Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 … 63 Tråd låst

Vägen till Himmelen, går genom Helvetet

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jahaja. Ja du vet hur min träningsfilosofi ser ut. Antingen får du dina förväntningar uppfyllda och mer därtill, eller så går det käpprätt åt helvete=)

Från: Leksand
Registrerad: 2006-08-31

Vad innebär smolov egentligen? har du någon sida eller kan du förklara? Ser jävligt hårt ut :P

Webbsida

Förklaringen: http://www.dragondoor.com/cgi-bin/artic … ticleid=80

Kalkylatorn: http://www.joeskopec.com/smolov.html

Från början är det meningen att man ska köra enbart knäböj. Vissa är dock inte som alla andra, och jag är en av dem, och därför tänkte jag köra i latsdrag och bänk också. För att passen inte ska bli miljoner timmar långa på fredag-lördag har jag valt att dela upp det hela på två pass om dagen=)

Edit: Ville också passa på att berätta att jag inte har något intresse av de sista 4 veckorna, dels för att jag omöjligen tänker ägna mig åt de två plometriska veckor som måste komma emellan och dels för att den inte ser ut att betala av sig jämfört med slitet man måste lägga ner. Jag tror helt enkelt jag kan hitta tuffare saker som ger mer tillväxt än att vänta två veckor + köra dessa 4 veckor=)

Senast redigerat av Lajne (2007-11-14 22:42)

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Hej!

Ville bara passa på att skriva lycka till! Även jag läste igenom Ditt första inlägg (så långt och jobbigt var det väl inte...? ^^) och det verkar bli en rätt spännande dagbok att följa. :)

Mvh

Registrerad: 2006-10-16

Lajne ditt problematiska tvångsseriösa tränande såg redan tidigare sjysst ut. MEN med formuleringarna i första inlägget tar du ett stort steg i rätt riktining, särskillt på ett djupare plan. Din inställning är ju inte alls pretto, tvärt om har du precis landat på jorden och kanske insett att opti-onani (eller vad ni kallar det) är ett sjukligt och stört sätt att bruka sin tid på. Dvs; folk har all rätt att titta snett på någon som tackar nej till något de gillar pga träning (inom rimliga gränser).

Därför tänker jag nu ägna mig åt det som är vad jag från början villa göra: träna jävligt hårt

Bra, slopa allt du kallade fjollträning och ägna dig åt det som är roligt. De som hävdar att "fjollträningen" är rolig säger det bara för att vara pretto... precis som att faktiskt titta på musikaler på TV!

btw: kul att du utgår från att majoriteten här på forumet inte orkar läsa inlägg på mer än fem rader.
Men med tanke på P3´s avslöjande att dopingpreparat och droger är vanligare bland folk som går på gym kan vi väl utgå från att vi generellt sett är ganska korkade!?!?

Webbsida

Mr_W.P skrev:

Hej!

Ville bara passa på att skriva lycka till! Även jag läste igenom Ditt första inlägg (så långt och jobbigt var det väl inte...? ^^) och det verkar bli en rätt spännande dagbok att följa. :)

Mvh

Kul att se dig också här. Och jo, jag börjar väl mer och mer inse att den där texten kändes längre när jag skrev den än den faktiskt var i verkligheten:P

felini skrev:

Bra, slopa allt du kallade fjollträning och ägna dig åt det som är roligt. De som hävdar att "fjollträningen" är rolig säger det bara för att vara pretto... precis som att faktiskt titta på musikaler på TV!

Jag ryser av bara tanken:( Men nej, fy fan. Tungt och musikallöst, det är mitt liv framöver;)

felini skrev:

btw: kul att du utgår från att majoriteten här på forumet inte orkar läsa inlägg på mer än fem rader.
Men med tanke på P3´s avslöjande att dopingpreparat och droger är vanligare bland folk som går på gym kan vi väl utgå från att vi generellt sett är ganska korkade!?!?

Mjo, som jag skrev längre upp i den här posten så verkade det hela längre när jag skrev det än det verkligen blev. Sånt som händer när man inte behöver skriva uppsatser på ett tag.
Men alltså, drogpreparaten satta åt sidan så måste jag ju säga att jag är ytterst förvånad över att användningen av dopingpreparat är högre bland gymtränande än befolkningen i snitt. Jag som alltid trodde att de flesta som tog AAS inte tränade...

