Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
håller på att lägga ihop ett träningschema till en bekant. Skulle också behöva hjälp med vilken kost man ska äta. Kvinnan i fråga är 25 år.Jag skulle vilja veta vad som är lämpligt att äta om man tränar 3-4 gånger i veckan. T.ex hur många måltider? Vad äta till mellanmål? Inte så kunnig inom detta område:/ Vet att detta är ganska individuellt också hur mycket man väger men hon är inte överviktig.
ENORMT tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag skrev detta nyligen till en kvinna som jag ska börja löpträna, 3 pass i veckan
Kost: Träning bryter ned kroppen, tillräckligt med mat krävs för att kroppen ska kunna återuppbyggas och man ska bli starkare
Frukost:
2 portioner (80 g gryn) gröt med lite sylt och lätt/mellanmjölk
eller 2 portioner fil/mjölk + bra musli (inte kaksorterna)
eller 3 skivor grovt bröd med pålägg.
Fm:
Ett lättare mellanmål ex frukt
Lunch:
Enligt tallriksmodellen, en tredje del av vardera kolhydratrika livsmedel (pasta, ris potatis, och liknande), proteinrika livsmedel (kött, fisk, kyckling, bönor, mm) och grönsaker. En liten mängd sås eller dressning till. En tallrik full med mat så att du blir mätt.
Em:
Middag: Lika som lunch
Kväll:
Efter träning behöver kroppen få energi för att återuppbygga sig. Vid lättare pass krävs ingen extra mat för snabb återhämtning om en måltid (lunch eller middag) äts inom 1 timme efter avslutat pass. Vid tuffare pass, i ditt fall långpasset, behöver kroppen få mat direkt efter, inom 15 minuter för bästa återhämtning. Bra mat då kan vara 3 smörgåsar med pålägg eller 2 portioner mjölk/fil + bra musli/cornflakes eller 3 bananer (medelstora). Därefter måltid inom 1-2 timmar efter avslutat pass.
För henne var de lätta passen 30-40 min. Långpasset 70-80 min
Mindre nyttiga livsmedel som kakor, godis och liknande är ok att äta i mindre mängd. Alkohol i större mängder bryter ned kroppen.
Najjs!:)....det där kommer vara mig till storhjälp!:)