4. Upper body tools:
• Straight lead
• Finger jab
• Lead hook
• Uppercut
• Elbow strike
• Backfist punch
• Rear cross
• Rear hook
5. Combinations & feinting
6. Movement:
• Advance/retreat
• Sidestep left/right
• Circling left/right
• Quick advance/retreat
7. Evasiveness
20 R på alla moment | Höger resp. vänster "stance" på alla övningar
Kommentar: Jag känner mig inte alltför motiverad när det gäller sparkteknikerna, det beror nog främst på min stelhet. Det kändes lite slarvigt ett tag, måste ha mer disciplin! Stressa inte, ta det som det kommer. I övrigt gick det ok, jag lade in lite mer fart i övningarna vilket kändes bra. Men den långa durationen har fått mig att på nytt överväga möjligheten att ha två olika pass, ett för att träna slag och sparkar och det andra för att träna kombinationer. Jag skall fundera på detta...
Duration: 73 minuter
2135 - 2150 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
Duration: 17 minuter
2330 - Nedsläck
---
Torsdag 29 November 2007
0800 - Uppvakning
Jack knife sit-up 30 R
Side raise 20 R x 2
Hindu squat 40 R
Pronated pull-up 10 R
Duration: 7 minuter
1000 - 1145 | Endurance: Marching Model 16
Hastighet: 6.1 km/h
Extra vikt: + 20 kg
¤ Complementary Strength ¤
Push-up 5 R - BW + 20 kg
Step-up 24 R - BW + 20 kg (på varje ben)
Squat 10 R - BW + 20 kg
Kommentar: Även om det gick långsammare, tyckte jag att det var ganska ok. Hade inte alltför stora problem med att bära packningen och jag slapp regn, det som jag är mest besviken på är att jag bara klarade av 5 R på "Push-up"... :(
Duration: 102 minuter
1900 - 2010 | Specific Strength Achievement Programme Model 7 - "Medium"
1. Military press 10 R x 4 S - 18.5 kg
2. Lying tricep extension 10 R x 4 S - 18.5 kg
3. Crunch 10 R x 4 S - 1/3 BW + 10 kg
4. Squat 10 R x 4 S - BW + 26 kg
5. Calf raise 10 R x 4 S - BW + 36 kg
6. Barbell row 10 R x 4 S - 36 kg
7. Wrist curl 20 R x 4 S - 16 kg
8. Reverse wrist curl 7 R x 4 S - 16 kg
Kommentar: "Military press" var rolig att utföra, det brände fint i "Deltoideus". I övrigt, blev det som jag hade förväntat mig. Jag har inte tappat alltför mycket trots två veckors uppehåll från detta program, det känns bra.
Duration: 68 minuter
2200 - 2220 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
2330 - Nedsläck
---
Fredag 30 November 2007
0800 - Uppvakning
Jack knife sit-up 30 R
Side raise 20 R x 2
Hindu squat 40 R
Pronated pull-up 10 R
1125 - 1235 | Cardiovascular Activity: Long Distance Model 13
Sträcka: 5.6 km + 7.3 km ~ 12.9 km
Hastighet: 11.7 km/h
Duration: 66 minuter
1900 - 1920 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
Duration: 19 minuter
2200 - Nedsläck
---
Lördag 1 December 2007
0630 - Uppvakning
0650 - 0700 | Basic Strength Programme Model 1 Advanced 2
Jack knife sit-up 30 R
Side raise 20 R x 2
Hindu squat 40 R
Pronated pull-up 10 R
1830 - 1900 | Specific Strength Achievement Programme Model 8 - "Light"
|Push-up 11 R - BW (2 cirklar vanliga, 2 breda, 2 "Narrow descent"- & 2 fingrar)
|Jack knife sit-up 20 R - BW
I Cirkel |Hindu squat 30 R - BW
|Static back raise 20 S - 1/3 BW
|Supinated pull-up 5 R - BW
8 Cirkulationer
Kommentar: Det kändes härligt att röra på sig, att få göra något meningsfullt till skillnad mot vad som kan kallas ett fiasko till HV-övning som tog sin plats under dagens gång. Det var nog även bra att jag valde att köra "Push-up" på fingrarna än på knogarna som avslutning på passet, jag hade nämligen väldigt ont i knogarna efter en uppvärmningsövning som vi hade under HV-övningen för att hålla oss varma...
Duration: 31 minuter
1910 - 1930 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
0045 - Nedsläck
---
Tjenare! intressant träningsdagbok måste jag säga :) har en fråga dock.. Varför kör du pullups: 20 R + 5 R på knä? bättre att köra 25 stycken strikt?
MVH
Edit: felstavning
Senast redigerat av Chebmami (2007-12-02 18:52)
Hej! Tack för de vänliga orden. :)
Ja, Du... om jag kunde köra 25 strikta "Push-up", då hade jag gjort det men för tillfället så klarar jag inte av det. Det är därför jag har just de extra 5 R som utförs på knä; för att komma upp till 25 R. :)
Mvh
Söndag 2 December 2007
0900 - Uppvakning
0950 - 1000 | Basic Strength Programme Model 1 Advanced 2
Jack knife sit-up 30 R
Side raise 20 R x 2
Hindu squat 40 R
Pronated pull-up 10 R
1830 - 1905 | Tai Chi
1. Statisk träning: "De 7 grundpositionerna" - 6 djupa andetag (á ca. 5 sekunder) per moment
2. Omstrukturering av 1 Serie (20 övningar)
Kommentar: Det blev ett litet annorlunda upplägg idag då jag bestämde mig för att fortsätta utvecklingen av mitt utförande från enskilda övningar till en mer "harmonisk resa". Det går sådär, det känns som att jag skapar min egna version utav "Tai Chi", jag verkar anpassa den efter min egen förmåga men framför allt till mitt egna tycke. Det största problemet är att jag inte har tillräckligt med utrymme i mitt rum för att kunna göra alla övningar efter varandra utan att förr eller senare gå in i en vägg eller slå till sängen, tv:n eller bokhyllan med någon lem av valfri sort... XD
Duration: 34 minuter
2130 - 2150 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
2325 - Nedsläck
---
-//- Rapport 2.1 - 26/11 -- 2/12 2007 -//-
Ytterligare en försenad rapport... jag ber, igen, om ursäkt för detta.
Styrka
Specific Strength Achievement Programme:
Jag känner att jag vill göra några ytterligare ökningar under den kommande styrke-fasen. I "M6" vill jag öka setmängden från 4 till 5 per övning medans jag under "M7" vill öka antalet repetitioner från genomsnittet 10 till 12. Problemet är bara om jag klarar av det, kan det bli för mycket på en gång? Både ökad vikt, set och/eller repetitioner? Eller ja... att öka repsmängden i "M7" är nog inte så viktigt, däremot finner jag en ökning i setmängden under "M6" väldigt gynnsam. Kanske jag kan köra viktökningen under styrke-fasen och sedan när det är dags för nästa cykel, kan jag börja med 5 set per övning? Hmm...
Kardiovaskularitet
Ingen kommentar. Det går bra, helt enkelt. :)
Uthållighet
Det känns ganska ok med den nya vikten, det är både tufft och... inte lika tufft som jag hade trott. Jag har en vecka kvar, jag riktar blicken mot Lördagens pass då jag ökar sträckan istället för vikten. Det ska bli intressant.
Övrigt
Vikt: 70 kg
Lite kort om HV-övningen; fullständigt meningslöst. Den bestod mer eller mindre av att stå ute på ett öppet fält i regn samtidigt som friska vindar kylde ner deltagarna i ett bra par timmar. Ingen rolig övning alls. En sak som jag vill berätta om var att vi fick pröva på en speciell uppvärmningsövning; en typ av sparring. Man skulle slå i motståndarens öppna handflator tills man kände sig varm, sedan bytte man roller. Jag slog kanske bara i en minut men jag har fortfarande känningar i knogarna, snacka om att vara svag. Men, detta fick mig att tänka på en intressant filosofisk inriktning till varför man ska träna inom kampkonst. Och inte bara då tekniker, utan även sin styrka, kondition, balans, vighet osv. Det är för att "hinna ifatt" sin mentala kapacitet, att kunna genomföra de saker hjärnan vill att kroppen skall göra. Därav blir kroppen själv ett verktyg och man börjar då förstå lite av det som Bruce Lee syftade till med att kampkonst är just en form av konst och det är genom det mediet som själen gör sig påmind. Personligen tror jag inte på att det finns en själ som just ett ting, jag ser det mer som att ens personlighet, tankar och reflektioner är konstanta i tid och rum på något vis...
Mer filosofi! Bruce skrev även om att det är farligt att klassificera något, att skapa en struktur över något. Han sade själv att ordet "Jeet Kune Do" inte ska symbolisera något, för det är bara ett namn. Men då är frågan, är det möjligt? Tanken, så som jag har förstått det, bör vara någonting i liknande form: "Vänster eller höger finns inte, eftersom båda två är en riktning." Wow, det lät ganska coolt... ^^
Iaf, det som jag tänker på då är behovet av precision, att kunna ge en bättre förklaring. Att på ett sätt vara tydligare med sin egen vilja men samtidigt så avskärmar man sig, kategoriserar och skapar system. Kommunikation är det jag vill poängtera, det är våran förmåga att söka samband med någon annan som gör att vi namnger och organiserar alla saker och ting i världen. Det är som när en förälder skall lära sitt barn att prata, man pekar på något och gör ett ljud i hopp om att barnet skall komma underfund med förmågan att prata.
Usch, man blir riktigt knäpp i huvudet när man tänker på sådana här larger-than-life-saker, hjärnan går på högvarv och man låter tankarna glida iväg fortare än man hinner bearbeta de, knappt ens skriva de! Jag får sluta nu innan hjärnan börja osa rök, jag har fått skriva av lite tankar och det känns skönt. Men så här kan det se ut i mitt huvud ibland, tankarna slår lika kraftfullt som en våg slår mot stranden för att sedan dra sig tillbaka lika fort som de kom med alla svaren för att på nytt dyka upp när tiden passar. Inga svar, bara upprepning och förbryllelse.
---
Cycle: 2 | Phase: 2 | Week: 5 | Type: Endurance
Senast redigerat av Mr_W.P (2007-12-04 09:44)