Webbsida

Femte passet

Dagens enda pass, 16/11-07

Bänkpress
5x90kg
5x92,5kg
5x92,5kg
5x92,5kg
5x92,5kg
5x92,5kg
5x92,5kg

Som ni ser fegade jag lite på första setet, var helt själv i lokalen och förutom ett darrigt maxningsförsök i söndags har jag inte varit uppe på vikter över 90kg på väldigt länge. Annars är jag sjukt glad över att jag körde klart alla sju seten utan fail och utan forced reps, även om det sista repet i de två-tre sista seten var lite långsamt.

Deltoid Raises
10x11kg
8x13,5kg
5x16kg

Knäböj
5x90kg
5x92,5kg
5x92,5kg
5x92,5kg
5x92,5kg
5x92,5kg
5x92,5kg

Jag tappade räkningen på set här, så jag kan lika gärna ha kört 6 eller 8 set som 7. Men jag chansade^^. För övrigt samma princip i första setet som i bänken, fast mindre glädje och mer frustration över att dessa skitvikter går så trögt. Även om jag vet med mig att det beror på det ovana djupet.

Viktade sit-ups
10x0kg
(dvs kroppsvikt)
10x10kg
9x20kg
9x30kg
8x40kg
7x50kg

Helt galet vad stark jag är i repsintervallet 6-10 i denna övningen. Inte ens med kroppsvikt kommer jag upp i mer än 12 utan att anstränga mig, men allteftersom jag lastar på med vikt märks det knappt nån skillnad ändå. Även om jag erkänner att 50 var rätt tungt:P
Den försiktiga höjningen beror på att jag inte var helt på det klara med hur mosad bålen var efter böjen.

Kabelrodd(enbart med armar/övre rygg, ingen rörelse i korsrygg/höfter)
8x60kg
9x70kg
7x80kg

Försiktiga set. Förklaring nedan.

För er som i framtiden undrar över var mina 2 pass om dagen tog vägen alternativt aldrig märkte men ändå har tillräckligt med tid över för att läsa det som står här:
Mina armbågar känns inte helt hundra längre. Smolov i två övningar på samma led (både bänk och latsdragen rör sig ju i armbågarna/axlarna) var nog inte helt intelligent. Så jag skippar latsen, även om armbågarna säkert håller (de brukar tåla stryk) så är axelproblem ungefär lika kul som när ett ex ringer och säger att hon har HIV. Dessutom känns övriga kroppen lite halvsunken, framför allt baksida axlar om handleder, så jag skippar helkroppsimitationen och återgår till det vinnande konceptet från förra gången med resterande muskler i en 4-split.

För övrigt är det något konstigt med smolov; jag mindes det som någon sorts glorifierat hjältedåd. Så här nu efter de 3 första passen inser jag att mitt romantiserade minne egentligen var en täckmantel för djuriska mängder slit och smärta, och den vanliga frågeställningen kommer därför tidigare än vanligt: Varför gör jag detta?:(

//Lajne

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

säger ju att smolov är pain. det var helt sjukt att jag ens trodde på skiten i det läget jag är just nu.

en rolig grej är att du kör lika mkt i bänk som böj? =P Kör du smolov i böj nu?

Webbsida

smolov i ATG-böj, därför siffrorna är pinsamma^^

Edit: var ju från början böj+bänk+latsdrag, men armbågarna verkade inte gilla latsdragen så den strök jag igår:P

Senast redigerat av Lajne (2007-11-17 14:33)

Webbsida

Jo jag läste det. Varför hålla på med smolov i latsdrag? Är latsdrag din fetisch?

Webbsida

Helt klart. Jag tänder som fan på latsdrag, för sån är jag. Mm, latsdrag...

Nej, men jag ville köra smolov i så mkt som möjligt samtidigt. Man inser dock ganska direkt att vaderna är idioti, jag avskyr att träna dem och om jag nån gång bestämmer mig för att göra det så ska det vara för att de börjar se för små ut i jämförelse med resten av kroppen. Alltså volymträning, inte styrketräning. Inte heller är det funktionellt att bara palla 2-3 löpsteg innan mjölksyran sätter in. Man tjänar inte så mkt på att vadpressa 700kg/fot liksom.
Baksida lår får tillräckligt med stryk i knäböj (faktiskt) för att också bli omöjligt. Dessutom går våra maskiner inte så högt att jag kan köra treor där, och raka mark är ju bara idiotiskt enligt erfarenhet från första försöket;/
Viktade situps kanske hade gått, men jag vågade inte chansa på att bålpaketet skulle vara så fräscht efter alla böj. Kvar lämnar det axlar, övre rygg/biceps och bröst/triceps. Bröst/triceps blir givetvis bänk, vilket direkt utesluter en smolov i axlar av uppenbara skäl. Kvar är då övre rygg/biceps, och eftersom det i chins skulle innebära en 9a på mindre än min kroppsvikt fick det bli latsdrag:P

Det var hela min tankegång, och det innebär att jag nu har uttömt smolovens alla synliga möjligheter; bänk+böj är den ultimata kombon. Så enkelt är det=)

Senast redigerat av Lajne (2007-11-17 14:58)

Webbsida

Ah i see. Smolovmöjligheter för dig är ju dår:

- Bänk, böj
- Bänk, mark
- Latsdrag, böj
- Latsdrag, mark

Webbsida

Korrekt. Men jag tvivlar ändå på att mark funkar, det sliter ju galet värre jämfört med böj. Men det är iaf värt ett test, om nån annan kan tänka sig att genomföra det xD

Edit: Stavning

Senast redigerat av Lajne (2007-11-17 16:53)

Webbsida

Sjätte passet, 17/11-07

Bänkpress
3x95kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg(Kort vila, sista repet forced)
3x97,5kg(Sista repet forced)

Ganska nöjd ändå. Visserligen lite tyngre än samma pass förra smoloven, men å andra sidan låg jag 5kg under mitt 1RM då. Nu ligger jag 10-15kg över och lever på min repsstyrka:P

Knäböj
3x95kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg
3x97,5kg

Väldigt lätta måste jag säga, vilade bara runt 60 sek mellan seten. Visserligen en aning segt mot slutet, men kändes ändå som om jag hade kunnat utföra samtliga set med 5 eller kanske t.o.m 10kg mer med mer vila och kompetenta passare.

Det får bli allt för idag, man kan se det lite som ett rehab-pass. Det går iaf helt klart framåt, det är jag övertygad om. Om inte annat får vi ett kvitto på måndag när jag ska göra 4 stycken 9-reppare på 90kg i bänken. Kommer bli kul:P

//Lajne

Webbsida

haha ja de kommer bli kul som FAN :D  Du kommer DÖ! =P

Från: Skövde
Registrerad: 2006-05-15

Hejhopp. Har missat att denna journalen var din. :)
Bara noterat namnet och felstavningen på "Himlen" i förbigående.
Men förstå då hur paff jag blev när jag noterade namnet på författaren!

Webbsida

Zqvirk skrev:

Hejhopp. Har missat att denna journalen var din. :)
Bara noterat namnet och felstavningen på "Himlen" i förbigående.
Men förstå då hur paff jag blev när jag noterade namnet på författaren!

Lajne skrev:

Nej, jag har inte stavat fel. Himmelen är precis som cykelen och triangelen malmöitiska. Så fick vi det ur vägen;)

Jag kanske borde ha skrivit in det där som en parentes i själva titeln eller nåt xD Men nu har du iaf lärt dig att läsa namnen rätt; fatta vad förvirrad jag blev när jag såg "Lajns träningsdagbok!" och trodde den var min egen:P

Edit: Och KoP är lika entusiastiskt positiv som vanligt, jag tackar för allt ditt stöd:D

Senast redigerat av Lajne (2007-11-17 17:14)

Från: Skövde
Registrerad: 2006-05-15

Haha, jag vet, jag vet. Drev bara vidare skämtet för skråene! ;)

Lajns träningsdagbok har jag också vandrat in i mer än två gånger i tron att den var din!

Registrerad: 2006-11-25

Fina bänkar :) böj med men det går ju rykten om att du är stark i böjen hehe

Webbsida

Lajne skrev:

Edit: Och KoP är lika entusiastiskt positiv som vanligt, jag tackar för allt ditt stöd:D

HAHA :D OH yeas ;D Må det bränna och svida som fan ;D Men du grejar det säkert din jävel =P

Shiet, smolov verkar ju psycho!

Kanske man ska testa (;.

Webbsida

Bragd skrev:

Kanske man ska testa (;.

Många känner sig kallade, få påbörjar den och ännu färre sluför en smolov;)

Webbsida

tror du att du klarar 4x9x90? =P

Webbsida

Ja. Baserat på den förra och förrförra smoloven ska det inte vara ett problem:)

Lajne skrev:

Bragd skrev:

Kanske man ska testa (;.

Många känner sig kallade, få påbörjar den och ännu färre sluför en smolov;)

Låter som en riktigt "manstest" (; Ska läsa länkarna och kolla lite hur det går för dig, så får vi se. Börjar tröttna på mig gamla upplägg, haft det under hela min träningsperiod :P

Sidor: 1 2 3 4 … 63 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB